Gå til innhold

Når du snakker engelsk, bruker du britisk eller amerikansk aksent?

Martelè

Bruker du amerikansk eller britisk engelsk?  

22 stemmer

1. 1. Bruker du amerikansk eller britisk engelsk?

• Amerikansk
      10
    • Britisk
      2
    • Annet
      10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrotleif skrev (56 minutter siden):

Jeg bruker norsk aksent og jeg skammer meg ikke over det. 

Jeg har aldri truffet en nordmann som snakker engelsk uten en norsk aksent.  Det er utrolig vanskelig å bli helt kvitt av morsmålet aksent som voksen uten å bodd i et annet land i flere år.

Jeg synes det er veldig komisk når en utlendinger prøve å snakke amerikanske dialekter fordi det er en blanding av dialekter.   Når jeg bodde i Norge og prøvde å snakke en norsk dialekt var det også ganske komisk for mine norske venner 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Slettet-xCi4gw skrev (7 timer siden):

Da jeg var på skolen som barn, ble jeg ofte rettet på om jeg skrev amerikanske ord istedenfor britiske, noe jeg synes var høl i hue.

Var du konsekvent? Jeg husker vi fikk velge selv, men vi fikk ikke blande britisk og amerikansk i samme tekst. Da ble det rød penn og skammekrok. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xCi4gw
5 hours ago, :utakt said:

Var du konsekvent? Jeg husker vi fikk velge selv, men vi fikk ikke blande britisk og amerikansk i samme tekst. Da ble det rød penn og skammekrok. 

Ja, men vi fikk ikke velge. Jeg fikk rød penn og tilsnakk uansett for jeg skulle skrive på britisk. Tror læreren gav opp etter hvert. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg snakker engelsk med ganske amerikansk preg, når jeg prater med folk på nettet blir de ofte overrasket når jeg sier at jeg er norsk.

For øvrig er språk og dialekt en veldig særegen ting, det er ingen som har helt lik talemåte eller skrivemåte. Så vi er alle litt forskjellige.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (På 3.1.2025 den 19.01):

Jeg snakker engelsk med ganske amerikansk preg, når jeg prater med folk på nettet blir de ofte overrasket når jeg sier at jeg er norsk.

For øvrig er språk og dialekt en veldig særegen ting, det er ingen som har helt lik talemåte eller skrivemåte. Så vi er alle litt forskjellige.

Which american dialect do you speak?  I prefer a midland accent.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 3.4.2024 den 16.25):

Det finnes en standard dialekt som du hører på hele tiden på nyheter og de fleste amerikansk film-TV

Sorry for sitering av litt eldre innlegg...
Jeg har også hørt dette beskrevet av et nyhetsanker på amerikansk TV som "non-regional diction", og det er kanskje det nærmeste jeg kommer en beskrivelse av min aksent, kanskje pga. eksponering. I USA får jeg svært sjeldent spørsmål om hvor jeg kommer fra, men det har hendt at det nevnes at jeg snakker som "an actor". Første gang ble jeg nysgjerrig på hvilken, men det ble etterhvert klart at det var mer generellt mtp. uttale. Min norske mor har også nevnt det når vi er på reise. Vi har mye familie i California og ellers nær vestkysten, tilbragt det meste av tiden der.

Lenke til kommentar
xRun skrev (17 timer siden):

Sorry for sitering av litt eldre innlegg...
Jeg har også hørt dette beskrevet av et nyhetsanker på amerikansk TV som "non-regional diction", og det er kanskje det nærmeste jeg kommer en beskrivelse av min aksent, kanskje pga. eksponering. I USA får jeg svært sjeldent spørsmål om hvor jeg kommer fra, men det har hendt at det nevnes at jeg snakker som "an actor". Første gang ble jeg nysgjerrig på hvilken, men det ble etterhvert klart at det var mer generellt mtp. uttale. Min norske mor har også nevnt det når vi er på reise. Vi har mye familie i California og ellers nær vestkysten, tilbragt det meste av tiden der.

Det finnes egentlig ingen nøytralt dialekt, bare en dialekt som aksepteres som standard og ses som non regional eller uten aksent.  I Europa kommer den standard dialekten ofte fra det eliten snakker (the queens english, f eks.) mens i USA med sin antielitisme så kommer standarden fra typisk amerikanere i Ohio og Indiana, også kjent som midland.  De kan skilles fra dialekten som typiske norsk amerikanere som bor i Wisconsin-Minnesota snakker, også kjent som North Central dialekten.

Inntrykket at du snakker som en actor kjenner jeg fra når jeg bodde i Norge.  Jeg trodde det var fordi det var så mye britiske serier og film på NRK som dere så på.  An actor ville snakke litt  tydeligere og uttale vokalene litt lengre med mindre nasalitet og ligner litt på en britisk dialekt.  Just a guess!

Jeg hadde problemer med snakke min egen dialekt når jeg flyttet tilbake til USA,  folk trodde jeg var en utlending i mer 3 måneder.  Det var rart å bli sett som utlending i mitt eget land!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...