Gå til innhold

Hvorfor tør ikke Vestlige utviklere å lage seksualiserte kvinnelige protagonister lengre?

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Gavekort said:

Du ville krysse av slippery slope argumentasjon også?

Hvis du har noen gode argumenter å komme med, så er du velkommen til det, hvis du bare skal misforstå meg med vilje og komme med spydigheter og sarkasme, så får du ha en fin dag.

Jeg vil anbefale å lese innleggene til Uderzo.  Han klarer på en god måte å balansere å være moderator, være aktiv i trådene og holde seg saklig med god folkeskikk.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg liker søte seksualiserte kvinner, men kan ikke fordra duckface influensere. Kan ikke bare de som liker dette, få sitt fra østen, så kan de som ikke liker det, få sitt fra vesten?

I dag kan vi nyte mat fra forskjellige kulturer, dette gjelder også folk. Eg nyter stort sett folk i asia langt bedre enn vesten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fatninja skrev (16 minutter siden):

Hvis du har noen gode argumenter å komme med, så er du velkommen til det, hvis du bare skal misforstå meg med vilje og komme med spydigheter og sarkasme, så får du ha en fin dag.

Det er ikke spydighet eller sarkasme. Det er grunnleggende logiske feilslutninger. Jeg trenger ikke å fortelle deg hvorfor argumentet ditt er feil når du har en hel Wikipedia-artikkel som går inn i dybden på det

https://en.wikipedia.org/wiki/Slippery_slope

Sitat

Jeg vil anbefale å lese innleggene til Uderzo.  Han klarer på en god måte å balansere å være moderator, være aktiv i trådene og holde seg saklig med god folkeskikk.

Ad hominem er også en logisk feilslutning ;)

https://no.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

• Liker 3
Lenke til kommentar
disk skrev (26 minutter siden):

Eg liker søte seksualiserte kvinner, men kan ikke fordra duckface influensere. Kan ikke bare de som liker dette, få sitt fra østen, så kan de som ikke liker det, få sitt fra vesten?

I dag kan vi nyte mat fra forskjellige kulturer, dette gjelder også folk. Eg nyter stort sett folk i asia langt bedre enn vesten

I motsetning til mat så medfører objektifisering av kvinner mye undertrykkelse og ukultur. Heldigvis så ser man også sosiale reformer i Asia.

Det er dessuten ikke sant at spillindustri, spillmedia og spillere ikke tåler pene damer og sex. Exhibit A er Baldurs Gate 3 som i bunn og grunn var en simulert orgie av hyperseksualiserte kvinner og menn, som er prisgitt av både industrien, media og spillere over hele verden, kvinner og menn.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Et lite spørsmål fra en ikke-gamer:

Er ikke spillindustrien en kommersiell industri som samlet sett og over tid vil tilby et samlet sett av produkter som tilfredsstiller behovene i et dynamisk marked?

Hvis svaret på dette spørsmålet er ja, hvorfor lete etter ideologiske årsaker til eksistensen av produkter som man av forskjellige årsaker ikke liker?

Min ringe kunnskap til kapitalismen tilsier at de som tjener markedet over tid gjør det bedre enn de som forsøker å kontrollere markedet.

Jeg liker ikke smågodt, men det får meg ikke til å påstå at Haribo er hverken fascister,  kommunister eller en slags LGBT+-mafia. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Gavekort said:

I motsetning til mat så medfører objektifisering av kvinner mye undertrykkelse og ukultur. Heldigvis så ser man også sosiale reformer i Asia.

Det er dessuten ikke sant at spillindustri, spillmedia og spillere ikke tåler pene damer og sex. Exhibit A er Baldurs Gate 3 som i bunn og grunn var en simulert orgie av hyperseksualiserte kvinner og menn, som er prisgitt av både industrien, media og spillere over hele verden, kvinner og menn.

Eg er nok dau før de sosiale reformene kommer på banen i hele asia, og ingen vet hva slags motstand dette møter i asia. Ukultur er ukultur for de som ikke liker det, men berikelse for andre. Kvinner i vesten objektiviserer seg så det holder, det går ikke an å vri seg unna. Her snakker man om skjønnhetsideal, som er mer søt og pen i asia, enn vakker stolt og sterk som i vesten. 
Begge to kan eksistere for min del

Lenke til kommentar
Fatninja skrev (1 time siden):

Enig. Ut i fra det jeg har observert, så har Gavekort en tendens til å skrive på en edgy og passiv-aggressiv måte.
Og det er upassende for en moderator

Lenke til kommentar
Fatninja skrev (38 minutter siden):

Stråmannargumentasjon med den hensikt å sette motstander i et dårlig lys er ad hominem forresten.

https://snl.no/stråmann

Martelè skrev (12 minutter siden):

Enig. Ut i fra det jeg har observert, så har Gavekort en tendens til å skrive på en edgy og passiv-aggressiv måte.
Og det er upassende for en moderator

Blir mye metadebatt nå, men en stråmann er en falsk fremstilling av et argument som er lett å slå ned. Å påpeke at du driver med en slippery slope der representasjon automatisk skal ekstrapoleres til å bli til en flåsete karikert kultur-degenerasjon er ikke en stråmann. Enda mer flåsete er å begynne å angripe meg i stedet for argumentene mine.

Skal vi diskutere sammen videre så må dere begynne å gå tilbake til sak. Dere kan ikke være på et diskusjonsforum om dere skal bli krenket av at jeg gjør hard motstand. Og dere må heller ikke tro at dette er første gangen jeg har hørt "du som er moderator/administrator" bli brukt som en hersketeknikk. Jeg har vært medlem her i 17 år, og har vært moderator i over 10. Jeg vet akkurat hvor mye bullshit debatteknikker jeg skal tåle.

disk skrev (22 minutter siden):

Eg er nok dau før de sosiale reformene kommer på banen i hele asia, og ingen vet hva slags motstand dette møter i asia. Ukultur er ukultur for de som ikke liker det, men berikelse for andre. Kvinner i vesten objektiviserer seg så det holder, det går ikke an å vri seg unna. Her snakker man om skjønnhetsideal, som er mer søt og pen i asia, enn vakker stolt og sterk som i vesten. 
Begge to kan eksistere for min del

Asia er et samfunn som bygger på mer sosialkontroll, så det er nok en seigere prosess, men kan tenke meg at det vil være vekke etter en generasjon eller to. Disse spillene du snakker om er gjerne laserfokuserte på en spesifikk demografi. Spill som Stellar Blade, Nier og Bayonetta er ikke voldsomme salgsvinnere på det internasjonale markedet.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Det skal også sies at Bayonetta er så over-the-top at det nærmest kan sees som en kommentar på denne incel-kulturen som folk faktisk er litt stolte av å tilhøre. Kommer aldri over den scenen i første Bayonetta hvor heltinnen basically tar livet av en "engel" med stråler direkte fra vulvaen. De som tror Stellar Blade har samme kulturelle fingerspissfølelse er bare ikke "helt med".

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JornHansen skrev (9 minutter siden):

Det skal også sies at Bayonetta er så over-the-top at det nærmest kan sees som en kommentar på denne incel-kulturen som folk faktisk er litt stolte av å tilhøre. Kommer aldri over den scenen i første Bayonetta hvor heltinnen basically tar livet av en "engel" med stråler direkte fra vulvaen. De som tror Stellar Blade har samme kulturelle fingerspissfølelse er bare ikke "helt med".

Haha. Ja, Bayonetta spillene er veldig Japanske

Lenke til kommentar
Martelè skrev (På 17.4.2024 den 11:35 AM):

Som jeg sa i en annen tråd her,
så virker det som om at det nå bare er Asiatiske spillutviklere som tør å lage
spill med sexy og seksualiserte kvinnelige karakterer. Et nylig primeksempel er Stellar Blades,
som ga mange vestlige journalister raserianfall. Andre gode Asiatiske eksempler er
Ivy (SoulCalibur), Rachel (Dead or Alive), Bayonetta (Bayonetta) og Morrigan (Darkstalkers).

projecteve_3577353.jpg.bdbc74953de931740a3c8686071e8602.jpg

En trend vi har begynt å se i vestlige spill nå, er at de gjør kvinnelige karakterer enten
maskuline eller "stygge". Noen eksempler på dette er Nicole i Dead Space remaken (bare Google mocap modellen),
som ser radikalt annerledes ut enn i originalene.

Dette har faktisk ikke alltids vært greia i den vestlige industrien.
Du kan sikkert huske karakterer som Joanna Dark (Perfect Dark),
Rayne (Bloodrayne), Nariko (Heavenly Sword), Miranda (Mass Effect) og damene fra Sudeki.

Eksakt hva er grunnen til at dette har forandret seg radikalt i den vestlige verden?
Hva er kilden til denne trenden? Spekuler....

Hva er så  fjongt med seksualiserte karakterer?

• Liker 3
Lenke til kommentar

I dagens samfunn blir vi, (spesielt unge mennesker) konstant eksponert for kroppsidealer gjennom en rekke plattformer. Sosiale medier er et av de mest dominerende eksemplene, hvor man daglig ser hvordan 'idealkroppen' skal se ut. Før i tiden, da internett ikke var like utbredt, ble man ikke eksponert for disse idealene på samme måte.

Selvfølgelig kan et visst kroppspress bidra til en sunn livsstil, men det finnes også en betydelig mengde usunt kroppspress som kan føre til alvorlige konsekvenser. For eksempel ser vi at noen idealer i sosiale medier nærmest fremmer spiseforstyrrelser og urealistiske forventninger til kropp.

I spillverdenen ser vi ofte figurer med klart unaturlige kroppstyper. Proporsjonene deres, som ekstremt smale midjer, lange ben, og fremhevede hofte- og brystpartier, er sterkt idealiserte og langt fra det som er anatomisk realistisk for en menneskekropp, spesielt for kvinner."

Men det er imidlertid viktig å huske at dette er spill. Det er en form for underholdning og hvor designet er ment å være vakkert og fantasifullt. Spørsmålet er: Hvorfor skal vi la oss krenke av dette? Kanskje burde folk heller fokusere på å forstå at spillverdenen er fiksjon og ikke virkeligheten. (For helt ærlig virker det som ikke alle klarer å skille mellom dette)

For eksempel er en kroppsvekt på 40 kilo kombinert med en D-cup ekstremt sjelden og nærmest umulig å oppnå på en sunn måte. Dette er kunnskap som alle burde ha. Hvis noen lar seg negativt påvirke av slike urealistiske kroppsidealer i spill, kan det ofte indikere lav selvtillit og mangel på bevissthet om hva som er sunt og realistisk. 

At noen selskaper ønsker å endre karakterdesignet for å redusere kroppspress, er kanskje ikke den mest effektive løsningen. I stedet burde spillere (og folk generelt) –sette seg inn i temaet kroppsidealer og bli mindre sensitive overfor fiksjonelle fremstillinger.

Personlig liker jeg pene karakterer, men jeg foretrekker at det finnes et snev av realisme i designet. :p

Endret av Kassettspiller
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (19 timer siden):

I spillverdenen ser vi ofte figurer med klart unaturlige kroppstyper. Proporsjonene deres, som ekstremt smale midjer, lange ben, og fremhevede hofte- og brystpartier, er sterkt idealiserte og langt fra det som er anatomisk realistisk for en menneskekropp, spesielt for kvinner."

Jeg er egentlig ikke uenig, men jeg vil si meg uenig i at det er spesielt for kvinner, spillutviklere har i stort sett gjort det samme med mannekroppen, den er sjelden helt naturlig, men det er klart det trenger den heller ikke å være, det er som du selv sier spill. 

Det til venstre skal være en kvinne, det til høyre en mann. 

Mercy and Roadhog

• Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

Jeg er egentlig ikke uenig, men jeg vil si meg uenig i at det er spesielt for kvinner, spillutviklere har i stort sett gjort det samme med mannekroppen, den er sjelden helt naturlig, men det er klart det trenger den heller ikke å være, det er som du selv sier spill. 

Det til venstre skal være en kvinne, det til høyre en mann. 

Mercy and Roadhog

Klart, de fleste karakterer har unaturlige kroppsbygninger, men etter mitt inntrykk blir kvinnene ofte mer seksualisert med trekk som overdrevne kroppsdimensjoner, avslørende klær og seksualiserte positurer. Jeg burde vært tydeligere der.

Det finnes også mannlige karakterer som er seksualiserte, men det virker som det er større aksept for variasjon i deres design. De trenger ikke nødvendigvis å være seksualiserte for å bli akseptert. Jeg tror ikke det ville blitt laget en lignende tråd dersom flere mannlige karakterer fikk et mindre seksualisert design.

For all del, mange seksualiserer også den mannlige karakteren til høyre, men det føles som det ofte er mindre sentralt i designet deres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kassettspiller said:

Klart, de fleste karakterer har unaturlige kroppsbygninger, men etter mitt inntrykk blir kvinnene ofte mer seksualisert med trekk som overdrevne kroppsdimensjoner, avslørende klær og seksualiserte positurer. Jeg burde vært tydeligere der.

Det finnes også mannlige karakterer som er seksualiserte, men det virker som det er større aksept for variasjon i deres design. De trenger ikke nødvendigvis å være seksualiserte for å bli akseptert. Jeg tror ikke det ville blitt laget en lignende tråd dersom flere mannlige karakterer fikk et mindre seksualisert design.

For all del, mange seksualiserer også den mannlige karakteren til høyre, men det føles som det ofte er mindre sentralt i designet deres.

Det vanlige svaret når det kommer til at mannlige karakterer også fremstilles med uoppnåelige attributter, er vel at det fremdeles gjøres som en del av en maskulin fantasi, kvinnene er slanke og seksualiserte, mennene er sterke og mektige.
Ja, begge kjønn fremstilles urealistisk, men begge fremstillingene er laget for å imøtekomme en såkalt mannsfantasi.

(Uten hensyn til det konkrete bildet dere snakker om, rent generelt, og med forbehold om at det finnes mange untak, og at det ikke er like selvfølgelig praksis som det pleide å være (derav hele tråden, antar jeg))

[...]A common counter-argument concerns the issue of men’s impossible body image in games, which is definitely important, but mostly a different discussion to tackle.
The aesthetic of muscles denote strength, agency, and power for the assumed male player to relate to, while emphasis on T&A when viewing women only serves as fan-service.
Both rely on problematic ideals, but there is still a power relation present in theis representation that favors men.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (27 minutter siden):

Klart, de fleste karakterer har unaturlige kroppsbygninger, men etter mitt inntrykk blir kvinnene ofte mer seksualisert med trekk som overdrevne kroppsdimensjoner,

Det er akkurat det med overdrevne kroppsdimensjoner, kvinner har kanskje pupper å ræv, men det er det samme med menn bare at de er muskelberg i stedet, det fins en sykdom som kalles bigorexia, og det er akkurat hva det høres ut som, det er hovedsakelig menn som pådrar seg dette. Når alt kommer til alt så får vi bare godta at det er spillkarakterer med tegneserie design, og at proporsjoner strengt tatt ofte ikke stemmer.   

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Spill er spill og da føretrekke eg at damene er pene eller i det minste damete og helst ikkje minner om støgge traktor-førere med mindre di er ondskapsfulle bitcher som skal lage problem i spillet. Realismespill kan sjølvsagt inneha meir normale mennesketyper, men da bør det og variere fra støgt til pent for begge kjønn. Bare støgge menn og damer er lite realistisk liksom, men har sin funksjon i spill som krever mykje dreping osv. Uannsett blir spill kjøpt ut fra kva eg vil ha og kva som gir spillglede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...