Gå til innhold

Vi er trolig alene i universet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MrL skrev (På 18.11.2024 den 11:02 AM):

Hva regnes som finne "bevis"? Kun de vitenskaplige?

Hva er ikke-vitenskapelige bevis? Anekdoter og dårlige historier? 

Sitat

Til eksempel, CIA rapport på 90 tallet om en hendelse i Sibiria registrert av KGB:

Man har ikke bevist romvesner, men det er utallige mengder vitnemål, rapporterte hendelser kan ikke bare avfeies som bevis. I en rettsak er også vitnemål regnet som bevis. Vitenskaplige håndfaste bevis, nei ikke enda. Det vil si, det er veldig mye som tilsier at det finnes - men bare ikke er offentlig publisert. Bare i denne saken alene er det en 250 siders CIA rapport med bilder fra hendelsen som fortsatt er klassifisert. 

Absolutt. Disse er også bevis, som må veies opp mot kjente fakta som at folk innbiller seg ting, har flyktig hukommelse osv - og mot det faktum at ingen kjente astronomer har vært i stand til å detektere noen spor av utenomjordisk liv, verken i verdensrommet eller på besøk her. 

Når disse bevisene veies opp mot hverandre, er det mer enn god grunn til å betvile at vi har hatt utenomjordisk besøk. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Absolutt. Disse er også bevis, som må veies opp mot kjente fakta som at folk innbiller seg ting, har flyktig hukommelse osv - og mot det faktum at ingen kjente astronomer har vært i stand til å detektere noen spor av utenomjordisk liv, verken i verdensrommet eller på besøk her. 

Når disse bevisene veies opp mot hverandre, er det mer enn god grunn til å betvile at vi har hatt utenomjordisk besøk. 

Du har rett, det er saa sinnsvake avstander, det er snakk om, at det blir veldig vanskelig. Selv om webb teleskopet, skulle oppdage noe, saa er det, mangen millioner lysaar borte og der med,like mangen aar gammelt. 

Men kanskje vi kan finne bevis, eller tydelige tegn paa, at det har oppstaatt og vaert liv paa andre planeter tidligere, ihvertfall.

Ikke lite bare det.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (47 minutter siden):

Jeg lurer på, hvem har egentlig lagt disse bevisene opp mot hverandre.

Hvor mange astonomer så den flere timer lange møtet i kongressen forrige uke som også diskuterte organiserte myndighetsprogram for å plukke opp alien romskip? Det gjorde jeg.

Problemet er at de fleste gjør ikke noen god oppveiing i det hele tatt. Jeg tror de fleste først og fremst ikke har ikke peiling hvor mye informasjon det er der ute, og de fleste - med brøkdelen av informasjonen de har - gjør en komplett avvisning mot alt fordi man holder fast de fleste av bevisene er tøv og overbevisningen om at vår hittil forståelse av universet er fasit, og derfor blind avviser noe som kolliderer med dette. 

Men dette er bemerkninger fra meg, ikke noe vi trenger å diskutere. Siden dette blir mitt innlegg nr 10.000 på diskusjon.no, vil jeg bruke den anledningen til å oppfordre alle til å se ut av teleskopet og utvide horisonten for den informasjonen som er der ute.

Jeg tror nemlig vi ikke er mange år unna et sjokk for de fleste. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (På 21.11.2024 den 2:52 PM):

Alle bevis er i utgangspunktet nøytrale uavhengig av om beviset er basert på ein observasjon eller eit fotavtrykk. Både innafor vitenskapen og i ein strafferettsak så handlar de om å kunne forklare bevisa inn i ein samanheng der alle bevisa samla sett gir grunnlag for å anta at det er slik eller slik.
Det er ikkje reint uvanleg at nøyaktig samme beviset blir lagt til grunn for to heilt ulike forklaringar.
Om CIA har observert lys på himmelen så er det eit bevis som både kan tale for romvesener på jorda, sovjetisk aktivitet, eller naturlege fenomen. Deretter må ein vurdere om dei andre bevisa som foreligg også gir meining med samme forklaring. Som til dømes dersom det også var observert at lyset kom frå ein farkost, då kan vi nok langt på veg utelukke naturleg fenomen som forklaringa, medan både forklaringa om at detter er eit utanomjordisk romskip og at det er eit sovjetisk spionfly fortsatt er to plausible måtar å tolke dei to bevisa på. Om det også var observert eit raudt flagg med hammer og sigd så vil det styrke forklaringa om at farkosten er sovjetisk. Det er likevel fortsatt ein mikroskopisk sannsynlegheit for at intelligente romvesen tilfeldigvis også har slikt flagg, men utan at den forklaringa kan støttast opp med andre bevis så vil det ikkje være ein plausibel forklaring.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (På 18.3.2024 den 10:12 AM):

mine yngre dager så trodde jeg at det var en umulighet at menneskearten var den eneste i hele universet. Men nå som jeg har lest mer om hvordan livet oppstod på jorden, så er det mer kompleks enn hva jeg trodde. Mye tilfeldigheter måtte skje for at verden vår ble sånn som vi ser den.

En ting skal jeg si deg med sikkerhet, dette har aldri oppstått av noen tilfeldighet. Til det er solsystemet vår alt for avansert bygget opp. Det er ikke noen sjanse i universet for at dette har skjedd tilfeldig. Om det er andre som oss der ute ? Ingenting så langt tyder på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (14 timer siden):

En ting skal jeg si deg med sikkerhet, dette har aldri oppstått av noen tilfeldighet. Til det er solsystemet vår alt for avansert bygget opp. Det er ikke noen sjanse i universet for at dette har skjedd tilfeldig.

Det har åpenbart fulgt fysikkens lover, men om det finnes tilfeldighet (på kvantenivå eller annet) er vel fortsatt høyst usikkert.

Du sier det ikke rett ut, men jeg får inntrykk av at du egentlig mener at det ikke kunne ha skjedd uten styring fra en bevissthet (som en gud). Er det dette du mener, og hvilken avansert oppbygging er det du mener ikke kunne ha skjedd kun ved fysikkens lover?

Ellers vil jeg bemerke at graden av sikkerhet en person hevder, gjerne er omvendt proporsjonal med graden av kunnskap om emnet, og jeg ser at du mener å vite dette med 100% sikkerhet 😉

En Gedi skrev (14 timer siden):

Om det er andre som oss der ute ? Ingenting så langt tyder på det.

Tja, det vi så langt vet om hvordan liv muligens kan ha oppstått, kombinert med det vi vet om størrelsen på universet, tyder da på det.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (17 timer siden):

Ingenting så langt tyder på det.

Det meste vi vet om det tyder faktisk på at det er mengder med liv ikke bare i universet, men i galaksen vår også. 

En Gedi skrev (17 timer siden):

En ting skal jeg si deg med sikkerhet, dette har aldri oppstått av noen tilfeldighet. Til det er solsystemet vår alt for avansert bygget opp.

Hva er det som er så avansert med akkurat vårt solsystem i forhold til andre ? 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ikke slik at ting er tilfeldig uansett? Fysikk har masse regler. Riktig nok er reglene knyttet til forhold som vil være forskjellig i forskjellige solsystemer, men gitt at man finner to solsystemer med relativt like forhold er det å forvente at man kan få beslektede utfall. Da mener jeg ikke utfall som i at du finner kopier av meg og deg, men utfall som i at det finnes forhold hvor avansert liv kan utvikle seg. Og det jeg har fått med meg etterhvert, er at det finnes veldig mange solsystemer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (22 timer siden):

En ting skal jeg si deg med sikkerhet, dette har aldri oppstått av noen tilfeldighet. Til det er solsystemet vår alt for avansert bygget opp. Det er ikke noen sjanse i universet for at dette har skjedd tilfeldig. Om det er andre som oss der ute ? Ingenting så langt tyder på det.

Om det du sier er forankret i religion; hvorfor tror du at din Gud kun har skapt liv på én planet? Eller hva om det finnes en annen Gud et sted i universet som har skapt liv et annet sted?

Angående at solsystemet vårt er "alt for avansert bygget opp", så er det bygget opp av fysiske lover. Så tilsvarende solsystemer kan det finnes millioner av der ute.

Du skriver også at ingenting tyder på at det er "andre som oss der ute". Vel, helt like som oss er de nok ikke, men ingenting tyder på at det ikke finnes liv andre steder enn på jorden.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (19 minutter siden):

Om det du sier er forankret i religion; hvorfor tror du at din Gud kun har skapt liv på én planet? Eller hva om det finnes en annen Gud et sted i universet som har skapt liv et annet sted?

Angående at solsystemet vårt er "alt for avansert bygget opp", så er det bygget opp av fysiske lover. Så tilsvarende solsystemer kan det finnes millioner av der ute.

Du skriver også at ingenting tyder på at det er "andre som oss der ute". Vel, helt like som oss er de nok ikke, men ingenting tyder på at det ikke finnes liv andre steder enn på jorden.

