mobile999 Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april (endret) Hvor vanskelig er det å få produsert opp noen rådelager av noen som kan det? Endret 8. april av mobile999 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april Det er nok mulig men vil tro det vil bli fryktelig dyrt, hva er det lagre til? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. april Forfatter Del Skrevet 8. april agvg skrev (4 minutter siden): Det er nok mulig men vil tro det vil bli fryktelig dyrt, hva er det lagre til? Prisen kommer vel an på hvor mange man vil ha? Det er til en "motorsykkelmotor". Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Har du gjort endringer på veiv,råder som gjør at du må ha det på en slik spessiel måte? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. april Forfatter Del Skrevet 9. april MAtroxX skrev (6 minutter siden): Har du gjort endringer på veiv,råder som gjør at du må ha det på en slik spessiel måte? Nei, nye er utsolgt. Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Hva type sykkel er det? merke, årsmodell osv ? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. april Forfatter Del Skrevet 9. april Aprilia SXV 450/550 2007-2010 1 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Det bør vel være mulig å få tak i noen med rett dimensjon? Hvis du har målene så kan sikkert en av de store produsentene hjelpe, de har ofte salgskontakter i Norge. Det du trenger er delenummeret, og da har de en oversikt over hva deres "interne" delenummer er, og hvilke produkter som da er likt. Du har kanskje delenummer Honda, AB123. SKF har laget det lageret, og kaller det SKF321. SKF321 er da likt Honda 123, Suzuki 345 osv. Sjansen for å få laget et "custom" lager er litt verre, men det er mulig. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april (endret) mobile999 skrev (3 minutter siden): Aprilia SXV 450/550 2007-2010 Nesten alle Aprilia motorer bruker samme dim på sånne deler som Rotax, så du kan fort finne noe som passer. EDIT: Apriliaforum er stedet for det meste. Gratulerer med kanskje verdens minst driftsikre motor. Herlig, men hjelp. https://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?370511-Possible-source-for-replacement-obsolete-XV-rod-bearings-not-from-Aprilia Endret 9. april av OJ Doe Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. april Forfatter Del Skrevet 9. april OJ Doe skrev (16 minutter siden): men det er mulig. Ok? Har du noen forslag? Jeg tror ikke den motoren er en Rotax. Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Vist rådelagre skal byttes regner jeg med det er en grunn for det, å spørsmålet blir jo også hvilken mål nye lagre skal være i forhold til de originale Nye lagre må jo kompensere for den eventuelle slitasjen veiven har fått. hvilken farge kode var de originale? Gul? Blå? Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april OJ Doe skrev (21 minutter siden): Nesten alle Aprilia motorer bruker samme dim på sånne deler som Rotax, så du kan fort finne noe som passer. EDIT: Apriliaforum er stedet for det meste. Gratulerer med kanskje verdens minst driftsikre motor. Herlig, men hjelp. https://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?370511-Possible-source-for-replacement-obsolete-XV-rod-bearings-not-from-Aprilia Det er egentlig veldig motsatt, da de motorene får inviduelle lager størrelser fra fabrikk Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april MAtroxX skrev (2 minutter siden): Det er egentlig veldig motsatt, da de motorene får inviduelle lager størrelser fra fabrikk Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Google lagerdimmensjonen, så dukker det nok opp alternativer. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. april Forfatter Del Skrevet 9. april MAtroxX skrev (17 minutter siden): hvilken farge kode var de originale? Gul? Blå? Blå. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. april Forfatter Del Skrevet 9. april MAtroxX skrev (5 timer siden): Uff da 😅 👍 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. april Forfatter Del Skrevet 9. april OJ Doe skrev (12 timer siden): Honda, AB123. SKF har laget det lageret, og kaller det SKF321. SKF321 er da likt Honda 123, Suzuki 345 osv. Er dette noe kulelager? Jeg skjønte ikke så mye når jeg søkte etter det. Det er ikke kulelager jeg trenger. Jeg trenger "glidelager" uten bevegelige deler, såkalte "half shell bushings". Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 10. april Del Skrevet 10. april Har du delenummer eller noe så kan du sjekke her https://www.stormhalvorsen.no/nettbutikk/?text_search=råde Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 10. april Del Skrevet 10. april mobile999 skrev (11 timer siden): Er dette noe kulelager? Jeg skjønte ikke så mye når jeg søkte etter det. Det er ikke kulelager jeg trenger. Jeg trenger "glidelager" uten bevegelige deler, såkalte "half shell bushings". Det var helt tilfeldige nummer for å forklare. MAtroxX skrev (23 timer siden): Det er egentlig veldig motsatt, da de motorene får inviduelle lager størrelser fra fabrikk Jeg skjønner ikke hva du mener? Noen designer motoren, her Aprilia. Her får alle deler, lager inkludert, en dimensjon. I dette tilfelle 35*38*16,5. Aprilia lager ikke egne rådelager, de kjøper av en underleverandør, eksempelvis SKF, eller andre. I den eposten står det noe sånn som "Buongiorno, Hans, we needa 10000000 bearings in size 35*38*16,5 in 3 over and undersize dimensions. Ciao, spaghetti". Hans setter seg foran datamaskinen, og fyller inn dimensjonene for å se om det er en størrelse de alt produserer. Hans ser at Suzuki GSXR bruker samme størrelse. Så henter han 10000000 sånne lagersett i hylla og sender til Guiseppe hos Aprilia. Når mobile999 trenger nye rådelager til sin XV550 etter 50 timer ringer han Børre hos Apriliaforhandleren. Børre slår dette opp i delefilmen, og ser at den delen heter AP215616161-4. I 2012 var det enkelt for Børre å legge inn en ordre på 2 stk AP215616161-4, som da mobile999 kan hente om 2 uker. Når han henter lagerene ligger de pent i en pose merket med AP215616161-4. Men Guiseppe har egentlig tatt 2 lager fra den digre kassa han fikk fra Hans og lagt dem i en pose. Det samme gjorde Hoshimoto hos Suzuki. En dag i 2019 trenger mobile999 to nye AP215616161-4. Børre sier at det ikke er tilgjengelig, for Guiseppe har brukt opp alle i kassa. En del ganger har Guiseppe måtte bestille en ny kasse, og Hans hadde ikke flere, så Guiseppe spurte Luna i stedet. Hun sendte en ny kasse, og siden det var ny person, så bytter de navn. AP215616161-4 blir AP215616161-5, fordi det er Luna, og ikke Hans som sender kassa. Delefilmen til Børre er gammeldags, og har ikke fått med seg at selv om AP215616161-4 er utgått, så kan man kjøpe AP215616161-5, som er helt samme delen, fra en annen kasse. I 2024 er kassene tomme, og Guiseppe gidder ikke styre mer med den gamle XV-motoren. Kravet om å ha deler i 10 år etter siste produksjonsår er forbi, og Guiseppe er trenger plassen til deler til Tuono 660 deler. AP215616161-4, AP215616161-5, AP215616161-6 osv er utgått. Noen ganger bruker de samme dimesjoner i andre modeller, og da er noen få veldig flinke, og oppdaterer med nytt nummer. AP215616161-6, er samme størrelse som AP215616161-1-Tuono, så de kan fortsatt leveres. Andre ganger blir ikke det tatt med, så selv om både Børre og Guiseppe har god tilgang til en del som fysisk sett er lik er det ingen som vet det, for dimensjonene er ikke en del av varenummeret. Tilfeldigvis, sitter fortsatt Hoshimoto på en haug med lager til sin Suzuki GSXR, for han kjøpte 100 kasser, og det var aldri noe trøbbel med dem. De er samme dimesjon som mobile999 trenger, men de har eget delenummer de også. Hoshimoto vet at lageret passer til en GSXR, men han aner ikke at det er samme lageret Hans har sendt til Guiseppe. Poenget er at Hans har en diger katalog, og det samme har Luna. Begge to vet at lager i størrelse 35*35*16,5 har blitt solgt til både Guiseppe og Hoshimoto, og at det finnes 45 andre delenummer som alle er det fysisk samme lageret. Det er den informasjonen mobile999 trenger. mobile999 spør også om det er mulig å lage noen sånne lager, for han finner ingen delenummer som passer. mobile999 kan spørre både Hans og Luna, eller så kan han spørre Patrick som kan lage noen få, helt manuelt. Da fyrer Patrick opp dreiebenken og finner et emne med rett legering. Så sender han det til Jon, som legger på riktig coating. Patrick og Jon gjør sånne jobber helt manuelt i småskala. Det tar mange timer, og det koster fort 10-15 000 å få et sett. Hvis du bestiller 10 sett blir det kanskje litt billigere, men det er fortsatt håndlagd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå