Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april Nå har vi sporet av med drivhjul og dekk. Kanskje komme tilbake til trådens tema? For 300k kan man få noen nye elbiler, som Honda e:ny1 (FWD) som er prisjustert ned med ca 130k. BNH har (hadde?) også noen Subaru Solterra overliggere ("nye" 2023-modeller), men de kostet i overkant 400k (finnes kun med 4WD), så her må TS i tilfelle revurdere sitt budsjett. Det kan også være andre forhandlere som har overliggere som kan fås til god pris. En ting å være obs på ved å kjøpe en "ny" 2023-modell er at den fortsatt er en 2023-modell den dagen den skal selges. Hvis man bestiller en ny bil i dag, og får den levert til høsten, vil det være en 2025-modell. Selv om begge er førstegangsregistrert i 2024. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april Honda e:ny1 virker å være en grei bil til prisen den har nå. Dog ikke varmepumpe så må regne med en del høyere forbruk om vinteren. Den har en veldig bra app og om det er viktig. Usikker hvordan Kia og MG ligger ann der. Lenke til kommentar
igk Skrevet 18. april Forfatter Del Skrevet 18. april Slettet-fsaSP0zV skrev (På 17.4.2024 den 10:13 AM): Nå har vi sporet av med drivhjul og dekk. Kanskje komme tilbake til trådens tema? For 300k kan man få noen nye elbiler, som Honda e:ny1 (FWD) som er prisjustert ned med ca 130k. BNH har (hadde?) også noen Subaru Solterra overliggere ("nye" 2023-modeller), men de kostet i overkant 400k (finnes kun med 4WD), så her må TS i tilfelle revurdere sitt budsjett. Det kan også være andre forhandlere som har overliggere som kan fås til god pris. En ting å være obs på ved å kjøpe en "ny" 2023-modell er at den fortsatt er en 2023-modell den dagen den skal selges. Hvis man bestiller en ny bil i dag, og får den levert til høsten, vil det være en 2025-modell. Selv om begge er førstegangsregistrert i 2024. Hei Honda har lite bagasjerom, 13 cm bakkeklaring, ikke noe taklast. Honda har ikke så mye erfaring med elbiler fra før. Kan virkelig vøre katt i sekken. Kia e-niro har blitt på markedet i flere år. Svakhetene er kjent. Vil gjerne ha en modell med 400km+ rekkevidde. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Du kan jo se på f.eks Hyundai Kona og Opel Ampera. Mange av disse har fått byttet batteri og kan nok kjøpes for rundt 200 tusen. Husk også å prute, det er mange, mange biler til salgs og tregt marked. Lenke til kommentar
igk Skrevet 18. april Forfatter Del Skrevet 18. april xClaymanx skrev (På 17.4.2024 den 9:19 AM): Men her må nesten TS se an sitt eget bruksområde. Om det kjøres kun på flat mark er det stort sett ikke det store behovet for pigg Har gått fra piggfritt til piggdekk. Veldig fornøyd. Mye bedre kontroll på bilen. Dette er min erfaring. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april igk skrev (28 minutter siden): Honda har lite bagasjerom, 13 cm bakkeklaring, ikke noe taklast. Dette, og endel andre ting, som kort rekkevidde og treg lading, er grunnen til at den ikke solgte til opprinnelig pris. Det var et eksempel på at det finnes nye elbiler til under 300k, men hvis den ikke dekker behovet er bruktmarkedet beste alternativ. Lenke til kommentar
igk Skrevet 18. april Forfatter Del Skrevet 18. april Skulle gjerne kjøpe ny Kona med mindre batteripakke. Kunne fint leve med litt liten rekkevidde. Ser ut som at Hyundai bare leverer premium-utgaver med stor batteripakke med pris over 400k Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april igk skrev (18 timer siden): Skulle gjerne kjøpe ny Kona med mindre batteripakke. Kunne fint leve med litt liten rekkevidde. Ser ut som at Hyundai bare leverer premium-utgaver med stor batteripakke med pris over 400k Lagerførte biler ja, men du kan jo bestille fra hele prislista. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april Hyundai Kona med 0,01% rente er en god leasingdeal om du kunne tenke deg bilen. Lenke til kommentar
igk Skrevet 19. april Forfatter Del Skrevet 19. april Dassen skrev (1 time siden): Hyundai Kona med 0,01% rente er en god leasingdeal om du kunne tenke deg bilen. Bare på "premium" modeller. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april Complexity skrev (På 16.4.2024 den 10:46 AM): Nåja, selv en 12 år gammel Tesla får enda OTA updates. Veldig amputert utgave av siste version grunnet hardware men alikevell en oppdatering. VW ID.4 fra før midten av 2023 eller noe får vel Software 3.2 om man ber veldig pent verksted om å installere den (tar vel 2 dager eller nå å installere) om ikke så må man vel leve med 3.1 i all fremtid. Version 4 får de iallefall aldri ifølge VW. Biler fra midten av 2023 og nyere får vel version 5 nå. Og systemet er vist mye bedre enn det var før. (Dette er bare basert på rask googling og klaging på diverse forum. Rett meg gjerne om det er feil) Dette er jo ikke nødvendigvis ett problem for alle. Min Leaf fra 2014 har 2014 software. Dog er ikke det en bil som er Online og har noe nyttige funksjoner på skjermen annet enn å se forbruk og ryggekamera så går greit der.. Er skuffet over VAG og OTA oppdateringer. Men biler med ID.Software 3.1/3.2 får nå OTA oppdateringer som forbereder bilene på framtidige oppdateringer, til slutt vil alle 21-23 biler få mulighet til å komme opp på versjon 3.7. Inntil noe annet kommer fram så tenker jeg at 3.7 kan bli en felles baseline slik at VAG kan rette problemer mer effektivt OTA uten å kalle inn bilene på verksted. Men jeg skulle gjerne sett ny funksjonalitet også. Bilen min fra 23 har ID.Software 3.5 og har fått rundt tre oppdateringer, spill, shop, og drivlinjeoppdatering 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå