Gå til innhold

Vi er trolig alene i universet

Anbefalte innlegg

Vokteren skrev (2 minutter siden):

Jeg tviler ikke på at det fortsatt er forhold som er uoppdaget eller uutforsket, men å lete etter sivilisasjoner som vår og som vi kan besøke/kommunisere med i det ytre rom, er religiøs ønsketenkning.

Enig, -religiøs ønsketenkning.

Jeg mener, vil vi egentlig finne andre sivilisasjoner? Vil vi at de skal finne oss?

Hva om de er sultne? På jakt etter slaver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Duriello skrev (2 minutter siden):

Jeg mener, vil vi egentlig finne andre sivilisasjoner? Vil vi at de skal finne oss?

Risikoen for at de eventuelle sivilisasjonene ikke er vennligsinnede eller har metoder, bakterier, virus, teknologi, forutsetninger osv som vi ikke kan beskytte oss mot eller ikke klarer å forholde oss til er bekymringsverdig.
Jeg velger inntil videre å ikke bruke energi til å bekymre meg over dette…..

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (Akkurat nå):

Risikoen for at de eventuelle sivilisasjonene ikke er vennligsinnede eller har metoder, bakterier, virus, teknologi, forutsetninger osv som vi ikke kan beskytte oss mot eller ikke klarer å forholde oss til er bekymringsverdig.
Jeg velger inntil videre å ikke bruke energi til å bekymre meg over dette…..

At det første man tenker på når man snakker om kontakt med andre vesener er "krig" sier litt om hvor lite man faktisk har tenkt over dette spørsmålet.

Når man tenker på universets alder og uendelighet, så er det å tro at eventuelle andre sivilisasjoner/organismer skal være på akkurat samme sted som oss evolusjonsmessig så usannsynlig at vi kan helt utelukke det! Der vi nå er i oversiktlig fremtid så vil vi ikke ha verktøyene til å finne andre organismer, de må finne oss. Derav Voyager prosjektet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (1 time siden):

Det finnes også mengder av informasjon om at jorden er flat eller at månen er en gul ost, hvis man leter lenge nok etter de svarene man ønsker seg. Vitenskapelig hold i denne «informasjonen» er dog en mangelvare.

Jeg tviler ikke på at det fortsatt er forhold som er uoppdaget eller uutforsket, men å lete etter sivilisasjoner som vår og som vi kan besøke/kommunisere med i det ytre rom, er religiøs ønsketenkning.

Jepp, men til forskjell er ikke spørsmålet om jordan er flat oppe til høring i kongressen og kan i tillegg bekreftes av presidenter. 

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Duriello said:

Det gjør det jo egentlig bare viktigere å finne de før de finner oss. 

Kontakte de er noe annet, må observere på avstand en stund først. 

Om det er realistisk er umulig å vite. Uansett veldig liten sjanse med det vi vet så langt. 

Endret av Curuion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Curuion skrev (1 time siden):

Det gjør det jo egentlig bare viktigere å finne de før de finner oss. 

Kontakte de er noe annet, må observere på avstand en stund først. 

Om det er realistisk er umulig å vite. Uansett veldig liten sjanse med det vi vet så langt. 

Har de teknologi til aa komme hit, saa vet de om oss og kan utslette oss, bare med et trykk paa knappen, om de vil.

Men hvis det er saann, saa har de ikke gjort det enda og hvorfor skulle de gjoere det?

En sivilisasjon, som har utviklet en slik teknologi, er sannsynligvis ikke saa destruktive som vi er.

Tviler paa om det er noen, som har kommet saa langt.

Fise avgaarde, 900 millioner lysaar, paa kort tid? Teknologien, har vel, sine begrensninger, vi kan ikke trylle.

Hva skulle vi ha gjort, om vi fant dem?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
6 hours ago, skaftetryne32 said:

Er det ? Som hva da ?

Sånn helt i farta. 

Perfekt beliggenhet i forhold til sola. Perfekt størrelse på månen vår som gjør jorda enklere å leve på.

Perfekt størrelse på sola vår. Hadde den vært for stor hadde det vært for varmt, hadde den vært for liten hadde det vært for kaldt.

Magnetisk felt som er viktig for atmosfæren og livet kunne ikke ha eksistert uten.

Drivhuseffekten, uten hadde det vært rimelig kaldt her.

Kort fortalt er det ikke bare en ting som skal til for å skape liv, der er mange faktorer som er nødvendige

Det er sikkert en haug andre ting også som gjør jorda unik som jeg har glemt fra da jeg gikk på skolen, bare til å google 🙂

Lenke til kommentar
RookieNO skrev (16 timer siden):

At det første man tenker på når man snakker om kontakt med andre vesener er "krig" sier litt om hvor lite man faktisk har tenkt over dette spørsmålet.

Når man tenker på universets alder og uendelighet, så er det å tro at eventuelle andre sivilisasjoner/organismer skal være på akkurat samme sted som oss evolusjonsmessig så usannsynlig at vi kan helt utelukke det! Der vi nå er i oversiktlig fremtid så vil vi ikke ha verktøyene til å finne andre organismer, de må finne oss. Derav Voyager prosjektet.

At et møte med evt andre sivilisasjoner kan ende i konflikt er et mer sannsynlig scenario enn fredelig sameksistens.
Tenk bare på hvilken eksistensiell krise de fleste religioner møter når grunnmuren blir borte.
Hvordan tror du jordens konfliktsøkende maktsentra vil reagere ?

Lenke til kommentar

I det observerbare universet finnes det ca 200 ganger flere solsystemer enn det finnes sandkorn på hele kloden vår. Og det er kun de solsystemene vi kan se.

Som de fleste vet ekspanderer universet, og vi kan på det aller meste se kun se 13,8 milliarder lysår. Om vi ser på en planet som er 1 million lysår unna, så ser vi planeten slik den var for 1 million år siden. Det betyr at omtrent alt vi ser, er svært gammel fortid, og følgelig kan det være enormt mye liv i galaksen som enda ikke kan se. For lyset må nå oss først.

Av de 600,000,000,000,000,000,000 solsystemene i det observerbare universet, og om vi estimerer at hvert solsystem har 5 planeter, betyr dette at det finnes 3,000,000,000,000,000,000,000 planeter.

Hvis vi får like mange sjanser til å spille i Lotto, som det finnes planeter i det observerbare universet, så vil man vinne førstepremien 557, 660,621,129,835 ganger.

Eller med andre ord, du vil vinne førstepremien i Lotto 557,660,621 millioner ganger.

Universet er så hinsides enormt at det er utenfor all evne til å forstå det, så det vil være veldig rart å tro at vi er alene i universet. 

Endret av IceBlitz
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hocanee skrev (17 timer siden):

Sånn helt i farta. 

Perfekt beliggenhet i forhold til sola. Perfekt størrelse på månen vår som gjør jorda enklere å leve på.

Perfekt størrelse på sola vår. Hadde den vært for stor hadde det vært for varmt, hadde den vært for liten hadde det vært for kaldt.

Magnetisk felt som er viktig for atmosfæren og livet kunne ikke ha eksistert uten.

Drivhuseffekten, uten hadde det vært rimelig kaldt her.

Kort fortalt er det ikke bare en ting som skal til for å skape liv, der er mange faktorer som er nødvendige

Det er sikkert en haug andre ting også som gjør jorda unik som jeg har glemt fra da jeg gikk på skolen, bare til å google 🙂

Samtidig vet vi at det er hundre milliarder stjerner bare i melkeveien, og de 100 milliardene er det konservative estimatet, mellom 100 og 400 milliarder stjerner altså, bare i denne ene galaksen vi holder til i, i det observerbare universet er det 2 trillioner galakser, og kanskje så mange som 6 til 20 trillioner galakser, med andre ord det er kort og godt ikke så veldig spesielle forhold lenger, relativt sjeldent, ja men ikke noe i nærheten av unikt.  

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Og siden lysets hastighet er så uhorvelig lav (relativt til avstandene i universet som evt. må tilbakelegges) vil f.eks. alt vi ser på en avstand over tusen lysår ha skjedd for over tusen år siden. En million lysår unna for en million år siden, og det er for nabolaget å regne i universets skala.

Det eksisterte kanskje ingen sivilisasjon der for en million år siden, og det gjorde det heller ikke på jorden. Hvem vet hva som finnes der nå? Det får vi se når lyset derfra når oss om en million år, hvis vi fortsatt er her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 3.11.2024 at 8:53 AM, hocanee said:

For meg finnes det ikke liv der ute før det motsatte er bevist.

Voyager 1 har gått siden 1977  61 500 km/h. Den er i dag lengre unna oss enn hva sola vår er. Fortsatt ingen tegn til liv.

Voyager 1 har dekken en hinsides, ekstremt, utrolig liten del av verdensrommet.

Dersom du hadde undersøkt ETT sandkorn og dermed konkludert med at det ikke finnes liv på jorda, så hadde du undersøkt ekstremt mye mer av jordkloden enn Voyager har undersøkt av verdensrommet. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Bare tenk på hvor lenge mennesket har eksistert, par hundre tusen år! Så sammenligner vi det med alderen på universet, 26 billioner år (2023) 

Det kan potensielt være intelligent liv som har utviklet seg i mange millioner av år. ! Mennesker vil være for primitive for en slik sivilisasjon.

Eller er det slik at vi lever i en rolig del av universet som ikke er alt for interessant for intelligent liv der ute. 

Lenke til kommentar

Et spørsmål man kan stille seg er hvordan utviklingen går videre. Dersom vi skulle være i stand til å reise de utrolige distansene det er for å utforske. Hvorfor skulle vi gjøre det?

Det er helt sinnsyke distanser, så med ekstreme hastigheter vil det fremdeles ta lang, lang tid. Livet sånn du kjenner det er over dersom du kommer deg tilbake igjen. Vi snakker for 100 år t/r til noe som er interresant.

Jeg tror fremtiden til sivilisasjoner er virtuell. Evig liv, evige ressurser, ++
De som bli "anti tech" reiser til en ny planet og sletter all historie. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (13 timer siden):

Et spørsmål man kan stille seg er hvordan utviklingen går videre. Dersom vi skulle være i stand til å reise de utrolige distansene det er for å utforske. Hvorfor skulle vi gjøre det?

Det er helt sinnsyke distanser, så med ekstreme hastigheter vil det fremdeles ta lang, lang tid. Livet sånn du kjenner det er over dersom du kommer deg tilbake igjen. Vi snakker for 100 år t/r til noe som er interresant.

Jeg tror fremtiden til sivilisasjoner er virtuell. Evig liv, evige ressurser, ++
De som bli "anti tech" reiser til en ny planet og sletter all historie. 

Ergo er leting etter utenomjordisk liv relativt uinteressant hvis man ser bort fra generell forskning.
Romfarten har drevet i-landene langt mhp teknologiutvikling, men den har ikke funnet noen realistisk «evakueringsplanet» eller våre sjelevenner i verdensrommet som vi kan kommunisere med.
Til det er verdensrommet altfor stort og ugjestmildt.

Lenke til kommentar
hocanee skrev (På 11.11.2024 den 9:43 PM):

Sånn helt i farta. 

(...)

Sannsynligheten for at det finnes milliarder av planeter med alle disse egenskapene er veldig stor. Jeg tror ikke du klarer å forstå tallene vi snakker om her. De har allerede funnet en stor andel planeter i den såkalte "beboelige sonen", altså i riktig avstand fra sin egen sol til at temperaturen er riktig for at liv kan oppstå:

"Ved å analysere Kepler-data og gjøre noen antakelser omkring fordelingen av planeter omkring stjernene kan man likevel komme frem til at det må være milliarder av beboelige planeter i Melkeveien (...) Med milliarder av beboelige planeter i vår egen galakse må det være trillioner av dem i universet."  Link

Og du må også tenke på at det kan finnes mange forskjellige typer liv; liv tilpasser seg omgivelsene for å være mest mulig levedyktige, så selv på planeter der jordens mennesker og dyr ville omkommet i løpet av sekunder, kan andre typer liv trives. Vi ser det samme på jorden til og med; det er mange dyr på jorden som ikke ville overlevd i arktiske strøk, men isbjørnen trives veldig godt der. Fisken lever og trives i vann, et menneske ville druknet i løpet av minutter. Bjørnedyr (Tardigrada) er også artige skapninger, som tåler "alt"

"De kan overleve oppvarming til 151 ℃ og nedfrysing til −253 ℃, overleve høy radioaktivitet, vakuum og trykk opp til 6 000 atmosfærer i kryptobiosen (dvalen)."  Link

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Under høring i kongressen i går, med tidligere sjef for AATIP / U.S. Defense Intelligence Agency som vitne:

Kongressen: Has the goverment conducated secret UAP crash retrival programs?

Vitne: Yes

Kongressen: Were they design to identity and reverse engineer alien crafts?

Vitne: Yes

Så rart man har har et program som skal reverse engineere "aliens crafts" når det bare er "religiøs overtenking". "Romvesener og Aliens crafts" finnes jo ikke, så da er det vel ikke "noe" å reverse engineere? Så hvorfor lage et program som ikke gjør noen ting..!? Rart det der..

Endret av MrL
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (På 18.3.2024 den 10:12 AM):

I mine yngre dager så trodde jeg at det var en umulighet at menneskearten var den eneste i hele universet. Men nå som jeg har lest mer om hvordan livet oppstod på jorden, så er det mer kompleks enn hva jeg trodde. Mye tilfeldigheter måtte skje for at verden vår ble sånn som vi ser den. Så liv er kanskje ikke så veldig vanlig allikevel? Jeg kan ikke motbevise, men er noe jeg tror. Men jeg tror mer på muligheter for fremmende mikroorganismer, men ikke intelligente liv eller komplekse livsformer som pattedyr, fisk osv. Det tror jeg må mye til for at det skal skje. Så sånn sett selv om det kan finnes alien bakterier, så er vi sånn sett alene. 

Er jo ikke noe  hittil som tyder på at ikke er alene ! Det er da ganske uvesentlig, kommer man lenger ut en det man har kontroll på i dag tar det mange 1000 år for mennesket å bevege seg dit i beste fall. Og det er ikke noe som tyder på at det vil endre seg de neste 10 generasjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...