Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Aftermarked-deler på sportsbiler


Anbefalte innlegg

Sjørøver skrev (Akkurat nå):

En bakgårdstuner har ikke de samme begrensningene som som en produsent har. @Gavekortmener du at Ferrarien vi snakker om hadde blitt dårligere eller fått forringet verdi om den ble konvertert til manuell? 

Bedre, selvfølgelig. Det har jeg jo skrevet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Hva?

Det er ikke vanskelig å finne moderne deler som overgår de originale til en 44 år gammel Ferrari.

Jo, for det er ingen som har laget de. Men som jeg skrev, så mente jeg det var lettere å modifisere en eldre bil. Se innlegget mitt over.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Er det nok en stråmann? Hvorfor er det ene en forutsetning for det andre?

Fordi, som jeg skrev, å sette opp feks et Ferrarichassis tar et team av noen av verdens beste testførere et femsifret antall timer, da hejlper det ikke å kompensere med komposittfjærer og dyre svenske dempere. Det samme med aerodynamikk. I tillegg til et vanvittig antall timer med CDF, så tar det 8-10.000 timer i vindtunnell å finpusse aerodynamikken på en Ferrari. Da hjelper det ikke med alle karbonfibervinger i verden. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Da hjelper det ikke med alle karbonfibervinger i verden. 

Derfor kjøper du et kit som er utviklet i vindtunnel. Du snakker om styling i Bil 4 hyllen på Biltema. Jeg snakker om seriøse tuningpakker fra en millionindustri som er spesialisert i å gi kompromissløse oppgraderinger til "billige" sportsbiler som Porsche 911.

Brembo har ikke en R&D avdeling?

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Brembo har ikke en R&D avdeling?

Ikke stor nok til å utvikle spesifike kit til hundrevis av ulike bilmodeller.  Men igjen, har du noen eksempler på en Ferrarituner som bygger bedre biler enn Ferrari? Tror du skal lete rimelig lenge etter noen som bygger en bedre totalpakke enn GT3 også...

 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Ikke stor nok til å utvikle spesifike kit til hundrevis av ulike bilmodeller.  Men igjen, har du noen eksempler på en Ferrarituner som bygger bedre biler enn Ferrari? Tror du skal lete rimelig lenge etter noen som bygger en bedre totalpakke enn GT3 også...

Til en 44 år gammel Ferrari ja.

Men ok om du vil flytte målstreken din til superbiler og GT-spec biler så får det bare være. Da snakker du om noe helt annet enn meg uansett.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Til en 44 år gammel Ferrari ja.

Men ok om du vil flytte målstreken din til superbiler og GT-spec biler så får det bare være. Da snakker du om noe helt annet enn meg uansett.

Der har samtalen hvert hele tiden uansett, bare se mine tidligere innlegg. Du finner uansett ingen som tuner GT400/412. Du snakket om garantijobber på vannkjølte Porsche, hvor den målstreken er kan en jo spør seg..

Endret av AL123
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Der har samtalen hvert hele tiden uansett, bare se mine tidligere innlegg.

Det har den ikke vært og det har absolutt ikke vært en forutsetning for debatten. Du forsøker nå å late som om å oppgradere bremsene på en standard 911 ikke er et bra valg fordi GT3 er en bedre bil, som har ingenting med saken å gjøre.

Sitat

Du finner uansett ingen som tuner GT400/412.

Igjen... Det er ikke et mesterstykke å oppgradere en 44 år gammel bil.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Det har den ikke vært og det har absolutt ikke vært en forutsetning for debatten.

Fra starten av tråden "Har aldri hørt om et tilfelle der en Ferrari har blitt bedre etter en modifisering. Virker ikke særlig realsitisk. Ikke Porsche heller, forsåvidt. En modifisering utført mange år etter at en bil er bygd, feks en restomodding, kan gjerne bli bedre, men ikke ved at en privatperson gjør det. "

 

Gavekort skrev (2 minutter siden):

 Du forsøker nå å late som om å oppgradere bremsene på en standard 911 ikke er et bra valg fordi GT3 er en bedre bil, som har ingenting med saken å gjøre.

 

Det er ingen selvfølge at å oppgradere bremsene er et bra valg. Bare det å kalibrere pedalfølelse kan ta uendelig mye prøving og feiling og kan koste millioner. Jo kjiipere bilen er jo lettere er det å treffe, selvsagt og på en velkalibret bil som Ferrari er det nesten umulig. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Virker ikke særlig realsitisk. Ikke Porsche heller, forsåvidt. En modifisering utført mange år etter at en bil er bygd, feks en restomodding, kan gjerne bli bedre, men ikke ved at en privatperson gjør det. "

Og jeg sier jo, du kan faktisk kjøpe aftermarked-deler som er spesialutviklet og attpåtil kompromissløse. Hva er problemet? Og hva har det å gjøre med at du kan kjøpe en GT3 som også er "kompromissløs"?

