Bighand Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars Men er det noen fartsgrense på adskilt sykkelsti? Har man der lov til å f.eks sykle 70km/t i en nedoverbakke, dersom man ikke passerer fotgjengere? Lenke til kommentar
Bighand Skrevet 20. mars Forfatter Del Skrevet 20. mars Kan man få prikker på sertifikatet for å ha syklet for fort? Kan man få samme bøter som ved bilkjøring for å ha syklet for fort? Er det forbudt å bruke mobil mens man sykler? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars På sykkelsti utan skilta fartsgrense så vil det i utgangspunktet være dei generelle fartsgrensene på 50 eller 80 km/t som gjeld. Men merk at du kan likevel bli stoppa for å være uaktsom, særleg om sykkelvegen også er for gåande så kan sykling fortare enn kanskje 30 km/t bli vurdert som uaktsomt. Skal ein sykle fortare enn dette utan at det er dedikert sykkelsti berre for syklistar så bør ein bruke vegbana. Ja, du får prikker også om brotet på trafikkreglane foregår på sykkel. Nei du får ikkje bot for mobilbruk på sykkel, det forbodet gjeld spesifikt for fører av motorvogn. Men også her kjem aktsomheitsparagrafen inn der du kan bli straffa for farleg oppførsel i trafikken. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars The Avatar skrev (På 20.3.2024 den 8:28 AM): Men merk at du kan likevel bli stoppa for å være uaktsom, særleg om sykkelvegen også er for gåande så kan sykling fortare enn kanskje 30 km/t bli vurdert som uaktsomt. De aller fleste "sykkelstiene" i dette landet er egentlig kombinerte gang og sykkelveier, det eneste unntaket jeg vet om er sykkelekspressveien mellom Sandnes og Stavanger. I og med at det ikke finnes særskilte trafikkregler for gang- og sykkelveier, så benyttes alltid trafikkregelen om fortaussykling i de sakene som tas til rettsvesenet. Det betyr at ved passering av fotgjengere gjelder fartsgrensen 6 km/t. §18.3 (kilde: lovdata.no) Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand, i tilnærmet gangfart og uansett med en fart ikke over 6 km i timen. Det betyr i praksis at hvis syklisten tar igjen en jogger er eneste lovlige passeringsmåte å hoppe av sykkelen, sprinte forbi joggeren (når man leier sykkelen regnes man som en fotgjenger) og deretter kaste seg opp på sykkelen igjen. 1 1 Lenke til kommentar
kote Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars On 20.3.2024 at 8:28 AM, The Avatar said: Ja, du får prikker også om brotet på trafikkreglane foregår på sykkel. Kan du vise til en kilde som underbygger denne påstanden? Jeg finner ingenting. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars kote skrev (11 minutter siden): Kan du vise til en kilde som underbygger denne påstanden? Jeg finner ingenting. Forskrift om prikkbelastning: Sitat § 2.Grunnlaget for prikkbelastning Følgende forhold som er avgjort ved rettskraftig dom, vedtatt forelegg eller vedtatt forenklet forelegg, og som ikke har medført tap av føreretten, fører til registrering av prikk, jf. § 3: 1. Overtredelse av fartsreglene når fartsgrensen på stedet er 60 km/t eller lavere og fartsoverskridelsen er på mer enn 10 km/t, jf. vegtrafikkloven § 5 og § 6, trafikkskilt 362 og 366. 2. Overtredelse av fartsreglene når fartsgrensen på stedet er 70 km/t eller høyere og fartsoverskridelsen er på mer enn 15 km/t, jf. vegtrafikkloven § 5 og § 6 og trafikkskilt 362 og 366. Verken Skiltreglane § 5 og fartsreglane § 6 i vegtrafikklova eller § 2 i forskrift om prikkbelastning er avgrensa til å berre gjelde motorkøyretøy. Syklande vil såleis få same straffereaksjon som bilførarar, inkludert prikkar på førarkortet dersom ein har førarkort å sette prikkar på. 1 Lenke til kommentar
Mercruiser Skrevet 22. april Del Skrevet 22. april On 21.3.2024 at 4:38 PM, kote said: Kan du vise til en kilde som underbygger denne påstanden? Jeg finner ingenting. Dette virker å være hans personlige tolkning basert på et generelt regelverk. Tolkningen kan være riktig, men tåler ikke nødvendigvis en nærmere juridisk drøfting. Selv om også syklister er omfattet av veitrafikkloven, er det ingen automatikk i at det gis like straffereaksjoner for sykkel og bil. Vi vet eksempelvis at man ikke kan miste førerkortet for fyllekjøring med sykkel. Det er ikke engang direkte forbudt, men grad av uaktsomhet vurderes i hvert enkelt tilfelle. Det eksisterer ikke definerte promillegrenser. Det finnes heller ingen hjemmel for evt. inndragning av førerkort. Det er naturlig å tolke prikkbelastning på samme måte. Prikker vil øke sannsynligheten for at man kan miste førerkortet på et gitt tidspunkt. Med mindre det er gitt særskilt hjemmel for bruk av prikker i bilførerkort for sykkelforseelser, er det lite trolig at dette blir praktisert. https://dinfritid.no/kortnytt-tett-på/2019/11/promillesykling-lovlig-eller-ei 2 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 29. juli Del Skrevet 29. juli Vis man ikke kan miste førerkortet for å fyllekjøre på el sparkesykkel. Hvorfor skal man da få prikker eller miste førerkortet ved å sykle for fort? Promillekjørte med elsparkesykkel – får sertifikatet tilbake Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 29. juli Del Skrevet 29. juli Måten dette ble innført på er egentlig ganske hårreisende. De vedtar nye lover og lar det være opp til enkeltpersoner å anke det til høyesterett for å sette type straff, type forelegg og generell reaksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå