Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router vs HUB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
en router holder en forbindelse med en gitt linje til f.eks. internet, mens en hub bare sender videre data fra en maskin til en annen.

Det blir jo litt feil å si det slik da.

En ruter, ruter veien, den viser veien data skal ta.

En hub er en dum ruter der anarki regjerer. Det vil si all data sendes alle veiene.

Der man virkelig ser en ruter skinne er på internettet, som kommer av at man kan rute informasjonen.

Idag blir vel færre og færre huber solgt, men jeg mener å ha sett intelligente hubber, men da er det strengt tatt ikke en hub lengre.

En annen ting å legge merke til er at IP og IPX er rutbare protokoller, mens NetBEUI ikke er rutbar.

Alt dette står i en av guidene her på hardware.no - om jeg ikke tar heilt feil.

Endret av pantrax
Lenke til kommentar
routeren sender trafikk til riktig sted basert på IP adresser, mens switch bruker MAC-adresser.

Det er jo rett og slett en bra forklaring, mye lettere den enn og gå inn på de tekniske finnessene.

Kan jo legge til at en router, som regel (alltid) har en firewall, og bestemme hvilke porter som skal være lukket og åpene.

mens en switsj har det aldri

Lenke til kommentar
en (managed) switch blir som en billig mange-portet mac-basert router

Litt vag den beskrivelsen. En ruter er tross alt en enhet som jobber på lag3 (nettverkslaget) i OSI-modellen. I forbindelse med TCP/IP sendes trafikken til rett nettverk basert på IP-headerne til pakkene som passerer gjennom. Selvsagt finnes det switcher som også jobber på lag3 og dermed har funksjonalitet som kan sammenlignes med en ruter.

Lenke til kommentar

Man kan vel ikke sammenligne en router med en hub sånn uten videre, en hub er en komponent for sammenkobling av (vanligvis) flere maskiner til et lokalnett, mens en router kobler sammen flere lokalnett (usikker på definisjonen). Hadde det vært en switch og en hub man skulle sammenligne hadde jeg skjønt det litt bedre. Dog, de fleste routere har vel integrert switch i dag. :)

Edit: Selvfølgelig, en router TRENGER ikke koble sammen flere lokalnett, det kan være bare en enkelt maskin bak den, men poenget mitt står fremdeles. ;)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar

Den riktige betegnelsen på en router er mer det at den kan koble to nett sammen, mens en hub kun knytter flere maskiner sammen i et nett. En switch er en mere avangsert hub, som husker adressene til hver enkelt maskin som er tilknyttet den.

Trenger du mere info finnes det mye der ute på nettet og google er altid din venn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...