Gå til innhold

Hvordan kan man rettferdiggjøre nedleggelse av sykehus og ønske flere vikarbyråer i helsevesenet?


Anbefalte innlegg

Man kan jo også påstå at det å fjerne streikeretten til helsepersonell, slik som den har blitt innskrenket mer og mer de siste tiårene og toppet seg i konflikt etter covid, kan være en kraftig pådriver til at folk slutter i det offentlige og starter i det private.

Jeg vil si man høster det man sår, og her har man tradisjonelt foretrukket kortsiktige gevinster istedenfor å ta vare på helsepersonellet vi har og deres rettigheter. 

Endret av shockorshot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det har vært et problem i helsevesenet som jeg ble oppmerksom på for flere tiår siden. Men dette som skjer med fristbruddpengene er et nytt (nyere) problem, som øker veldig raskt nå. Altså type dobling på et år. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (19 minutter siden):

Ja, det har vært et problem i helsevesenet som jeg ble oppmerksom på for flere tiår siden. Men dette som skjer med fristbruddpengene er et nytt (nyere) problem, som øker veldig raskt nå. Altså type dobling på et år. 

Disse fristbruddene fører til at pasienter som har behov for flere timer hos psykolog får langt færre. For en ond sirkel psykiatrien er i nå.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
majer skrev (På 20.3.2024 den 21.46):

Jo, høyresiden går til valg på å la sykehusene i Nord få benytte seg mer av vikarbyråer. Hvordan i huleste kan det være lønnsomt? For at vikarbyråene skal tjene penger må de kunne tilby konkurransedyktig lønn, og for å få til det og samtidig tjene penger må de jo lønnes ganske godt av sykehusene. Jeg ser ikke logikken. Hva er det jeg har misset?

Hvorfor slutter så mange i Helsesektor nå for tiden, er jo Støre-regjering som har styrt landet i 3 år? Kan hende det blir noe bedre etter at Kjerkol ble sparket ut. Har noe blitt bedre? Ellers så bør du sette deg mer inn i sakene som du publiserer her: https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/Gyl83x/eoes-tilsyn-stoetter-bemanningsbransjen-i-millionsoeksmaal-mot-staten

Edit: https://www.eftasurv.int/newsroom/updates/esa-asks-norway-comply-eea-rules-temporary-agency-work:nb

https://fagbladet.no/nyheter/hoyesteretts-ankeutvalg-sak-om-innleid-arbeidskraft-behandles-pa-nytt-6.91.1037859.69bb08cc17

 

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 minutter siden):
  • Har meget høy legedekning
  • Har en helt ekstrem sykepleierdekning

Distriktene sliter, kjenner det på kroppen. Fastlegeproblemer over alt i kommuner her b.la. MEN vi får helsemessig det vi trenger, stort sett. Er man ikke hypokonder så går det bra(foreløpig) Jeg vil dø med mindre skrik enn den dagen jeg kom til verden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Jarmo said:

Distriktene sliter, kjenner det på kroppen. Fastlegeproblemer over alt i kommuner her b.la. MEN vi får helsemessig det vi trenger, stort sett. Er man ikke hypokonder så går det bra(foreløpig) Jeg vil dø med mindre skrik enn den dagen jeg kom til verden..


Jeg tror akuttmedisin er det vi gjør best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Jarmo said:

Hvorfor slutter så mange i Helsesektor nå for tiden, er jo Støre-regjering som har styrt landet i 3 år? Kan hende det blir noe bedre etter at Kjerkol ble sparket ut. Har noe blitt bedre?

 

Det er ikke relevant hvem som fronter dette politisk, ingen slutter fordi de ikke liker ministre eller statsråder. Det som er relevant er de langsiktige tiltakene som regjeringene gjør, og da tar det også tid før tiltakene får effekt.

Spørsmålet om hvorfor så mange slutter i helsesektoren har naturligvis et sammensatt svar, men belastningen etter Covid, høy arbeidsbelasting og lav lønning er viktige faktorer.

Og hvis du hadde lest innlegget mitt på forrige side om Helse Nord, hadde du ikke spurt hvorfor så mange slutter, fordi det forklarer veldig tydelig og uten tvilkilder hvor stort insentiv de ansatte har for å flytte sine jobber over i privat sektor. Så jeg anbefaler deg å lese det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 30.6.2024 den 8:52 PM):

Hvordan kan det egentlig stå så dårlig til når vi i Norge:

  • Har meget høy legedekning
  • Har en helt ekstrem sykepleierdekning
  • Bruker enorme summer på helse

?

New Public Management.

Leger tvinges til å skrive lange bullshitrapporter som går på bekostning av pasienthjelp. Samme innen sykepleien. Mye av pengene til "helsevesenet" går til rene bullshitjobber innen nettopp rapporterting og papirflytting. Det er slik "sysselsettingen" holdes oppe i Norge gjennom å bruke milliarder på å skape verdens største offentlige sektor pr.innbygger.

https://www.dagensmedisin.no/debatt-og-kronikk/vekk-med-new-public-management/254155

https://www.nordnorskdebatt.no/helsevesenet/new-public-management/helse-nord/hvem-gjorde-sykehusene-om-til-butikk/o/5-124-47814

https://tidsskriftet.no/2013/05/kommentarartikkel/ta-ledelsen-tilbake

https://www.nordnorskdebatt.no/fort-inn-og-fort-ut-det-koster-tross-alt-penger/o/5-124-217438

Det har blitt ropt og advart mot denne måten å styre et helsevesen på i årevis men politikerne er ikke lydhøre - som vanlig. Man skulle tro man hadde lært av coronatiden av hva som er viktig å prioritere i helsevesenet, men i politikens verden lærer man ingenting. Og når skyta styres av folk som vet lite om helse, men til gjengjeld mye om juss og økonomi kan man tenke seg resultatet.

Endret av Morromann
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 30.6.2024 den 8:52 PM):

Hvordan kan det egentlig stå så dårlig til når vi i Norge:

  • Har meget høy legedekning
  • Har en helt ekstrem sykepleierdekning
  • Bruker enorme summer på helse

?

Leger og sykepleiere gjør ting man ikke trenger å være lege eller sykepleiere for å gjøre. Det er en hovedting 

Vi er et langstrakt land, og trenger dermed større ressurser for å dekke befolkningens behov. Særlig i rurale strøk

Og fordelene er jo at vi har svært høy levealder, ekstremt lav mødredødelighet og barnedødelighet

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (På 30.6.2024 den 1:57 PM):

Man kan jo også påstå at det å fjerne streikeretten til helsepersonell, slik som den har blitt innskrenket mer og mer de siste tiårene og toppet seg i konflikt etter covid, kan være en kraftig pådriver til at folk slutter i det offentlige og starter i det private.

Jeg vil si man høster det man sår, og her har man tradisjonelt foretrukket kortsiktige gevinster istedenfor å ta vare på helsepersonellet vi har og deres rettigheter. 

Ja, det sier seg selv at når folk ikke kan leve av det man får i det offentlige, søker man seg til det private. Dette er det dog kun noen priviligerte som kan. Men samtidig gjør de oss andre en tjeneste ved å sette fokus på forholdene i helsetjenesten. 

Løsningen for myndighetene dog er jo ille å bedre lønn og arbeidsforhold for oss i det offentlige, men prøve å tvi he ansatte i det private tilbake ved å f eks forby bemanningsbyrå. 

Da skal de få seg litt av en overraskelse

  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (På 30.6.2024 den 1:57 PM):

Man kan jo også påstå at det å fjerne streikeretten til helsepersonell, slik som den har blitt innskrenket mer og mer de siste tiårene og toppet seg i konflikt etter covid, kan være en kraftig pådriver til at folk slutter i det offentlige og starter i det private.

Jeg vil si man høster det man sår, og her har man tradisjonelt foretrukket kortsiktige gevinster istedenfor å ta vare på helsepersonellet vi har og deres rettigheter. 

Streikeretten undergraves for flere grupper innenfor helse, men også innenfor politi, og langt på vei innenfor utdanning. Konflikter styres mot tvungen lønnsnemd. En mulig løsning er å knytte lønnsnivå til grupper med streikerett og sammenlignbar lengde på utdanning, for eksempel piloter, jurister og ingeniører. Det er jo ingen grunn til at eksempelvis sykepleiere og lærere skal tjene mindre enn heismontører, all den tid førstnevnte har lengre utdanning.

Det er også en jobb som må gjøres innenfor effektivisering, og her mener jeg at det er mye å hente på ved å flytte arbeidsoppgaver til personer med riktig kompetanse, men lavere utdanningsgrad. Byråkratiske arbeidsoppgaver må også reduseres til det som er nødvendig, og direktorater fjernes eller slankes. Innenfor utdanning har de fjernet 9A-paragrafen i forslag til ny opplæringslov og erstattet denne med forsterket plikt til varsling for skoleansatte, noe som sannsynligvis vil fjerne papirarbeid og byråkrati i form av dokumentasjon på tiltak tilpasset elevens subjektive virkelighet (som ikke alltid er rotfestet i annet enn elevens egen lille verden), noe jeg også tror er riktig vei å gå. Er det ting helsesekretær kan gjøre i stede for lege, må jo det lønne seg, samme med oppgaver helsefagarbeidere er kvalifiserte til å utføre, men som i dag håndteres av sykepleiere.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (På 21.3.2024 den 9:38 PM):

Jada, at LO vil avvikle bemanningsbyråer er sikkert, men at de vil godta at vi sykepleiere får lønn etter markedsverdi, DET vil de ikke godta, de er mer opptatt av at ikke vi får mer, enn at alle andre også får, virker det som. LO stemmer alltid mot oss i lønnsnemnda, det er akkurat som om de på en måte er ute etter å holde oss nede, noe som er rart, spesielt da vi er et kvinnedominert yrke som konstant ligger under andre yrker med flere menn med samme utdanningsnivå. Sykepleier er faktisk ett av yrkene det økonomisk ikke lønner seg å ta utover vgs.

Det er sant som du sier @Tussi det er snikkert og Twist husker LO prøvde og verve meg og de fortalte at jeg ikke ville få de godene som de andre medlemmene fikk jeg sa bare dyktige mennesker finner alltid sin plass og har muligheten til å diskutere lønn de ble stramme i maska når jeg forhandlet meg til 2 500,- i året mere enn de klarte for medlemmene sine :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (På 21.3.2024 den 10:13 PM):

Selvsagt ønsket NSF å prioritere egne medlemmer,  vi er en gruppe som økonomisk gjennom et livsløp tjener mindre totalt sett enn om vi hadde vgs-utdanning. Det er ikke urimelige krav vi har, men vi merker jo at vi hele veien blir motarbeidet av nettopp LO. Det er grunnen til at vikarbyråene idag fungerer som en ventil for misfornøyde sykepleiere slik at de tross alt blir værende i helsetjenesten der de trengs. 

Å fjerne byråene vil ikke flre til at alle de pleierne vil jobbe i det offentlige,.Men færre sykepleiere i helsetjenesten totalt. Fordi det er de av oss som virkelig elsker jobben vår som "holder ut" i det offentlige. De andre slutter 

Dere har ett stort ansvar @Tussi det så jeg når min far var på sykehjemmet og på sykehuset de på sykehjemme måtte også  ta den belastinga ved å se han  dø (en pasient alle var glade i de gråt sammen med meg) til og med hjelpe litt til i prosessen dere fortjener høyere lønn og mere respekt fra de styrende 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (På 21.3.2024 den 9:38 PM):

Jada, at LO vil avvikle bemanningsbyråer er sikkert, men at de vil godta at vi sykepleiere får lønn etter markedsverdi, DET vil de ikke godta, de er mer opptatt av at ikke vi får mer, enn at alle andre også får, virker det som. LO stemmer alltid mot oss i lønnsnemnda, det er akkurat som om de på en måte er ute etter å holde oss nede, noe som er rart, spesielt da vi er et kvinnedominert yrke som konstant ligger under andre yrker med flere menn med samme utdanningsnivå. Sykepleier er faktisk ett av yrkene det økonomisk ikke lønner seg å ta utover vgs.

Det er LO i et nøtteskall: Det er viktigere at alle skal ha så like lønninger som mulig, enn at man får igjen for flere år med tilleggsutdanning. Når det er noen ekstra kroner som skal fordeles, havner de alltid hos "de som har minst", og da i absolutte termer, uten å se på utdanningsnivå, tapt arbeidsinntekt i studietiden eller hvor mye studielån som er normalt ut fra lengden på utdanningen. LO har aldri vært interessert i at utdanning skal lønne seg, selv ikke hos sine egne. Det er bare å se på fagbrevtilleggene i det enkelte tariffområde.

Det er ubegripelig at høyt utdannede arbeidstakere velger å organisere seg i LO hvis det er andre muligheter. Det er ikke bare innenfor helse, men i utdanningssektoren er LO en bremsekloss for lønnsutviklingen hos den delen av de organiserte som har høyere utdanning, og LO går alltid for kronetillegg til alle framfor prosenttillegg i lokale forhandlinger, fordi det gir størst utslag for de som har minst på lønnsslippen, altså de som har laveste utdanningsnivå og korteste ansiennitet, og da selvsagt uten å ta hensyn til studielån og tapt inntekt ved lengre utdanningsløp. Reduserte inntakskrav til lærer- og sykepleierstudenter er ikke noe annet enn en fallitterklæring. Er selvsagt noen som bretter opp ermene og gjør en bra jobb i ettertid, men ligner mer brannslokning enn satsing på de aktuelle sektorene.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
On 21.3.2024 at 9:38 PM, Tussi said:

Jada, at LO vil avvikle bemanningsbyråer er sikkert, men at de vil godta at vi sykepleiere får lønn etter markedsverdi, DET vil de ikke godta, de er mer opptatt av at ikke vi får mer, enn at alle andre også får, virker det som. LO stemmer alltid mot oss i lønnsnemnda, det er akkurat som om de på en måte er ute etter å holde oss nede, noe som er rart, spesielt da vi er et kvinnedominert yrke som konstant ligger under andre yrker med flere menn med samme utdanningsnivå. Sykepleier er faktisk ett av yrkene det økonomisk ikke lønner seg å ta utover vgs.

LOs problem er at here organisasjonen er bygd på at Norge skal være middelmådig eller sterk på eksport.
Det gir mening når vi var middelmådig på eksport, spesielt i industrien. 
Problemet er at de har ikke gjort noe som helst for å etterleve dette. Så hvert år viker primærnæring for sekundærnæring, og sekundærnæring for servicekonomien. Og siden inflasjonen plutselig gikk videre dette tiåret, så daler PPT MEGET.

Mandated LO holder på gir mening. Men så lenge de ikke faktisk prøver å gjøre mer for at bunnforholdene gjør at det gir mening, så blir det et spill for galleriet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (På 6.7.2024 den 11:02 PM):

Leger og sykepleiere gjør ting man ikke trenger å være lege eller sykepleiere for å gjøre. Det er en hovedting 

Vi er et langstrakt land, og trenger dermed større ressurser for å dekke befolkningens behov. Særlig i rurale strøk

Og fordelene er jo at vi har svært høy levealder, ekstremt lav mødredødelighet og barnedødelighet

Kanskje vi derfor bør anbefale og oppfordre flere helsearbeidere til å bosette seg i disktriktene for å hjelpe til med "overskuddsrutinene" til leger og sykepleiere?

Lenke til kommentar

Anbefale, oppfordre og applaudere? Vil du flytte hit hvis jeg anbefaler, oppfordrer og applauderer deg? Eller trengs det sterkere insentiver? Anbefalinger og oppfordringer kan kanskje ha motsatt effekt, at man kommer i opposisjon og begynner vurdere det ansettelsesstedet lavere fordi man må ty til press for å få folk dit. 

Krav til praksis hjelper. Det er en reell form for press som nyansatte forventer og finner seg i, på et vis. Kan også få dem i opposisjon, men da har de samtidig en periode til å slå røtter. Tilrettelegging til bolig og familie hjelper også, da slår man røtter raskere. Det har forsvaret praktisert i alle år. Belønningsordninger hjelper, gitt at den er god nok til at det betyr noe. Men de helseforetakene som har mest behov for personell til usentrale posisjoner, er også de som har den trangeste økonomien. Og jeg tror ikke det er veldig mange som lar seg overtale fordi man får fiskekort og laksekvote. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (På 7.7.2024 den 10:02 PM):

 

Det er også en jobb som må gjøres innenfor effektivisering, og her mener jeg at det er mye å hente på ved å flytte arbeidsoppgaver til personer med riktig kompetanse, men lavere utdanningsgrad. Byråkratiske arbeidsoppgaver må også reduseres til det som er nødvendig, og direktorater fjernes eller slankes.

Det er jeg så absolutt enig i men vil de gjøre det? Det moderne helsevesenet er bygget rundt NPM-modellen og det ser ikke ut til å være noen som helst vilje hos styringspartiene til å røre ved dette; muligens det er prestisje i dette og muligens skjer det rekruttering til meningsløse mellomlederjobber som "belønning" for politisk innsats, ikke godt å si. Samt at byråkratiet er god pynkt i sysstelsetingsstatistikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...