Windoge Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Noen som kan hjelpe meg litt ut her? Fant ingenting på søkestedene, skal sammenliggne High School i USA med det Norske VGS. Håper noen kan komme med noe nyttig Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 http://en2.wikipedia.org/wiki/Education_in_Sweden i bunner er det sammenlikning mellom den svenske og amerikanske .. svenske er så og si identisk med norske Lenke til kommentar
wichtom Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 i usa er det våpenkontroll ved inngangsdøra. så mac`n må ligge hjemme Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 JoachimR kan sikkert hjelpe deg både litt og mye hvis han vil. Lenke til kommentar
Frøken Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 i usa er det våpenkontroll ved inngangsdøra. så mac`n må ligge hjemme Det er få skoler som har det. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 De har "class-ratings"... et system som sammenligner deg karaktermessig med resten av klassen og setter opp en "top-liste", denne taes også med i beregningen ved videre skoleopptak. Rettferdig Lenke til kommentar
Frøken Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Honors-class? Eller de prisene som blir delt ut i slutten av året? Har aldri vært med på noen liste jeg, men det er jo forståelig.. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Hvca lurte dere på sa dere? I USA har man lister over hvem som kom best ut på siste matteprøve og på siste 800-meters-test eller "half-mile test". Det har vi jo i Norge også. Store forskjeller er det ikke. AmE skoler er bedre brukertilpasset. Det er samme timeplan hver dag. Det er mange sport og idrettstilbud og man kan også ta mange "sære" fag som ikke finnes i No. Hvis du tenker på å ta et år i US (går ut i fra at det er det du har tenkt? ) er det sterkt anbefalelesverdig. Stater som Florida, Texas, Utah, og Alabama er anbefalelsesverdige. Problemet med sprogskoler som f.eks. "speak" er at man havner på offentlige highschools. Men dersom du synes det er greit, er det sikekrt kjekt. OG, man kan få et stipend fra Statens Lånekasse på 50-60 ' De kan f.eks investerers eller sepkuleres, eller brukes som de skal, på "nødvendighetsartikler. Du må gjerne ta kontakt med meg på PM om du lurer på noe mer, eller her i denne posten. Det skal nevnes at jeg kun har gått et år Junior Highschool og et år på elementary. Lenke til kommentar
Frøken Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Jeg gikk et år på High i Alabama og fikk 52,000.. Hvorfor kan de statene anbefales sa du? Jeg var og besøkte flere av nordstatene og jeg tror muligens jeg kunne ha trivdes bedre der.. Kommer vel an på hva man er ute etter. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Nevnte stater er varme og gode, i Florida og Texas sies det at i januarmåned må man bruke genser ov t-skjorten. I Utha/SLC er det endavarmere om sommeren, men kaldere om vinteren. Hvis du vil stå på si i FINE bakker, og samtidig vite at du kan sole deg i 40+ om sommeren, da er Utah stedet for deg. Utah er heller ikke en sørstat, den tilhører vel Fjell-statene. Gikk du på sånt speak-opplegg? Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 De har "class-ratings"... et system som sammenligner deg karaktermessig med resten av klassen og setter opp en "top-liste", denne taes også med i beregningen ved videre skoleopptak. Rettferdig Altså, det hadde jo vært farlig om de som faktisk er flinke på skolen hadde fått credit for at de var akkurat det...... Sosialismens likhetstyrrani lenge leve. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Florida osv er jo glimrende stater å bo i, men problemet er at de fleste Colleges som norkse høyskoler og universiteter har samarbeid med ligger mot nord, midt i landet. Så på kartet over skoler jeg hadde muligheter å velge mellom og det var fryktelig dårlig i de "attraktive" statene. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Jeg har sett brosjyerer fra Speak og et annet sånn high-schoolopplegg. Du kan få godkjent et highschoolår som et år på vgs i samtlige stater. Men hvem vil havne i Tallahasee? Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Et år med skole i USA hadde vært tøft Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 fant brosyeren min fra "speak" det er ingen problemer karaktermessig (for de fleste). Det kreves at alle karakterer skal være over tre fra ungdomsskolen, og engelskkarakterene må også være minst tre. For de som drog i høst, kostet det 48.950 kroner totalt. Valutakursen er på veg nedover. Mao, det er ikke dyrt, og det er enkelt, og sikkert også morsomt. Speak er det eneste sprogskoleprogrammet hvor man kan velge en bestemt stat, riktignok koster det da kr 4,250 for å garanteres stat. (nei, jeg jobber ikke og har ikke vært utvekslingsstudent, med "speak"!) Lenke til kommentar
Frøken Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Nevnte stater er varme og gode, i Florida og Texas sies det at i januarmåned må man bruke genser ov t-skjorten. I Utha/SLC er det endavarmere om sommeren, men kaldere om vinteren. Hvis du vil stå på si i FINE bakker, og samtidig vite at du kan sole deg i 40+ om sommeren, da er Utah stedet for deg. Utah er heller ikke en sørstat, den tilhører vel Fjell-statene. Gikk du på sånt speak-opplegg? Varme og gode? Jeg hadde 2.grads forbrenning på skuldre og jeg kunne ikke sove eller puste i Juli og August. Jeg var bare der for å feste med bøndene Jeg reiste med EF, men det er ikke til å anbefale. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 De har "class-ratings"... et system som sammenligner deg karaktermessig med resten av klassen og setter opp en "top-liste", denne taes også med i beregningen ved videre skoleopptak. Rettferdig Altså, det hadde jo vært farlig om de som faktisk er flinke på skolen hadde fått credit for at de var akkurat det...... Sosialismens likhetstyrrani lenge leve. Hvis du ikke evner å se urettferdigheten i det systemet så må jeg nok be deg å ta siste skoleår om igjen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 De har "class-ratings"... et system som sammenligner deg karaktermessig med resten av klassen og setter opp en "top-liste", denne taes også med i beregningen ved videre skoleopptak. Rettferdig Altså, det hadde jo vært farlig om de som faktisk er flinke på skolen hadde fått credit for at de var akkurat det...... Sosialismens likhetstyrrani lenge leve. Hvis du ikke evner å se urettferdigheten i det systemet så må jeg nok be deg å ta siste skoleår om igjen. Nei takk, det hadde jeg ikke tenkt til Det finnes piquer vet du. Eller sunscreen med faktor 40. Jeg bruker 8 stort sett i Florida, og har ikke hatt store solforbenninger... Unntatt på foten... Bruk sokekr i sandalene! Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Hvis du ikke evner å se urettferdigheten i det systemet så må jeg nok be deg å ta siste skoleår om igjen. Enig. En annen ting er problematikken som såkalte "høyere" læreinstitusjoner, så som Harvard, har vurdert. Nemlig det at folk som går der forventer så høye karakterer at skolens ledelse føler seg presset til å gi bedre karakterer enn det folk fortjener. Det er det antagelig færre forelesere / rektorer / finansielle direktører i public schools som opplever som ett press. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå