igk Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Hei Jeg kjører Kia Soul. Er veldig fornøyd med denne er til tider litt liten for småbarnsfamilie. Tenker på litt større elbil på 300K ish budsjett. Velger mellom Eniro 2021 og Mg4 2023. Eniro synes jeg er god på nesten alt. Bra kvalitet, lite feil. Mye bagasjeplass, rekkevidde , taklast. Ser kjedelig ut utvendig. Bygd på plattform til bensinbil. Begynner å bli litt utdatert. 400 Nm og forhjulstrekk ikke optimalt på vinterføre. MG4 2023. Da får man nesten nybil for 300k. Ser mer spennende ut. Gode kjøreegenskaper. RWD +snill traction kontroll gjør denne til en god vinterbil. 7års garanti likt som hos Kia. Bygd som lebil rett fra scratch. Ulempene er : litt mindre bagasjerom, ikke noe taklast, bugs med infotaiment og lane assist. Hva synes dere er beste bilkjøp, eniro eller mg4? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april RWD og god vinterbil? Ingen bil med bakhjulstrekk jeg har kjørt har vært god på vinterføre. Da foretrekker jeg heller forhjulstrekk Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april (endret) 38 minutes ago, xClaymanx said: RWD og god vinterbil? Ingen bil med bakhjulstrekk jeg har kjørt har vært god på vinterføre. Da foretrekker jeg heller forhjulstrekk Har du kjørt elbil med bakhjulstrekk? Kjører selv model 3 med bakhjulstrekk har gått greit for det meste, hadde fwd bensin bil før, vil ikke si den var noe bedre. Vekt fordeling på elbil er mye bedre, husker før hvis man hadde bmw eller merce med bakhjulstrekk så måtte man ha litt vekt i bagasjen for å få bedre grep på vinter. Endret 15. april av onkel_jon 5 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Fwd elbil med stort batteri på midten er ingen suksess. Ved akselerasjon og bratte bakker vil tyngdepunktet flyttes bakover. Da får man mer grep med rwd, og mindre med fwd. Hyundai kona og ioniq 1.gen f.eks er ingen gode vinterbiler. 1 1 Lenke til kommentar
Xinopay Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Tiltredes - hadde en 2018 Ioniq og den var elendig på vinterføre. Kjører selv en MG4 nå og er særs fornøyd med hvordan den har håndtert trøndersk byvinter i allefall, selv om det kanskje ikke er det MEST utfordrende. Har ikke så mye å si om Eniro, men er generelt veldig fornøyd med MG'en. Infotainment er bedre etter oppdateringer, lane keep assist fungerer fint på motorvei, men skrus av så fort jeg skal kjøre på landevei. Der er den nesten farlig, selv med siste oppdatering som har gjort den bedre. Sånn ellers så tror jeg du tar feil med tanke på taklast? Mener MG4 skal ha inntil 60 kilo? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april (endret) Er totalt sett fornøyd med min MG4, ulempene har du allerede påpekt. Bagasjeplass er litt misvisende da mange andre liknende biler har FWD og da mye dypere bagasjerom som gir mer liter, men ikke alltid utnyttbart i praksis. Jeg bruker stort sett platen i bagasjerommet i øvre stilling som gir flatt gulv fra lastehøyde. Morsom bil å kjøre pga RWD og bra oppsatt fjæring/demping. RWD er klart bedre enn FWD i en elbil. Min hovedskepsis er vel til hvor bra den holder seg om 5 år+ med tanke på rust mm. Endret 15. april av OC-Freak Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Får mye bil for ca. 300.000,- Audi, Elbiler - Biler til salgs | FINN Bil Pluss mange Kina-biler... 1 Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Det burde ikke en gang være noe å vurdere: - Kia og Hyundai er på den ene siden merker som ofte kommer bra og til og med best ut i undersøkelser som går på kundetilfredshet, driftssikkerhet og byggkvalitet. De er laget i et demokratiskt land, er kjente og etablete merker og har relativt forutsigbare bruktpriser. - MG er på den andre siden et relativt uskrevet blad og er bygget i/har opphav fra et diktatur hvor det forekommer utbredt undertrykkelse og hvor produksjonen trolig over hodet ikke kommer i nærheten av å ta hensyn verken til forurensningen produksjonen skaper eller forholdene til de som produserer bilen. Ukjent byggekvalitet, og politiske og miljømessige faktorer vil trolig gi veldig usikker annenhåndsverdi. 1 Lenke til kommentar
igk Skrevet 15. april Forfatter Del Skrevet 15. april OC-Freak skrev (5 timer siden): Min hovedskepsis er vel til hvor bra den holder seg om 5 år+ med tanke på rust mm. Det lurer jeg på også. Foreløpig gode anmeldelser både fra norske og britiske eiere. Lenke til kommentar
igk Skrevet 15. april Forfatter Del Skrevet 15. april Gjest MKII skrev (5 timer siden): Det burde ikke en gang være noe å vurdere: - Kia og Hyundai er på den ene siden merker som ofte kommer bra og til og med best ut i undersøkelser som går på kundetilfredshet, driftssikkerhet og byggkvalitet. De er laget i et demokratiskt land, er kjente og etablete merker og har relativt forutsigbare bruktpriser. Begge scorer veldig bra på leserundersøkelse til elbil 24 Lenke til kommentar
igk Skrevet 15. april Forfatter Del Skrevet 15. april Gjest MKII skrev (5 timer siden): - MG er på den andre siden et relativt uskrevet blad og er bygget i/har opphav fra et diktatur hvor det forekommer utbredt undertrykkelse og hvor produksjonen trolig over hodet ikke kommer i nærheten av å ta hensyn verken til forurensningen produksjonen skaper eller forholdene til de som produserer bilen. Ukjent byggekvalitet, og politiske og miljømessige faktorer vil trolig gi veldig usikker annenhåndsverdi. Tenker på hva som skjer med kinabiler i tilfelle videre eskalering mellom vesten og kina. Plutselig kan disse bli like lite velkomne her som tesla er i Kina. 1 Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april 2 hours ago, igk said: Tenker på hva som skjer med kinabiler i tilfelle videre eskalering mellom vesten og kina. Plutselig kan disse bli like lite velkomne her som tesla er i Kina. Lurt! Ta også med i betraktningen at vel både vestlige bilmerker og bilmerker fra Japan (og Sør Korea?) så vidt jeg vet har kuttet tilgangen til diagnostiseringsutstyr for sine biler fra raZZland. Det samme gjelder vel også leveranser av bildeler. Tilsvarende kan FORT skje i vesten med kinabiler hvis Kina blir ENNÅ mer imperialistiske enn de allerede er ovenfor andre land i regionen, og de kanskje til og med forsøker seg på invasjon av Taiwan med påfølgende reaksjoner fra vesten. For min egen del vil jeg ikke felle en eneste tåre for folk som (indirekte i alle fall) har støttet diktaturet Kina med så store summer som det en bil koster å kjøpe og vedlikeholde... Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Gjest MKII skrev (7 timer siden): For min egen del vil jeg ikke felle en eneste tåre for folk som (indirekte i alle fall) har støttet diktaturet Kina med så store summer som det en bil koster å kjøpe og vedlikeholde... Hvor går den økonomisk/moralske grensen for hva man kan kjøpe uten at det ansees som å støtte det imperialistiske regimet i Kina? Kan man kjøpe en mobil? Laptop? en TV? MC? Mopedbil? Bil vet vi er ute, men hvor går egentlig grensen? ALLE kjøper ting som er produsert i Kina HELE tiden, så spørsmålet er høyst relevant for dere moralistene. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april (endret) Kia er det trygge kjedelige valget og MG4 er det mere usikre men mere spennende valget. Begge bilene har veldig dyr service dog. KIA har jo en kjempedyr batteriveske som skal byttes innimellom f.eks. På MG kan man kanske spare litt ved å ta service hos andre da jeg ikke tror den har sånne rariteter på servicene sine. Den har mere "sjekk av innvendige lys" og slikt som jeg nok tror man fint kan klare seg uten.. Men jeg vil tro Kian vil kreve mindre reperasjoner over tid.. I den prisklassen din så er det jo mye fint å velge mellom på finn.no Endret 16. april av Complexity Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april (endret) Med et budsjett på ca 300 k, og beskrevet behov, hadde jeg sett etter en brukt ID.4. Hvis rekkevidde er viktig, finn en Pro, hvis pris er viktig, finn en Pure (mindre batteri). ID.4 har trommelbremser bak, så man unngår den regelmessige kostnaden med å bytte skivene bak pga rust. Endret 16. april av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april (endret) 7 minutes ago, Slettet-fsaSP0zV said: Med et budsjett på ca 300 k, og beskrevet behov, hadde jeg sett etter en brukt ID.4. Hvis rekkevidde er viktig, finn en Pro, hvis pris er viktig, finn en Pure (mindre batteri). ID.4 har trommelbremser bak, så man unngår den regelmessige kostnaden med å bytte skivene bak pga rust. Regelmessig kostnad? Strøkne orginale bremser på min 10 år gamle leaf og samme med min snart 5 år gamle Tesla. Men om trådstarter bor i oslo og ikke har tilgang på høytrykkspyler kan det fort bli en jevnlig kostnad.. Ellers er vel ID.4 greie biler ja. Samme med Skoda Enyaq. Men man må huske at VW er "ferdig" med disse bilene så det man ser av software er det man får.. (Det gjelder vel i stor grad KIA og da) Endret 16. april av Complexity 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Complexity skrev (5 minutter siden): Regelmessig kostnad? Strøkne orginale bremser på min 10 år gamle leaf og samme med min snart 5 år gamle Tesla. Men om trådstarter bor i oslo og ikke har tilgang på høytrykkspyler kan det fort bli en jevnlig kostnad.. Ellers er vel ID.4 greie biler ja. Samme med Skoda Enyaq. Men man må huske at VW er "ferdig" med disse bilene så det man ser av software er det man får.. (Det gjelder vel i stor grad KIA og da) Kommer an på hvor man bor, kjøremønster og rengjøring, men "normalen" i østlandsområdet er at skivene bak må byttes (minst) hvert 4. år. Hvorfor er VW "ferdig" med ID.4/Enyac/Q4 m.m.? Får ikke alle disse oppdatert SW over OTA? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april (endret) 4 minutes ago, Slettet-fsaSP0zV said: Kommer an på hvor man bor, kjøremønster og rengjøring, men "normalen" i østlandsområdet er at skivene bak må byttes (minst) hvert 4. år. Hvorfor er VW "ferdig" med ID.4/Enyac/Q4 m.m.? Får ikke alle disse oppdatert SW over OTA? Nei de er stuck på en gammel version nå. Nyere software krever ny hardware som bare de nyeste bilene har. Den nye softwaren har blandt annet forvaming av batteri som jo en en stor fordel når man skal lade. Ganske mange eiere av de eldre bilene er frustrert over det. Endret 16. april av Complexity 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Complexity skrev (17 minutter siden): Nei de er stuck på en gammel version nå. Nyere software krever ny hardware som bare de nyeste bilene har. Den nye softwaren har blandt annet forvaming av batteri som jo en en stor fordel når man skal lade. Ganske mange eiere av de eldre bilene er frustrert over det. Slike endringer gjelder jo alle biler, ikke bare VAG. Jeg mente at også eldre biler får oppdateringer av SW med forbedringer og feilrettinger over OTA, naturligvis tilpasset den "hardware" som bilen er produsert med. På samme måte som man får sikkerhetsoppdateringer til Win 11 selv om man har en i3-8.gen. Lenke til kommentar
igk Skrevet 16. april Forfatter Del Skrevet 16. april Complexity skrev (55 minutter siden): Regelmessig kostnad? Strøkne orginale bremser på min 10 år gamle leaf og samme med min snart 5 år gamle Tesla. Men om trådstarter bor i oslo og ikke har tilgang på høytrykkspyler kan det fort bli en jevnlig kostnad.. Ellers er vel ID.4 greie biler ja. Samme med Skoda Enyaq. Men man må huske at VW er "ferdig" med disse bilene så det man ser av software er det man får.. (Det gjelder vel i stor grad KIA og da) Hei Trodde at ID4 er en søppelbil. Ser ihvertfall mye misnøye i ID4 FB gruppe, masse feil. Nabo hadde ID3 , var ikke fornøyd med denne. Bilen var ofte på verksted. Nabo sa at ID3 var meget dårlig vinterbil. Regner ID4 er det samme om denne er RWD. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå