Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Treg pålogging i domene

Anbefalte innlegg

Vi har et domene, pålogging med w9x klienter går som bare det, men når vi nå har installert en del brukere med winXP og skal logge oss på, så blir den veldig ofte hengende på [b]"aktiverer datamaskininstillinger"[/b]

Dette sjer på de som kjører med DHCP, men de som kjører med fast IP har ikke dette problemet.

Vi har 100mb nettverk, pc`ene er satt til å kjøre fast 100mb/full duplex

men likevell så er det treigt å logge på.

Noen som har noen tips?:)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1500 brukere på domenet, windows 2000 server på alle servere.

2 DNS servere, Egen DHCP server.

Ip`n til DNS er satt på XP pc`ene, men det hjelper heller ikke:/

Mulig vi kunne gjort noe med group policy instillingene, må se litt mere på det.

Lenke til kommentar

Hva slags OS kjører DNS og DHCP, er det win2000? Har du NetBIOS aktivert på XP? Ta det vekk i så fall. Ta også å disable NetBIOS over TCP/IP, default er fra DHCP. Kan jo være at det kan hjelpe å legge alle XP maskiner i et eget subnett og lage en egen pool bare for xp maskinene, det har jeg opplevd fungerer bra i noen tilfeller.

Lenke til kommentar

Kjører du Norton Firewall av ett eller annet slag på XP maskinene? Jeg hadde ett lignende problemet med en XP maskin som skulle logge på 2000 server domene hvor serveren kjører DHCP. Det ble til at vi avintallerte Norton og brukte XP's medfølgene firwall. Da var det ingen problemer mer. Regner med at du har styr på DNS/AD osv.

Bjarne

Endret av bjarneu
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på noe...

Når XP logger seg på et domene, så kjører den script asynkront, dvs. den kjører de i helt tilfeldig rekkefølge for at pålogging skal gå raskere. Men i noen script så kan det bli motsatt. Så jeg ville prøvd å tvinge XP til å kjøre scriptene synkront.

En annen ting du kan forsøke, er å tvinge XP til å vente på nettverket før en kan logge inn, selv om den som standard skal gjøre det dersom en har roaming profiles, home directory eller user script.

Alle disse finner du under Computer Conf. - Administrative Temp. - System. i hhv. Logon og Scripts i GroupPolicy.

Lenke til kommentar

Bruker logon-script ja, men den begynner vel ikke å kjøre det allerede under "aktiverer datamaskininstillinger" eller gjør den det?

jeg skal prøve noen av tipsene dine nå for å se, har tro på de forslagene du kom med:)

Lenke til kommentar

IPen til serveren hvor skriptene ligger må brukes som DNS.

Vi hadde samme problemmet på skolen min. Der satt vi IPen til serveren hvor skriptene ligger som DNS. Alt funger og bare noen få sekunder påloggnings tid. Får vi gjorde det, tok påloggningen mange minutter.

Med skript mener jeg påloggningsskriptene.

Prøv det, vet det virker...!

ChrisEge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...