Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Påfylling av drivstoff, høyre eller venstre side ?


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

8 hours ago, Inspector said:

Noen biler har påfyllingen på venstre side, andre på høyre. Dermed må noen plassere bilen på høyre eller venstre side av pumpen.

I siviliserte strøk har bensinpumpene påfyllingsmuligheter på både venstre og høyre side. Samtidig.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette forslaget fra OP synes jeg er en artig sammenligning med hvordan EU tilsynelatende arbeider hver eneste gang de får noe servert på det altfor store mahognibordet sitt. 

Her har vi en (faktisk helt reell) utfordring.

Men for å løse denne utfordringen så har vi 2 alternativer: 

1: Ta den aller første løsningen vi kommer på og som virker mest logisk "der og da", som i dette tilfellet er å be samtlige bilprodusenter forholde seg til enda mer mikrostyring og som sannsynligvis ville vært ganske kostbar for nevnte produsenter, og dermed også sluttbrukerne. 

Eller 

2: Sette oss litt i tenkeboksen, og fundere over om det kanskje finnes andre løsninger. 
Et enkelt eksempel her kunne vært: Hva med lengre ledninger på pumpestasjonene slik at man kan ta de med rundt bilen slik at det er mulig å fylle drivstoff uansett hvor drivstoffluka befinner seg...? 

Når det er sagt, jeg forstår frustrasjonen rundt det der, men dette kan jo løses veldig mye enklere enn med alternativ 1. ;)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 timer siden):

Fossilbiler har vært en realitet i mer enn 100 år, EU har kommet med alle mulige direktiver i mer enn 50 av dem.
Fossilbilene kommer fortsatt til å kjøre i flere tiår.

Da er det mer enn merkelig at denne opplagte saken ikke er realisert.
En sak som ville skaffet fjær i hatten for EUvennene og redusert kaoset på bensinstasjonen….

Om de hadde kommet med en direktive så hadde du startet en hyletråd "EUs fantastiske påfyllingsstuss-direktive". Siden de ikke gjorde det så blir det en mindre EU-relatert tittel men likevel nok hyling fra deg inne i tråden.

Stakkars... skaff deg elbil da kan du unngå kaoset på bensinstasjonen og lade hjemme. Men når jeg tenker meg om .... hadde du ikke også en hyletråd om griske hurtigladeroperatører?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, sedsberg said:

Antall ganger jeg har opplevd kaos på bensinstasjon i de 31 årene jeg har kjørt fossilkjøretøy: 0

Jeg har opplevd at køen mot en pumpe kommer fra to retninger mange ganger, og da usikkerhet om hvem som er først. Det er ikke et spesielt stort problem, men med en standardisering så ville det ikke vært en problemstilling i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Egentlig er det vel eit større problem at norske bensinstasjonar i liten grad er designa utifrå ein tanke for organisering av fyllekø. Ein typisk bensinstasjon har ofte fire dobble pumper der ein kan fylle frå begge sider. Slik at maks samtidig fyllekapasitet er 8 bilar samtidig. Men det er sjeldan at det er merka opp eit område for å stille seg i kø, stort sett er det meininga at du skal svinge inn på bensinstasjonsområdet og stoppe ved den pumpa som er ledig.

Enda verre er det eigentleg ved ladestasjonar der ei lang kø fort kan bestå av parkerte bilar der føraren har gått ut av bilen.

Einaste stadane på bensinstasjonar der eg har sett at det er relativt vanleg å ha vegmerking eller skilting av kø er inn til vaskeautomat, men der er det kanskje litt meir kritisk ettersom mange vaskeautomatar er det slik at nummer to i køa betalar for sin vask før bil nr 1 er ferdig, og dersom nokon snik i køa då så får vedkommande ein "gratis" vask av den typen som nr. 2 hadde betalt for. Så i slike tilfeller så får nok bensinstasjonen ein del pes og må rydde opp gjennom å refundere kunden som betalte for ein vask som nokon andre tok og kreve inn betaling for den som sneik i køa.
For sjølve drivstoffyllinga så er det litt enklare ettersom det er ingen som har førehandsbetalt før dei får parkert framfor bensinpumpa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
trikola skrev (18 timer siden):

Om de hadde kommet med en direktive så hadde du startet en hyletråd "EUs fantastiske påfyllingsstuss-direktive". Siden de ikke gjorde det så blir det en mindre EU-relatert tittel men likevel nok hyling fra deg inne i tråden.

Stakkars... skaff deg elbil da kan du unngå kaoset på bensinstasjonen og lade hjemme. Men når jeg tenker meg om .... hadde du ikke også en hyletråd om griske hurtigladeroperatører?

Det er fordi jeg både har diesel og elbil.

En nødvendighet på mine kanter av landet……

Lenke til kommentar
5 hours ago, kremt said:

Ved kjøring i Tyskland og lignende steder er det veldig vanlig med kø på fyllestasjoner. Gjerne både 5 og 10 minutter venting. 

Må være Øst-Tyskland det, da. På 80-tallet.

Jeg har aldri opplevd sånne køer som du beskriver i noe vest-europeisk land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
sedsberg skrev (På 19.3.2024 den 9:54 PM):

Antall ganger jeg har opplevd kaos på bensinstasjon i de 31 årene jeg har kjørt fossilkjøretøy: 0

I mine deler av landet er det stadig priskrig på drivstoff og da blir det naturlig nok kø.
Ser stadig biler som tar u-sving eller gjør andre C-momenter i rygging for å komme på riktig/ledig side av pumpen. 
Bilførere som viser fingeren og som hisser seg opp etter å ha «mistet» plassen i køen er heller ikke sjeldent.

Høyreregel/høyrekjøring gjelder på vei og parkeringsplass i resten av Norge.
Hvorfor ikke på bensinstasjonen ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Inspector skrev (På 19.3.2024 den 8:36 AM):

For en gang skyld oppfordrer jeg EU til å bruke reguleringskåtheten sin til noe fornuftig.
Et forslag av de sjeldne som kommer i samme kategori som å avvikle sommertid/vintertid.

Her om dagen var det igjen priskrig på fossilt drivstoff.
Noen biler har påfyllingen på venstre side, andre på høyre. Dermed må noen plassere bilen på høyre eller venstre side av pumpen.
Dette medfører naturlig nok kaos, køer og irritasjon

Hvorfor kan ikke EU bruke tiden sin på opplagte effektiviseringspotensialer i stedet for å komme med stadige tulledirektiver ?

Og sannelig dukket det opp enda et effektiviseringspotensiale som EU ikke har oppdaget enda; felles betalingsløsning for elbil-lading.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQPr7m/lange-ladekoeer-for-elbiler-i-paasken

Det burde være den smaleste sak i verden å samle seg om en betalingsløsning som resten av handelen i Europa benytter.

Lenke til kommentar

At det ikkje har blitt krav om at alle ladestasjonar må ha muligheit for kortbetaling er i seg sjølv ei lita skandale. Det burde enkelt og greit ikkje være lov å selge varer eller tenester utan muligheit for å betale med vanlige betalingsløysingar. Så kan ein gjerne tilby betaling via app, men det må kome i tillegg. Skulle tatt seg ut om daglegvarebutikkane hadde gjort det same slik at du ikkje får betale for matvarene dine i Coop butikkar utan å ha Coop-appen.
Og tenke seg til om det skulle kome ein ny billigbutikk som konkurrerer på pris ved å berre tilby betaling via sin eigen app slik at dei sparer avgifta til bankaxept og ved at dei logger persondata som dei kan selge til annonsørar. Ei slik løysing hadde vært direkte i strid med sentralbankloven og ville nok fort ha blitt stoppa, men på ladestasjonar er det tydelegvis fritt vilt.

Eg forstår at det sjølvsagt er dyrare å integrere kortterminal eller myntinnkast, men det er kostnaden av å skulle selge varer og tenester til almenheita. Som heilt heilt minimum så burde der være eit minstekrav om å tilby betaling per faktura i ettertid om kunden ikkje kan eller vil bruke appen. Det burde være ein relativt smal sak å gjere som i parkeringshus der ein berre tastar inn reg-nr på bilen for å få tilsendt faktura om ein ikkje betalar på staden.

Og dersom ein absolutt må bruke chip til lading så meiner eg at chipen som skal brukast bør være Autopass-brikka slik at det er nok med ei brikke i bilen.

The Avatar skrev (På 20.3.2024 den 9:40 AM):

Men det er sjeldan at det er merka opp eit område for å stille seg i kø, stort sett er det meininga at du skal svinge inn på bensinstasjonsområdet og stoppe ved den pumpa som er ledig.

VG artikkelen som @Inspector linker til viser med tydelegheit problemet med dårleg infrastruktur for å organisere ladekø. At det skal stå kø ute i sjølve vegbana høyrer ingen stad heime. For i tillegg til å være direkte trafikkfarleg så er det på alle måtar lite gunstig både med tanke på at det danner seg kø og forsinking for alle andre trafikkantar, det skal ikkje store køa til før også andre enn dei som står i ladekø blir ståande fast i same køa (ein kan jo fort tru at det er ei ulykke eller liknande som er årsaken til at trafikken har stoppa opp), og for handelsstanden/bensinstasjonen så er det vel også ein stor ulempe at andre kundar som skal fylle fossilt drivstoff eller kjøpe andre ting ikkje kjem til avkøyringa til bensinstasjonen på grunn av ladekøa.

Om eigarane av ladestasjonane er så glade i bruke App, så burde problemet vært løyst veldig enkelt med å lage virtuelt køsystem i appen slik at du får eit kø-nummer og kan parkere kvar som helst fram til det er din tur og du kan rulle fram til ladestasjonen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 19.3.2024 at 9:56 AM, Complexity said:

Hvor man har plassert kontakten er ikke så veldig irrelevant. Høyspentkabelen som må gå fra ladeporten og til bilens ombordlader er meget kostbar

Nja, kabaelen til ombordladeren er ikke spesiellt dyr, den er 3-5 ledere @16-32A + PP/CP (lavstrøm), som er ganske rimelig. DC lederne til batteriet er noe ganske annet, men biler som har to ladeporter har gjerne DC pinner kun på en av de.

Det som derimot driver opp kostnad en del på å ha to ladeporter for AC er sikkerhet. Du kan ikke uten videre bare kople de på samme terminal siden da blir den ubrukte ladeporten spenningssatt når du lader. Så enten må man sikre den andre ladeporten med en deksel som kan sikres ekstra grundig mot å bli forbigått eller så må de to portene isoleres via kontaktorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...