MrL Skrevet mandag kl 11:36 Del Skrevet mandag kl 11:36 (endret) Gavekort skrev (3 timer siden): Hva var de 13 Saturn V oppskytningene for da? Du tror USA bruker 50 milliarder dollar til utvikling og 1,2 milliarder dollar per oppskytning for å skyte opp dette beistet 13 ganger, for å så bare ta en runde rundt jordkloden og få Stanley Kubrick til å fake en video med mange påståtte "feil"? Nå nekter ikke jeg for månelandingen, men den var jo et resultat av et kappløp mot Sovjet for å demostrere teknologi dominanse blant annet for ballistiske missiler og satelitter. Så for det strategiske kunne det vært mange gode grunner for å "fake" månelandingen, om de f.eks brukte så mye penger og ikke fikk det til. Endret mandag kl 11:38 av MrL 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet mandag kl 12:19 Del Skrevet mandag kl 12:19 Selfuniverse skrev (56 minutter siden): Det er informasjon tilgjengelig for alle å gjøre opp sin egen konklusjon hvis de vil. No shit, men kan du faktisk gi dokumentasjon for det du sier at du vet ? Selfuniverse skrev (57 minutter siden): Noe av det mest ettertrykkelige for meg, og som også burde ringe noen bjeller for andre, er at vi ikke er i stand til å dra dit nå heller. Er vi ikke ? Eller velger vi å ikke gjøre det ? Vi sender sonder til mars, jeg ser ikke en alt for stor mening i å sende bemannede ekspedisjoner til månen på dette punkt. Selfuniverse skrev (59 minutter siden): Det er simpelten for utfordrende. Kan du dokumentere denne påstanden ? Selfuniverse skrev (59 minutter siden): Ja jeg har mye informasjon og detaljer vedrørende dette temaet. Hvis noen vil starte en saklig tråd for å ramse opp alt, så kan det hende jeg også bidrar en del. Men jeg har mye annet gående i livet. Dette temaet ble jeg hovedsaklig ferdig med rundt 2012, rett før den massive og svært effektive psykologiske flatjord operasjonen for å kvele all diskusjon om dette ble igangsatt. Så en ganske standard jeg har alle fakta, men jeg er for opptatt til å dele post ? Akkurat ja, sier alt jeg trenger å vite egentlig. De eneste som kveler flatjord folka er dem selv med alle de tullete tingende folka finner på. 3 Lenke til kommentar
Selfuniverse Skrevet mandag kl 13:38 Del Skrevet mandag kl 13:38 19 minutes ago, skaftetryne32 said: No shit, men kan du faktisk gi dokumentasjon for det du sier at du vet ? Jeg skjønner at dette er en logisk fremgangsmåte for å spørre meg ut. All ære til deg! Men det er endel punkter som står i veien som gjør at jeg vegrer meg. - Det er helt ekstremt mye informasjon jeg har gått igjennom rundt dette temaet. - Det er veldig lenge siden. - Jeg kan ikke bare peke på en detalj for deg, og si meg fornøyd. Det blir utilstrekkelig både for deg og meg, med tanke på den enorme mengden informasjon det er snakk om i dette tilfellet. Derfor måtte jeg ha brukt kanskje rundt 50 timer for å grave frem alt først og 20 timer til for å presentere det til deg på en måte jeg ville vært fornøyd med. - Dette er ikke en "La oss snakke om månelandingene" tråd. - Hvis jeg først begynner med litt informasjon, så blir det kontret fort av mange her som vil pongtere mange andre perspektiver, og også utifra deres egne meninger og konklusjoner. Tråden vil sannsynligvis bli til ett spetakkel. Derfor sa jeg at det kan være greit å snakke saklig om dette i en egen tråd hvis noen vil det. - Det ligger på NASA sine skuldre å bevise det de hevder de har gjort, men jeg annerkjenner at dette er ett svakt punkt siden de har publisert så mye. Det er uansett de som kommer med de opprinnelige påstandene, og derfor må folk selv ta stilling til disse. - Jeg vil for tiden ikke bruke nevneverdig tid på temaet 'månelandinger'. Jeg kan istedet lage en metafor som illustrerer poenget ganske greit. Som barn så blir Lars fortalt at julenissen leverer gaver til alle barn. Lars forstår og ser etterhvert på mange forskjellige måter som voksen, at det ikke er noen julenisse som gjør alt dette. Lars forteller meg at han vet at julenissen ikke eksisterer, og ikke har gjort alt det han ble fortalt. Jeg spør Lars om han kan gi dokumentasjon på at julenissen ikke eksisterer som han sier at han vet. Det er helt legitimt for meg å spørre Lars om dette hvis jeg mener at julenissen eksisterer og har levert gaver til alle barna. Men Lars er ikke pliktig til å prøve å gi meg dokumentasjon på dette, og faktisk kan det ta svært lang tid for Lars å legge til rette tilstrekkelig dokumentasjon for å gi meg som han kan si seg fornøyd med. Jeg skjønner meget godt at bevis og dokumentasjon er viktig og noe du egentlig fortjener når du spør om det. Helt med på den. Men pågrunn av alle punkter over. Så er jeg ikke villig til å begi meg ut på dette her. Jeg prøver ikke å vri meg unna. Jeg har bittelitt lyst til å snakke om dette. Men ikke i en slik form som du etterspør her. (ref: punkter over) 58 minutes ago, skaftetryne32 said: Er vi ikke ? Eller velger vi å ikke gjøre det ? Vi sender sonder til mars, jeg ser ikke en alt for stor mening i å sende bemannede ekspedisjoner til månen på dette punkt. 100% etter mine konklusjoner så er vi ikke i stand til det. Jeg er hele tiden åpen for at jeg kan ta feil. En av grunnene til at jeg er på ett diskusjonsforum. Og jeg har lært mye her, og blitt korrigert mange ganger. Som jeg er glad for! Jeg har sett en del forklaringer/unnskyldninger for at vi ikke drar til månen nå. 'vi har ikke fabrikkene til det'. 'vi har ikke materialene til det'. 'rakettene er avlags, og kan ikke lages igjen'. Helt greit hvis vi ikke har noen 'mening' med å dra dit også. Jeg skjønner den. Men jeg står ved at vi ikke er istand til å dra trygt til månen med mennesker nå. 1 hour ago, skaftetryne32 said: De eneste som kveler flatjord folka er dem selv med alle de tullete tingende folka finner på. Det kan hende du misforsto det jeg skrev. Det kan absolutt være min feil. Flatjord operasjonen fungerte enkelt sagt for å flomme internett med flatjord teorier direkte forbundet med månelandingsskepsis for å diskredittere alle som diskuterte apollo begivenhetene. Det var derfor alle godt produserte flatjord 'dokumentarer' hadde månelandingsskepsis på slutten. Operasjonen fungerte meget bra. Mye bedre enn de hadde forestilt seg vil jeg tro. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet mandag kl 14:01 Del Skrevet mandag kl 14:01 Selfuniverse skrev (9 minutter siden): Det ligger på NASA sine skuldre å bevise det de hevder de har gjort, men jeg annerkjenner at dette er ett svakt punkt siden de har publisert så mye. Det er uansett de som kommer med de opprinnelige påstandene, og derfor må folk selv ta stilling til disse. Sier du at det er så mye bevis at det ikke kan stoles på ? Altså ta månesteinene vi har hentet inn, de har sin egen unike blanding av vitaminer og mineraler, altså jeg er åpenbart ingen geolog, men de er jo beviselig distinkte fra planeten vår ? Er ikke det en god start ? Selfuniverse skrev (18 minutter siden): Jeg spør Lars om han kan gi dokumentasjon på at julenissen ikke eksisterer som han sier at han vet. Det er helt legitimt for meg å spørre Lars om dette hvis jeg mener at julenissen eksisterer og har levert gaver til alle barna. Men Lars er ikke pliktig til å prøve å gi meg dokumentasjon på dette, og faktisk kan det ta svært lang tid for Lars å legge til rette tilstrekkelig dokumentasjon for å gi meg som han kan si seg fornøyd med. Eller lars kan bare si bevis julenissen først, da det ikke finnes bevis den ene eller andre veien, og lars kan vise til bevisets stilling, det finnes ingen bevis for julenisser , lars kan åpenbart ikke motbevise noe som ikke engang eksisterer. Bevis for mennesker på månen er det store mengder av. Selfuniverse skrev (9 minutter siden): Jeg skjønner den. Men jeg står ved at vi ikke er istand til å dra trygt til månen med mennesker nå. Det er en helt annen påstand, en kan fint argumentere for at det aldri var trygt å dra til månen i utgangspunktet, og det blir nok lenge til det blir trygt. Selfuniverse skrev (14 minutter siden): Flatjord operasjonen fungerte enkelt sagt for å flomme internett med flatjord teorier direkte forbundet med månelandingsskepsis for å diskredittere alle som diskuterte apollo begivenhetene. Det var derfor alle godt produserte flatjord 'dokumentarer' hadde månelandingsskepsis på slutten. Operasjonen fungerte meget bra. Mye bedre enn de hadde forestilt seg vil jeg tro. Dokumentasjon ? 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet mandag kl 17:20 Del Skrevet mandag kl 17:20 Selfuniverse skrev (3 timer siden): Jeg kan ikke bare peke på en detalj for deg, og si meg fornøyd. Det blir utilstrekkelig både for deg og meg, med tanke på den enorme mengden informasjon det er snakk om i dette tilfellet. Derfor måtte jeg ha brukt kanskje rundt 50 timer for å grave frem alt først og 20 timer til for å presentere det til deg på en måte jeg ville vært fornøyd med. Den argumentasjonen skriker 'oksemøkk' lang vei. Om man har interessert seg bittelitt for konspirasjonsteorier så dukker det opp et mønster. Når de første påstandene og 'bevisene' lett lar seg motbevise, så bringes det frem nye 'beviser', som blir stadig mer innfløkte og vanskeligere å motbevise. MEn de lar seg fortsatt ikke *bevise*. De legger bare til nye lag med påstander. Les Carl Sagans "A fire-breathing dragon lives in my garage" og se om ikke logikken passer på 'bevisene' dine. Om du er i stand til å være ærlig med deg selv tror jeg du vil se at bevisene dine er som Sagans drage. 1 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet mandag kl 17:35 Del Skrevet mandag kl 17:35 Jeg har ikke orket å lese gjennom hele tråden så dere får ha meg unnskyldt om dette er utdebattert. Men det er da nesten helt sikkert at det fins utenomjordiske vesener der ute. De er kan hende svært svært langt unna, men de fins. Grunnen er ganske enkelt at universet er så stort med så mange stjerner, høyst sannsynlig mye større enn det vi kan observere innenfor det lyset som har nådd oss. Nedre grense blir da 10 i 23dje stjerner (innenfor det vi kan observere), øvre grense er uendelig mange i et uendelig univers. 1 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet mandag kl 18:13 Del Skrevet mandag kl 18:13 (endret) Imaginacíon skrev (38 minutter siden): Jeg har ikke orket å lese gjennom hele tråden så dere får ha meg unnskyldt om dette er utdebattert. Men det er da nesten helt sikkert at det fins utenomjordiske vesener der ute. De er kan hende svært svært langt unna, men de fins. Grunnen er ganske enkelt at universet er så stort med så mange stjerner, høyst sannsynlig mye større enn det vi kan observere innenfor det lyset som har nådd oss. Nedre grense blir da 10 i 23dje stjerner (innenfor det vi kan observere), øvre grense er uendelig mange i et uendelig univers. Wow, nesten en kvadrillion. Er helt enig med deg. Det er saa ufattelig stort, at de samme tilfeldighetene, har med stor sannsynighet, skjedd paa mange, mange andre plasser i universet ogsaa. Men teknologien, har sine grenser. Det er en forferdelig lang avstand mellom oss. Samme hvor hoey teknologi vi eller dem hoster opp, er det fysisk mulig aa reise fortere en lyset? Endret mandag kl 18:14 av Karltorbj 1 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet mandag kl 18:52 Del Skrevet mandag kl 18:52 36 minutes ago, Karltorbj said: Wow, nesten en kvadrillion. Er helt enig med deg. Det er saa ufattelig stort, at de samme tilfeldighetene, har med stor sannsynighet, skjedd paa mange, mange andre plasser i universet ogsaa. Men teknologien, har sine grenser. Det er en forferdelig lang avstand mellom oss. Samme hvor hoey teknologi vi eller dem hoster opp, er det fysisk mulig aa reise fortere en lyset? I følge relativitetsteorien er det ikke mulig å reise fortere enn lyset. Men det er langt fra sikkert at relativitetsteorien er siste ord. På små avstander vet vi at den ikke kan stemme, der er det kvantemekanikken som råder grunnen. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet mandag kl 22:41 Del Skrevet mandag kl 22:41 Så et intervju med Brian May. Musiker i bandet Queen som også er astrofysiker med doktorgrad. Som mente at det kan være så mange planeter med liv, at der kan være flere verdener med vesener som er identiske med oss selv der ute. Det sier litt om hvor mye der er hvis det stemmer. 1 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden 6 hours ago, Delvis said: Så et intervju med Brian May. Musiker i bandet Queen som også er astrofysiker med doktorgrad. Som mente at det kan være så mange planeter med liv, at der kan være flere verdener med vesener som er identiske med oss selv der ute. Det sier litt om hvor mye der er hvis det stemmer. I et uendelig univers vil du finne planeter som er identisk med jorden ned til minste detalj, med mennesker som sitter og diskuterer på sitt Diskusjon.no 2 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden (endret) Imaginacíon skrev (48 minutter siden): I et uendelig univers vil du finne planeter som er identisk med jorden ned til minste detalj, med mennesker som sitter og diskuterer på sitt Diskusjon.no Skotske forskere er enige med deg. https://www.nrk.no/urix/--liv-pa-40.000-andre-planeter-1.6469630 Hva er det som er grunnen til, at mange mener at vi er alene i dette her? Religioese krefter? Endret 18 timer siden av Karltorbj Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 48 minutes ago, Karltorbj said: Skotske forskere er enige med deg. https://www.nrk.no/urix/--liv-pa-40.000-andre-planeter-1.6469630 Hva er det som er grunnen til, at mange mener at vi er alene i dette her? Religioese krefter? Det er vel det at vi ikke har observert noen utenomjordiske så langt. Det betyr ikke annet enn at de må være langt unna og er relativt sjeldne. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Imaginacíon skrev (5 minutter siden): Det er vel det at vi ikke har observert noen utenomjordiske så langt. Det betyr ikke annet enn at de må være langt unna og er relativt sjeldne. Vi har jo det nye kameraet da. Har tro paa, at det kan gi oss svar. https://www.dagbladet.no/nyheter/sjokk-funn-mulig-utenomjordisk-liv/80192737 Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Jeg er helt enig i at det nesten med 100% sikkerhet finnes liv på andre planeter, men det største problemet jeg ser med å kunne oppdage dette er ikke teknologien ved å reise, men rett og slett den dimensjonen som heter "tid". Med alderen på universet, hvor stor er sjansen for at det skal eksistere andre intelligente raser som ønsker kontakt med oss, på akkurat dette mikroskopiske snitt av tiden? Hvis vi sier at mennesket har eksistert på jorden i 300.000 år, så har vi vært tilstede i 0,002174% av universets levetid. De andre levende vesenene har enten allerede eksistert eller har enda ikke oppstått. Det eneste som kan endre på dette er hvis man etter hvert (eller andre vesener) klarer å finne opp reise i tid. Og hadde man fått til det, hva er det da som tilsier at de ikke allerede hadde vært oppdaget?!? Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden 27 minutes ago, RookieNO said: Jeg er helt enig i at det nesten med 100% sikkerhet finnes liv på andre planeter, men det største problemet jeg ser med å kunne oppdage dette er ikke teknologien ved å reise, men rett og slett den dimensjonen som heter "tid". Med alderen på universet, hvor stor er sjansen for at det skal eksistere andre intelligente raser som ønsker kontakt med oss, på akkurat dette mikroskopiske snitt av tiden? Hvis vi sier at mennesket har eksistert på jorden i 300.000 år, så har vi vært tilstede i 0,002174% av universets levetid. De andre levende vesenene har enten allerede eksistert eller har enda ikke oppstått. Det eneste som kan endre på dette er hvis man etter hvert (eller andre vesener) klarer å finne opp reise i tid. Og hadde man fått til det, hva er det da som tilsier at de ikke allerede hadde vært oppdaget?!? Det er en annen faktor så klart. Det gjør at vi må regne med at sivilisasjoner som er samtidige med oss er enda lengre unna. Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Bare størrelsen på vår egen galakse er så ufattelig stor at det er utenfor vår fornuft. Det har blitt sendt ut radiobølger i litt over 100 år på denne kloden som igjen har rukket tilsvarende lysår ut i verdensrommet, dette tilsvarer kun en dekning på 0.2% av vår egen galakse. Alt som er utenfor 200 lysår i omkrets av dette vil være uvitende om at vi eksisterer. Ifølge NASA så eksisterer det også trolig nesten 4000 andre solsystemer bare i vår galakse. Alle med sin egen stjerne med planeter i bane. Det er en spennende tanke på hva som måtte finnes der ute, men om vi noen gang i menneskets levetid får svar på det er vel heller uvisst. En annen "artig" teori er jo at det finnes livsformer der ute som faktisk vet at vi er her, men er intelligent nok til å ikke ta kontakt med oss. Vi mennesker er til syvende og sist en voldelig art som ikke evner å leve i fred med hverandre selv om vi alle eksisterer på den eneste planeten i dette solsystemet som faktisk er beboelig for oss. Er vi egentlig så intelligente som vi skal ha det til, eller er det bare det at vi ikke har noen andre enn sjimpansene å sammenligne oss med. 1 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden 14 minutes ago, Xiphac said: Bare størrelsen på vår egen galakse er så ufattelig stor at det er utenfor vår fornuft. Det har blitt sendt ut radiobølger i litt over 100 år på denne kloden som igjen har rukket tilsvarende lysår ut i verdensrommet, dette tilsvarer kun en dekning på 0.2% av vår egen galakse. Alt som er utenfor 200 lysår i omkrets av dette vil være uvitende om at vi eksisterer. Ifølge NASA så eksisterer det også trolig nesten 4000 andre solsystemer bare i vår galakse. Alle med sin egen stjerne med planeter i bane. Det er en spennende tanke på hva som måtte finnes der ute, men om vi noen gang i menneskets levetid får svar på det er vel heller uvisst. En annen "artig" teori er jo at det finnes livsformer der ute som faktisk vet at vi er her, men er intelligent nok til å ikke ta kontakt med oss. Vi mennesker er til syvende og sist en voldelig art som ikke evner å leve i fred med hverandre selv om vi alle eksisterer på den eneste planeten i dette solsystemet som faktisk er beboelig for oss. Er vi egentlig så intelligente som vi skal ha det til, eller er det bare det at vi ikke har noen andre enn sjimpansene å sammenligne oss med. Jeg har ikke noen tro på teorien om at de ikke tar kontakt fordi de er bekymret for vår voldelige natur. Vi utgjør overhodet ingen trussel mot sivilisasjoner som evner å reise mellom stjernene. 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Delvis skrev (9 timer siden): Så et intervju med Brian May. Musiker i bandet Queen som også er astrofysiker med doktorgrad. Som mente at det kan være så mange planeter med liv, at der kan være flere verdener med vesener som er identiske med oss selv der ute. Det sier litt om hvor mye der er hvis det stemmer. Faktisk litt interessant det der, med tanke på hvor mange ganger forskjellige dyr har utviklet seg til å fylle den samme evolusjonære rommet, så er ikke det så usannsynlig, det har alltid irritert meg litt at alle romvesener i star trek f.eks er i bunn og grunn mennesker med store ører eller lignende, men jeg har ikke lagt til konvergent evolusjon i ligningen 😉 med lignende forhold på planeten, ja vem vet, artig tanke. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden (endret) 26 minutes ago, Xiphac said: Vi mennesker er til syvende og sist en voldelig art som ikke evner å leve i fred med hverandre selv om vi alle eksisterer på den eneste planeten i dette solsystemet som faktisk er beboelig for oss. Er vi egentlig så intelligente som vi skal ha det til, eller er det bare det at vi ikke har noen andre enn sjimpansene å sammenligne oss med. https://no.wikipedia.org/wiki/Allmenningens_tragedie Quote Allmenningens tragedie er en spillteoretisk situasjon som oppstår når en fellesressurs ødelegges fordi alle brukerne av ressursen handler til sitt eget beste, selv om de dermed på lang sikt skader seg selv. Allmenningens tragedie beskriver flere ressursproblemer som vannmangel, overfiske og global oppvarming. Endret 16 timer siden av trikola Lenke til kommentar
SoLXiii Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Se denne instagram vidoen. Godt opplærte barn .. lol.. https://www.instagram.com/reel/DHFQiLwscEk/?utm_source=ig_web_copy_link Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå