Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mikses inn og ut linje?

Anbefalte innlegg

Når du feks. skal bestille brebånd. Så står det at det er opptil 800kbs inn og 300kbs ut. Skrives som regel sånn 800\300.

Blandes disse når du feks laster ned fra DC? eller er det 800 du bruker når du laster ned, og 300 andre får bruke til å laste ned fra deg?

Edit: Ser jeg mangler en viktig del hær.

Blir disse linjene på en måte slått sammen slik at hvis du har mye upload så påvirker det downloads?

Endret av Zephyros
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har max 800 i nedlastingshastighet.

Og Du kan sende ut fra maskinen i 300 hastighet.

Dette påvirkes ikkje av anna enn at maskinen din. Dersom du har god nok pc vil du kunne sende og mota i max hastighet samtidig.

var det jeg trodde, men en venn av meg tror ikke på det.

Lenke til kommentar

Når du får ein pakke inn så sender maskina di ei lita kvittering til sendaren

slik at denne veit at du er klar til å ta imot neste pakke.

Dersom opp-linja di er maks utnytta vil du få problem med å sende desse slik

at nedlastinga kan verte litt (eller mykje) treigare.

Bent

Lenke til kommentar

Jeg skal gi deg et greit svar her:

Det du egentlig snakker om er full og half duplex.

DSL teknologien er half duplex noe som betyr at man ikke har full synkron overføring, selv om man har synkron fart.

Frame relay og annen fastlinje teknologi er ofte Full duplex og koster derfor mye mer.

Et eksempel for å vise deg dette:

Du har en 1024/512 linje fra din nettleverandør. Når noen laster ned fra deg så har du maks 512 i nedlastings hastighet, fordi opplastingen tar halvparten av båndbredden. Det første tallet gir deg en optimal download fart (når ingen opplastinger foregår, men ta høyde for overhead og diverse andre ting som stjeler kapasitet. Det andre tallet angir maksimal opplastingshastighet dersom den kapasiteten er tilgjengelig. Så med en 1024/512 linje så kan du i teorien laste ned 512kbps samtidig som du laster opp til noen med 512kbps.

Grunnen til at en ISP ofte kan overbooke sin kapasitet er akkurat det at de ofte opererer med Full duplex, synkrone forbindelser.

Håper dette svaret gjorde dere litt klokere.

Lenke til kommentar
Jeg skal gi deg et greit svar her:

Det du egentlig snakker om er full og half duplex.

DSL teknologien er half duplex noe som betyr at man ikke har full synkron overføring, selv om man har synkron fart.

Frame relay og annen fastlinje teknologi er ofte Full duplex og koster derfor mye mer.

Et eksempel for å vise deg dette:

Du har en 1024/512 linje fra din nettleverandør. Når noen laster ned fra deg så har du maks 512 i nedlastings hastighet, fordi opplastingen tar halvparten av båndbredden. Det første tallet gir deg en optimal download fart (når ingen opplastinger foregår, men ta høyde for overhead og diverse andre ting som stjeler kapasitet. Det andre tallet angir maksimal opplastingshastighet dersom den kapasiteten er tilgjengelig. Så med en 1024/512 linje så kan du i teorien laste ned 512kbps samtidig som du laster opp til noen med 512kbps.

Grunnen til at en ISP ofte kan overbooke sin kapasitet er akkurat det at de ofte opererer med Full duplex, synkrone forbindelser.

Håper dette svaret gjorde dere litt klokere.

adsl er full duplex og det er shdsl også etter en heftig diskusjon her på forumet. Problemet er at de som laster ned fra deg sender en kvitering som nevnt og dette senker hastigheten betraktelig. Løsningen er å strupe UL med et par kb

Lenke til kommentar

Må presisere at DSL teknologien fungerer pr definisjon med timeslots som deles. Når en timeslot deles kan man ikke fysisk få til en synkron forbindelse, for at man skal få det til må man ha en full digital forbindelse som ikke bruker delte timeslots.

Teoretisk sett kan man få til full duplex med DSL teknologien, men da må man ha kun digitale multiplexer i hele telefon systemet, og det er vi nok ca 6-8 år unna å få ennå. Så pr i dag er hele DSL teknologien redusert i det meste av verden på grunn av manglende digitale multiplexer og full digitale sentraler.

PS: Dette var yrket mitt frem til jeg sluttet hos Telenor og gikk over til å være programmerer og jobbe med kompresjon for Intel istedet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...