Det får du nesten snakke med han om :) Nei det er ikke noe som tyder på at det finnes liv på andre steder en jorden. Om du har bevisene er det bare å legge de ut her, de finnes ikke. Masse spekulasjoner og antagelser, aldri presentert et bevis. Så du tar feil slik ståa er hittil i historien. Endrer det seg i fremtiden kan du jo skrive det inn her. Ville ikke holdt pusten mens jeg ventet :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Det meste vi vet om det tyder faktisk på at det er mengder med liv ikke bare i universet, men i galaksen vår også. 

Hva er det som er så avansert med akkurat vårt solsystem i forhold til andre ? 

Les deg opp ! Det som er spesielt er at forholdene ligger så ekstremt godt til rette for liv på planeten Tellus ! Litt lenger vekke med jordkloden uforenlig med liv her, litt nærmere solen uforenlig med liv her. De større planetene som "tilfeldig" ligger i "meteorittbeltet" gjør at de tar av for de aller fleste av de, noe som gjør at livet er oppretthold på jorden så langt. Så ingenting er tilfeldigheter, det er som et urverk presist og ekstremt avansert satt sammen for det livet vi kjenner ! Ingenting tyder på at det er noe lignende i andre solsystemer. Men du må gjerne anta ! Jeg skal ikke ta fra deg drømmen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (6 minutter siden):

Nei det er ikke noe som tyder på at det finnes liv på andre steder en jorden

Meeen, det er heller ingenting som tyder på at jorden er den eneste der liv har oppstått, det er millioner på millioner av planeter der ute. Vi ser ikke en brøkdel av dem engang.

Og en god del av dem kan godt ligge i "the golden belt" (husker ikke terminologien sånn i farten) som tilsier at liv likt jorden kan oppstå.

Og da har vi ikke tatt liv basert på andre forutsettninger med engang.

Endret av Duriello
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (2 minutter siden):

Les deg opp ! Det som er spesielt er at forholdene ligger så ekstremt godt til rette for liv på planeten Tellus ! Litt lenger vekke med jordkloden uforenlig med liv her, litt nærmere solen uforenlig med liv her.

Les deg opp selv du, vi har funnet tusenvis av eksoplaneter.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (12 timer siden):

Les deg opp ! Det som er spesielt er at forholdene ligger så ekstremt godt til rette for liv på planeten Tellus ! Litt lenger vekke med jordkloden uforenlig med liv her, litt nærmere solen uforenlig med liv her. De større planetene som "tilfeldig" ligger i "meteorittbeltet" gjør at de tar av for de aller fleste av de, noe som gjør at livet er oppretthold på jorden så langt. Så ingenting er tilfeldigheter, det er som et urverk presist og ekstremt avansert satt sammen for det livet vi kjenner ! Ingenting tyder på at det er noe lignende i andre solsystemer. Men du må gjerne anta ! Jeg skal ikke ta fra deg drømmen din.

Har du forstaatt hvor stort dette er?

Det har jeg problemer med, men det er like mangen stjerner og planeter,  som sandkorn paa jorden, er et bilde, som blir brukt ofte. Avstandene beregnes i millioner, milliarder av lysaar. Lysets hastighet, 300 000 km i sekundet. Hitlers fjernsynstale i 1936, der signalene, ( lysets hastighet ) bare har gaatt et stykke ut i vaar egen galakse, som det er milliarder av.

Ta deg en tur paa ei sandstrand, ta opp en neve med sand og tenk over hvor mangen sandstrender, det er i verden.

Da vil jeg si at, det er passe snevert og naivt, aa ikke si, at liv paa andre planeter, er veldig, veldig sannsynlig.

Saa sinnsvakt stort. Det bare maa, finnes flere kombinasjoner, tilfeldigheter der det, er grunnlag for liv og det har  oppstaatt liv. 

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (21 timer siden):

Det får du nesten snakke med han om :) Nei det er ikke noe som tyder på at det finnes liv på andre steder en jorden. Om du har bevisene er det bare å legge de ut her, de finnes ikke. Masse spekulasjoner og antagelser, aldri presentert et bevis. Så du tar feil slik ståa er hittil i historien. Endrer det seg i fremtiden kan du jo skrive det inn her. Ville ikke holdt pusten mens jeg ventet :) 

Men du har heller ikke bevis på at det ikke finnes liv andre steder enn på jorden, har du vel? Det er bare spekulasjoner og antakelser fra begges side, men sannsynligheten taler i favør av at det finnes.

Se for øvrig svaret til karltorebj rett over mitt svar, om hvor stort universet er. Det ser ikke ut til at du klarer å fatte størrelsen, avstandene og antallet galakser/solsystemer/planeter. Det gjør ikke jeg heller, men at jeg innser det, gjør at jeg forstår at sannsynligheten for liv andre steder er så stor at det nesten i seg selv er et bevis.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...