Callofdaddy Skrevet 20. april Forfatter Del Skrevet 20. april mobile999 skrev (3 minutter siden): Jeg tar ikke imot et vag produkt med 320k kilometer selv om jeg får det kastet etter meg. Det er søppel (selv uten sannsynlig motorskade). Det er din menig. Dette er første gangen jeg har hatt et slik problem i alle min ca 15år med vw . Det var derfor jeg også ringte veskstedet for å forsikre meg at den reima var tatt men den strammere tok kvelden så skjedde dette. Første gangen NAF hentet meg på en av mine biler. en gang må være den første så tar man lærdom . Jeg hat allerede peilet ut en by vw 1 Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai Bilde viser tydelig register havari! reimen er ikke slakk, den er av🤠 denne motoren er en såkaldt interference motor, som da betyr at motoren ikke har klaring mellom ventiler og stempler når disse går i utakt iforhold til den riktige timingen som register reim skal ha. har enda tilgode å oppleve positive resultater med ny reim når reimen først har hoppet av mange gamle biler som f.eks Volvo 240, var såkaldte non interference motorer, da kan man bare slenge på en ny reim om den ryker. Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai En god og rimelig løsning for å bekrefte evnt. Motorskade, er å betale for 1 værkstedstime der de tar sylinder lekkasje test. Da kontrollerer de hver sylinder for lekkasje mens begge ventiler(ventilene) er lukket såkaldt kompressjons stadie da vet man veldig fort om ventiler er bøyde. dette koster ca 1200-1600 avhengi av timepris. er uansett mye bedre enn å påkoste nye dyre deler med ett usikkert resultat. Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai mobile999 skrev (På 20.4.2024 den 9:06 PM): Jeg tar ikke imot et vag produkt med 320k kilometer selv om jeg får det kastet etter meg. Det er søppel (selv uten sannsynlig motorskade). Søppel faktisk🫣😅😅 Dette hadde du greie på hører jeg alt handler om vedlikehold, det gjelder alle kjøretøy. Vag har hatt mange utrolig sterke motorer oppigjennom, det som faktisk har gjort de «dårligere» i senere tid er den lange service intervallen forhandleren reklamerer med når de selger bilen. Ett long life intervall på 30.000 km er ikke reelt på noen biler 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai Har dem inspisert motoren og faktisk sett gjennom et inspeksjonskamera at ventiler og stempel er skadet? Jeg ville ha byttet reima, verdt et forsøk. Litt ot, når det gjelder regreim så det noe jeg alltid kjøper originalt. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai freedomseeker skrev (10 minutter siden): Litt ot, når det gjelder regreim så det noe jeg alltid kjøper originalt. Ok, og VW kjøper dem av f.eks. Continental. Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai freedomseeker skrev (2 minutter siden): Har dem inspisert motoren og faktisk sett gjennom et inspeksjonskamera at ventiler og stempel er skadet? Jeg ville ha byttet reima, verdt et forsøk. Litt ot, når det gjelder regreim så det noe jeg alltid kjøper originalt. Ett inspeksjons kamera er ikke noe godt værktøy for å avdekke dette. Ikke lett å se ventiler via kamera da kameraet føres ned i forbrenningskammeret via dyse hull eller glødeplugg hull. Er da umulig å manøvrere dette kameraet til å se oppover. Skade vedr. Reg reim havari medfører i de fleste tilfeller til bøyde eksos ventiler og i noen sjeldne tilfeller bøyde stempel staker. Sistnevnte er mest på Bensin motorer da diesel staker er sterkere pga det høye kompresjons nivået og den måten en diesel forbrenning fungerer på. Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai (endret) freedomseeker skrev (18 minutter siden): Har dem inspisert motoren og faktisk sett gjennom et inspeksjonskamera at ventiler og stempel er skadet? Jeg ville ha byttet reima, verdt et forsøk. Litt ot, når det gjelder regreim så det noe jeg alltid kjøper originalt. Verdt ett forsøk er Kansje aktuelt når en er kyndig og skrur selv, ikke som en værsteds kunde. Da er dette forsøket en veldig stor økonomisk belastning kunden får null glede utav. ang kjøp av org reim eller uorg reim så stiller begge merker og leverandører med samme krav om varighet og skifte intervall Endret 3. mai av MAtroxX Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai (endret) MAtroxX skrev (7 timer siden): Verdt ett forsøk er Kansje aktuelt når en er kyndig og skrur selv, ikke som en værsteds kunde. Da er dette forsøket en veldig stor økonomisk belastning kunden får null glede utav. ang kjøp av org reim eller uorg reim så stiller begge merker og leverandører med samme krav om varighet og skifte intervall Ja, mest sannsynlig så har det oppstått skader også. Jeg bytter reg reim selv, så da stiller seg litt andredelens. Edit, i teorien ja, men i praksis så er ikke kvaliteten lik. Det kan også være noe annet som har skjedd her, defekt lager i løpehjul, strammer eller at vannpumpa har låst seg. Endret 3. mai av freedomseeker Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai Jeg opplevde for tre dager siden en Passat med samme motor og årsmodell. Den kom inn med løsnet reg reim, ikke røket men blitt slakk, den har gått i 3 år inntil dette skjedde. årsak var knekt pinnebolt på reim strammer. disse følger med nye i reg reim sett, sammen med løpehjul og strammer. den ble ikke byttet på reimakifte. Når denne utskiftningen av reg reim er på det andre eller tredje skiftet kan denne pinnebolten lett bli strekt og ha en svakhet i seg. det viste seg hvertfall i dette tilfelle 1 Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai freedomseeker skrev (3 timer siden): Ja, mest sannsynlig så har det oppstått skader også. Jeg bytter reg reim selv, så da stiller seg litt andredelens. Edit, i teorien ja, men i praksis så er ikke kvaliteten lik. Det kan også være noe annet som har skjedd her, defekt lager i løpehjul, strammer eller at vannpumpa har låst seg. Vist ikke delene holder de kravene og garantien de skal ha, blir ikke dette en personlig kostnad uansett. Sålenge det er utført på ett bilverksted og kan dokumenteres at det er gjort der. Lenke til kommentar
Callofdaddy Skrevet 3. mai Forfatter Del Skrevet 3. mai MAtroxX skrev (14 minutter siden): Vist ikke delene holder de kravene og garantien de skal ha, blir ikke dette en personlig kostnad uansett. Sålenge det er utført på ett bilverksted og kan dokumenteres at det er gjort der. Jeg kunne ta det med verkstedet videre men orket ikke stresset! Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai Callofdaddy skrev (13 minutter siden): Jeg kunne ta det med verkstedet videre men orket ikke stresset! Det forstår jeg veldig godt, kan være en ganske seig prosess for å få noe igjen av dem. Slik jeg har forstått det er jobben utført for over fem år siden? å da ble reimen byttet på 210.000km? Sier kvitering noe om hva deler som ble byttet? i.o.m. At jobben er over 5 år siden, men levetiden som skal være på produktet lover 210.000 km og uavhengig av år/tid pga kævlar forsterkete reimer, så har du jo med rette en svikt i ett produkt midt i dens levetid. continental, gates og slike store merker krever grundig dokumentasjon for å bekrefte at det ikke er monteringsfeil før de dekker noe som helst. stress og hodebry🤯 Lenke til kommentar
Callofdaddy Skrevet 3. mai Forfatter Del Skrevet 3. mai MAtroxX skrev (1 minutt siden): Det forstår jeg veldig godt, kan være en ganske seig prosess for å få noe igjen av dem. Slik jeg har forstått det er jobben utført for over fem år siden? å da ble reimen byttet på 210.000km? Sier kvitering noe om hva deler som ble byttet? i.o.m. At jobben er over 5 år siden, men levetiden som skal være på produktet lover 210.000 km og uavhengig av år/tid pga kævlar forsterkete reimer, så har du jo med rette en svikt i ett produkt midt i dens levetid. continental, gates og slike store merker krever grundig dokumentasjon for å bekrefte at det ikke er monteringsfeil før de dekker noe som helst. stress og hodebry🤯 Jobben ble utført i 2018 dvs fem år garantid eller 210k hva som inntreffer først har jeg forstått. Jeg ringte verkstedet når jeg overtok bilen og de sa at bilen skulle bytte nu reim på 370k og da hadde de byttet reim vannpumpe strammer osv. men som sagt jeg vet at det ikke er lett å få igjennom slike klager på et meca verksted . Jeg har solgt bilen nå og van som kjøpte den skulle sende den til Litauen der skulle de fikse den sa kjøper . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå