Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinbil og småturer


Anbefalte innlegg

Hei 

Kjører elbil til nå.

Er på utkikk etter nyere bil. Den skal være med 400l+ bagasjerom, taklast, kompakt i størrelsen, god fremmkommelighet og 350 k budsjett.

Dessverre finnes ikke sånn elbil som tilfredstiller disse kriteriene per nå.

Jeg starter å tenke tilbake til bensinbil. F.eks. Suzuki S Cross kan tilfredsstille mine behov. Mye mindre dill og dall med elektronikk/programvare.

Problemet er at i snart framtid blir bilen brukt mest til små turer 2..5 km. Barnehage, aktiviteter, butikk, osv. Kjelden langkjøring.

Denne reisemønsteret passer dårlig til bensinbil, ikke sant?

Passer ekstra dårlig til direkte innsprøyting med turbo?

Samtidig tenker jeg at det er mange i Norge som kjører bensinbiler med samme mønster.

Kan jeg skåne motor og evt andre deler (automatgir?) fra denne påkjenning, spesielt i vinterstid?

Hyppigere oljeskift og vedlikeholdslading av batteri kan jeg leve med.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Langt bedre med bensinmotor enn diesel.

På vinteren skåner du motoren for mye slitasje med motorvarmer (blokk- eller gjennomstrømningsvarmer) og batteriet for unødvendig belastning med en vedlikeholdslader. Som en bonus blir det en minimal ekstrakostnad med kupevarmer så du kan sette deg inn i varm bil hver morgen. Defa og sikkert flere har pakkeløsninger for det hele. 

Endret av epifant
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (43 minutter siden):

Ladbar hybrid? Er ikke det ideelt for deg/dere?

Bensin er bedre for småkjøring enn diesel i hverfall.

Hei 

Forstår ikke poeng med ladbar hybrid. Minimal el rekevidde/styr med lading +  tung undermotorisert bensinbil?

Tror denne type bilen tar med ulemper fra begge verdener. For en komplisert opplegg :)

Toyota sin selvladet hybrid er tingen. Dessverre er Rav4 utenfor mitt budsjett. Jeg tittet litt på Yaris cross men fant ut at AWD versjon er i virkelighet forhjulstrekk. Den lille el motor  bak klarer ikke å flytte bilen alene :)

Lenke til kommentar
igk skrev (51 minutter siden):

Toyota sin selvladet hybrid er tingen.

Selvladet hybrid er enda mer tull enn plug-in. Med en ladbar hybrid kan du jo kanskje klare 90-95% av småturene dine helektrisk. Billig og greit. Hvorfor synes du lading er styr? Jeg setter heller i en kabel etter kjøreturene enn å stå ute og fylle drivstoff.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (18 timer siden):

Hvorfor synes du lading er styr? Jeg setter heller i en kabel etter kjøreturene enn å stå ute og fylle drivstoff.

Jepp.

Og har du garasje, carport eller i det minst parkeringsplass på tomta og bilens ladeport er på førersiden (eller annet sted hvor du kommer forbi når du skal til/fra bilen) kan dette sannsynligvis legges opp slik at det koster svært få sekunder. Hos meg henger ladepluggen fra taket 40 cm fra bilens ladeport når bilen er parkert og 150 cm fra der hvor jeg forlater bilen (førerdøren). Det koster definitivt ikke mer enn 3 ekstra sekunder å plugge inn og kanskje 5 for å fjerne pluggen.

(Dette gjelder Tesla med utløserknapp på ladepluggen. Andre biler kan kan kreve mer dersom du først må inn i bilen eller appen for å løse ut kabelen eller åpne ladeportdekselet)

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Nimrad skrev (4 timer siden):

Selvladet hybrid er enda mer tull enn plug-in. Med en ladbar hybrid kan du jo kanskje klare 90-95% av småturene dine helektrisk. Billig og greit. Hvorfor synes du lading er styr? Jeg setter heller i en kabel etter kjøreturene enn å stå ute og fylle drivstoff.

https://www.motor.no/co2-utslipp-icct-ladehybrid/ladehybrider-er-lureri/181886

I artikkelen står det at reel forbruk er mye høyere.

Kjører du ladbar hybrid? Hva er din erfaring med tanke på forbruk og EV modus?

Endret av igk
Lenke til kommentar
igk skrev (24 minutter siden):

Kjører du ladbar hybrid? Hva er din erfaring med tanke på forbruk og EV modus?

Ikke nå lenger, men jeg gjorde. Var helt topp. Pendlet tur/retur jobb på strøm, pluss de vanlige småturene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
igk skrev (30 minutter siden):

https://www.motor.no/co2-utslipp-icct-ladehybrid/ladehybrider-er-lureri/181886

I artikkelen står det at reel forbruk er mye høyere.

Kjører du ladbar hybrid? Hva er din erfaring med tanke på forbruk og EV modus?

Forbruket er litt høyere når du er tom for strøm enn om det ikke var hybrid, ja. Det blir en tyngre bil. Er du flink å lade så blir det relativt rimelig. Tror nok hybrid kan være fint i ditt tilfelle. 

Lenke til kommentar

Etter behovene dine, virker jo elbil som den desidert mest økonomiske løsningen. Jeg sliter litt med å forstå hvorfor du vil ha bensinbil til småkjøring. Rekkevidden er jo hovedpoenget. Stort bagasjerom, taklast, hengerfeste osv finner du jo på moderne elbiler også.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, igk said:

I artikkelen står det at reel forbruk er mye høyere.

Quote

Det er fullt mulig å oppnå svært lave utslipp dersom bilene brukes som de er tenkt: Hvis de lades så ofte som mulig, og kjøres i hovedsak relativt korte avstander med langturer bare unntaksvis.

Frå artikkelen.

Grunnen til at typegodkjenningstal og reelt forbruk avviker er altså at folk lader mindre enn forutsett, ikkje at bilane ikkje fungerer.

 

Lenke til kommentar
Thor. skrev (1 time siden):

Takstativ og 400l bagasjerom for å levere ungene 2,5km unna? Er det noe jeg ikke forstår her? Folk frakter jo barn i små sykkelvogner frem og tilbake.

Jepp, lurer på det samme.

Et godt tips, er å kjøpe bil etter hva man trenger mest av. Så kan man heller leie for unntakene. Hvis du TS trenger mye lastemuligheter for å dra på tur noen få ganger i året, så er det bedre å leie bil til de formålene. Da kan du kjøpe en særdeles billig, brukt elbil til å ha til de daglige meterne.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
likferd skrev (1 time siden):

Etter behovene dine, virker jo elbil som den desidert mest økonomiske løsningen. Jeg sliter litt med å forstå hvorfor du vil ha bensinbil til småkjøring. Rekkevidden er jo hovedpoenget. Stort bagasjerom, taklast, hengerfeste osv finner du jo på moderne elbiler også.

Per dagens dato har jeg en elbil og en  gammel bensinbil. Skal gå over til bare en bil. Dermed vil jeg ha en allsidig bil som kan brukes både til å levere ungene også til fjelltur.

Du har det rett,  det finnes elbiler som matcher mitt behov. Som tilhenger av koreanske biler tenker jeg med en gang på Kia Ev6 eller Ioniq5. Det er 2 utfordringer med disse :

- garasjeporten er for smal, vanskelig å parkere bilen over 1800 - 1820 mm i bredden. EV6 er 1,89m; Tesla Y er enda bredere

- Min budsjett er cirka 350k, 2års gammel Ev6 starter fra 450K.

Jeg ville gjerne kjøpe meg Kia e - niro. Leverer på nesten alt jeg trenger. Men men - uheldig vektbalanse i forhjuldrevet elbil gjør at bilen er dårlig på vinterføre. Jeg sto fast par ganger på fjell i år. Der hvor jeg bor er også en del bratte bakker.

I bensinverden er det mye mer å velge mellom. Jeg kan kjøpe veldig grei Suzuki eller Mazda som er kompakt, 4WD og under 350K.

Derfor bensinbil. Samtidig flytter kontor til sentrum i nybygg uten parkeringsplasser, så blir det slutt på 20 km daglig kjøretur til jobben. Blir mest småkjøring.

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, sedsberg said:

Så nå er 200HK+ undermotorisert? Folk er jaggu bortskjemte etter Tesla kom på markedet. 😛

Hehe ja. Vi klarte oss helt fint med barn og bil på 90-105 hester som kjørte 20.000km i året. Man klarte jaggu å holde fartsgrensa også.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (5 minutter siden):

Jepp, lurer på det samme.

Et godt tips, er å kjøpe bil etter hva man trenger mest av. Så kan man heller leie for unntakene. Hvis du TS trenger mye lastemuligheter for å dra på tur noen få ganger i året, så er det bedre å leie bil til de formålene. Da kan du kjøpe en særdeles billig, brukt elbil til å ha til de daglige meterne.

 

Kona og barna er glade i slalåm. Det er en del turer til hytta hver vinter. Muligens du har rett med dette om å leie...

Synes forresten at elbil er ypperlig til småkjøring. Ikke minst blir det varm i kupe på noen sekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...