Gå til innhold

American Express, SAS Amex eller SAS Mastercard

Anbefalte innlegg

10 minutes ago, DJViking said:

Grunnen til at jeg valgte meg American Express var fordi SAS har få reiser til Asia. Finnair har flere destinasjoner til Asia. SAS har kun Shanghai og Tokyo.
https://www.sas.no/lavpriskalender/?to=asia

SAS lar deg jo også booke med Star Alliance for deres EuroBonus poeng i dag, som har mange destinasjoner i Asia. Det blir nok like mange destinasjoner i Asia etter de bytter til SkyTeam, men prisene kan jo forandre seg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dagner skrev (10 minutter siden):

Mesteparten av poengene mine kommer ikke fra selve kortet, men derimot fra trumf/viatrumf, velkomsttilbud osv. 

Start med å lese litt om trumf og viatrumf generelt, og deretter kan du få et mer realistisk inntrykk av hva din opptjening vil være, da blir det også enklere å finne ut hvilket kort som passer deg og ditt forbruk best.

Det er vel da kun EuroBonus du får gjennom Trumf?

Jeg har allerede Trumf, og prøver hvis mulig å handle gjennom ViaTrumf.
Mine daglighandling er mest i NorgesGruppen, så da får jeg trumf-bonus der (1%). Har også litt handling i Coop (1% coop bonus).

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Chr1stian skrev (12 minutter siden):

SAS lar deg jo også booke med Star Alliance for deres EuroBonus poeng i dag, som har mange destinasjoner i Asia. Det blir nok like mange destinasjoner i Asia etter de bytter til SkyTeam, men prisene kan jo forandre seg :)

Joda, men det er jo litt usikkert når SAS nå går ut av Star Alliance.

Jeg tenkte å vente litt der for å se hva som skjer. Om EuroBonus kan overføres til SkyTeam.
Ser KLM og AirFrance har noe destinasjoner til Asia, men steike de var dyre.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Dagner skrev (45 minutter siden):

Mesteparten av poengene mine kommer ikke fra selve kortet, men derimot fra trumf/viatrumf, velkomsttilbud osv. 

Start med å lese litt om trumf og viatrumf generelt, og deretter kan du få et mer realistisk inntrykk av hva din opptjening vil være, da blir det også enklere å finne ut hvilket kort som passer deg og ditt forbruk best.

Virker som man kan få litt mer EuroBonus ved handel med Trumf VISA (2%), enn jeg ville gjort med SAS Amex eller SAS MC.
SAS MC:
  15 EkstraPoeng / 100kr - 0,15% - Forbruk 4000kr - 600 EuroBonus poeng
SAS Amex Premium:
  20 EkstraPoeng / 100kr - 0,20% - Forbruk 4000kr - 800 EuroBonus poeng
SAS Amex Elite:
  25 EkstraPoeng / 100kr - 0,25% - Forbruk 4000kr - 1000 EuroBonus poeng

Trumf til EuroBonus (automatisk overføring)
13,5 EuroBonus-poeng per krone. Det er vel per krone oppspart bonus.
4000kr - 1% bonus - 40kr - 540 EuroBonus poeng
4000kr - 2% bonus - 80kr - 1080 EuroBonus poeng

Med Trumf VISA får man da mer EuroBonus poeng.
Så hvis man kombinerer et SAS Amex/MC med Trumf VISA, hvor man bruker det andre korte til annen handling utenom Trumf.
Lenke til kommentar
DJViking skrev (44 minutter siden):

Joda, men det er jo litt usikkert når SAS nå går ut av Star Alliance.

Jeg tenkte å vente litt der for å se hva som skjer. Om EuroBonus kan overføres til SkyTeam.
Ser KLM og AirFrance har noe destinasjoner til Asia, men steike de var dyre.

Overføring av poeng blir nok ikke aktuelt, men at skyteam godtar EB poeng slik SA gjør i dag. Spørs bare hvilke "priser" skyteam legger seg på. Skal bli spennende å se, men jeg er skeptisk.

Allerede merket problemer med dette ift USA turer og United og nå fjernes Turkish i sommer. Så det blir nok en midt periode her som er håpløs for oss som stort sett reiser SAS/SA.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, DJViking said:

Virker som man kan få litt mer EuroBonus ved handel med Trumf VISA (2%), enn jeg ville gjort med SAS Amex eller SAS MC.
SAS MC:
  15 EkstraPoeng / 100kr - 0,15% - Forbruk 4000kr - 600 EuroBonus poeng
SAS Amex Premium:
  20 EkstraPoeng / 100kr - 0,20% - Forbruk 4000kr - 800 EuroBonus poeng
SAS Amex Elite:
  25 EkstraPoeng / 100kr - 0,25% - Forbruk 4000kr - 1000 EuroBonus poeng

Trumf til EuroBonus (automatisk overføring)
13,5 EuroBonus-poeng per krone. Det er vel per krone oppspart bonus.
4000kr - 1% bonus - 40kr - 540 EuroBonus poeng
4000kr - 2% bonus - 80kr - 1080 EuroBonus poeng

Med Trumf VISA får man da mer EuroBonus poeng.
Så hvis man kombinerer et SAS Amex/MC med Trumf VISA, hvor man bruker det andre korte til annen handling utenom Trumf.

