Gå til innhold

Delta 80x80mm på cpu...

ManagHead

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det funker det. Du har ikke planer om å kjøre på 12V? Vanligvis er det best at den blåser. Kommer litt an på kjøleren, men det er nok det beste.

Edit: vits i bumpe inlegget ditt etter en halvtime? Huff :no:

Edit 2: Du kan eventuelt prøve deg frem og se hva som gir best resultat.

Endret av PsychoPat
Lenke til kommentar

du vil få mer ut av ei 60mm deltavifte, og mindre støy. Adapter fra 80 til 60mm er helt ubruklig.

hadde selv swiftec swf-370b eller.no med fanadapter og 80mm thermaltake vifte, denne vifta er av typen som står på volcano9. hadde den på full guff, men alikevel sank tempen 3 grader da jeg monterte ei 60x60x15 coolermaster vifte på kjøleren istedefor, og den vifta bråkte også 16db mindre :O

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert, men det er vel noe av det dummeste jeg har hørt! De 60mm Delta viftene er så sykt høyfrekvente! De flytter bra med luft ja, men det er vel på gode 4500 omdreininger eller no. Med en 80mm kan du kjøre på lavere hastighet, men med samme luftflyt. Han har rheobus veit du. :yes:

Lenke til kommentar
Jeg er ingen ekspert, men det er vel noe av det dummeste jeg har hørt! De 60mm Delta viftene er så sykt høyfrekvente! De flytter bra med luft ja, men det er vel på gode 4500 omdreininger eller no. Med en 80mm kan du kjøre på lavere hastighet, men med samme luftflyt. Han har rheobus veit du. :yes:

UANSETT, yter det bedre med ei 60mm vifte, istedefor 80mm og funnel.

man kan også stille ned hastigheten på ei 60mm vifte.

Vis du senker turtallet, senker du luftflyten, så det er du som sitter her å snakker bullshit! :mad:

Lenke til kommentar

Ok, la meg omformulere meg litt. Med en 80mm vifte kan du senke hastigheten, ergo mindre støy, men fremdeles flytte like mye luft som en 60mm. Jeg må virkelig le av deg. Det du opplevde der må ha vært et spesialtilfelle. Det er vel ingen hemmelighet at større vifter flytter mer luft?

Lenke til kommentar

ahah.. det han mener er at du er totalt ubrukelig.. " hmm, jeg trur nok en 40mm vifte flytter mye mere luft enn en 120mm, og de små viftene bråker ingenting".. RTFM !

Så klart flytter større vifter mere luft, dessuten er mer lydsvake, etter de er stilt. Rart de nye PSU`ene som blir produsert, har 1*120 mm, istedet for 80mm, men du ville vel heller hatt en 20mm der, siden den blåser stiv storm, og lager mindre lyd enn en støvsuger som ikke er plugga i veggen..

Lenke til kommentar
ahah.. det han mener er at du er totalt ubrukelig.. " hmm, jeg trur nok en 40mm vifte flytter mye mere luft enn en 120mm, og de små viftene bråker ingenting".. RTFM !

Så klart flytter større vifter mere luft, dessuten er mer lydsvake, etter de er stilt. Rart de nye PSU`ene som blir produsert, har 1*120 mm, istedet for 80mm, men du ville vel heller hatt en 20mm der, siden den blåser stiv storm, og lager mindre lyd enn en støvsuger som ikke er plugga i veggen..

Takk! :D Jeg begynte å gi opp når jeg så Kimius også... :no:

Så klart en 60mm ikke klarer å dytte mer luft enn en 80mm UANSETT (ok, noen vifter som er bedre enn andre, men jeg ser bort ifra det!). Det er samme om du setter en funell på det eller ikke, jeg sa at han skulle stille ned farten på den, slik at 80mm flyttet like mye luft som 60mm, men bare at 80mm bråker "noe" mindre. Jeg har problemer med å holde meg så nogen lunde sakelig her, men jeg prøver.

Så, Kimius; du mener altså at slike "adaptere" som du kaller dem er helt nyttesløse? Det blir som å holde handa foran vifta? Rart at noen gidder å bruke dem da... :dontgetit:

Lenke til kommentar

til de av dere som nå tror at jeg er helt fjern: jeg bare tolket det som ble sagt før meg. jeg har aldri før vært borti slike adaptere, så jeg har ikke peil om det jeg skrev tidligere var sant. jeg bare forklarte på en litt mer forståelig måte det som ble nevnt tidligere.

og forresten, å ha en adapter på en vifte er ikke helt som å holde hånden foran, men nesten(skulle vel spesifisert det litt bedre). poenget er at, med tanke på fysikk, så vil et adapter gjøre at viften må jobbe hardere for å dytte samme mengden luft gjennom et mindre hull. dette er jo da logisk, siden det forklarer at større vifter kan dytte mer luft(større vifter har jo også større propeller).det virker jo logisk at om du skal dytte 10m3 gjennom et lite hull må luften bevege seg raskere enn om du har et stort hull(forutsatt at man snakker om samme mengden tid). derfor er det en ulempe med et adapter. enkelte vifter har kraft nok til å håndtere at luften må gå raskere mens noen ikke er sterk nok. de som ikke er sterk nok vil da naturligvis dytte det de klarer, som er mindre enn om adapteret ikke var der. egentlig ganske logisk.

og dessuten var det aldri snakk om hvorvidt en liten vifte kunne dytte mer luft enn en stor vifte, men snakk om hvorvidt en stor vifte ville kunne dytte mer gjennom et lite hull enn en vifte som var like stor som hullet.

hvilken løsning som vil funke best vet jeg ikke, da det er avhengig av viftene.

persomlig mener jeg da også at en stor vifte vil komme MARGINALT bedre ut, om man skulle studere fysikken ganske nøye, siden det er snakk om deltaer, som er ganske sterke. men det kan godt være at jeg tar feil, for hvor stor hastighetstap som forekommer av mottrykk på en delta vet jeg ikke.

så får håpe at dette renvasker meg.

Lenke til kommentar

You're clean. ;) Men må bare påminne at jeg mente at viftene skulle gi samme luftmenge, men med forskjellig støy. Eventuelt at 80mm Deltaen kunne gi noe bedre temperatur. Ja, Delta viftene er noen av de sterkeste som er av disse små PC-viftene. De er veldig effektive, selv på lavt turtall. Har hørt om mange som er storfornøyde med Deltaene sine etter at de har dempet spenningen litt (for det er virkelig nødvendig!).

Når vi er inne på det med funeller, så vil forskjellen på et 60mm og et 80mm hull være mye mindre, enn forskjellen på et 80mm og 120mm hull (for A=pi*r*r ikke sant?). Når vi da tenker på at det faktisk er endel som bruker funell fra 120mm til 80mm og er fornøyde, vil jeg tro at denne 80mm-60mm funellen ikke skulle være noe stort problem for en kraftplugg av en Delta. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...