Complexity Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april 2 minutes ago, Sjørøver said: Det der chill greiene til tesla Er så latterlig slett arbeid. Helt elendig utenom chill samtidig som du ikke får full effekt i chill. Hvorfor klarer de ikke noe alle andre klarer? Mapping 101 Fordi de fleste ikke trenger chill og klarer å la være å trykke gassepedalen i bunnen hele tiden?.. Folk er dog forsjellig. Men finnes 3'e parts ting som f.eks s3xy buttons hvor du kan aktivere kickdown og den går over fra chill til sport om man trør pedalen helt i bunnen,, 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Sjørøver skrev (14 minutter siden): Det der chill greiene til tesla Er så latterlig slett arbeid. Helt elendig utenom chill samtidig som du ikke får full effekt i chill. Hvorfor klarer de ikke noe alle andre klarer? Mapping 101 Kjørte standard kun i omtrent en måned etter at jeg fikk bilen og gikk så over til chill. I dag bruker jeg standard kun på tyske motorveier og i Norge om jeg skal inn på en motorvei som er sånn omtrent halvfull (dvs tett OG rask). Fungerer helt fint for meg. Men så betydde hestekreftene for meg ved kjøp også betydelig mindre enn datakreftene. 1 Lenke til kommentar
igk Skrevet 4. april Forfatter Del Skrevet 4. april DrAlban3000 skrev (33 minutter siden): Eh, ok. Min erfaring er at det er langt bedre med ladbar da den faktisk kan kjøres elektrisk når man vil - for eksempel småturene du nevnte. Jeg har ikke en indre kamp hvor en del av meg liker bensin og en annen hater el, så vitsen med ladbar hybrid ligger der. Jeg liker å kjøre i EV modus fordi jeg sparer motor og penger. Uten mulighet til å ta ut motoren er det å drasse på den en nødvendighet. Psykisk sett går det bra for min del, men om du synes det blir alt for rart å ha bensinmotor OG elmotor så er ikke ladbar hybrid for deg. Corolla tullehybrid med 90% av forbruket til en ren fossil er nok løsningen. Jeg synes de har blitt ganske fine, men de er slitsomme å kjøre. Kombibasjonen av et høyt effektregister og variatorkasse er ikke optimal. Leser testen til Xceed PHEV "Det var imidlertid kaldt under denne testen, og uten forvarming før oppstart, starter XCeeden bensinmotoren automatisk for å få varme i systemene – selv om du egentlig ikke ønsker det." Er det vanlig for PHEV at bensinmotor starter sammen med el når det er kaldt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april 7 minutes ago, igk said: Er det vanlig for PHEV at bensinmotor starter sammen med el når det er kaldt? Min PHEV starter ikke bensinotoren automatisk før det kryper under minst 10 minus. Har flere ganger satt i gang i 15-17 minus uten at bensinmotoren starter. Golf GTE så går ut i fra alle andre PHEVs er enda bedre. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april 15 minutes ago, igk said: Leser testen til Xceed PHEV "Det var imidlertid kaldt under denne testen, og uten forvarming før oppstart, starter XCeeden bensinmotoren automatisk for å få varme i systemene – selv om du egentlig ikke ønsker det." Er det vanlig for PHEV at bensinmotor starter sammen med el når det er kaldt? Varierer nok sikkert en del. Men en nabo har en Mitsubishi PHEV og bensinmotoren går hver morgen selv om bilen har stått med strøm hele natten så spørs om det er nok.. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april (endret) Slik jeg har forstått kan Mitsubishi PHEV forvarmes med ladekabelen tilkoblet, og skal i større grad unngå bensinmotor startes om kupen i bilen er varm. Nyere årsmodeller skal være enklere å kjøre på ren el enn eldre. Har også forstått det slik at produsentene av PHEV har en bekymring av at drivstoffet blir for gammelt, dermed må bensinmotoren gå noe for å bruke opp drivstoffet slik en kan fylle på nytt. Men, det er helt sikkert varianter mellom ulike merker og modeller her. Endret 4. april av toralfb 1 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april igk skrev (47 minutter siden): Leser testen til Xceed PHEV "Det var imidlertid kaldt under denne testen, og uten forvarming før oppstart, starter XCeeden bensinmotoren automatisk for å få varme i systemene – selv om du egentlig ikke ønsker det." Er det vanlig for PHEV at bensinmotor starter sammen med el når det er kaldt? Det kommer litt an på bilen, for noen tar f.eks oppvarming fra batteriet. Vanligvis parkerer man jo hjemme, og med lader tilkoblet kan man forvarme bilen med bilen tilkoblet. Varm og isfri bil, da starter sjelden bensinmotoren er min erfaring. Som jeg tidligere nevnte vil noen biler kjøre bensinmotoren iblant for å unngå dette du nevner med å stå stille over tid. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 5. april Del Skrevet 5. april igk skrev (9 timer siden): Best er kanskje å kjøpe elbil som jeg liker også å leie etter behov. STØTTES! 👍 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. april Del Skrevet 5. april toralfb skrev (8 timer siden): Har også forstått det slik at produsentene av PHEV har en bekymring av at drivstoffet blir for gammelt, dermed må bensinmotoren gå noe for å bruke opp drivstoffet slik en kan fylle på nytt. Men, det er helt sikkert varianter mellom ulike merker og modeller her. Mitsubishi outlander insisterer på at drivstoff må brukes opp innen 5 måneder etter fylling. Det vil si at man må fylle minimum to tanker i året. Det kommer opp beskjed i displayet om at ev-modus deaktiveres fordi gammelt drivstoff trenger utskifting. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 5. april Del Skrevet 5. april igk skrev (9 timer siden): Er det vanlig for PHEV at bensinmotor starter sammen med el når det er kaldt? Outlander PHEV-en min gjorde det, men på vestlandet ble det nesten aldri kaldt nok. Det jeg opplevde oftere var at den startet opp bensinmotoren når jeg ga flat pedal. Lenke til kommentar
igk Skrevet 30. april Forfatter Del Skrevet 30. april Hei igjen. Ser at de fleste PHEV bruker bensinmotor til oppvarming. Motor går på tomgang. Høres ut som en dårlig varmeapparat. Sliter dere som har phev med å varme opp bilen på vinteren? Er det betydelige lengre sammenlignet med bensinbil? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. april Del Skrevet 30. april Har PHEV og den bruker ikke bensinmotoren til oppvarming. Elektriske varmeelementet er på rundt 6kW så det blir fort varmt. Fortere enn i en vanlig bensinbil. Og ihvertfall fortere enn en diesel uten dieselvarmer. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 2. mai Del Skrevet 2. mai En gdi motor har heller ikke godt av mye småkjøring eller kjøring i lav fart på høyt gir. I tillegg er oljeskiftintervaller satt for langt fra fabrikk i forhold til realistisk bruk av motor. Google carbon build up. Lenke til kommentar
igk Skrevet 2. mai Forfatter Del Skrevet 2. mai Enig med deg. I PHEV så er det verst mulig modus for en bensinmotor. Starter og går i korte perioder på tomgang. Aldri rekker å bli varm nok. Rart at vi ikke hører om masse feil med motorer i PHEV. Har spurt i forskjellige Kia-gruppene, og folk sier at 1.6 105/141 hk hybrider er ganske robuste. Har ikke hørt om motorproblemer heller hos Outlander. En beskjent er veldig fornøyd med sin. Det eneste jeg kommer på at motorene tilpasset sånt bruk på fabrikken. Det er liksom gjennomtenkt. Proggramert annerledes. Kia sin GDI 1.6 har bare 105 hp ren bensineffekt, da betyr det kanskje økt motorressurs? Yes, synes man skal skifte olje oftere på PHEV. Carbon buildup kan man motstå med å kjøre 20-30 km i høy fart på motorvei, vil jeg tro? Da brenner det opp hele dritten? Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 2. mai Del Skrevet 2. mai 18 minutes ago, igk said: Enig med deg. I PHEV så er det verst mulig modus for en bensinmotor. Starter og går i korte perioder på tomgang. Aldri rekker å bli varm nok. Rart at vi ikke hører om masse feil med motorer i PHEV. Har spurt i forskjellige Kia-gruppene, og folk sier at 1.6 105/141 hk hybrider er ganske robuste. Har ikke hørt om motorproblemer heller hos Outlander. En beskjent er veldig fornøyd med sin. Det eneste jeg kommer på at motorene tilpasset sånt bruk på fabrikken. Det er liksom gjennomtenkt. Proggramert annerledes. Kia sin GDI 1.6 har bare 105 hp ren bensineffekt, da betyr det kanskje økt motorressurs? Yes, synes man skal skifte olje oftere på PHEV. Carbon buildup kan man motstå med å kjøre 20-30 km i høy fart på motorvei, vil jeg tro? Da brenner det opp hele dritten? Eller så kan det være at brorparten kjører så lite at det blir ett problem for eier 4 eller 6. Og da er bilen så gammel at man skroter fremfor å finne årsak til problemet. Jeg har selv kjøpt en bil som har gått 58000km på 10år. Hvis problemet hadde oppstått på den og med den eieren ved 150K km så hadde det aldri blitt noen rep eller garantisak. Toyota har vel omgått problemet med å kombinere vanlig innsprøytning med direkte innsprøytning? Tror forøvrig det blir vrient å brenne bort karbonavleiringer med motorveikjøring. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 4. mai Del Skrevet 4. mai Outlander PHEV har vist seg å være utrolig driftssikre, men jeg vil anbefale å gå for en tradisjonell bensinbil uten turbo og da helst en japse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå