Eivor Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april Har flere utendørs wifi overvåkingskameraer koblet til en Telenor-ruter. Det er ofte småstopp i videostrømmen, så nå har jeg bestilt en ny ruter (TP-Link Archer AX72). Denne vil jeg kjøre på et eget nettverk uten internett-tilgang. Må jeg da resette alle kameraene, for så å bruke en nettverkskabel mellom den nye ruteren og kameraene for å få nye ip-adresser på disse? Lenke til kommentar
Woff Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april Eivor skrev (1 minutt siden): Må jeg da resette alle kameraene Nei, det bør ikke være nødvendig HVIS du klarer å logge deg på hvert kamera og endre ip-adressa til kameraet. Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 1. april Forfatter Del Skrevet 1. april Jeg kan logge meg inn på kamera, men vet jo ikke ip-adressen før kameraet tilkobles den nye ruteren? Eller er det så at ruteren scanner etter wifi enheter, også om de har ip-adresse fra Telenor-ruteren? Lenke til kommentar
Woff Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april Eivor skrev (35 minutter siden): men vet jo ikke ip-adressen før kameraet tilkobles den nye ruteren Vet ikke hvordan du har tenkt å gjøre dette, men hvis du benytter DHCP så vet du i det minste området adressen ligger på. Jeg unngår dette ved å sette faste ip-adresser på kameraene mine (slå av DHCP) sånn at jeg bare legger til rett adresse med en gang. Anbefaler deg å bruke ONVIF Device Manager når du skal gjøre jobben, den finner kameraene og du kan gå inn på det programmet å skifte adressene.. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april (endret) Hva er hensikten her? Ha kameraene på et eget nettverk eller å bruke TP-Link-ruteren til å utvide rekkevidden til trådløsnettverket? Hvis sistnevnte er tilfelle, sjekk dokumentasjonen til TP-Link-ruteren for hvordan du setter den i "access point mode". Da vil det fortsatt være Telenor-ruteren som står for å dele ut IP-adresser, og du får ikke "komplikasjonene" med at ting befinner seg på to forskjellige nettverk. Ellers for de fleste bedre å reservere IP-adresser i en ruters innstilling for enheter som man ønsker skal ha en fast ip, enn å sette ip-adressene statisk på enheten. Endret 1. april av NULL Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 1. april Forfatter Del Skrevet 1. april NULL skrev (8 minutter siden): Hva er hensikten her? Ha kameraene på et eget nettverk eller å bruke TP-Link-ruteren til å utvide rekkevidden til trådløsnettverket? Hvis sistnevnte er tilfelle, sjekk dokumentasjonen til TP-Link-ruteren for hvordan du setter den i "access point mode". Da vil det fortsatt være Telenor-ruteren som står for å dele ut IP-adresser, og du får ikke "komplikasjonene" med at ting befinner seg på to forskjellige nettverk. Ellers for de fleste bedre å reservere IP-adresser i en ruters innstilling for enheter som man ønsker skal ha en fast ip, enn å sette ip-adressene statisk på enheten. Har forstått det sånn at tp-link ruteren da må være fysisk montert med nettverkskabel til telenor-ruteren. Vil jo ikke ha en lang kabel gjennom huset. Vil forøvrig at kameraene ikke skal kunne hackes via internett. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april 1 hour ago, Eivor said: Jeg kan logge meg inn på kamera, men vet jo ikke ip-adressen før kameraet tilkobles den nye ruteren? Eller er det så at ruteren scanner etter wifi enheter, også om de har ip-adresse fra Telenor-ruteren? IP-adressene som tildeles er typisk 192.168.0.XXX eller 192.168.1.XXX eller 10.0.0.XXX Tallene XXX går fra 1 til 255. Du vet allerede portene, og de tildelte IP adressene finner du inne i routeren sitt grensesnitt, eller du kan prøve alle 255 kombinasjonene. Du kan også gi alle kameraene fast IP i routeren sine menyer. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april 2 hours ago, Eivor said: Har forstått det sånn at tp-link ruteren da må være fysisk montert med nettverkskabel til telenor-ruteren. Vil jo ikke ha en lang kabel gjennom huset. Vil forøvrig at kameraene ikke skal kunne hackes via internett. Den må være koblet til med kabel ja. Men i aksesspunktmodus, deaktiverer du "ruterdelen" slik at kun "wifi-delen" benyttes. Nå vet jeg ikke hvilken løsning du her benytter når det gjelder kameraer, og om det er tenkt at TP-Link-wifi-nettet evt. skal brukes til annet også, men jeg mistenker at du sparer deg selv for en del utfordringen ved å kjøre den i aksesspunktmodus, slik at den bare gir ekstra wifi-nettet, mens det fortsatt er Telenor-ruteren som står for selve "ruterfunksjonen". "Ruter bak ruter" hvis man ikke forstår begrensningene, skaper fort en del problemer for mange.... Eksempelvis: Hvis du er koblet til wifi-nettet på Telenor-ruteren med en enhet, vil du i utgangspunktet ikke kunne nå en enhet som er koblet til TP-Link-ruteren. Ut i fra slik kompetansenivået framstår rundt nettverk her, tror jeg nok aksesspunktmodus for TP-Link-en vil være å anbefale.... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april Eivor skrev (21 timer siden): Må jeg da resette alle kameraene, for så å bruke en nettverkskabel mellom den nye ruteren og kameraene for å få nye ip-adresser på disse? Det kan tenkes at du slipper dette med følgende "triks": - Skru av alle kameraene. - Sett opp TP-Link routeren med samme ssid (nettverksnavn), wifi-passord og wifi-kryptering som er i bruk på Telenor routeren. - Endre ssid på telenor routeren og restart den. - Restart Tp-Link routeren - Skru på kameraene Se bort i fra aksesspunkt modus siden du ikke skal koble tp-link routeren til internett. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april Et spørsmål her er jo da også hvilken kameraløsning det er. Hvis kameraene ikke er "på nett" som i form av internett-tilgang, vil man jo måtte være på samme nett som dem for å kunne sjekke hva som skjer. En del kameraer vil jo ellers være avhengig av internett-tilgang da de aksesseres gjennom en skytjeneste. Lenke til kommentar
cacb Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april 2 hours ago, NULL said: Et spørsmål her er jo da også hvilken kameraløsning det er. Hvis kameraene ikke er "på nett" som i form av internett-tilgang, vil man jo måtte være på samme nett som dem for å kunne sjekke hva som skjer. En del kameraer vil jo ellers være avhengig av internett-tilgang da de aksesseres gjennom en skytjeneste. Jeg har et TP-link Tapo kamera på mitt TP-Link Deco nettverk, men jeg bruker ikke skytjenesten til TP-link for kameraet. Jeg skrev istedet et bash-skript som kjører helkontinuerlig på en Ubuntu-maskin i mitt nett. Skriptet lagrer videoer lokalt på en NAS disk. Kun videoer med detektert bevegelse lagres, resten kastes. Litt om skriptet: ffmpeg brukes til "capture" (via RTSP) av 10 videoer á 60 sekunder som lagres i en midlertidig "capture" folder. Når disse er komplette, flyttes de til en "process" folder der et annet skript bruker dvr-scan til å detektere hvilke videoer som inneholder hendelser av interessant art. Videoer med hendelser arkiveres i en egen folder, mens de uten hendelser blir slettet. Det har blitt endel rådyr-videoer på denne måten Slik bygger jeg et arkiv med relativt høyoppløslige videoer lokalt, helt uavhengig av sky-løsninger. Si ifra om noen er interessert i flere detaljer. Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 2. april Forfatter Del Skrevet 2. april NULL skrev (4 timer siden): Et spørsmål her er jo da også hvilken kameraløsning det er. Hvis kameraene ikke er "på nett" som i form av internett-tilgang, vil man jo måtte være på samme nett som dem for å kunne sjekke hva som skjer. En del kameraer vil jo ellers være avhengig av internett-tilgang da de aksesseres gjennom en skytjeneste. Jeg bruker tv-boxer koblet til pc-skjermer for å se "live". Bruker dem aldri til surfing og sånn. Så de kan være tilkoblet tp-link ruteren hele tiden. Når jeg trenger tilgang til oppsett fra pc-en er det jo bare å skifte nettverkstilkobling de minuttene det trengs. Men jeg skal forsøke å sette opp ruteren som AP først. Jeg trenger en ganske lang nettverkskabel + stige for å resette kameraet i fuglekassen, og det var i grunnen det jeg helst ville unngå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå