Gå til innhold

Unge i Norge er mer ulykkelige enn noen gang


Anbefalte innlegg

Jeg husker jeg ble sablet ned og tråden ble stengt da jeg skrev at Norge har blitt et ordentlig drittland, men Norge er faktisk ille for veldig mange. Blant unge under 30 er Norge på 20 plass i lykke. Samtidig er vi på 7 plass dersom vi tar med alle aldre. Det betyr at de eldre er mange ganger så lykkelige som de unge, og at unge i Norge ligger svært dårlig an sammenlignet med før. Hvorfor snakkes det ikke om? Gruppen nordmenn under 30 er veldig høy, og fjerner vi den halvparten som får hjelp inn på boligmarkedet er nok andelen langt lavere enn topp 20. Basert på hvordan unge med dårlig økonomi i andre land har det hadde det ikke forbauset meg om vi hadde havnet nede på topp 40. https://www.nrk.no/norge/fns-lykkerapport-viser-at-noreg-er-lykkelege_-men-at-mange-unge-er-misnogde-1.16811390

Vi snakker om å la eldre få jobbe lenger selv om unge nyutdannede er arbeidsledige. Vi snakker om at det må fødes flere barn samtidig som de fleste som faktisk eier en bolig med mange rom er så gamle at barna har flyttet hjemmefra- pga prisene på familieboliger. Det henger ikke på greip. Hva mener dere bør gjøres?

Endret av majer
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Jeg skjønner det også ganske godt, at de unge frykter fremtiden, sånn som bolig prisen har skøtte til værs, og matprisen henger etter som en hale.

Min personlige mening, syns ikke det er greit i det hele tatt. Hva er det neste, at klærne blir dyrere. De som ikke bedriver gårdsdrift og har null kunskap om egen produksjon, vil slite med og få værdagen til og gå rundt.

Fattigdommen har også steget pga dette sinnsyke prisveksten.

https://www.nordnorskdebatt.no/nytt-ar-fortsatt-ulike-muligheter/o/5-124-286359

https://www.matsentralen.no/fattigdom

Endret av TheDarkSycamore - SCM
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 20.3.2024 at 2:21 PM, freedomseeker said:

Det er en negativ produktivitetsutvikling i arbeidslivet

Dette er vel ikke riktig dersom en sammeligner produksjon av fysiske produkter. Eksempel: antall arbeidstimer bak et kilo gauda-ost, en liter melk eller en kroneis er vel nå kanskje under 10 prosent av hva det var på 60-tallet. Tilsvarende gjelder å bygge et ganske standard hus? 

Det blir ofte svært forskjellige vuderinger dersom en tar et fysisk utganspunkt i stedet for et økonomisk 🙂

Tenke seg til: nå skal en stor del av befolkningen feriere andre steder i verden, bruke kanskje 100.000 kroner på en syk hund (inkludert veterinær-tjenester og "hundekurs"), skifte garderobe til stadighet, bruke 100-tusener på fritidsaktiviteter og "legoland-tur" for barna, rødrussen skal ha kanskje 100.000 kroner etc. Dette er jo bare tull. Kanskje bør det settes ned en fot her på en eller annen måte? 

Jeg legger også merke til tendenser til at for eksempel akademiske stillinger ikke behøver å være så trygge lenger:

https://www.forskerforum.no/alle-ansatte-ved-institutt-pa-ntnu-har-fatt-tilbud-om-sluttpakke/ 

Kanskje kan slikt bidra til at en får frikoblet grunnleggende sosial sikkerhet og arbeidsliv? Jeg tror ikke at det blir skikk på fremtiden før en får til noe slikt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, lada1 said:

Dette er vel ikke riktig dersom en sammeligner produksjon av fysiske produkter.

Med unntak av gaudaost, så produseres det nesten ingen fysiske produkter i Norge. Det aller meste av fysiske produkter importeres fra utlandet.

Se side 18 i denne rapporten:

https://www.nho.no/contentassets/b7945dd871a14d639946bc1a5d929f35/menon-eksportmeldingen-2023-med-fylkesvedlegg.pdf

Oljeinntektene som vil komme til å bli redusert i framtiden kunne vært brukt til å etablere ny industriproduksjon i Norge, men man velger å invistere i utelandsk industriproduksjon i stedet, slik at man kan opprettholde "status quo", slik at man er mest mulig uforberedt til den tiden at oljeinntektene faller vekk.

Se også grafen på side 34 i rapporten.

I Norge så produserer man olje, gass og fisk, og resten går på å klippe håret på hverandre og å arbeide med selvrealisering, mens arbeidere i utlandet sørger for produksjonen av flesteparten av de produktene som vi bruker i det daglige.

 

Endret av arne22
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Spørs om man ikke er for raske her til å sette absolutt alt i sammenheng med økonomi og omtrent intet annet.

Norge ligger veldig, veldig høyt på lykkelisten i verdenssammenheng, også blant unge. At bekymringer for fremtiden øker kan vel også ha med helt andre ting å gjøre, som pandemien (og ikke bare økonomiske konsekvensene av den), kriger og opplevd uro, både i Norge og i verden.

Ungdom får også alle disse tingene og mye mer trykket opp i ansiktet hver dag, store deler av dagen, på skjermer. Hadde vært interessant å kjøre en sammenligning med f.eks skjermbruk eller SoMe-bruk.

Ifølge en NHO undersøkelse bekymrer flest unge i Norge seg for: (og jeg aner ikke hvordan undersøkelsen så ut, det kan jo åpenbart ha blitt lagt føringer i enten valg av tema eller samkjøring av disse i etterkant)

  • Krig og uro i verden: 63 prosent. 
  • Ødeleggelse av natur og miljø: 58 prosent 
  • Klimaendringer: 53 prosent 
  • Spredning av falske nyheter og desinformasjon: 51 prosent 
  • Eget stressnivå: 46 prosent 
  • Økende ulikheter i Norge: 45 prosent 
  • Fattigdom eller helseproblemer i andre land: 44 prosent 

Det er lite av dette som har noe med Norge å gjøre. Gjennomgangstema er verden og andre land.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Med unntak av gaudaost, så produseres det nesten ingen fysiske produkter i Norge. Det aller meste av fysiske produkter importeres fra utlandet.

I Norge så produserer man olje, gass og fisk, og resten går på å klippe håret på hverandre og å arbeide med selvrealisering, mens arbeidere i utlandet sørger for produksjonen av flesteparten av de produktene som vi bruker i det daglige.

Jeg jobber i et firma som produserer produkter for norske og danske firmaer som selges i og utenfor Norge. Greit, vi er ikke spesielt store men omsetning på 1mrd. + på konsern nivå når vi ikke lager egne produkter er innafor. Og det er flere slike som oss rundt omkring i Norge.

 

Brother Ursus skrev (1 time siden):

...

Bingo.

Man skal tenke på nabolaget, bydelen, byen, fylket, landet osv før man bekymrer seg over ting man ikke får gjort noe med flere tusen mil unna der man bor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sosiale medier og også politisk polarisering. Jeg måtte rett og slett kutte ut facebook, til slutt handlet det jo bare om politikk der inne. Og folk tomlet opp stadig dummere slagord, både til venstre og til høyre. Da jeg først lagde facebook konto i 2006 så var det ikke noe om politikk i det hele tatt. Jeg klarte ikke holde kjeft jeg heller og mente ting om kontroversielle tema som jeg sikkert burde holdt for meg selv, men da ender det jo opp med at venner eller "venner", tidligere kollga og til og med slekt fjerner deg som venn. Så jeg måtte bare kutte ut.

Nå diskuterer jeg utelukkende på forum 1-2 ganger om dagen og de fleste tåler meningene mine godt. Har ikke mistet venner enda av det her inne :) Jeg synes livet er bedre uten sosiale medier. Kan senke skulderne. 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er 100% enig i punktene her om velstandsøkning og usikkerhet i fremtiden, så dropper å gjenta disse tingene.

Men en annen faktor er at vi sitter klistret til skjermer der vi scroller videoer der vi ser folk på vår egen alder som er fantastiske og lever livet vi ønsker å leve. Samtidig blir gravd ned i artikler og videoer som forteller oss at alt går til helvete, såkalt doomscrolling.

Dette gjør at vi ikke tar tak i vårt eget liv. Vi ser kun glansbildene fra livet til andre og tenker "hvorfor kan ikke jeg ha det sånn", vi glemmer problemene og jobben de ymse folkene gjør. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det skjedde noe de 10 siste årene hvor nye hus og leiligheter har blitt betraktelig dyrere å bygge. Svekket kronekurs og polakker som har dratt hjem. Ungdom må nok forvente å bo noen år til hos foreldrene for å spare opp penger, samtidig som de har altfor store forventninger om å bli rik på kort tid. Forventninger er satt altfor høyt i forhold til realitetene, dermed ulykkelig selv om de har det trygt og godt i forhold til andre i verden.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 20.3.2024 at 1:39 PM, majer said:

Jeg husker jeg ble sablet ned og tråden ble stengt da jeg skrev at Norge har blitt et ordentlig drittland, men Norge er faktisk ille for veldig mange. Blant unge under 30 er Norge på 20 plass i lykke. Samtidig er vi på 7 plass dersom vi tar med alle aldre. Det betyr at de eldre er mange ganger så lykkelige som de unge, og at unge i Norge ligger svært dårlig an sammenlignet med før. Hvorfor snakkes det ikke om?

De snakker ikke om det, fordi det er et ukomortabel problem med løsninger folk ikke ønsker å gjennomføre.

Hvordan løser man boligkrisen uten at de med mye eiendom mister penger? Hvordan reduserer man avhengighet til skjerm, uten å begrense deres tilgang til skjerm? Og hvordan reduserer man de unges beskymringer uten å gjøre dem mer apolitiske? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (På 20.3.2024 den 2:21 PM):

Ikke rart.

De som ble født på 60 tallet levde i en beskyttet atmosfære.
Faren min utdannet seg til polititjenestemann, da var utdanningen betalt.
Lønnen som en politimann var høy nok til at han kunne bygge en helt ny 250kvm stor bolig på det sentrale Østlandet.

Nå må dagens unge belage seg på noe som ligner et bøttekott

 

Krona er svak, arbeidsmarkedet er oversvømt av super billig arbeidskraft far Øst-Europa og mena
Man har mistet fordelene av vannkraften
Det er en negativ produktivitetsutvikling i arbeidslivet
Pensjonsalderen blir til stadig økt.

 

Det er en generell en meget svak utvikling i norsk økonomi som i første omgang går utover de i etableringsfasen.

Hvorfor bruker du uttrykket MENA? Litt respekt kan man vel vise selv om en ikke liker folk fra disse områdene. Dette er mennesker akkurat som ukrainerne som blir båret frem på gullstoler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fwj__ skrev (54 minutter siden):

Det skjedde noe de 10 siste årene hvor nye hus og leiligheter har blitt betraktelig dyrere å bygge. Svekket kronekurs og polakker som har dratt hjem. Ungdom må nok forvente å bo noen år til hos foreldrene for å spare opp penger, samtidig som de har altfor store forventninger om å bli rik på kort tid. Forventninger er satt altfor høyt i forhold til realitetene, dermed ulykkelig selv om de har det trygt og godt i forhold til andre i verden.

Med andre ord; slik det er for mange land i verden. For noen år siden ble det lagd en reklame om unge italienere som bodde hjemmme og enda ikke hadde kjøpt seg egen bolig. Det var en humortisk reklamesnutt, men i dag ser mange kanskje at indivdualismen slettes ikke trenger å være bærekraftig i lengden. Kanskje vi må tenke mer kollektivt.

https://www.kreativtforum.no/arbeider/voksne-mammadalter-i-obos-reklame

Endret av Boing_80
  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Boing_80 said:

Med andre ord; slik det er for mange land i verden. For noen år siden ble det lagd en reklame om unge italienere som bodde hjemmme og enda ikke hadde kjøpt seg egen bolig. Det var en humortisk reklamesnutt, men i dag ser mange kanskje at indivdualismen slettes ikke trenger å være bærekraftig i lengden. Kanskje vi må tenke mer kollektivt.

https://www.kreativtforum.no/arbeider/voksne-mammadalter-i-obos-reklame

Tviler på at individualisme er problemet. Kina, som ofte regnes som et kollektivistisk land, har noen av de verste boligprisene i verden og Texas er blant verdens beste.

Jeg tror ikke dette handler om kollektivisme eller individualisme, men at folk bruker bolig som en investering.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (7 minutter siden):

Tviler på at individualisme er problemet. Kina, som ofte regnes som et kollektivistisk land, har noen av de verste boligprisene i verden og Texas er blant verdens beste.

Jeg tror ikke dette handler om kollektivisme eller individualisme, men om NIMBY-ism.

Joda, du har et poeng. Men kollektivisme er mer enn bare "sammen er vi sterke". Den angår også hvordan vi tenker om ting. USA er dårlig eksempel der tanken er at "du er din lykkes smed". Går det skeis med deg, vel du var ikke sterk/smart nok.

Sannheten tror jeg er at foreldre har mislykkes i det å oppfostre resiliente barn. Det er blitt stilt altfor lave krav, om enn det er blitt stilt krav i det hele tatt. Den ungdommen som brukte sommerferien til å jobbe og få arbeidserfaring står sterke stilt enn ungdommer som kun har festet. Jeg overforenkler dog kraftig nå. Men folk er blitt for høye på seg selv. Husker jeg som 17 åring jobbet på en restaurant. Oppgaven min var å vaske tallerkner og sørge for at det var rent bestill tilgjengelig til enhver tid. Den erfaringen lærte meg mye. Først og fremst lærte jeg hvor viktig det er med en utdannelse. 

En annen ting som flere sikkert har observert er hvordan foreldre forventer at poden deres skal ha toppkarakterer på skolen, og er ikke fremmede for å kritisere læreren dersom de setter en lav karakter. Istedenfor å ta til seg tilbakemeldingene fra læreren lager den baluba ut av ting. Hva gjør det med eleven? Jeg tipper at vedkommende begynner å tro at han/hun er høyere stilt enn alle andre og det er bare en naturlig sak at det skal bli toppkarakterer. Hva med å lære eleven å jobbe for å forbedre karakterene?

Endret av Boing_80
  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Boing_80 said:

Joda, du har et poeng. Men kollektivisme er mer enn bare "sammen er vi sterke". Den angår også hvordan vi tenker om ting. USA er dårlig eksempel der tanken er at "du er din lykkes smed". Går det skeis med deg, vel du var ikke sterk/smart nok.

Sannheten tror jeg er at foreldre har mislykkes i det å oppfostre resiliente barn. Det er blitt stilt altfor lave krav, om enn det er blitt stilt krav i det hele tatt. Den ungdommen som brukte sommerferien til å jobbe og få arbeidserfaring står sterke stilt enn ungdommer som kun har festet. Jeg overforenkler dog kraftig nå.

Jeg er helt enig i "foreldre har mislykkes i det å oppfostre resiliente barn". Det fører til andre problemer i samfunnet, men jeg tror ikke det er årsaken til lavere lykkenivå blant unge.

La oss forestille oss at alle unge arbeidet hardt. Hva ville skje med dagens samfunn? Unge ville hatt mer penger, og deres foreldre ville vært mer villig til å låne penger til sine barn. Resultatet ville lignet på hva vi ser i øst-asia. Det ville ført til mye mer penger inn i boligmarkedet og boligprisene ville ha økt enda mer. Det hadde trolig ført til at ungdom mistet håp for fremtiden, ble mer ulykkelige og den neste generasjonen slutter å arbeide hardt.

Derfor sier jeg at problemet med boligmarkedet i Norge er NIMBY-ism eller mer generelt at bolig blir behandlet som en investering. En voksende by må kunne utvide seg og vi må akseptere at vi må ofre noe for å kunne få det til. Hvis vi virkelig ikke vil bygge boliger, så må vi gå ut av EØS og stoppe innvandringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (27 minutter siden):

Jeg er helt enig i "foreldre har mislykkes i det å oppfostre resiliente barn". Det fører til andre problemer i samfunnet, men jeg tror ikke det er årsaken til lavere lykkenivå blant unge.

La oss forestille oss at alle unge arbeidet hardt. Hva ville skje med dagens samfunn? Unge ville hatt mer penger, og deres foreldre ville vært mer villig til å låne penger til sine barn. Resultatet ville lignet på hva vi ser i øst-asia. Det ville ført til mye mer penger inn i boligmarkedet og boligprisene ville ha økt enda mer. Det hadde trolig ført til at ungdom mistet håp for fremtiden, ble mer ulykkelige og den neste generasjonen slutter å arbeide hardt.

Derfor sier jeg at problemet med boligmarkedet i Norge er NIMBY-ism eller mer generelt at bolig blir behandlet som en investering. En voksende by må kunne utvide seg og vi må akseptere at vi må ofre noe for å kunne få det til. Hvis vi virkelig ikke vil bygge boliger, så må vi gå ut av EØS og stoppe innvandringen.

Ikke uenig med deg, men føler at i denne diskusjonen er det mange flere faktorer som må tas med. Det du snakker om er den økonomiske siden. Men hva med den psykologiske? 

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er slik at resilient ungdommer automatisk vil oppleve lykke. Nei, det jeg mener er at de står sterkere stilt når livets mange utfordringer banker på døren. Mange tyr til alkohol eller narkotiske stoffer får å overleve den psykiske smerten. Men det er nettopp den som fører til personlig vekst. 

Vedrørende din referanse til NIMBY så vil jeg si at alle trenger vel ikke å bo i Oslo i en toppleilighet på Aker brygge?

Endret av Boing_80
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...