Gå til innhold

Sette opp linux på gammel bærbar

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel Compaq Armada P166MMX med 48MB minne her som jeg skal sette opp til mailterminal. Har nettverkskort til den. Aberet er at jeg ikke har noen linuxmaskin i nettet for å sette opp en NFS server.

Noen som har noen glupe idèer om hvordan jeg best fikser dette? HTTP og FTP krever minimum 64MB minne... :( Kom gjerne med forslag til alternative distroer for såpass gammel maskinvare også, da jeg nok ikke er så veldig oppdatert på det. (Sist jeg installerte Linux var RH 6....

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du kan jo prøve et lett gentoo system med egenkompilert kjerne som er strippa for alt unødvendig. Kan være litt vansklig å komme i gang, men i gjengjeld får du en distro som er optimalisert for din maskin.

Tar vel 6 måneder å få kompilert det han trenger da ;p

Lenke til kommentar

Tror jeg vil anbefale en distro som Slackware eller Debian. Ulempen er at (ihvertfall sist gang jeg sjekket) Slackware ikke støtter verken http eller ftp install. Må derfor enten kjøre lokal installasjon fra cd-rom/harddisk eller via NFS :(

Veldig mange andre distroer er dessverre ganske så RAM-intesive under installasjonen, selv om de ikke behøver å kreve så mye RAM etterpå. Jeg har f.eks Suse 8.2 på en eldgammel server som kjører helt topp. Installasjonen var derimot ikke helt optimal :) Måtte bla. sette opp en swap-partisjon før jeg kunne starte selv installasjonen fordi installasjons-programmet krevde mer minne enn jeg hadde RAM i maskinen. Men etter jeg gjorde dette funket det altså - det bare tok litt lang tid. Kanskje du kan prøve noe liknende i en annen distro også? Dvs. hvis du prøver Slack eller Debian skulle det ikke være nødvendig med slik triksing.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Hadde en IBM laptop, 160 MhZ og 32 MB ram. La inn RedHat 8 på den. Med Gnome ol. sirrrrrrrruuuuuuuuppppp........

Hadde heller ikke cdrom, alt ble gjort via ftp til en windowsmaskin. Den som leser readme, skal lære...

Måtte kjøre text-intall da... slit....

Lenke til kommentar
Tør ikke tenke på hvordan X vil kjøre på den :p

Håper inderlig det var fleip :p

Naj... Halvtøys bare. Vil veldig gjerne ha muligheten, da det er noen småting jeg har MÅ ha X for å få gjort...

Men det ser uansett ut som jeg får klare meg uten. XF86cfg bare tryner. Henger hele maskina.... :(

-KJ

Lenke til kommentar
du kan jo prøve et lett gentoo system med egenkompilert kjerne som er strippa for alt unødvendig. Kan være litt vansklig å komme i gang, men i gjengjeld får du en distro som er optimalisert for din maskin.

Tar vel 6 måneder å få kompilert det han trenger da ;p

Det er jo et viktig poeng, men spørs hva som er viktigst; prosessen, eller resultatet.

Lenke til kommentar
Jeg har en gammel Compaq Armada P166MMX med 48MB minne her som jeg skal sette opp til mailterminal. Har nettverkskort til den. Aberet er at jeg ikke har noen linuxmaskin i nettet for å sette opp en NFS server.

Noen som har noen glupe idèer om hvordan jeg best fikser dette? HTTP og FTP krever minimum 64MB minne... :( Kom gjerne med forslag til alternative distroer for såpass gammel maskinvare også, da jeg nok ikke er så veldig oppdatert på det. (Sist jeg installerte Linux var RH 6....

-KJ

hvorfor gjøre ting vanskligere enn nødvendig.. Sett harddisken fra compaqen din inn i en nyere maskin med cd-rom og installer den derfra, så setter du harddisken inn i compaqen, det enkle er ofte det beste. :yes:

Lenke til kommentar
hvorfor gjøre ting vanskligere enn nødvendig.. Sett harddisken fra compaqen din inn i en nyere maskin med cd-rom og installer den derfra, så setter du harddisken inn i compaqen, det enkle er ofte det beste. :yes:

Er ikke det litt vanskelig når det er en bærbar det er snakk om ?

Lenke til kommentar

Nettopp det som er problemet mitt. Har ingen andre x86 baserte maskiner som tar 2.5" disker. Har en ekstern 2.5" diskkabinett, men har selvfølgelig lånt det bort.... :(

Etter at Debian ikke hadde sjangse på X har jeg nå bitt i det sure eplet. Bootet med linuxftp bootdisk, ftpet over cabs til Win98SE og legger inn det. Orker ikke streve mer nå. :p

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...