GÃ¥ til innhold

🪔 ​Filmen Ibelin

Anbefalte innlegg

TheDarkSycamore - SCM skrev (19 timer siden):

Hvis ingen hadde brydd seg, da hadde absolutt ingen snakket. Litt oppmerksomhet skader ingen. 🙃

Jeg skrev ikke at ingen bryr seg, men folk som i generelt "folk"

Ingen tvil om at folk generelt trenger mer forståelse for hva gaming kan gjøre. På godt og vondt.  Så er bare fint at filmen får den oppmerksomheten den får.  Men en får være realistisk og ikke forvente at den vil være på alle sine lepper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
daffy64 skrev (PÃ¥ 26.3.2024 den 2:21 PM):

Så den i helga, og den anbefales på det sterkeste. For meg og alle de andre i følget så ble den også en øyneåpner i forhold til hva gaming kan være. 

Gir den terningkast 6 .

Spiller du selv? Hvor gammel er du? 

Når kommer den på netflix? 

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (58 minutter siden):

Spiller du selv? Hvor gammel er du? 

Når kommer den på netflix? 

Nei det gjør jeg ikke. Har voksne utflyttede barn som jeg har spilt litt med, så jeg er gammel nok🙂

Vet ikke.

Lenke til kommentar
4 hours ago, TheDarkSycamore - SCM said:

Jaja, vær nå kjedelige da. 😔😔 Jeg trudde oppriktig at denne tråden ville slå ann, der tok jeg vist grunngi feil. 😒 Ibelin er faktisk en viktig film, og nesten ingen vil snakke om den. 🤔

Forstår ikke helt hva det er du prøver på her? Vent til filmen idet minste har kommet på Netflix. Sannsynligheten for at fler har sett den er nok høyere da. Den går ikke engang på en kino i nærheten av der jeg bor, var aldri satt opp heller og selv om det er en fin historie så gidder jeg ikke kjøre timesvis til andre byer for å få sett den. Spesielt ikke når den kommer på streaming på et seinere tidspunkt.

Kan ikke svare for alle såklart men jeg har ikke for vane å snakke opp og ned i mente om filmer jeg ikke har sett.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så den på kino med kona i helgen, likte den selv om den så klart er trist som faen. Kul måte å illustrerer hendelsene / det virtuelle livet til hovedpersonen. Også en tankevekker på at tvangsinkludering kanskje ikke er det beste alltid.

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 6 mÃ¥neder senere...
  • ilpostino endret tittelen til 🪔 ​Filmen Ibelin
  • 4 uker senere...

Jeg klarer fremdeles ikke og skjønne at folk ikke klarer og forstå at Ibelin filmen er en viktig film. 😣 Det er en kjempe viktig film. Nå er det faktisk mulig og se den dokumentar filmen på Nettflix. For dere som enda ikke har sett den.

En sterk og viktig dokumentar om det korte livet til Mats Steen, og hans liv i den virtuelle verden som Ibelin. Vi anbefaler fra 9 år.

Dokumentar fra 2024 om gameren Mats Steen og hans liv, både det livet han levde i virkeligheten og i den virtuelle verden som Ibelin. Blanding av norsk og engelsk tale, med norsk undertekst. Vi anbefaler fra 9 år.

Handling

Mats er født med en muskelsykdom som gjør at kroppen hans stadig blir svakere, og han trenger mer og mer hjelp jo eldre han blir. Som ganske ung havner han i rullestol, og trenger stadig flere hjelpemidler, også til PC-en og gaming. Han dør av sykdommen allerede som 25-åring, og tilbake sitter foreldre og søster med sorgen, både over hans død og det livet de kunne ønske at han hadde fått. De vet at han har noen venner på nettet, og finner passordet til bloggen hans hvor de legger ut et innlegg i håp om å få gitt beskjed til dem om hvorfor Mats ikke logger på lenger. Responsen de får er overveldende, og det viser seg at Mats sitt liv som Ibelin i den virtuelle verden til World of Warcraft er langt rikere enn de noen gang var klar over, og Mats har vært en viktig person i mange menneskers liv.

Les mer her i denne linken her:

https://www.barnevakten.no/film/ibelin/

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er Ibelin filmen på Oskar numminerte listen. 

For all del, er det absolutt ingen som har hjerte med og kommentere i denne tråden, utenom meg? 🤔🤔

Ibelin er faktisk en viktig dokumentar film. Det virker ikke sånn hos dere her inne på Diskusjon.no. Jeg får det inntrykket, når dere ikke orker og ta initiativ med og kommentere. 😒😒

«Ibelin» på Oscar-liste

Norske «Ibelin» er på lista over dokumentarfilmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien beste dokumentarfilm.

Ibelin» er blant dei 169 kvalifiserte filmane for neste års utdeling, melder TV 2.

I første omgang er det snakk om ein plass på den såkalla kortlista til å bli nominert. Tre kortlister blir kunngjorde 17. desember. Seinare blir listene kutta ned til fem filmar som skal kjempe om ein Oscar-pris.

Dokumentaren tek for seg livet til gamaren «Ibelin» Mads Steen, som døydde av ein muskelsjukdom berre 25 år gammal. Foreldra trudde heile tida at sonen levde eit einsam liv, men etter at han døydde kom det fram at han hadde mange venner i spelverda gjennom spelet «World of Warcraft».

Dokumentaren vart sleppt på strøymetenesta Netflix i slutten av oktober.

Også den norske dokumentarfilmen «Ukjent landskap» står på lista.

Oscar-prisane blir delte ut søndag 2. mars.

(NPK)

Hentet den artikkelen her:

https://www.nrk.no/buskerud/_ibelin_-pa-oscar-liste-1.17137966

Fire norske filmer på kortlisten til Oscar-nominasjoner

Oscar-akademiet slapp tirsdag filmtitlene som er et steg nærmere å bli nominert til den kommende utdelingen.

De norske filmene «Armand», «Ibelin», «No Other Land» og «Kanskje det var elefanter» er med.

Oscar-akademiet har kunngjort kortlisten på sine hjemmesider. Direktør i Norsk filminstitutt, Kjersti Mo, er svært fornøyd med tirsdagens «fangst».

– Dette er helt rått – med nær full pott! I konkurranse med opptil 170 andre kvalifiserte filmer i hver kategori har altså «Armand», «Ibelin», «Kanskje det var elefanter» og «No Other Land» klart å komme på kortlisten til en Oscar-nominasjon, sier Mo til NTB.

Har tro på nominasjon

Hun har stor tro på at Norge ender med nominasjon 17. januar.

– Det er en prestasjon i seg selv å få så stor oppmerksomhet blant akademimedlemmene, som dertil liker den så godt at de stemmer på den i et slikt konkurransebilde! Dette er virkelig et utropstegn for et eksepsjonelt norsk filmår, sier hun.

– Vi har tro på at det gode kampanjearbeidet vil resultere i nominasjoner når vi kommer til januar 2025.

Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery sier følgende om gladnyheten:

– Dette er stort! Det viser at vi tross våre lille størrelse i verdenssammenheng er en filmnasjon å regne med. Jeg er superstolt og heier på alle de fire som er videre! sier hun til NTB.

Les videre her:

https://www.vg.no/rampelys/i/eMyd9y/fire-norske-filmer-paa-kortlisten-til-oscar-nominasjoner

Endret av TheDarkSycamore - SCM
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...