Feil matte, du må jo legge på poengene du får av forbruket også når du bruker SAS MC/Amex Premium eller Elite

Du får altså flere poeng om du skanner Trumf koden din, og så betaler med hvilket som helst av de tre kortene - enn Trumf Visa.

F.eks la oss si jeg handler vanlige varer med 1% Trumf Bonus for 10.000 kr

SAS MC

- 10.000 kr * 0,15 = 1500 EuroBonus poeng

- 10.000 kr * 1% Trumf = 100 Trumf. 100 Trumf * 13,5 i automatisk overføring = 1350 EuroBonus poeng

= TOTALT 2850 EuroBonus Poeng

Trumf Visa

- 10.000 kr * 2% Trumf = 200 Trumf * 13,5 i automatisk overføring = 2700 EuroBonus poeng

= TOTALT 2700 EuroBonus poeng

Altså lønner ikke Trumf Visa seg, selv uten å regne med muligheten til Statuspoeng, Doble poenghelger eller opptjening av CT.

Lenke til kommentar
Chr1stian skrev (40 minutter siden):

SAS MC
- 10.000 kr * 0,15 = 1500 EuroBonus poeng
- 10.000 kr * 1% Trumf = 100 Trumf. 100 Trumf * 13,5 i automatisk overføring = 1350 EuroBonus poeng
= TOTALT 2850 EuroBonus Poeng

Man får litt mer med SAS Amex Premium, som koster omtrent likt som SAS MC Premium.
- 10.000 kr * 0,20 = 2000 EuroBonus poeng
= TOTALT 3350 EuroBonus Poeng

men hvem bruker 10000kr hos NorgesGruppen butikkene. Mitt butikkforbruk er kanskje 5000kr i måneden.

Spørs om de ekstra 5 EkstraPoengene fra SAS Amex Elite er verd 5000kr mer i året for kortet.

Lenke til kommentar
2 hours ago, DJViking said:

Man får litt mer med SAS Amex Premium, som koster omtrent likt som SAS MC Premium.
- 10.000 kr * 0,20 = 2000 EuroBonus poeng
= TOTALT 3350 EuroBonus Poeng

men hvem bruker 10000kr hos NorgesGruppen butikkene. Mitt butikkforbruk er kanskje 5000kr i måneden.

Spørs om de ekstra 5 EkstraPoengene fra SAS Amex Elite er verd 5000kr mer i året for kortet.

Blander du kortene her? Man får samme med SAS Amex Premium og SAS MC Premium. Altså 15 poeng per 100 kr.

SAS Amex Elite er det som gir 20 poeng per 100 kr. 
Enig i at den er vanskeligere å forsvare prisen for. Det er nok bare verdt det om man klarer å bruke minst 300k i året, for å få tak i to CT, og bruker de på lange reise i Business - da blir årsprisen på 6000 kr svelgbar. Så har de bedre kampanjer på kortet også da, gjerne dobbelt så mye i "signup" bonus som for Premium kortet. Akkurat nå får du 60.000 poeng hvis du signer opp via SAS sine sider og bruker 45k innen en frist på ca 3 mnd.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Chr1stian skrev (44 minutter siden):

Blander du kortene her? Man får samme med SAS Amex Premium og SAS MC Premium. Altså 15 poeng per 100 kr.

Mente SAS Amex Elite. Der får man litt mer, men det koster også litt mer det kortet.

Det går litt surr her med alle de forskjellige oversiktene.

SAS sier opp til 20 poeng for SAS MC eller 25 poeng for SAS MC Premium.
Man får 20 eller 25 poeng hvis man kjøper flyreiser på sas.no

SAS Mastercard

• 10 Ekstrapoeng/100 kroner på alle kjøp i norske kroner
  • 15 Ekstrapoeng/100 kroner når du betaler i lokal valuta i utlandet
  • 20 Ekstrapoeng/100 kroner når du kjøper flybilletter på sas.no

SAS Mastercard Premium

• 15 Extrapoäng/100 kroner på alle kjøp i norske kroner
  • 20 Ekstrapoeng/100 kroner når du betaler i lokal valuta i utlandet
  • 25 Ekstrapoeng/100 kroner når du kjøper flybilletter på sas.no 

https://saseurobonusmastercard.no/kortene/mastercard-premium/

På SAS Amex står det ikke "Opp til". Der står det 15 eller 20 Ekstrapeng per 100kr for alt man handler for.
https://www.sas.no/eurobonus/kredittkort/

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Chr1stian skrev (42 minutter siden):

SAS Amex Elite er det som gir 20 poeng per 100 kr. 
Enig i at den er vanskeligere å forsvare prisen for. Det er nok bare verdt det om man klarer å bruke minst 300k i året, for å få tak i to CT, og bruker de på lange reise i Business - da blir årsprisen på 6000 kr svelgbar. Så har de bedre kampanjer på kortet også da, gjerne dobbelt så mye i "signup" bonus som for Premium kortet. Akkurat nå får du 60.000 poeng hvis du signer opp via SAS sine sider og bruker 45k innen en frist på ca 3 mnd.

Å bruke 300K i året er ikke vanskelig for meg. Jeg har nå ca et forbruk på 20-25K i måneden med bruk av kredittkortet jeg bruker i dag.

Men likevel. 4500kr ekstra for Elite virker litt mye.
Får man ikke også CT med Premium?

Jeg leste noe om at noen mente man trengte ikke å bruke CT på en annen person, men man kunne bruke den selv for å få 50% rabatt på flyreise.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

2335kr/år for SAS Mastercard Premium
15 Ekstrapoeng per 100kr

1620kr/år SAS Amex Premium
15 Ekstrapoeng per 100kr

6000kr/år for SAS Amex Elite
20 Ekstrapoeng per 100kr

Men for SAS MC får man litt mer EkstraPoeng ved kjøp av flyreiser hos sas.no
Likevel ser det vanskelig å verdsette de ekstra 4000kr for SAS Amex Elite.

SAS Amex Elite: 6000kr året
20 Ekstrapoeng/100 kroner på alle kjøp
Forbruk 400000kr / 100 * 20 = 80000 EuroBonus

SAS MC Premium: 2335kr året
15 Ekstrapoeng/100 kroner på alle kjøp
Forbruk 400000kr / 100 * 15 = 60000 EuroBonus

20000 ekstra poeng for 4000kr ekstra for kostnad av kortet. Er det verdt det? Er det andre fordeler som gjør det verd det?

En fordel med SAS MC Premium er at der vil man få mindre problemer med brukersteder i både Norge og utland som ikke tar Amex.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (9 minutter siden):

Jeg leste noe om at noen mente man trengte ikke å bruke CT på en annen person, men man kunne bruke den selv for å få 50% rabatt på flyreise.

Jeg vet at man får 50% selv om man reiser alene.

Kilde: Meg selv.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Dagner skrev (6 minutter siden):

Jeg vet at man får 50% selv om man reiser alene.

Kilde: Meg selv.

Er det kun SAS Amex Premium/Elite man får CT på? Eller får man det også på SAS MC Premium?

Kan kun se det nevnt på SAS Amex
Reis 2 for 1 i hele verden verden, én gang per år.
https://www.sas.no/eurobonus/kredittkort/
SAS Amex Elite får man CT 2 ganger i året.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Det er ikke CT på MC

Man tjener statuspoeng med SAS MC

Sitat
  • Statuspoeng opptjenes på 25% av månedens opptjente Ekstrapoeng via kortet. Beregningen inkluderer også kjøp fra alle tilhørende PointEarner-kort. Statuspoeng hjelper deg å nå et høyere medlemsnivå.

Kan man også opptjene statuspoeng med SAS Amex Premium?

Ser at med SAS Amex Elite får man automatisk Sølv-nivå.

Ser at med SAS Gull får man setevalg og garanti om sete. Akkurat det jeg vil ha.
https://www.sas.no/eurobonus/medlemsnivaer/
Men jeg synes fremdeles 6000kr året er litt mye. Likevel ingenting er helt gratis.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (Akkurat nå):

Man tjener statuspoeng med SAS MC

Kan man også opptjene statuspoeng med SAS Amex Premium?

Ser at med SAS Amex Elite får man automatisk Sølv-nivå.

Ser at med SAS Gull får man setevalg og garanti om sete. Akkurat det jeg vil ha.
https://www.sas.no/eurobonus/medlemsnivaer/
Men jeg synes fremdeles 6000kr året er litt mye. Likevel ingenting er helt gratis.

Tror ikke Amex har statuspoeng, men jeg bruker det ikke selv så er ikke helt oppdatert.

Vanskelig å få nok statuspoeng med MC uansett til at det utgjør en særlig forskjell. Får vell 1-2000 pr måned sånn ca

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Tror ikke Amex har statuspoeng, men jeg bruker det ikke selv så er ikke helt oppdatert.

Vanskelig å få nok statuspoeng med MC uansett til at det utgjør en særlig forskjell. Får vell 1-2000 pr måned sånn ca

Med SAS MC Premium
Statuspoeng opptjenes på 25% av månedens opptjente Ekstrapoeng via kortet

20000 Statuspoeng er Sølv
45000 Statuspoeng er Gull

Med Amex Elite begynner man på Sølv.
Men spørsmålet er det mulig å tjene statuspoeng med Amex, eller kun med MC?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...