Gå til innhold

Spillutgivere angivelig usikker på fremtidig Xbox-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Chaos_Niddhogg skrev (45 minutter siden):

Så Series S var/er virkelig et problem for utviklere. Var ikke noe konspirasjonsteori alikevel, nei.

Hvem har sagt at det har vært en konspirasjonsteori?

Har da vært flere utviklere som har vært åpne på at de har måttet kutte ned på spillfunksjoner pga Series S.

Larian Studios, med Baldur's Gate 3, blant annet:
Baldur's Gate 3 til Xbox i år – dropper «split-screen» på Series S (25. aug 2023 - Gamer.no)
"– Alle forbedringene er på plass, med samarbeidsspilling på delt skjerm for Series X. Series S vil ikke ha spilling på delt skjerm, men vil også inkludere krysslagring og delt fremdrift mellom Steam og Xbox Series.

Microsoft har som krav at spill skal fungere helt likt på både Series X og Series S. Akkurat hvorfor selskapet tøyer reglene for Baldur's Gate 3 kom ikke frem fra Vinckes uttalelse, men gitt spillets suksess er det kanskje ikke så rart."

Og også Remedy:
Remedy Opens Up About Challenges Developing Alan Wake 2 for Xbox Series S (Oct 6, 2023 Ign.com)
"Series S, the CPU is pretty much the same as on Series X,” Puha said. “But the GPU is an issue. It really is. And then, having less memory is a pretty big problem. And we often get, ‘okay, you make PC games, surely you know how to scale.’ Well, memory is not a problem on PC. It really isn’t. And that’s one of the struggles when you talk about resolution and framerate. It’s just not enough to drop the resolution heavily. That’s what we’re doing on the S and we’re really, really working hard to make sure the visual quality still holds up."

Endret av Laserbeam
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tenkte at om en bruker litt dårligere textures til ~1080p oppløsning på Series S så burde det være rimelig greit, men det virker å være litt mer komplisert i praksis.

Microsoft har rotet det mer til for seg selv enn nødvendig her, og er det noe utviklere generelt hater så er det å måtte nedgradere p.g.a policy slik som med Series S. Når det blir såpass at de faktisk velger å ditche hele konsollserien til Xbox så sier det litt.

De hadde nok tjent på å ha bare en modell og heller forenkle ting for utviklerne. PS5 og XSX hadde vært enklere for dem å forholde seg til. De gjorde jo også et rimelig stort mislikt trekk med arcade-modellen til Xbox 360 hvor de ikke kunne tilby spillene garantert harddisk-lagring for garantert cache for alle modellene (det var minimum 20 GB HDD på alle de andre modellene). Dette hadde de jo selv på første OG XBOX som hadde 8 GB harddisk hvor en hadde midlertidig lagringsplass for spill på DVD.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Halo er ikke den store serien det en gang var. Kvaliteten og populariteten Call of Duty går også ned. Det er også minst 5 år til neste Elder Scrolls/Fallout. Når de i tillegg sier opp nær 2000 ansatte i studioene sine, så lover ikke det helt bra. 

Lenke til kommentar

XBSS ble til utifra at hardware/transistor prisene ikke ville gå ned nevneverdig, slik at eneste mulighet for å tilby en billigere gen. 9 konsoll var å tilby en svakere konsoll. Men MS skulle ha utstyrt XBSS med noe mer minne. 

XBSS har solgt bedre enn XBSX og en del av dem hadde nok ikke hatt en gen. 9 konsoll hadde det ikke vært for XBSS.

Populariteten til PS5 og dermed dens rolle som “lead development platform” med følgende manglende optimalisering og bruk av funksjonalitet XB series har (DX12 ultimate) hjelper heller ikke på situasjonen. MS tenkte kanskje XBSS ville klare seg fint takket være SFS, men siden PS5 ikke støtter det er det heller ikke noe 3. part utviklere vil gidde å bruke.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Laserbeam said:

Hvem har sagt at det har vært en konspirasjonsteori?

Har da vært flere utviklere som har vært åpne på at de har måttet kutte ned på spillfunksjoner pga Series S.

Larian Studios, med Baldur's Gate 3, blant annet:
Baldur's Gate 3 til Xbox i år – dropper «split-screen» på Series S (25. aug 2023 - Gamer.no)
"– Alle forbedringene er på plass, med samarbeidsspilling på delt skjerm for Series X. Series S vil ikke ha spilling på delt skjerm, men vil også inkludere krysslagring og delt fremdrift mellom Steam og Xbox Series.

Microsoft har som krav at spill skal fungere helt likt på både Series X og Series S. Akkurat hvorfor selskapet tøyer reglene for Baldur's Gate 3 kom ikke frem fra Vinckes uttalelse, men gitt spillets suksess er det kanskje ikke så rart."

Og også Remedy:
Remedy Opens Up About Challenges Developing Alan Wake 2 for Xbox Series S (Oct 6, 2023 Ign.com)
"Series S, the CPU is pretty much the same as on Series X,” Puha said. “But the GPU is an issue. It really is. And then, having less memory is a pretty big problem. And we often get, ‘okay, you make PC games, surely you know how to scale.’ Well, memory is not a problem on PC. It really isn’t. And that’s one of the struggles when you talk about resolution and framerate. It’s just not enough to drop the resolution heavily. That’s what we’re doing on the S and we’re really, really working hard to make sure the visual quality still holds up."

Var nok jeg som dro den litt for langt her. Xbox fanboysen var helt hysteriske i å komme seg rundt dette faktumet. 😃

Men takk for mer info. Artig.

Endret av Chaos_Niddhogg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
MistaPi skrev:

Så vidt jeg vet er det bare et spill som mangler en spillfunksjon på XBSS (BG3), uten at det gikk utover XBSX og PS5, utover forsinkelse av XB series versjon da.

Men virker som det er en del jobb å få til en bra SS versjon. Noe de sikkert kunne ha spart seg for.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, om Microsoft selv hadde gitt noen tegn til at dem stoler på konsollen sin og vil fortsette å støtte den fremover så hadde alle bekymringer roet seg, men det virker ikke som de er så interesserte i det?

De kunne vært konkurransedyktige om dem hadde klart å lansere spillene sine uten problemer.

Lenke til kommentar
Iki skrev:

Altså, om Microsoft selv hadde gitt noen tegn til at dem stoler på konsollen sin og vil fortsette å støtte den fremover så hadde alle bekymringer roet seg, men det virker ikke som de er så interesserte i det?

De kunne vært konkurransedyktige om dem hadde klart å lansere spillene sine uten problemer.

Tror de ikke bryr seg så mye siden de har så mye fokus på GP på "alt" uansett.
Lenke til kommentar

Dem må jo ha en plattform å selge Gamepass på og det har ikke vært en stor suksess på PC. 

Hvis Sony skulle være interessert i GP på PS så må det være fordi dem tjener penger på det og da blir nok fort GP for dyrt når det blir enda en part som skal ha sin del av kaka.

Lenke til kommentar

Savner 360 eraen med kontinuerlig godspill og innovasjon. Har spilt hovedsaklig på Xbox siden 2006, men det blir nok en PS5 Pro når den kommer. Synd at det har stagnert seg for MS, eneste fordelen for mitt vedkommende nå er Elite kontrolleren som jeg synes er perfekt. Ellers fremstår Sony mer kapable til å levere varene\spill på en stabil basis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MistaPi skrev:

Dem må jo ha en plattform å selge Gamepass på og det har ikke vært en stor suksess på PC. 

Hvis Sony skulle være interessert i GP på PS så må det være fordi dem tjener penger på det og da blir nok fort GP for dyrt når det blir enda en part som skal ha sin del av kaka.

Sony vil nok neppe ha GP på PS, så den er bare å legge fra seg. Men ser ut flere nå eid MS spill tar turen til PS og Nintendo, da.
Lenke til kommentar

Det ryktes at "Nintendo Switch 2" kan få specs tilsvarende xbox s, muligens litt svakere.

Om det blir tilfelle kan det kanskje hjelpe series S. Utviklere vil være mer tilbøyelig til å optimalisere for svakere hardware (switch 2) som da vil komme series S til nytte.

Lenke til kommentar
MistaPi skrev (På 26.3.2024 den 6:42 PM):

Så vidt jeg vet er det bare et spill som mangler en spillfunksjon på XBSS (BG3), uten at det gikk utover XBSX og PS5, utover forsinkelse av XB series versjon da.

Det var split screen som var problemet å få til på BG3 for utviklere, grunnet svakere hardware på Series S. Tilfeldigvis (neppe) var Halo på Series S/X første Halo-spill som ikke fikk splitscreen. Vi kan legge til grunn at manglende splitscreen skyldes svakere hardware på Series s.

Det er antakelig problemene med å utvikle spill til Series S som skyldes øvrige forsinkelser. For eksempel kom Lord of the Rings Moria i fjor ut på Playstation 5. Xbox-lansering ble utsatt (og er fortsatt ikke utgitt).

Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev:

Det ryktes at "Nintendo Switch 2" kan få specs tilsvarende xbox s, muligens litt svakere.

Om det blir tilfelle kan det kanskje hjelpe series S. Utviklere vil være mer tilbøyelig til å optimalisere for svakere hardware (switch 2) som da vil komme series S til nytte.

Er nok salgene vi må se på når det kommer til Switch 2 vs SS. Er nok det som er å propritere for utvikler/utgiver.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...