Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bilkjøp


Anbefalte innlegg

toralfb skrev (3 minutter siden):

Eller - en naturlig forklaring kan være at forhandleren som solgte bilen 10. sept 2021 har skaffet en bil som egentlig var levert til Belgia, men ikke solgt eller registrert der. Kan være utstilling eller stått på lager.

Bilen ble deretter sendt til Norge, og solgt ny i Norge. Om bilen da har blitt importert via Hyundai Motor Norway er den "Norsk" og Norsk garanti.

Er den importert direkte av forhandleren er det parallellimportert / gråimport, med noe dårligere rettigheter.

Ville spurt den du kjøpte bilen av om salgskontrakten. Står det bilen er ny, og forhandler er merkeforhandler har du en god sak mot forhandleren.

Når jeg solgte min Hyundai Kona 2019 modell fikk kjøper med kontakten uoppfordret. (Jeg hadde kjøpt bilen av merkeforhandler.)

Ifølge telefonsamtalen med selgeren min så var bilen kjørt ca 50km, som jeg forstod står det ikke at den er ny. 

Dette er ikke en merkeforhandler, men ser de har flere salg av kona ute. 

Dette var det selgeren skrev i mail til meg da jeg ønsket å få hevet kjøpet. 

Det står at den er registrert 09.10.20, noe jeg antok var pga. at den hadde blitt produsert i et annet land da bilene selvfølgelig ikke blir produsert i Norge i tillegg til at bilen kun hadde gått noen få km da jeg prøvekjørte den. Skal få sjekket det med den delen av kjøpskontrakten 👍

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
mobile999 skrev (4 minutter siden):

Når antok du dette?

Jeg antok ikke noe av dette. Dette antok selgeren, etter jeg hadde skrevet mail. Dette var det jeg fikk til svar fra vedkommende. Så selgeren visste at den var registrert 09.10.20, men lot være å informere meg om dette, gikk med det som stod i vegvesenet og ikke det som stod i kjøpekontrakten som selger hadde fått av forhandler. Hun antok dette ved sitt kjøp av bil fra forhandler

Endret av Nikkojr
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 minutt siden):

Det ser ut som at bilen din er laget i Sør Korea. Da kommer det sannsynligvis flere dyre feil.

Vet du om den har byttet eller skal bytte fremdriftsbatteri?

Hei kunne ikke sende dm virket det som. Måtte vente 1 dag. 

Jeg har null peiling om det er byttet fremdriftsbatteri, utifra det som står i servicen, så vil jeg anta at det ikke er byttet. 

Hva tenker du med tanke på flere dyre feil? 

Lenke til kommentar

Bytte av hovedbatteri er enkelt å avklare om det er utført, eller ikke. Slik jeg har forstått vil dette bli utført uten spørsmål også på importerte biler. Om batteri byttes til et nytt vil det gi mulighet til å reklamere på produksjonsfeil på batteriet, da delen er ny.

Når det gjelder potensielle feil vil det neppe være relevant? Annet enn å uroe seg ekstra? Feil kan alltid oppstå. Om en feil faktisk oppstår vil spørsmål være om feilen var til stede ved kjøp. Produksjonsfeil kan gi rettighet til reparasjon, prisavslag eller heving av kjøp. Enten via produsentens garanti eller via reklamasjonsrett. 

Første kjøper av bilen hadde liten grunn til å tro bilen var "brukt" pga. lav kjørelengde - 50 km. Det avgjørende er hva som stod i kontrakten med første kjøper. Stod det bilen var brukt, eller importert i kontakten første kjøper signerte har ikke importøren gjort noe galt. Stod det derimot bilen var ny har første kjøper blitt lurt.

Uansett vil det være mulig å reklamere i 5 år til importør. Ellers kan trådstarter tegne en maskinskadeforsikring, den vil også dekke en del plutselige feil. 

Til sist, det er flere verksteder som reparerer elbiler, i stedet for å bare bytte dyre komponenter. Det er kostbart å reparere Bensin og dieselbiler på merkeverksted. Der har uavhengige verksteder i lang tid gjort reparasjoner, benytter brukte deler, eller reparerer faktisk feilen, i stedet for å bytte en større komponent. Det samme er på vei til å skje med elbiler. 

Pga. elbiler er forholdsvis nye, samt forsikringsselskapene benytter merkeverksted har forsikringsskader ført til biler vrakes. Fordel er det finnes tilgang på brukte deler fra nye biler.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 minutter siden):

Hvis du åpner handskerommet, finner du noe spor av hvilken Hyundaiforhandler som solgte bilen som ny?

Finner null informasjon om det

Endret av Nikkojr
Lenke til kommentar
Nikkojr skrev (23 timer siden):

Ifølge telefonsamtalen med selgeren min så var bilen kjørt ca 50km, som jeg forstod står det ikke at den er ny. 

Dette er ikke en merkeforhandler, men ser de har flere salg av kona ute. 

Dette var det selgeren skrev i mail til meg da jeg ønsket å få hevet kjøpet. 

Det står at den er registrert 09.10.20, noe jeg antok var pga. at den hadde blitt produsert i et annet land da bilene selvfølgelig ikke blir produsert i Norge i tillegg til at bilen kun hadde gått noen få km da jeg prøvekjørte den. Skal få sjekket det med den delen av kjøpskontrakten 👍

Slik jeg leser har du vært i kontakt med den privatperson du kjøpte bilen av. Bilen var kjørt 50 km når denne privatperson kjøpte bilen. Bilen ble første gang kjøpt fra en bilforhandler som ikke er merkeforhandler.

Dvs. det kan tyde på denne forhandleren selv har importert bilen til Norge. Bilen har blitt opplyst ikke registrert før, dermed står det nei på bruktimport hos Statens Vegvesen. Er bilen importert direkte er ikke Hyundai Norge involvert. Dermed blir garantien noe begrenset. Reklamasjonsretten mot importøren som tok bilen til Norge vil fremdeles være til stede, men reklamasjon kan være en tyngre prosess enn garanti. Garanti kan også vare lengre enn reklamasjon.

For å komme videre vil det være nyttig for deg å få en kopi av kjøpskontrakten som privatperson signerte ved kjøp av bilen.

Lenke til kommentar
toralfb skrev (18 timer siden):

Slik jeg leser har du vært i kontakt med den privatperson du kjøpte bilen av. Bilen var kjørt 50 km når denne privatperson kjøpte bilen. Bilen ble første gang kjøpt fra en bilforhandler som ikke er merkeforhandler.

Dvs. det kan tyde på denne forhandleren selv har importert bilen til Norge. Bilen har blitt opplyst ikke registrert før, dermed står det nei på bruktimport hos Statens Vegvesen. Er bilen importert direkte er ikke Hyundai Norge involvert. Dermed blir garantien noe begrenset. Reklamasjonsretten mot importøren som tok bilen til Norge vil fremdeles være til stede, men reklamasjon kan være en tyngre prosess enn garanti. Garanti kan også vare lengre enn reklamasjon.

For å komme videre vil det være nyttig for deg å få en kopi av kjøpskontrakten som privatperson signerte ved kjøp av bilen.

Hei vært i kontakt med, har nå vært i kontakt med ambassaden i Belgia for å få registreringen fra deres land for å finne ut av dette. Kopien av kjøpskontrakten rekner jeg med at jeg får fort av forhandleren der det står infoen som jeg trenger på det meste 👍

Toralf og mobile999, søkki ta! Tusen hjertelig takk for god hjelp👍👏👏 skal få høre noe når det kommer noe ut av dette 👍

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Manglende informasjon om bruktimport ser ut til å være en mangel:

https://innsyn.onacos.no/forbrukertilsynet/prod/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2022005076&

Quote

Praksis fra Forbrukerklageutvalget viser at det forhold at en bil er bruktimporten er vurdert som et kjøpelyte, se for eksempel FKU-2017- 422, FKU-2018-620 og FKU-2019-759 og FKU-2021-5448. I denne saken foreligger det også dokumentasjon som viser at det faktum at bilen er bruktimportert, kan innebære andre ulemper. Det vises til fremlagt uttalelse fra Nissan Nordic Europa av 15.06.2022, der det fremgår at ikke-Europeiske importbiler ikke har gjenstående garantier som er gyldig i Europa, at det ikke er mulig å oppdatere til europeiske kart i bilen og at tilkoblede tjenester (mobil appstyring) ikke kan brukes, samt at det kan by på problemer dersom det er behov for veihjelp. Utvalget finner etter dette at klageren hadde grunn til å regne med å få opplysninger om at bilen var bruktimportert og at unnlatelsen av å opplyse om dette må antas å ha virket inn på kjøpet. Opplysningssvikten utgjør dermed en kjøpsrettslig mangel, jf. fkjl. § 16 første ledd bokstav b.

Hvis du går igjennom denne saken, og sakene som referes til, så burde du finne det du trenger.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvilken forhandler er det som solgte bilen først i Norge? Denne har 5 års reklamasjonsansvar fra dato i 2021. 

Som allerede nevnt kan det være at bilen opprinnelig gikk til Belgia og aldri ble registrert her, og derfor ikke er registrert som brukt på registreringsnummeret. Men her er det mange avvik. En bil som har kjørt 50km er å betrakte som en ny bil. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Marzo skrev (1 time siden):

Hvilken forhandler er det som solgte bilen først i Norge? Denne har 5 års reklamasjonsansvar fra dato i 2021. 

Som allerede nevnt kan det være at bilen opprinnelig gikk til Belgia og aldri ble registrert her, og derfor ikke er registrert som brukt på registreringsnummeret. Men her er det mange avvik. En bil som har kjørt 50km er å betrakte som en ny bil. 

Har sjekket opp med forhandler som selger kjøpte bil av, de hadde gitt informasjon om at bilen var bruktimpotert. 

Bilen har vært registrert i Belgia, det kommer fram i kjøpskontrakten selgeren hadde fått. Der stod det at bilen var førstegangsregistrert 09/10-2020. 

Oppdatering av sak:

Har fått time for mekling av saken, som er 4/6. Der jeg kommer til å nevne det at selger har gitt feil informasjon om at bilen er 2020 mod og ikke 2021, importert (som ifølge forhandler har gitt beskjed om). 

Blir å nevne at jeg håper vi kan finne en løsning på dette slik at jeg/vi slipper å må gå via advokat slik at begge taper store summer på utgifter knyttet til dette

Sett på flere finn annonser der prisen er forskjellig på 2021 Vs 2020 modell, alt fra 30-50 k forskjell på pris. 

Ifølge bilforhandler så har de gitt all informasjon til tollvesenet om at bilen er importert, uvisst hvordan og hvorfor vegvesenet ser denne som en ny bil som ikke er importert. 

Endret av Nikkojr
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Min forrige bil var en bruktimportert ford focus (betalte 225k, vs 295k ny fra merkeforhandler, syns det var akseptabel besparelse i 2011), denne hadde vært 9mnd i Tyskland først og kjørt ca 8k, denne kom heller ikke opp som bruktimportert hos vegvesenet når jeg skulle selge den. 

Så tror vegvesenet eller bilimportør har gjort feil. Dette kan nok gjelde mange biler.

Når jeg sjekker nå, etter at den har vært via en merkeforhandler til ny kjøper så kommer den opp som bruktimportert hos vegvesenet, så trolig har merkeforhandler fått denne infoen korrigert.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
15 hours ago, Nikkojr said:

Har sjekket opp med forhandler som selger kjøpte bil av, de hadde gitt informasjon om at bilen var bruktimpotert. 

 

Denne forhandleren har likevel 5 års reklamasjonsansvar for bilen om den er brukt eller ny.

 

Quote

Oppdatering av sak:

Ifølge bilforhandler så har de gitt all informasjon til tollvesenet om at bilen er importert, uvisst hvordan og hvorfor vegvesenet ser denne som en ny bil som ikke er importert. 

Ved bruktimport leverer man gammel vognkort som en del av dokumentasjonen, men ikke for nybil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...