stamkunde Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars er det verdens enkleste oppgave å gjøre? Da bytte på alle 4 med engang? finnes det video når man bytter bremseklosser på passat 2008 modell? 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars (endret) stamkunde skrev (21 minutter siden): er det verdens enkleste oppgave å gjøre? Da bytte på alle 4 med engang? finnes det video når man bytter bremseklosser på passat 2008 modell? Det er litt vanskeligere enn å peile olje. Men, ja, det er vanligvis veldig enkelt om du ellers er fortrolig med å betjene verktøy og lese instruksjoner/se en video. Det KAN være litt mer greier om det er elektrisk parkeringsbrems. Men du finner nok ut av det også. Det finnes video. Endret 31. mars av Nedward Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars stamkunde skrev (27 minutter siden): er det verdens enkleste oppgave å gjøre? Da bytte på alle 4 med engang? finnes det video når man bytter bremseklosser på passat 2008 modell? Mulig du finner noe her Bildeler.no Lenke til kommentar
joandreas Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars (endret) Spørs hvor mye trøbbel kanipler gir. deler kan være rustet fast. trenger man spørre om youtube linker er svaret nei. Endret 31. mars av joandreas 3 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Kan være greit å evt. få litt tips om noen gode videoer eller kanaler så man ikke plutselig finner en Scotty Kilmer-video og kjører avgårde med bremser som kan svikte hvert øyeblikk. Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Angående P-brems på disse, bruk et 9v batteri med noen ledningsstubber rett på kontakten for å kjøre inn stemplene bak. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Mulig du trenger noe torx bits eller utvendig torx på disse, vag begynte vel med slikt på den tiden, kanskje tolvkant XZN også. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Trenger M14 tolvkant til klaven bak ja. 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april (endret) Gitt OPs motstand mot å skaffe seg et egnet diagnoseapparat i et utall tråder her, så er nok dette ikke en jobb for ham. Det trengs for parkbremsen, evt McGyver-tjuvkoblingen som ikke er enklere. Boltene bak sitter med rundt 200nm, så godt verktøy og godt sikret bil er nødvendig før man begynner å ta i på dem. Er strengt tatt strekkbolter som skal byttes også, om man skal gjøre det etter boken. Dog, ikke nødvendig å demontere de for kun klosser. Endret 1. april av MailMan13 3 1 Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april Jeg er enig i at skifte av bremseklosser er en av de enklere DIY-jobbene man kan gjøre på en bil. Men. TS har over tid på dette forumet laget en rekke tråder der han har spurt om alt mellom himmel og jord relatert til sin 2008 Passat, og når man leser mellom linjene over tid så fremstår det ihvertfall for meg som at TS ikke har et ferdighetsnivå inne som tilsier at han burde begi seg løs på noe som helst som har med bilens sikkerhetssystemer å gjøre. Anbefaler TS å sette bort bremsejobben til faglærte. 6 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 1. april Forfatter Del Skrevet 1. april Hollabaloo skrev (1 time siden): Jeg er enig i at skifte av bremseklosser er en av de enklere DIY-jobbene man kan gjøre på en bil. Men. TS har over tid på dette forumet laget en rekke tråder der han har spurt om alt mellom himmel og jord relatert til sin 2008 Passat, og når man leser mellom linjene over tid så fremstår det ihvertfall for meg som at TS ikke har et ferdighetsnivå inne som tilsier at han burde begi seg løs på noe som helst som har med bilens sikkerhetssystemer å gjøre. Anbefaler TS å sette bort bremsejobben til faglærte. 4 stykker bremseklosser koster omtrent 300 kr. Hva vil et verksted ta for å bytte fire bremseklosser? jeg regner med det er smart å bytte alle fire samtidig? Hva mener dere? Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april 1 hour ago, stamkunde said: 4 stykker bremseklosser koster omtrent 300 kr. Hva vil et verksted ta for å bytte fire bremseklosser? jeg regner med det er smart å bytte alle fire samtidig? Hva mener dere? Jeg tenker at man må være sikker på at bremsene virker etterpå og kostnaden ved at de ikke gjør det er langt mer enn hva et verksted tar for å bytte klossene. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april (endret) Klosser og skiver skal byttes i par, det er ikke nødvendig å bytte alle samtidig. Tror du skal få en bremsesjekk på et verksted og følge deres anbefalinger. Jobben vil koste et eller annet sted fra ca 1500,- for å bytte kun klosser på èn aksling, og sikkert opp til et eller annet sted rundt 7000-10000,- for klosser og skiver på alle fire. Endret 1. april av MailMan13 Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april stamkunde skrev (2 timer siden): 4 stykker bremseklosser koster omtrent 300 kr. Hva vil et verksted ta for å bytte fire bremseklosser? jeg regner med det er smart å bytte alle fire samtidig? Hva mener dere? Når du drar på restaurant, tar du da med deg egen biff og ber kokken steke den for deg? La verkstedet ordne jobben OG bremseklosser, da får man garanti på alt. Møter du opp på verkstedet med billig-ræl-klosser du har kjøpt inn selv og ber de installere de for deg, så vil verkstedet a) nekte å ta på seg jobben, eller b) ta på seg jobben men på den forutsetning at du får ingen garanti på delene. (I praksis betyr det at dersom f.eks. en av klossene går i stykker, må du betale alt på nytt) Her er hva jeg gjetter det vil koste, under forutsetning at det ikke oppdages andre bremsedeler som må byttes samtidig: Foraksel: Bremseklosser: 500 kr Arbeid: 1 time * 1200 kr Diverse: 200 kr 25% Moms: 475 kr SUM foraksel: 2375 kr Bakaksel: Bremseklosser: 400 kr Arbeid: 1 time * 1200 kr Diverse: 200 kr 25% Moms: 450 kr SUM Bakaksel: 2250 kr Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april 500 kroner for et sett høres rimelig ut dersom det er orginalt. Jeg tipper det er 1000 per aksel hvis du går på merkeverksted, bare for delene. Så kan det komme tillegg hvis ting har rustet fast, bolter knekker osv. Da kommer det an på hvor godt vedlikeholdt, vasket osv bilen har vært gjennom tidene. Lurt å skru litt på bremsene en gang i året eller noe for å sikre at man får løsnet ting senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå