Gå til innhold

For varm CPU

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en kjøpt en brukt AMD 1600+ (begynner å dra på åra ja:) som går varm i tide og særlig i utide. Jeg merker dette ved at den henger seg nå og da, og i spill som f.eks. Battlefield 1942 begynner etter noen minutter tyskerne å løpe styggfort:D Etter at BF1942 begynner å oppføre seg dårlig har jeg målt CPU-tempen(vha software) til å være 52 grader C. Vanligvis ligger den på 40 grader. Er dette fordi prosessoren er såpass utdatert? Vil det hjelpe å kjøpe hvassere vifte?

Jeg hadde store problemer med at maskina "gikk varm av seg selv"(dvs uten at jeg kjørte tunge programmer) med en gang jeg fikk den. Dette løste seg ved at jeg lasta ned en software fra hovedkortprodusenten som hadde et kjøleprogram. Dette programmet gjør så vidt jeg kan se ikke annet enn å kjøre en annen idle-prosess enn Windows' "Ledig systemprosess".

Jeg trenger ikke råd som "Kjøp bedre maskin!". Den funker greit nok til mitt bruk, det hadde bare vært greit om den var litt mer stabil...

På forhånd takk for forklaringer/konstruktive forslag.

P.S: Vil dette være en ok vifte(hvis vifte-skifting er løsningen)?

http://www.coolermaster.nl/asb-v73-u2.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg har en kjøpt en brukt AMD 1600+ (begynner å dra på åra ja:) som går varm i tide og særlig i utide. Jeg merker dette ved at den henger seg nå og da, og i spill som f.eks. Battlefield 1942 begynner etter noen minutter tyskerne å løpe styggfort:D Etter at BF1942 begynner å oppføre seg dårlig har jeg målt CPU-tempen(vha software) til å være 52 grader C. Vanligvis ligger den på 40 grader. Er dette fordi prosessoren er såpass utdatert? Vil det hjelpe å kjøpe hvassere vifte?

Jeg hadde store problemer med at maskina "gikk varm av seg selv"(dvs uten at jeg kjørte tunge programmer) med en gang jeg fikk den. Dette løste seg ved at jeg lasta ned en software fra hovedkortprodusenten som hadde et kjøleprogram. Dette programmet gjør så vidt jeg kan se ikke annet enn å kjøre en annen idle-prosess enn Windows' "Ledig systemprosess".

Jeg trenger ikke råd som "Kjøp bedre maskin!". Den funker greit nok til mitt bruk, det hadde bare vært greit om den var litt mer stabil...

52C grader går fint. da er det ikke noe galt med temperaruten din.

Men begynner du og nærme deg 60C grader da er det på tideog gjøre noe!

vanlig temp er fra 30 - 50C grader på de felste AMD cpu'er idag (litt avhenging av vifte og kjerne/ type da)

Lenke til kommentar

Når det gjelder den Cpu viften du har link til der. så er det en av markedest beste og kraftigeste vifte til cpu. har testet den selv. bare i Aluminiums versjonen til 178.-kr og med den på 2200 rpm var barton xp 2600+ cpu'en lå på fra 30 til 39C grader. ganske greit støynivå er det også på den. ved lav hastighet vel og merke. i full fart (3700rpm) høres det ut som om du har turbo i Pc'en :laugh:

merk deg at den aero 7+ viften i kobber er meget tung og kan lett ødlegge cpu'en og den er vel ikke anbefalt og ha visst du flytter mye på data'n.

kjøp aluminiums versjonen til 178.-kr du. den har ikke så høy vekt og kjøler bra den og.

Endret av AMD_XP3000+
Lenke til kommentar

den tempen er helt fin, jeg har ødelgt cpuen min i et overklokkings forsøk så vis jeg klokker en nå er den helt ustabil uansett klokk og har temps på rundt 70 grader(og den fortsetter å stige)..... det er da jeg slår av maskiinen vis den ikke har bootet allerede

Lenke til kommentar

Jooo...kanskje det. Tror nok ikke den innehar verdens hvasseste PSU. Tror den er på 230-250 Watt. Oppsettet er som følger:

MSI VIA 133 KT7Turbo hovedkort

AMD Athlon 1600+

DVD-Spiller/CD-brenner combo

Pitteliten intern hardisk på 9 Gb

Ekstern harddisk på 120 Gb(USB 2.0)

USB 2.0-kort

modem-kort

GeForce 2 Ti ettelleranna 64 MB

Floppy

Trenger man så mange flere Watt til et sånt oppsett, da?

Lenke til kommentar
Jooo...kanskje det. Tror nok ikke den innehar verdens hvasseste PSU. Tror den er på 230-250 Watt. Oppsettet er som følger:

MSI VIA 133 KT7Turbo hovedkort

AMD Athlon 1600+

DVD-Spiller/CD-brenner combo

Pitteliten intern hardisk på 9 Gb

Ekstern harddisk på 120 Gb(USB 2.0)

USB 2.0-kort

modem-kort

GeForce 2 Ti ettelleranna 64 MB

Floppy

Trenger man så mange flere Watt til et sånt oppsett, da?

det skulle nok holde det til det oppsettet ville jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...