peterjohn Skrevet 1. april 2024 Del Skrevet 1. april 2024 Jeg jobber på universitetet hvor vi har 5 uker betalt ferie og også 24 dager som egenmelding ved sykdom som ikke trenger legeattest. I tillegg får jeg også 10 dager fri for syke barn. Hvis jeg bytter jobb til privat sektor i norge, får jeg også 5 uker betalt ferie, 24 dager egenmelding og 10 dager for for syke barn. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. april 2024 Del Skrevet 1. april 2024 peterjohn skrev (19 minutter siden): Jeg jobber på universitetet hvor vi har 5 uker betalt ferie og også 24 dager som egenmelding ved sykdom som ikke trenger legeattest. I tillegg får jeg også 10 dager fri for syke barn. Hvis jeg bytter jobb til privat sektor i norge, får jeg også 5 uker betalt ferie, 24 dager egenmelding og 10 dager for for syke barn. Det er ikke normalt å ha betalt ferie, det er derfor vi har feriepenger. Egenmelding er somregel langt mindre enn det, i følge loven er det vell 4 ganger med max 3 dager om gangen. 1 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 1. april 2024 Del Skrevet 1. april 2024 (endret) 4 minutes ago, Salvesen. said: Det er ikke normalt å ha betalt ferie, det er derfor vi har feriepenger. Egenmelding er somregel langt mindre enn det, i følge loven er det vell 4 ganger med max 3 dager om gangen. Jeg tipper hans arbeidsgiver er IA-bedrift. De har max 8 dager på rad, opptil 24 dager i året. Men det er langt fra alle som er IA nå, og med mindre hans nye arbeidsgiver i privat sektor er det, vil han som du sier få 4x3 egenmeldingsdager. Endret 1. april 2024 av Aetius 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. april 2024 Del Skrevet 1. april 2024 Ja det er nok der at universitetet som statleg arbeidsgivar er IA-bedrift som gir høgare tal på eigenmeldingar. (Vil også legge til at det er opptil 24 dagar med eigenmelding og opptil 10 omsorgsdagar om ein ikkje har meir enn 2 barn). Så det er ein har rett på er opptil 3 dagar med eigenmelding fire gongar i året, og ferie på 25 virkedagar (obs her er også laurdagane rekna som virkedag). For denne ferien skal du trekkast 10,2% i lønn som du får igjen i form av feriepengar det året. Det viktigaste å merke seg er at alt utover minstrkrav blir ei forhandlingssak. Det er også mange private bedrifter som er IA-bedrift sjølv om det eigentleg berre er i offentleg sektor at du kan ta det for gitt at bedrifta har slik ordning. Rådet når du byttar jobb er å lese vilkåra nøye, og aldri ta for gitt at du får goder sol ikkje er lovpålagde, og at du vurderer dette opp mot lønnstilbodet du har fått. 1 Lenke til kommentar
peterjohn Skrevet 1. april 2024 Forfatter Del Skrevet 1. april 2024 Tusen takk for informasjon. Er Kongsberg discovery eller Kongsberg maritime IA bedrifter eller ikke ? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 1. april 2024 Del Skrevet 1. april 2024 (endret) Det må du spørre dem om Det hender det står i stillingsannonsen, men ikke alltid. Edit: ved 4x3, så betyr det at du kan være syk på egenmelding inntil 3 dager av gangen inntil 4 ganger i året. Er du syk bare én av de tre dagene, har du altså allikevel brukt opp en av de 4 gangene. Endret 1. april 2024 av panzerwolf Lenke til kommentar
peterjohn Skrevet 1. april 2024 Forfatter Del Skrevet 1. april 2024 Tusen takk for kommentar. Men hva er reglene til syk barn fravær ? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 1. april 2024 Del Skrevet 1. april 2024 du har 10 dager dekket av nav til sykt barn https://www.nav.no/arbeidsgiver/omsorgspenger Lenke til kommentar
peterjohn Skrevet 2. april 2024 Forfatter Del Skrevet 2. april 2024 Dette er en god ordning i norge at NAV dekker 10 omsorgsdager per kalenderår når man har ett eller to barn og man jobber i privat sektor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå