Gå til innhold

Gammel nok til å begynne å ta ut pensjon, men bør man?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
trn100 skrev (8 timer siden):

Men det er allikevel noe med denne "levetidsberegningen" som en liten periode var litt vanskelig å takle. Ved å ta ut alt på en gang sier man jo egentlig at man ikke tror man ikke kommer til å leve så lenge?

Det som fikk meg til å tippe over å ta avgjørelsen var en kollega som sa at når avgjørelsen først er tatt kan man i alle fall spare en haug med penger på å IKKE fornye medlemskapet i SATS! 😉

Å ta ut alt betyr ikkje at du må bruke alt. Delar kan du plassere på høgrentekonto.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Buffelo skrev (10 timer siden):

Du skal ikkje høre noe på de NAV  ansatta fordi dei ønsker at folk jobber til de blir 70 år før de tar ut pensjon. og den pensjonen du ikkje tar ut før du dør går tilbake til statskassen.

Tror du virkelig at ansatte i NAV bryr seg om når du tar ut pensjon?? Av med alu-hatten, earth is calling...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 1.5.2024 den 7:09 AM):

Å ta ut alt betyr ikkje at du må bruke alt. Delar kan du plassere på høgrentekonto.

Det var tanken ja! Nedbetale min siste gjeld på 5-6 måneder først og deretter sette inn 10-15.000 pr. måned i et fond.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er flere aspekter ved tidlig uttak som må vurderes. Dersom du har en grei lønn og tar ut pensjon i tillegg til jobb med lønn, vil toppskatt spise mer av pensjonen din enn den vil gjøre hvis du starter uttak etter at du har sluttet å jobbe. Jo tidligere du starter uttaket, jo lavere vil månedsbeløpet bli, så tidlig uttak gjør at overgangen fra å jobbe med lønn til å ikke lenger jobbe blir større enn hvis du venter med uttak. Noen pensjonsavtaler gir også høyere verdiøkning når de er under opptjening enn når de er under uttak, og noen trekker litt av pensjonskapitalen din hvis du starter uttak tidlig. Les vilkårene svært nøye, spesielt det med små bokstaver. Det kan også være gode grunner til tidlig uttak til tross for dette, som ønske å betale ned gjeld før man går av, eller å sette tilgjengelige midler i fond eller annet som man tror gir høyere avkastning enn der de står i dag.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
trn100 skrev (På 20.3.2024 den 7:52 PM):

Har fylt 62 i år og jobbet siden jeg var 18 og kan altså begynne å ta ut både offentlig pensjon og privat pensjonssparing, men sliter med å finne ut hva som lønner seg?

Har testet NAVs pensjonskalkulator og også snakket med en person på NAV som virket mest opptatt av at jeg ikke skulle ta ut for mye for fort. Fikk også beskjed om at pensjonskalkulatoren deres ikke var helt til å stole på 😉

Den vanskelige vurderingen er jo dette med "levealder". Jeg har ikke akkurat levd et og sunt liv, og selv om jeg jeg er i full jobb og regner med å være det i noen år til, finnes det ingen garantier.

Den private oppsparingen vil jo gå i arv så den har jeg ikke tenkt å gjøre noe med nå, men om jeg tar ut 100% offentlig pensjon fra nå av vil jeg de neste årene (iflg. NAVs pensjonskalkulator som kanskje ikke stemmer!) få en bruttolønn på nærmere 900.000,- pr. år. Samtidig vil selvsagt utbetalingen etter endt arbeidstid bli vesentlig lavere enn om jeg venter med å ta ut pensjonen til jeg blir 67, hvis jeg altså blir 67 😉

Med en såpass høy inntekt med lønn pluss pensjon må jeg selvsagt også justere skattekortet og vil tape en del på høyere skatt, men tanken var å ta ut 100% offentlig pensjon, betale all gjeld og eventuelt investere/spare det som blir til overs. Offentlig pensjon er jo heller ikke noe som kan arves, så om man ikke tar den ut mens man lever forsvinner den bare.

Noen som har noen tanker rundet dette? Jeg er mildt sagt både litt forvirret og usikker, men det er jeg sikkert ikke alene om 😉 

Min far fikk kreft i en alder av 66 år pga sveising og syrearbeid osv kols grad 3 og når han fylte 67 år tok han ut 100% da han ikke visste hva fremtiden ville bringe han gikk bort 16 Desember 2023 78 år gammel så man må vurdere helsa ved uttak av pensjon ikke noe vits å dø med NAV kontoen full som min far sa det er ikke lommer i likskjorta han fikk på seg Yndlings skjorta i kista den hadde jo lommer men han visste ikke at pleierne skulle sette på han yndlingsskjorta når han hadde sovnet inn men NAV stoppet jo pensjonen da 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Maskinfører skrev (På 15.6.2024 den 9:22 PM):

Min far fikk kreft i en alder av 66 år pga sveising og syrearbeid osv kols grad 3 og når han fylte 67 år tok han ut 100% da han ikke visste hva fremtiden ville bringe han gikk bort 16 Desember 2023 78 år gammel så man må vurdere helsa ved uttak av pensjon ikke noe vits å dø med NAV kontoen full som min far sa det er ikke lommer i likskjorta han fikk på seg Yndlings skjorta i kista den hadde jo lommer men han visste ikke at pleierne skulle sette på han yndlingsskjorta når han hadde sovnet inn men NAV stoppet jo pensjonen da 

Akkurat slik jeg har tenkt også, bortsett fra at jeg har begynt å ta ut fra 62 år. Skal selvsagt forsøke å ikke bruke det opp men investere i noen spareløsninger så snart all gjeld er betalt 🙂

Fra 67 år kan jeg i tillegg begynne å ta ut den private oppsparte pensjonen om den trengs, men den blir uansett noe mine etterkommere kan arve, den offentlige pensjonen er tapt for alltid om man ikke tar den ut før man eventuelt pakker snippesken 😉

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 time siden):

Akkurat slik jeg har tenkt også, bortsett fra at jeg har begynt å ta ut fra 62 år. Skal selvsagt forsøke å ikke bruke det opp men investere i noen spareløsninger så snart all gjeld er betalt 🙂

Fra 67 år kan jeg i tillegg begynne å ta ut den private oppsparte pensjonen om den trengs, men den blir uansett noe mine etterkommere kan arve, den offentlige pensjonen er tapt for alltid om man ikke tar den ut før man eventuelt pakker snippesken 😉

Ja tror flere burde tenkt sånn så man får nytt pensjonen før man ligger i grava var på kirkegården i går og der var det en hel rekke av folk med påbegynt pensjon som var døde ja det er viktig og spare for fremtiden riktig det 😉 ja det man sparer opp selv er best og spare den offentlige pensjon er tapt når man dør riktig det pussig ser snippesken ordet brukte jeg på morgenen idag 😀 arvet huset etter pappa også dette er nedbetalt 46 år uten vedlikehold så skal spare mere til renovering Varmtvannsberederen gikk føyken i våres OSO 150 Litere 1978 stod det på lokket i den kjøpte ny på Megaflis til 4 800,- Høiax Titanium Eco 200L kappet rørene og lagde nytt opplegg selv 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (4 minutter siden):

Ja tror flere burde tenkt sånn så man får nytt pensjonen før man ligger i grava var på kirkegården i går og der var det en hel rekke av folk med påbegynt pensjon som var døde ja det er viktig og spare for fremtiden riktig det 😉 ja det man sparer opp selv er best og spare den offentlige pensjon er tapt når man dør riktig det pussig ser snippesken ordet brukte jeg på morgenen idag 😀 arvet huset etter pappa også dette er nedbetalt 46 år uten vedlikehold så skal spare mere til renovering Varmtvannsberederen gikk føyken i våres OSO 150 Litere 1978 stod det på lokket i den kjøpte ny på Megaflis til 4 800,- Høiax Titanium Eco 200L kappet rørene og lagde nytt opplegg selv 

Hadde poden vært like hendig hadde jeg antagelig ikke bekymret meg like mye! 🙂 Godt jobbet! 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (11 minutter siden):

Hadde poden vært like hendig hadde jeg antagelig ikke bekymret meg like mye! 🙂 Godt jobbet! 🙂

Hehe han er ikke noe flink med å skru og improvisere nei 😀 tusen takk varmt vann ble det også den dagen 😀

IMG_20240524_201153_681.jpg

IMG_20240524_201234_445.jpg

IMG_20240402_182034_858.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ventet med å ta ut pensjon til du er 65 år. Men juster risikoen i pensjonssparingen så beholdningen din ikke plutselig forsvinner på grunn av økonomiske uroligheter. Jeg synes det er vanskelig å se rett frem nå.

Skal du ha biinntekter så lei ut verktøy, rom i boligen din, hytte, båt eller lignende. Jeg er for at man skal nyte livet. Men for meg tenker jeg det er for tidlig å bruke de midlene nå. 

Arbeid er det viktigste virkemidlet du har for å sosialisere deg selv, men også for å ikke stivne helt til. Hvis helsen svinger så trapp heller litt ned. Nyt noen langhelger. Rutine er det beste for kropp og sjel. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (På 21.6.2024 den 9:19 AM):

Jeg ville ventet med å ta ut pensjon til du er 65 år. Men juster risikoen i pensjonssparingen så beholdningen din ikke plutselig forsvinner på grunn av økonomiske uroligheter. Jeg synes det er vanskelig å se rett frem nå.

Skal du ha biinntekter så lei ut verktøy, rom i boligen din, hytte, båt eller lignende. Jeg er for at man skal nyte livet. Men for meg tenker jeg det er for tidlig å bruke de midlene nå. 

Arbeid er det viktigste virkemidlet du har for å sosialisere deg selv, men også for å ikke stivne helt til. Hvis helsen svinger så trapp heller litt ned. Nyt noen langhelger. Rutine er det beste for kropp og sjel. 

Jeg har ikke tenkt å slutte å jobbe, det er bare snakk om å ta ut den offentlige pensjonen før jeg eventuelt går glipp av den. (Vet det høres egositisk ut!)

Ellers kommer jeg nok til å justere uttaket litt for å unngå å havne i trinnskatt 3 som innebærer 13,6% skatt. Befinner meg allerede i trinnskatt 2 med og vil forsøke å begrense totalen til under 670.000 med trinnskatt/toppskatt på 4%.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke egoistisk å bruke ordningene vi har i samfunnet vårt. Jeg unner deg hver eneste krone. Når vi menn har statistisk risiko for å dø først så blir det da også litt viktig å sørge for at nettopp denne fasen av livet har en balanse mellom ting som er helsefremmende men som også ivaretar balansen i hverdagen. Jeg tror du finner en fin løsning for deg og ditt. Å trappe ned eller å slutte av er vel fortjent. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...