Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rett til ny periode dagpenger - hvordan fungerer det?

Gjest 57669...a8c

Anbefalte innlegg

Gjest 57669...a8c

Jeg har bare 2 uker igjen av en dagpengeperioden nå på 104 uker.

Grunnen til dette er enkel, dagpengeperioden begynte i 2020 men har blitt gjenopptatt to ganger de siste 4 årene pga. at jeg har hatt 2 akkurat for korte arbeidsforhold på henholdsvis 10 og 9 mnd hver, altså dagpengene har blitt stoppet så jeg har ikke hatt dagpenger på til sammen 19 mnd de siste 4 årene. For å starte på ny periode må en ha vært uten dagpenger sammehengende i 12 mnd, så jeg har hatt skikkelig uflaks at vikariatene mine er akkurat litt for korte. 

Nå har jeg takk og lov blitt tilbudt et nytt vikariat som jeg starter med fortløpende slik at jeg slipper å gå uten inntekt når perioden tar slutt, men dette vikariatet er bare på 4 mnd. Så dersom jeg ikke får forlenget utover de 4 mnd så sitter jeg igjen med enda et for kort arbeidsforhold og en dagpengeperiode som er brukt opp. 

Utifra det jeg kan finne ut hos NAV, så er det mulig å søke om å få ny dagpengeperiode når denne har gått ut, og at enkelte forhold vil kunne gi ny periode, feks. at man har hatt lange perioder med jobb, men hvordan fungerer dette i praksis? Risikerer man å få avslag eller burde det være ganske greit i min situasjon å få ny periode dersom det blir behov om 4 mnd? Det er jo ikke akkurat vanskelig å dokumentere dette. Og hvor lang saksbehandlingstid kan man regne med?

Anonymous poster hash: 57669...a8c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagpengeperioden baseres på kvalifiserende arbeidsinntekt. Det vil si at når du begynte på den dagpengeperioden du er i nå, så "brukte du opp" kvalifiserende arbeidsinntekt i 2018-2020. Se folketrygdloven § 4-4 fjerde ledd. 

Hvis du søker om en ny dagpengeperiode nå i mars 2024, så vil NAV se på om du har hatt arbeidsinntekt på mer enn 1,5G (pt. ca. 180k) i perioden mars 2023 til februar 2024, eller mer enn 3G (ca. 360k) i perioden mars 2021 til februar 2024. 

Hvis du har fire måneder nå (dvs. mars-april-mai-juni) og søker på nytt om dagpenger i juli, så vil det være juli 2021 til juni 2024. Ligger alle de 19 arbeidsmånedene dine innenfor denne perioden så må du ha en snittlønn på mer enn 16k pr måned for å fylle 3G-kravet for å få en ny dagpengeperioden. Har du dette vil du kunne få nye 104 uker med dagpenger. 

Lenke til kommentar
Gjest 57669...a8c
krikkert skrev (1 time siden):

Dagpengeperioden baseres på kvalifiserende arbeidsinntekt. Det vil si at når du begynte på den dagpengeperioden du er i nå, så "brukte du opp" kvalifiserende arbeidsinntekt i 2018-2020. Se folketrygdloven § 4-4 fjerde ledd. 

Hvis du søker om en ny dagpengeperiode nå i mars 2024, så vil NAV se på om du har hatt arbeidsinntekt på mer enn 1,5G (pt. ca. 180k) i perioden mars 2023 til februar 2024, eller mer enn 3G (ca. 360k) i perioden mars 2021 til februar 2024. 

Hvis du har fire måneder nå (dvs. mars-april-mai-juni) og søker på nytt om dagpenger i juli, så vil det være juli 2021 til juni 2024. Ligger alle de 19 arbeidsmånedene dine innenfor denne perioden så må du ha en snittlønn på mer enn 16k pr måned for å fylle 3G-kravet for å få en ny dagpengeperioden. Har du dette vil du kunne få nye 104 uker med dagpenger. 

Takk for konstruktivt svar. Ja hele fjoråret hadde jeg en inntekt på 420 000, sa da burde jeg være godt innenfor om jeg søker i mars. Dvs, noe av dette er dagpenger helt frem til mars i fjor, men ikke mer enn det. Arbeidsinntekten ligger iallfall på over 300 000.

Må si jeg ikke helt skjønner siste avsnitt. De 19 arbeidsmånedene ligger innenfor nov 2020-des 2023, så ikke innenfor juli 2021-2024. Men det burde ikke være så stor forskjell å søke i mars enn august med tanke på at jeg tjente 420 000 i 2023?

Lenke til kommentar
Gjest 57669...a8c
krikkert skrev (1 time siden):

Forøvrig, når jeg søkte på gjenopptak av dagpenger, så har de gjort ny utregning og valgt det som gir høyest sats, som jeg forstår er basert på de siste 36 kalendermånedene eller noe, så jeg tror ikke de ser på så langt tilbake som 2018 lenger? 

Lenke til kommentar
Gjest 57669...a8c

Om jeg skjønner deg rett, om jeg søker i august, for å oppfylle 1,5G, så må jeg ha hatt en inntekt på over ca. 180 000 i perioden aug 2023 - juli 2024. Fra aug 2023 - des 2023 hadde jeg en arbeidsinntekt på ca. 200 000, også vil da de fire nye mnd fra april - juli i år ble medregnet som er ca. 160 000. Så summert sett blir det 360 000 det siste året og da bør jeg utifra det jeg skjønner oppfylle kravet ganske greit i august også?

Lenke til kommentar
Gjest 57669...a8c
krikkert skrev (18 minutter siden):

Dagpenger teller ikke som inntekt her - det er bare lønnsinntekten din fra å være i arbeid som teller. Sykepenger teller heller ikke. 

Takk, dagpenger har jeg trukket fra. Jeg var sykemeldt en liten periode i høst, 100% to uker og 50% fra oktober - des. Likevel hadde jeg ren lønnsinntekt på 200 000 kr fra mars til august da jeg ikke gikk på dagpenger og jobbet fullt. Trekker jeg fra sykepenger fra lønnen fra sep - des så blir det 80 000 kr i lønnsinntekter. Så da er jeg fortsatt innenfor 1,5G om jeg søker i mars (280 000).

Om jeg søker i august så blir det 80 000 kr fra i høst, + 160 000 for 4 mnd no i vår = 240 000 kr. Fortsatt innenfor 1,5G.

Det ser forøvrig ut som kravet nå er 2G for 104 uker, som nå er 237 000 kr.

Lenke til kommentar
Gjest 57669...a8c
krikkert skrev (1 minutt siden):

Kravet er 2G for 104 uker. Har man mindre får man bare 52 uker. 

Så konklusjonen er jeg er innenfor både om jeg søker i mars og i august, så fremt jeg ikke blir sykemeldt i periode jeg jobber de neste 4 mnd. Noe som egentlig er en litt ulempe å ha hengende over seg, særlig siden jeg har slitt en del med helsen det siste året... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...