Sitat

Det er ingen selvfølge at å oppgradere bremsene er et bra valg. Bare det å kalibrere pedalfølelse kan ta uendelig mye prøving og feiling og kan koste millioner. Jo kjiipere bilen er jo lettere er det å treffe, selvsagt og på en velkalibret bil som Ferrari er det nesten umulig. 

En slik ytring får meg til å tro at du aldri har kjørt en 40+ år gammel bil.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Igjen... Det er ikke et mesterstykke å oppgradere en 44 år gammel bil.

Jo, det er det faktisk. I følge Gordon Murray er det enda ingen som har klart å forbedre eller lage en bedre styring enn på en original Lotus Elan. han følte han kom ganske nær med Mclaren F1, men ikke helt bullseye. Selvfølgelig kan det gjøres, se på hva Singer og Tuthill får til med en gammel 911. Men en standard Singer koster 10mill, en DLS 20mill, og til tross for at de har spredd R&D på 400 biler, så blir de ikke rike av det. Og Tuthill har racepreppet Porsche i 50 år, så de har litt erfaring.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Jo, det er det faktisk. I følge Gordon Murray er det enda ingen som har klart å forbedre eller lage en bedre styring enn på en original Lotus Elan. han følte han kom ganske nær med Mclaren F1, men ikke helt bullseye. Selvfølgelig kan det gjøres, se på hva Singer og Tuthill får til med en gammel 911. Men en standard Singer koster 10mill, en DLS 20mill, og til tross for at de har spredd R&D på 400 biler, så blir de ikke rike av det. Og Tuthill har racepreppet Porsche i 50 år, så de har litt erfaring.

Wow noen må fortelle dem at det finnes innsprøytning, ABS og girkasser med mer enn 3 trinn i 2024.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Wow noen må fortelle dem at det finnes innsprøytning, ABS og girkasser med mer enn 3 trinn i 2024.

Fortelle hvem? Gordon Murray? Verdens fremste nålevende bilkonstruktør? Jo, hvis jeg skulle være så heldig å møte han en gang til, så skal jeg hilde å si det....

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Fortelle hvem? Gordon Murray? Verdens fremste nålevende bilkonstruktør? Jo, hvis jeg skulle være så heldig å møte han en gang til, så skal jeg hilde å si det....

Jeg håper nå Gordon Murray er i stand til å hente ut mer ytelse fra en Ferrari 400 nå i 2024. Det er ikke vanskelig å komme på ideer til aftermarked-modifikasjoner som vil gjøre bilen bedre.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Jeg håper nå Gordon Murray er i stand til å hente ut mer ytelse fra en Ferrari 400 nå i 2024. Det er som sagt ikke vanskelig å komme på ideer til aftermarked-modifikasjoner som vil gjøre bilen bedre.

Det handler ikke om å øke ytelsene eller gjøre bilen raskere. Det er ikke en racerbil. Du er virkelig på en annen planet....

Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 timer siden):

En modifisering utført mange år etter at en bil er bygd, feks en restomodding, kan gjerne bli bedre, men ikke ved at en privatperson gjør det. "

Jeg sliter helt ærlig med å forstå denne tankegangen. Hvorfor kan ikke en privatperson gjøre det bedre? Du har mye større budsjett per del og kan gjøre ting for hånd. 

Lenke til kommentar

Når man har så løse definisjoner på hva som gjør en bil bedre og ikke som så er det jo umulig å argumentere enten den ene eller andre veien. Er det noe en i det minste kan lære av å se på youtube kanaler som Misha Charoudin er det at privatpersoner kan gjøre underverker for en bil rundt nordsløyfa. Dette tilfellet linket under er det en privatperson, faktisk en student som har designet aero delene til sin Opel Speedster selv med et utrolig resultat, faktisk så gode resultater at han endte opp med en jobb i Ferrari :) 

 

Det er mye som er mulig med simulering i dag som ikke var mulig for 20 år siden, så en trenger faktisk ikke R&D budsjetter på hundretalls millioner kroner for å bygge funksjonell aero. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (6 timer siden):

Jeg sliter helt ærlig med å forstå denne tankegangen. Hvorfor kan ikke en privatperson gjøre det bedre? Du har mye større budsjett per del og kan gjøre ting for hånd. 

Det kan man. Mange store og anerkjente tuningverksted har jo sin spede bakgrunn i en person som mente ting på bil X ikke var bra nok, og gjorde noe med dette. Og de hadde ikke endt opp som store om de ikke hadde fått til forbedringene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, AL123 said:

I prinsippet ikke, men det måtte vært gjenspeilet i salgsprisen. Andre ombygginger av en Ferrari, som uoriginale felger, fjærer, dekk etc er en absolutt nogo.

Orginale dekk fra 1980 er ikke mulig å kjøpe på noen måte i dag

Om man påstår at f.eks et spesifikt deklk fra Michelin, Pirelli eller Dunlop anno 2024 skulle være mest egnet for en bil fra 1980, fordi den i 1980 ble levert med samme frabrikat og derfor er de dekkene "orginale" og "spesialtispasset bilen", er utelukkende  en feberfantasi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...