Gå til innhold

Hvor kan motorsykkelen parkeres - lovverk og praksis


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjørt MC (inkl. lett) i ca. 10 år, men solgte for 7-8 år siden. Den gang mener jeg å huske at lovverket ikke ga noen åpenbar tillatelse til å parkere hvor som helst, men jeg brukte sunn fornuft og fikk aldri bot. Jeg betalte aldri for parkering og tok heller aldri opp plasser til bilene (parkerte ikke innenfor oppmerkede plasser). Utover de få dedikerte MC-plassene som eksisterte da, fant jeg parkeringsplasser foran butikker langsmed vegger, rett innenfor gågater mv. 

Nå vurderer jeg å kjøpe MC igjen og lurer på hvordan regelverket, og spesielt praksisen, har endret seg, om den har det? Hva gjør dere MC-folk idag mhp. parkeringen? Gis det bot i større omfang i dag om man parkerer med «sunn fornuft»?

Takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvor du parkerte før, men i Oslo kommer bøtene tett om du ikke bruker oppstillingsplass ment for MC, eller betaler på offentlige/private plasser. 

Skravert felt foran/bak en offentlig parkeringsplass: Bot

Fortau gangvei som ikke er adskilt som privat eiendom med gjerde el.: Bot.

Nesten alle parkeringshus: Faktura i posten for parkeringen på lik linje med biler.

Reglene for offentlig parkering er i utgangspunktet identisk som for bil. Det eneste unntaket er at det finnes noen ytterst få, malplasserte, offentlige gratis parkeringsplasser for MC.

Hilsen en som har kjørt MC i snart 12 år i Oslo, og som nå prøver å unngå det.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Jeg kan forstå at man får bot dersom man står på et område som herskes av private aktører, de ønsker jo å tjene penger. Men eg. foran butikker (ved siden av vanlige sykler om det er plass) eller områder som ikke eies av parkeringsselskapene. Ved sistnevte er det jo ofte kommunen som eier grunnen, men i min erfaring er de ikke så interesserte i å bøtlegge bare for å bøtlegge. Står du i veien for noen, i et fotgjengerfelt eller på et fortau får man naturligvis bot. Men pent parkert inntil en «gris» eller en vegg på kommunalt område? Tidligere var i alle fall dette ikke et problem, men det kan godt hende det er vanskeligere idag! Derfor mitt innlegg..

 

EDIT: og hva med flere MCer på én oppmerket plass? Eg fire stk hvorav én betaler for parkeringen. Lov?

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (8 timer siden):

Jeg kan forstå at man får bot dersom man står på et område som herskes av private aktører, de ønsker jo å tjene penger. Men eg. foran butikker (ved siden av vanlige sykler om det er plass) eller områder som ikke eies av parkeringsselskapene. Ved sistnevte er det jo ofte kommunen som eier grunnen, men i min erfaring er de ikke så interesserte i å bøtlegge bare for å bøtlegge. Står du i veien for noen, i et fotgjengerfelt eller på et fortau får man naturligvis bot. Men pent parkert inntil en «gris» eller en vegg på kommunalt område? Tidligere var i alle fall dette ikke et problem, men det kan godt hende det er vanskeligere idag! Derfor mitt innlegg..

 

EDIT: og hva med flere MCer på én oppmerket plass? Eg fire stk hvorav én betaler for parkeringen. Lov?

Ja, hvis du kjører til en sykkelparkering, og det er god plass er du kanskje heldig, men jeg har fått bot på slike steder òg. 

Og til spørsmålet ditt, ja det er lovlig. Men når den som har betalt kjører, står alle de tre igjen ulovlig dersom ikke en av dem betaler videre. 

 

Trikset om du vil være nesten garantert å ikke få bot og parkere billig, er å parkere utenfor juristriksjonen til BYM og parkeringsselskapene. Med mindre du er til sjenanse eller hinder vil sjeeeldent politiet gi deg noen reaksjon hvis du f.eks. parkerer på et park/turområde. Spikersuppa i sentrum f.eks., Sofienbergparken eller ved paviljongen på elgsletta. 

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

En gang i tiden så ringte jeg inn til en større privat parkeringsplass og spurte omtrent slik: "Jeg skulle ha parkert motorsykkelen min, men jeg kan ikke finne noen pris for motorsykler." Da svarte de i andre anden noe slikt som dette: "Nei, du skjønner det at vi har automatisk registrering av bilene når de kjører inn. Skiltene foran på bilen fotografers når bilene kjører inn og ut, og så beregnes prisen, men motorsyklene de har jo ikke noe skilt foran, så de lar vi faktisk parkere gratis."

Parkerte så mange ganger til en pris av kr 0,- men jeg vet ikke om de nå har fått oppdatert teknologien sin slik at de nå tar betalt for motorsyklene. Det er nok noen lure triks hist og her, men hvis man setter for mye fokus på dem, så slutter de kanskje å fungere like bra.

Ellers så sier Oslo kommune dette:

Quote

Det er gratis å parkere for MC/scooter på plasser skiltet med MC-parkering. MC/scooter som parkerer på ordinære avgiftsplasser må betale for parkering på lik linje med bil.

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/priser-og-betaling-for-parkering/

Hvis man får bot der regelverket sier at parkeringen er gratis, da bør man vel ha en god sak.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

I Oslo har det blitt fjernet mange gateparkeringer for MC i regi av Ap/MDG's styring av Bymiljøetaten - det nye Høyre byrådet lovet å bedre dette igjen, men gjenstår å se. Valgløfter...   Sist jeg forsøkte meg inn til Oslo for et par år siden var MC-parkeringen rett ved Reptilparken smekkfull så det er stort underskudd på plasser.  (Offisielt skal det være plass til 5 der men var nok ca det dobbelte, ekstremt tett).

Tidligere var det mulig å parkerer gratis i P-hus til Europark som hadde kort bom, bl.a. ett på Aker Brygge på plasser som var oppmerkede små trekantede, trapesformede osv mellom søylene og for små til bil.  Kort bom var for å la MC passere gratis.  Naboen Q-Park derimot hadde praksis at også MC skulle betale.  Nå har vel dels nye aktører som Apcoa, ONE Park etc tatt over, gjort inn-/og utkjøring uten bom og med kamera som tar bilder forfra og bakfra i de nye systemene.  Må nesten undersøke med aktuelt P-hus.  Men vil tippe de nye kamerasystemene legger til rette for at MC også betaler (i eldre bommer var det et problem at MC ikke utløste sensor i bakken pga for lite metall ift bil).  Ellers har bedrifter gjerne et sted avsatt til MC (besøkende og ansatte) men må også undersøkes individuelt.

MC regnes som motorvogn og er det app for området (type Easypark) så er det nok enklest å betale - det er da full pris og du bruker en full plass.  (Så får evt parkeringsselskapene finne ut om det kunne vært lurt med forholdsvis mindre og rimeligere plasser til MC)   Frykter dog at MC blir mindre tilgodesett etterhvert pga at altfor mange setter på bråke-potte, som er svært lite pop hos majoriteten av befolkningen.  Evt el-motorsykkel bør kunne lades/parkeres der elbiler har plasser og en får litt tilskudd, men ganske lite ift kjøpspris https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/elmotorsykkel/

Lenke til kommentar
On 2.4.2024 at 10:47 PM, Rune_says said:

I Oslo har det blitt fjernet mange gateparkeringer for MC i regi av Ap/MDG's styring av Bymiljøetaten

Hadde noen lansert "MC partiet", så hadde vi jo faktisk hatt noe å stemme på, i stedet for en gjeng med småsurrete og virkelighetsfjerne akademikere.

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (På 2.4.2024 den 9:35 PM):

Trikset om du vil være nesten garantert å ikke få bot og parkere billig, er å parkere utenfor juristriksjonen til BYM og parkeringsselskapene. Med mindre du er til sjenanse eller hinder vil sjeeeldent politiet gi deg noen reaksjon hvis du f.eks. parkerer på et park/turområde. Spikersuppa i sentrum f.eks., Sofienbergparken eller ved paviljongen på elgsletta. 

Ja det er litt dette jeg sikter etter. Dersom det ikke går parkeringsvakter i området, må jo først noen ringe noen (eg. en privatperson/grunneier, ringe politi/tauingsfirma). 

Og for å understreke om noen undrer; jeg forsøker ikke lure meg unna, men mener det med sunn fornuft kan parkeres helt uten hinder eller plage for andre, og uten å måtte ta opp de få biloppstillingsplassene som finnes. Parkeringsbot om man er til hinder er helt ok, lesson learned. Bot kun for botens skyld er av en eller annen grunn noe av det mest irriterende som finnes...

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Anterialis said:

Ja det er litt dette jeg sikter etter. Dersom det ikke går parkeringsvakter i området, må jo først noen ringe noen (eg. en privatperson/grunneier, ringe politi/tauingsfirma). 

Der er det nok et lite poeng ja. Noen ganger så er det også slik at innenfor sonene så er det systemer for å fange opp feilparkering for biler, men ikke i samme grad for motorsykler.

18 minutes ago, Anterialis said:

Og for å understreke om noen undrer; jeg forsøker ikke lure meg unna, men mener det med sunn fornuft kan parkeres helt uten hinder eller plage for andre, og uten å måtte ta opp de få biloppstillingsplassene som finnes.

Tro det eller ei, men mitt problem er at jeg må oppta en plass for bil. Hvis jeg parkerer i en ledig lomme utenfor oppmerket plass, da vanker det bot. Hvis jeg tar en hel plass for bil, da går det helt fint. (Hadde en liten fortrolig samtale med parkeringsvakten.)

For de fleste byer, så finnes det nok muligheter. Man må bare sjekke tingene godt og så ikke snakke så høyt om de muligheter som faktisk finnes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...