Gå til innhold

Når du snakker engelsk, bruker du britisk eller amerikansk aksent?

Bruker du amerikansk eller britisk engelsk?  

17 stemmer

1. 1. Bruker du amerikansk eller britisk engelsk?

• Amerikansk
      9
    • Britisk
      2
    • Annet
      6

Anbefalte innlegg

Valmeth skrev (31 minutter siden):

Amerikansk, helt sant!

I tawk like i'm sængi'n 😃

Appalachian english og kultur utviklet seg fra skotsk og irsk språk og kultur.  Ordet «hillbilly» referer til William of Orange eller King Billy som de skotsk innvandrere støttet 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (10 minutter siden):

Sikkert Los Angeles-dialekten som sikkert er den folk flest forbinder med amerikanere pga. Hollywood/underholdningsindustrien.

Nei skuespilllere komet fra verden rundt og de læres den «general American accent 

While actors in theatre are traditionally trained to have a Mid-Atlantic accent, actors in film are instead trained to have a General Americanaccent.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 3.4.2024 den 9:43 PM):
Martelè skrev (På 3.4.2024 den 3:55 PM):

Jeg snakker med en flytende Amerikansk aksent.
Men om jeg blir nervøs eller veldig lidenskapelig, vil du høre en Europeisk aksent med skarp R.

Hva med deg?

Kan du redigere første innlegg i tråden og finne fanen for meningsmåling? Det blir mye enklere å oppsummere spørreundersøkelser på den måten enn å finlese seg gjennom hele tråden.

@Martelè forsvant du fra din egen tråd?

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 4.4.2024 den 1:26 PM):

Appalachian english og kultur utviklet seg fra skotsk og irsk språk og kultur.  Ordet «hillbilly» referer til William of Orange eller King Billy som de skotsk innvandrere støttet 

Jepp 👍

De har vel blitt en recognized minoritet nå også, hvis jeg husker riktig? 🙂

Lenke til kommentar
Martelè skrev (På 3.4.2024 den 3:55 PM):

Hva med deg?

ingen av delene.
Jeg snakker en mellomting mellom canadisk og den blandinga dem har i filmer som er en blanding mellom vestkant usa og britisk.

Btw så er det ikke noe "amerikansk" eller "britisk" snakkemåte da det er 100vis av forskjellige dialekter i USA og i England.

Så hvilken amerikansk dialekt er det du snakker flytende?

Lenke til kommentar
Martelè skrev (55 minutter siden):

Neida haha. Jeg har vel egentlig sagt alt jeg behøvde,
og da lar jeg vel dere andre få sosialisere i vei

Jeg spurte om du kunne redigere første innlegg i tråden, velg fanen meningsmåling (poll) osv. Utforsk litt om du ikke har brukt den funksjonen før. Det hadde vært fint med en sånn avstemning og fått tall på hvor mange som velger am eller uk aksent.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Martelè skrev (2 timer siden):

Jeg har vel egentlig sagt alt jeg behøvde,

Jeg er nå for min del nysgjerrig på hvordan amerikansk dialekt du snakker.
Snakker du slik som i texas?
eller dem snakker i luisiana?
eller kanskje dialekta dem har i Utah? :) 

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Amerikansk engelsk her ^^, Da jeg var på skolen som barn, ble jeg ofte rettet på om jeg skrev amerikanske ord istedenfor britiske, noe jeg synes var høl i hue. Målet var vel å lære engelsk…

Jeg innehar for øvrig amerikansk statsborgerskap fra fødsel og norsk statsborgerskap fra foreldre, derfor ikke rart om jeg holder meg til amerikansk engelsk. 

Lenke til kommentar

Aksent blir verken britisk eller amerikansk. Kanskje helst norsk. Men i ordvalg heller det nok mest mot amerikansk. Bortsett fra aluminium og bokstaven Z. Der er jeg britisk. Kan ikke fordra "aluminum" og "zee". Det heter "aluminium" og "zed"! Men det er jo britiske fraser jeg synes er ganske elegante, så det blir vel mest riktig å si at jeg tar meg friheten til å blande etter eget forgodtbefinnende.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Denne treffer meg ganske personlig...

Jeg fikk nedsatt karaktert i Muntlig Engelsk på ungdomskolen i sin tid "grunnet amerikansk sleng på uttalen". Hadde jeg fått dette skriftlig istedet for muntlig i klassen så alle hørte det så hadde jeg sikkert hatt mer ønske om å snakke engelsk siden.

Jeg prøvde å argumentere i klassen - på engelsk - at jeg ser mye film, og de fleste filmer er på Amerikansk Engelsk, men dette var ikke en unnskyldning. Hvilket jeg har funnet ironisk, for dette betyr at min gamle skolelærinne mener at de ikke snakker engelsk i Amerika. Lærinnen svarte meg ikke engang tilbake på engelsk.

Hva jeg gjorde i ettertid var å begynne å se på Top Gear UK med Jeremy Clarkson og en Norsk/Engelsk ordbok ved siden av meg. Hvilken bedre måte å lære noe nytt på enn å prøve å lære det igjennom et tema man interesserer seg for eller noe man synes er artig.

Desverre så var det for sent for meg å få bevist at jeg også kunne snakke Britisk Engelsk. Så det 1 1/2 karakterpoengtrekket (4 til 3-) ble stående. Fikk heldigvis valget om å ta opp igjen vanlige fag da jeg tok litt omskolering for noen år siden, og jeg hadde endelig muligheten til å rette på det som hadde plaget meg og egentlig gitt meg engelsk snakkesperre i rundt 20 år.

Jeg gikk fra 3- til 5+ i karakter i Muntlig Engelsk det året. Lærinnen jeg hadde da sa jeg hadde ordforrådet og kunne betydningene, jeg trengte bare mer trening på uttalelsene. Og hun synes det var noe av det dummeste hun hadde hørt da jeg fortalte om hendelsen på ungdomsskolen - engelsk er engelsk og det viktigste er å bli forstått, sa hun.

Men jeg snakker veldig lite engelsk generelt. Jeg liker ikke noen form for muntlig kommunikasjon på nett (Discord etc.), med mindre det er full videosamtale med kamera (og det hele er mer seriøst enn bare et nettspill). Men 90 % av det jeg skriver er på engelsk, og jeg kjenner (ihvertfall de fleste) grammatikkforskjellene på Norsk og Engelsk. Og jeg kjenner mange skriftlige forskjeller på Britisk og Amerikansk, f.eks.
"Aluminum" (US)
"Aluminium" (UK)
"Color" (US)
"Colour" (UK)

I disse dager så føler jeg at jeg kan engelsk bedre enn norsk, siden engelsk er hva jeg er mest eksponert for i hverdagen.
Ikke en særlig bra ting egentlig. :ermm:

Nedward skrev (2 minutter siden):

Aksent blir verken britisk eller amerikansk. Men det er jo britiske fraser jeg synes er ganske elegante, så det blir vel mest riktig å si at jeg tar meg friheten til å blande etter eget forgodtbefinnende.

Jolly good! Shall we take a cup of tea on that, my good sir?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
8 minutes ago, PaladinNO said:

Shall we take a cup of tea on that, my good sir?

Noe en brite aldri ville ha sagt ... ('have' istedenfor 'take')

edit: Eller kanskje Clarkson kunne ha fått seg til å si det? Men han ville neppe ha sagt 'my good sir' (eller Sir) til noen.

Endret av nebrewfoz
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (4 minutter siden):

Noe en brite aldri ville ha sagt ... ('have' istedenfor 'take')

RIP den tekoppen. Jeg var ikke sikker på hvilke av de 2 ordene som var riktig. :)
Tok en sjanse, og selv ikke med 50/50 sjanse så vinner jeg - så typisk min mangel på flaks. ^^

nebrewfoz skrev (4 minutter siden):

edit: Eller kanskje Clarkson kunne ha fått seg til å si det? Men han ville neppe ha sagt 'my good sir' (eller Sir) til noen.

Clarkson ville sikkert sagt noe slikt som "my good sir, how many people have you murdered today?" til en lastebilsjåfør.

Den iscenesatte respektløsheten hans ble litt slitsom etterhvert.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...