Minkowski Skrevet mandag kl 07:54 Del Skrevet mandag kl 07:54 Morromann skrev (2 timer siden): Hva er det man eventuelt håper på å oppnå på å ikke følge denne oppfordringen? Min oppfatning er at det å stemple andre som troll er mindre virkningsfullt enn å la trollene få utfolde seg og vise frem sitt sanne jeg. Da slipper man også å bli beskyldt for å (urettmessig) heve seg selv over andre. Men jeg er enig i at det snart er på tide å sette strek. 1 Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet mandag kl 08:39 Del Skrevet mandag kl 08:39 lada1 skrev (På 5.4.2025 den 12.42): Her forsvant mitt perspektiv. Jeg prøver å fremme realisme angående immitering og originalitet. Noen manglende referanser i for eksempel en masteroppgave kan selvsagt føre til trekk i karakter, men det behøver ikke å ha noe med (moralskt) "svindel" å gjøre. De fleste som har publisert noe kan sies å ha utelatt aktuelle referanser, men det betyr ikke "svindel" og at en "utgjør seg som oppfinner". Det er påfallende at du snakker om realisme her, når du har et så urealistisk forhold til hva som har skjedd i denne saken. Jeg gjentar derfor at Kjerkol manglet 32 referanser, det vil si at hun kopierte tekst fra 32 ulike kilder hvor kilden aldri ble oppgitt noe sted, verken i teksten eller i litteraturlisten. I tillegg er det 23 referanser som er med, men som ikke er henvist til på korrekt måte. Dine stadige forsøk på å bortforklare dette som "noen manglende referanser", hindrer deg i å fremme noe som helst realisme her. Det som Kjerkol faktisk har gjort, dvs. kopiere store utdrag fra andre masteroppgaver og utgi det som sitt eget, er fusk og det er dessuten også en åpenbart uærlig/umoralsk handling. lada1 skrev (På 5.4.2025 den 12.42): Å finne "tekstlikheter" er ikke det samme som å avsløre "tyveri". Det er det heller ingen som har hevdet. Kjerkols oppgave ble ikke underkjent fordi man fant tekstlikheter, den ble underkjent fordi det ble "avslørt tyveri" som du kaller det. lada1 skrev (På 5.4.2025 den 12.42): Enkelte har den vanen at de kopierer inn tekst som de editerer på når de skal skrive noe. Dette kan virke merkelig, men noen er komfortable med den arbeidsmåten. Slurver man i slike situasjoner, så blir det lett "tekstlikheter" - men ikke enødvendigvis "svindel". Enkelte har den vanen at de tar ting fra butikkhyllene og legger dem rett lommene sine. Det kan virke merkelig, men noen er komfortable med denne måten å handle på. Slurver du i slike situasjoner og går ut av butikken uten å betale for det du har i lommene dine, så blir du anmeldt for tyveri dersom det blir avslørt. Du må gjerne prøve å bortforklare det og overbevise folk om at du bare hadde fromme intensjoner, men du vil likevel bli dømt ut fra dine handlinger. Dine forsøk på bortforklaring vil for øvrig skjemmes veldig av at du like etter avsløringen nekter for det som har skjedd. lada1 skrev (På 5.4.2025 den 12.42): En gang skulle jeg kjapt skrive et sammendrag av standard/kjent stoff fra et par kilder for en egnere leserkrets. Da kopierte jeg inn teksten i editoren og gjorde sammendraget. Dette var ikke for å "gi meg ut for" å ha funnet opp stoffet selv. Mitt bidrag var bare å samle kjent stoff. Dersom du da fant "tekstlikheter", var det da "tyveri"? En kan argumenetre med at Kjerkol også "samlet stoff" og editerte for kjapt og slurvet i en "marteroppgave-setting" 🙂 Bra forsøk? Her er en annen anekdote: En gang skulle jeg kjapt skrive et sammendrag av standard/kjent stoff fra et par kilder for en egnere leserkrets. Da kopierte jeg inn teksten i editoren og gjorde sammendraget. Dette var ikke for å "gi meg ut for" å ha funnet opp stoffet selv. Mitt bidrag var bare å samle kjent stoff. Men jeg ble avslørt og dømt for plagiat. True story! Lenke til kommentar
Morromann Skrevet mandag kl 11:52 Del Skrevet mandag kl 11:52 Minkowski skrev (3 timer siden): Min oppfatning er at det å stemple andre som troll er mindre virkningsfullt enn å la trollene få utfolde seg og vise frem sitt sanne jeg. Da slipper man også å bli beskyldt for å (urettmessig) heve seg selv over andre. Men jeg er enig i at det snart er på tide å sette strek. Joda, riktig det. Men jeg var med her en stund intill jeg innså hvilken vei det gikk så da satte jeg en strek også. Men jeg må si det er fascinerende hvor langt noen kan gå med å fortsette å kverulere med stadig mer absurde argumenter i det uendelige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå