Fragletrollet Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 kjøp 60-120 mm og delta! veeeeeeel... Har hørt at motorene på deltaene ikke tåler å bli kjørt på lavere enn 12 volt? Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Klart de tåler det, men om de starter er en annen sak. De må ha en viss spenning for å starte. Det er heller for stor spenning de ikke tåler, jeg mener; den blir jo ikke ødelagt av for lav spenning. Med mindre den ikke starter slik at den bare blir varmere og varmere da (hvis det er mulighet for det). Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Har en Delta 120mm som krever 7V for å starte, og da bråker den fortsatt som en flymaskin :-) Nå har jeg forelsket meg i 120mm viftene fra Biltema De starter og kjører meget stillegående på 5V. De flytter mye luft ved 5V p.g.a at de er 38mm dype og har derfor kraftigere vinkling på viftebladene. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 (endret) Ok, la meg omformulere meg litt. Med en 80mm vifte kan du senke hastigheten, ergo mindre støy, men fremdeles flytte like mye luft som en 60mm. Jeg må virkelig le av deg. Det du opplevde der må ha vært et spesialtilfelle. Det er vel ingen hemmelighet at større vifter flytter mer luft? Og så ler jeg tilbake, da en funnel bremser luften, og presser den TILBAKE mot vifta. Endret 16. januar 2004 av Yngvejos Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Hva er det med deg Yngvejos? Jeg har spesifisert at det gjelder en Delta dette her, og de er som kjent kraftige nok til at de takler det! Jeg har også spesifisert at jeg mener de to viftene vil gjøre i alle fall sammen jobben, bare at 80mm kan bråke litt mindre. Det er klart viften må jobbe litt mere siden den faktisk må presse luften gjennom. Har du forresten i det hele tatt lest innleggene mine? Jeg blir lei meg snart. Lenke til kommentar
cyberho Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 har faktisk nettopp iverksatt din plan om adapter + ny vifte ,men mitt problem var at hvis jeg tok vekk den gamle viften funket det ikke å feste adapteren så jeg har nå to vifter på CPU og det var ganske vellykket i mitt tilfelle Lenke til kommentar
Hybrid_g33k Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Hvis du bruker en 80mm vifte og adapter så vil det støye mindre, fordi du kan senke turtallet på 80mm viften, slik at den flytter samme luftmengde som en 60mm vifte. Da vil ikke hullet i adaptern lage noe særlig større motstand enn om du hadde en 60mm vifte montert på et 60mm rør (samme diameter som viften), hvis dere skjønner. Dette er selvfølgelig bare hva jeg har resonert selv, og hvis det er feil så si gjerne ifra (med begrunnelse takk ). Med en adapter vil man vel også bli kvitt "død sonen" rett under viften som den får når den er montert direkte på heatsinken, noe som burde ha positiv innvirkning (etter å ha sett hvor effektive radial vifter som blåser rett ned mot core kan være). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå