Labelle Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april Hei, Gjør klart for dekkskifte og har inspisert de gamle sommerdekkene som er produsert uke 2 2017. Ser det er endel oppsprekking i endene på inner og yttersiden. Det er forholdsvis mye mønster igjen. Kan disse brukes eller bør de skiftes ut? Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april (endret) Personlig hadde jeg lett byttet. De dekkene er gammel uavhengig av mønsterdybden. https://www.naf.no/bilhold/dekk/krav-til-monsterdybde-pa-dekk "Dekkets levetid kan variere ut fra kjørestil og antall km man kjører, men ett sett dekk bør holde omtrent 3 – 4 sesonger ved normalt kjørelengde (ca. 15.000 km/år)." Se også: https://vianor.no/dekkinformasjon/fakta-om-dekk/aldring-av-dekk/ Endret 13. april av Aldrack 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april Jeg har kjørt på mye eldre dekk enn disse. Så lenge sommerdekk er over 1.6 mm mønster er de lovlige. Ikke dermed sagt gode, men så lenge man er klar over hva man har og tilpasser kjøring og fart etter dette bør det være null problem. Et sett dekk kan koste mange, mange tusen, ingen vits å kaste bort halvbrukte dekk. 6 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 13. april Forfatter Del Skrevet 13. april (endret) kremt skrev (6 minutter siden): Jeg har kjørt på mye eldre dekk enn disse. Så lenge sommerdekk er over 1.6 mm mønster er de lovlige. Ikke dermed sagt gode, men så lenge man er klar over hva man har og tilpasser kjøring og fart etter dette bør det være null problem. Et sett dekk kan koste mange, mange tusen, ingen vits å kaste bort halvbrukte dekk. Det jeg også tenkte. Har alltid vært nøye med vinterdekk. Men sommerdekk blir faktisk noe helt annet. Syntes det er god skikk å kjøre "opp" dekk. Min største frykt er egentlig at et dekk punkterer på en lengre tur... Endret 13. april av Labelle Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april (endret) NAF anbefaler 3 mm mønster på sommerdekk. Loven sier 1.6 mm. Det er da i de langsgående stripene du måler. Jeg ser at de er litt ekstra slitt på kanten, noe som er vanlig. edit: Dekk blir dårligere på vannplaning og grep på våt asfalt til mindre mønster er. Ved 1.6-2 mm så bør de i hvertfall byttes. Endret 13. april av Svein M Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april Sommerdekkene mine fra 17 var helt like trådstarter sine, med masse mønster igjen. Valgte å skifte de ut. Jeg er livredd at dekkene skal ryke på motorveien, så valgte å sikre meg. 1 Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april (endret) Jeg tror 99,99% av trafikksikkerhet bestemmes av det i bilen som befinner seg mellom styret og førerset! Vær bevisst på kjøreegenskapene på bilen, og kjør deretter, så vil det praktisk talt alltid gå bra! Jeg har kjørt på vesentlig eldre dekk enn syv år uten noen som helst problemer. Men man MÅ ha kontroll på faktorer som FAKTISKE bremselengder, dreneringsevner og egenskaper i sving og ta ekstra hensyn til varierende føre med mer. Så lenge man er bevisst på slike ting tror jeg det det skal mye til for at gamle dekk er noe problem. Slike ting bør man også være bevisst på å teste på steder der det er trykt å teste slikt, særlig når føret endrer seg, og alltid gi seg selv en ekstra sikkerhetsmargin. Husk: Datoen på dekkene er datoen dekkene ble produsert. Dekk eldes praktisk talt ingenting under oppbevaring frem til de tas i bruk hvis de oppbevares riktig. Så når dekkene er tatt i bruk er en VESENTLIG faktor når det gjelder alder på dekk! Disclaimer: Allt over forutsetter at dekkene ikke har feil, som ujevn slitasje, områder som er utslitt etter hard bremsing, ikke er ødelagt på grunn av feil oppbevaring eller har vært utsatt for høye temperaturer etter hard bruk for eksempel og lignende. Endret 13. april av Gjest MKII 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april Labelle skrev (4 timer siden): Hei, Gjør klart for dekkskifte og har inspisert de gamle sommerdekkene som er produsert uke 2 2017. Ser det er endel oppsprekking i endene på inner og yttersiden. Det er forholdsvis mye mønster igjen. Kan disse brukes eller bør de skiftes ut? Det var gode dekk du har bilde av, kommer jo ann på hvor hysterisk man bestemmer seg for å være, personlig har jeg kommet til å kjørt de ned til slitasjemerkene før jeg hadde byttet de ut. Er jo viktig som de andre har nevnt her at man er bevisst på hva man kjører med, man sikter ikke på vanndammene med slicks for å sette det på spissen. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april Når det gjelder punktering så tror jeg ikke det er så stor forskjell på sannsynlighet. 1 1 Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april Nå vet jeg ikke hvilke feil ved dekkene man finner i dødsulykker, men denne statistikken og rådene ellers som finnes er god nok grunn for meg til ikke å kjøre på så gamle dekk. "I perioden 2013 – 2022 har feil eller mangler ved kjøretøy vært medvirkende faktorer ved 25 % av dødsulykkene. Dette er i gjennomsnitt 28 ulykker per år. Feil eller mangler ved dekk- og hjulutrustningen på de involverte kjøretøyene er den faktoren som klart oftest går igjen i hele perioden." https://vegvesen.brage.unit.no/vegvesen-xmlui/handle/11250/3103188 Mye billigere å kjøpe nye dekk et år eller to "for tidlig" enn å havne i en liten eller stor ulykke. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 14. april Forfatter Del Skrevet 14. april (endret) Takker for utfyllende svar. Jeg har også et litt annet spørsmål utenom. Bilen har 4x4 og et orginalt reservehjul med helt annen dimmensjon i bagasjerommet. Hvordan er det å kjøre med dette hvis en skulle være uheldig å punktere? Vil 4x4/differensial/ hjullagre ta skade? Svigerfar opplevde tilsvarende da han hadde skiftet til sommerdekk. Men så slo været om til vinter. Da byttet han kjapt over igjen til vinterdekk kun på foraksel for å komme seg på jobb. Like etter røyk hjullageret. 4x4 her og. Endret 14. april av Labelle Lenke til kommentar
NULL Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april 2 minutes ago, Labelle said: Takker for utfyllende svar. Jeg har også et litt annet spørsmål utenom. Bilen har 4x4 og et orginalt reservehjul med helt annen dimmensjon i bagasjerommet. Hvordan er det å kjøre med dette hvis en skulle være uheldig å punktere? Vil 4x4/differensial/ hjullagre ta skade? Har bilen mulighet for å koble ut 4WD? Jeg mener å huske at ifølge instruksjonsboken for min bil, så skal 4WD kobles ut ved bruk av reservehjulet. 4WD-systemer er ganske så forskjellig, så her kan det nok være enklere å svare og sjekke om du oppgir hvilken bilmodell det er snakk om. Så vil det ellers kunne være en forskjell på å kjøre noen mil fram til fiksing, eller kjøre lang og lenge med reservedekket. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 14. april Forfatter Del Skrevet 14. april NULL skrev (7 minutter siden): Har bilen mulighet for å koble ut 4WD? Jeg mener å huske at ifølge instruksjonsboken for min bil, så skal 4WD kobles ut ved bruk av reservehjulet. 4WD-systemer er ganske så forskjellig, så her kan det nok være enklere å svare og sjekke om du oppgir hvilken bilmodell det er snakk om. Så vil det ellers kunne være en forskjell på å kjøre noen mil fram til fiksing, eller kjøre lang og lenge med reservedekket. Er en octavia med haldex. Så ingen mulighet. Er det bare å kaste det ut da? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april 10 minutes ago, Labelle said: Er en octavia med haldex. Så ingen mulighet. Er det bare å kaste det ut da? Sjekk instruksjonsboken hvordan det skal gjøres. Ble bilen levert med reservehjul så er det en måte å bruke det på. Greit å vite før man får bruk for det. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april (endret) Sjekk på https://www.dekkalkulator.com/ hvor stor forskjellen er på reservedekk i hht. dekkene du bruker på bilen. Forskjellen i omkrets skal være minst mulig, helst ingen forskjell. Med en liten forskjell vil det neppe ødelegge noe å kjøre en kort distanse. Endret 14. april av toralfb Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 11. juni Forfatter Del Skrevet 11. juni Har bestemt meg for å bytte dekk allikevel nå. Må byttes til neste år uansett. Hvilken variant ville dere gått for? Goodride 4100,- Toyo 5300,- Nokian 6700,- Komplett ferdig på bil 👍 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 11. juni Del Skrevet 11. juni Støtter Kremt over her og hadde byttet til neste år. Av de tre tilbudene, Toyo. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 11. juni Del Skrevet 11. juni (endret) Labelle skrev (På 13.4.2024 den 12:16 PM): Hei, Gjør klart for dekkskifte og har inspisert de gamle sommerdekkene som er produsert uke 2 2017. Ser det er endel oppsprekking i endene på inner og yttersiden. Det er forholdsvis mye mønster igjen. Kan disse brukes eller bør de skiftes ut? Bruk dem saa lenge dem er lovlige, slit dem ut. Er ikke det mest klimavennlig og oekonomisk da? Endret 11. juni av Karltorbj Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 11. juni Forfatter Del Skrevet 11. juni Da ombestemmer jeg meg igjen å satser på de holder 🤣 Er enig at det beste er å kjøre opp dekk. 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 11. juni Del Skrevet 11. juni Jeg ville brukt de en sesong til. Ser da ut som mønsterdybden er bra fortsatt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå