Kahuna Skrevet 3. november Del Skrevet 3. november hocanee skrev (1 time siden): Men mennesker kommer aldri til å slutte med å reise med fly, kjøre bil eller spise kjøtt. I det minste ikke før det kommer noe som folk liker bedre. Nå finnes det jo masse helt brukbare elbiler. De mangler fortsatt litt på modenhet, først og fremst at batterier fortsatt er dyrt og ikke produseres i store nok kvanta men der har det skjedd mye siste årene og jeg tror at innen 10 år har har vi kommet i mål. Da vil biler med forbrenningsmotor produseres kun for nisjeanvendelser og i 'tilbakestående' markeder. Bilbruk står for 10-ish prosent av de globale klimagassutslippene og løsningene som brukes for bilmarkedet har også anvendelser på andre områder. For eksempel vil store kvanta billige batterier koblet med solceller kunne gi rimelig energi med beskjedne klimagassutslipp for store deler av verdens befolkning. Flyreiser får mye oppmerksomhet men er egentlig ikke en stor greie, kanskje 3% av totalen? Om halparten av den kan fjernes ved at kortdistanse flytrafikk elektrifiseres kan resten egentlig ignoreres. hocanee skrev (2 timer siden): Så alt snakk om klima er egentlig ubrukelig. Vel, nei. Klima handler om å finne løsninger, ikke å benekte at problemet finnes, eller insistere på at det er uløselig. 4 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november hocanee skrev (På 3.11.2024 den 8:53 AM): For meg finnes det ikke liv der ute før det motsatte er bevist. Voyager 1 har gått siden 1977 61 500 km/h. Den er i dag lengre unna oss enn hva sola vår er. Fortsatt ingen tegn til liv. Men samtidig er den laaaangt unna neste solsystem. Det finnes billioner av solsystemer i vår galakse, det finnes sannsynligvis rundt 200 milliarder av galakser. Den har ikke dekket en målbar del av vår galakse engang, så ingen hadde heller forventet at den skulle finne liv noe sted, selv om det skulle finnes milliarder av planeter med liv. Sannsynligheten for at det finnes liv der ute, er så stor at det egentlig er nyttesløst å hevde at du vil se bevis. For det kommer du aldri til å få uansett. Jeg tror du må lese deg litt opp på avstander i universet, og at de er større enn en menneskehjerne kan fatte. 61500 km/h er som sneglefart å regne når man snakker slike avstander. For referanse, en billion er 1 000 000 000 000. Forsøk å gange det med 200 milliarder (200 000 000 000). hocanee skrev (På 3.11.2024 den 9:46 AM): Men mennesker kommer aldri til å slutte med å reise med fly, kjøre bil eller spise kjøtt. Så alt snakk om klima er egentlig ubrukelig. Det er likevel smart å forsøke å redusere utslipp av skadelige gasser. Klarer vi å bremse det, vil det gi oss bedre tid til å utforske muligheten til å stoppe det og over tid reversere skadene som har skjedd. Transport (bil/fly...) har blitt uendelig mindre forurensende de siste par-tre tiårene. Og da snakker jeg ikke bare om elektrisk drift, men at fossilt drivstoff også har blitt mer miljøvennlig. Og det skjer fortsatt store fremskritt. Det forskes mye på kjøtterstatninger, og selv om ingen er helt i mål enda, så kan du prøve å sammenligne dagens alternativer med de som var for få år siden. Noen forsker også på å dyrke kjøtt, uten at dyr i seg selv er involvert. Fabrikker som spyr ut urenset dritt blir det færre av, og hvis atomenergi kan utvikles til å bli enda mer effektiv og trygg, så vil det fort begynne å hjelpe. Og dette er bare eksempler. Så selv om vi er langt unna målet enda, så skjer det ting. Det store hinderet blir å forsøke å overbevise Kina og andre U-land om viktigheten av å ta vare på det vi har. 2 Lenke til kommentar
hocanee Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november 3 hours ago, Nukleosid said: Men samtidig er den laaaangt unna neste solsystem. Det finnes billioner av solsystemer i vår galakse, det finnes sannsynligvis rundt 200 milliarder av galakser. Den har ikke dekket en målbar del av vår galakse engang, så ingen hadde heller forventet at den skulle finne liv noe sted, selv om det skulle finnes milliarder av planeter med liv. Sannsynligheten for at det finnes liv der ute, er så stor at det egentlig er nyttesløst å hevde at du vil se bevis. For det kommer du aldri til å få uansett. Jeg tror du må lese deg litt opp på avstander i universet, og at de er større enn en menneskehjerne kan fatte. 61500 km/h er som sneglefart å regne når man snakker slike avstander. For referanse, en billion er 1 000 000 000 000. Forsøk å gange det med 200 milliarder (200 000 000 000). Jeg forholder meg til fakta ikke synsing. Per i dag har ingen beviser for liv andre steder. Dersom du skal overbevise meg om at vi ikke er alene, kom med bevis. Men det kan du ikke. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november hocanee skrev (40 minutter siden): Jeg forholder meg til fakta ikke synsing. Per i dag har ingen beviser for liv andre steder. Dersom du skal overbevise meg om at vi ikke er alene, kom med bevis. Men det kan du ikke. Men vi har heller ikke bevis på at liv ikke finnes der ute. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november (endret) Man kan jo spørre seg selv hvorfor presidenter og vise presidenter ikke vil snakke om hva de vet om aliens. Det hadde vært veldig enkelt for de å avkrefte, hvis det ikke var noe å snakke om. Endret 9. november av MrL 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Duriello skrev (9 timer siden): Men vi har heller ikke bevis på at liv ikke finnes der ute. Og sannsynligheten for at det er liv, intelligent liv, er veldig stor. 2 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Et tema som har vært diskutert siden tidenes morgen og som kun har begrenset filosofisk/teoretisk interesse. Avstander og et ugjestmildt verdensrom gjør at vi ikke er i stand til å kommunisere med evt andre sivilisasjoner. Hvorfor bruke tid på noe vi sannsynligvis aldri får svar på ? Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Vokteren skrev (51 minutter siden): Et tema som har vært diskutert siden tidenes morgen og som kun har begrenset filosofisk/teoretisk interesse. Avstander og et ugjestmildt verdensrom gjør at vi ikke er i stand til å kommunisere med evt andre sivilisasjoner. Hvorfor bruke tid på noe vi sannsynligvis aldri får svar på ? Jeg tror Webb teleskopet, kan gi oss svar. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november hocanee skrev (14 timer siden): Jeg forholder meg til fakta ikke synsing. Per i dag har ingen beviser for liv andre steder. Dersom du skal overbevise meg om at vi ikke er alene, kom med bevis. Men det kan du ikke. En kan si at med tanke på faktaene vi har bordet så kan vi ikke med 100% sikkerhet si at det finnes annet liv i universet, men skal vi forholde oss til fakta så kan vi fremdeles si med en viss sikkerhet at det er liv på andre planeter, det er det som er det nærmeste fakta, matte er ikke min sterke side, men sannsynlighetsberegning eller lignende gjør det veldig vanskelig å fullstendig utelukke liv i et så gigantisk univers vil jeg tro. https://en.wikipedia.org/wiki/Drake_equation 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Karltorbj skrev (4 timer siden): Og sannsynligheten for at det er liv, intelligent liv, er veldig stor. Er jo det jeg og mener. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Karltorbj skrev (4 timer siden): Jeg tror Webb teleskopet, kan gi oss svar. Tror du vi kan sitte med kikkerten vår og se ned på alle de små grønne mennene ? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november (endret) Vokteren skrev (5 timer siden): Et tema som har vært diskutert siden tidenes morgen og som kun har begrenset filosofisk/teoretisk interesse. Avstander og et ugjestmildt verdensrom gjør at vi ikke er i stand til å kommunisere med evt andre sivilisasjoner. Hvorfor bruke tid på noe vi sannsynligvis aldri får svar på ? For det første får du snakke på vegne av din egen interesse, det er mange som har interesse for dette og det har stor betydning for verden. For det andre er i hovedsak teoretikerne som tror vi aldri får svar på dette, gjennom sitt syn (tunnelsyn) på det de hittil vet om virkeligheten/fysikken i dag(avstandene gjør det umulig etc.). Da lukker man øyne for ganske mye annen informasjon som er der ute. Jeg selv vil ikke bli et sekund overrasket om vi opplever første kontakt / verdensomspennende bevis innen allerede 5 år. Endret 10. november av MrL 1 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Vokteren skrev (43 minutter siden): Tror du vi kan sitte med kikkerten vår og se ned på alle de små grønne mennene ? Nei, men de kan, blant mye, se at en planet, har mye oksygen foreksempel, noe som sannsynliggjoer, at det er liv, veldig sterkt. 1 Lenke til kommentar
Curuion Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november 5 hours ago, Vokteren said: Et tema som har vært diskutert siden tidenes morgen og som kun har begrenset filosofisk/teoretisk interesse. Avstander og et ugjestmildt verdensrom gjør at vi ikke er i stand til å kommunisere med evt andre sivilisasjoner. Hvorfor bruke tid på noe vi sannsynligvis aldri får svar på ? Hadde ikke kommet noe sted uten å bruke tid på ting man ikke har peiling om. 44 minutes ago, Vokteren said: Tror du vi kan sitte med kikkerten vår og se ned på alle de små grønne mennene ? Om det er intelligent liv der ute, så kan det jo være mulig at vi kan se spor etter de. Problemet er vel at vi ikke vet hva vi skal se etter, og har kun jorda som referanse for å lete etter liv. 1 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november hocanee skrev (19 timer siden): Jeg forholder meg til fakta ikke synsing. Per i dag har ingen beviser for liv andre steder. Dersom du skal overbevise meg om at vi ikke er alene, kom med bevis. Men det kan du ikke. Det er ikke fakta at det ikke finnes liv på andre planeter, bare fordi vi ikke har bevis for det. Verken jeg eller du har bevis for våre påstander. Men sannsynligheten for at det finnes liv på andre planeter, er ekstremt mye større, enn sannsynligheten for at det ikke gjør det. Hvorfor skal jorden, blant billioner på billioner av planeter, være den eneste planeten hvor liv kan oppstå? Hva gjør jorden så spesiell? 2 Lenke til kommentar
hocanee Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november 4 hours ago, Nukleosid said: Det er ikke fakta at det ikke finnes liv på andre planeter, bare fordi vi ikke har bevis for det. Verken jeg eller du har bevis for våre påstander. Men sannsynligheten for at det finnes liv på andre planeter, er ekstremt mye større, enn sannsynligheten for at det ikke gjør det. Hvorfor skal jorden, blant billioner på billioner av planeter, være den eneste planeten hvor liv kan oppstå? Hva gjør jorden så spesiell? Det mange faktorer som gjør jorden spesiell. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november MrL skrev (17 timer siden): For det første får du snakke på vegne av din egen interesse, det er mange som har interesse for dette og det har stor betydning for verden. For det andre er i hovedsak teoretikerne som tror vi aldri får svar på dette, gjennom sitt syn (tunnelsyn) på det de hittil vet om virkeligheten/fysikken i dag(avstandene gjør det umulig etc.). Da lukker man øyne for ganske mye annen informasjon som er der ute. Jeg selv vil ikke bli et sekund overrasket om vi opplever første kontakt / verdensomspennende bevis innen allerede 5 år. Tja, når noen gjennom hundrevis av år har forsøkt å holde denne ideen varm uten å få noen svar, må det være opportunt å stille spørsmål om nytten og de bakenforliggende årsakene. Dette begynner å ligne en religiøs sekt som venter på verdens undergang uten at det går oppfyllelse, men hvor den egentlige agendaen er å dyrke en tro, dominere, samle inn penger og skremme. Hvis det skulle finnes liv på andre planeter, er det overveiende sannsynlig at disse er på et helt fremmed nivå i utviklingen. Det er utopisk at vi kan kommunisere med eller besøke disse pga avstander og ugjestmildt verdensrom. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november (endret) Vokteren skrev (2 timer siden): Tja, når noen gjennom hundrevis av år har forsøkt å holde denne ideen varm uten å få noen svar, må det være opportunt å stille spørsmål om nytten og de bakenforliggende årsakene. Dette begynner å ligne en religiøs sekt som venter på verdens undergang uten at det går oppfyllelse, men hvor den egentlige agendaen er å dyrke en tro, dominere, samle inn penger og skremme. Hvis det skulle finnes liv på andre planeter, er det overveiende sannsynlig at disse er på et helt fremmed nivå i utviklingen. Det er utopisk at vi kan kommunisere med eller besøke disse pga avstander og ugjestmildt verdensrom. Naturlige spørsmål, men som jeg skrev - disse alle basert på limitasjonen om det du vet og kan bevise i dag. Du kommer ikke til å få svar på disse spørsmålene gjennom vitenskapen - helt enda - men kanskje snarere enn de fleste tror. Det finnes massiv mengder informasjon der ute som besvarer alle de spørsmålene, men de er ikke regnet som direkte bevis - og det er det forsåvidt grunner til. Men du kunne tatt et bilde av en UFO i dag, eller sett et romvesen - og ingen ville trodd deg. Setter man seg godt inn i all informasjonen der ute, vil du dog finne til slutt en rød trød som ikke bare indikerer annet liv, men medfører et nytt bilde av virkeligheten. Uannsett hvor mye man forholder seg til fakta(det man 100% vet), jo mer man graver i den informasjon jo vanskeligere blir det nok å tro det ikke finnes romvesner. Endret 11. november av MrL 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november hocanee skrev (16 timer siden): Det mange faktorer som gjør jorden spesiell. Er det ? Som hva da ? 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november MrL skrev (4 timer siden): Naturlige spørsmål, men som jeg skrev - disse alle basert på limitasjonen om det du vet og kan bevise i dag. Du kommer ikke til å få svar på disse spørsmålene gjennom vitenskapen - helt enda - men kanskje snarere enn de fleste tror. Det finnes massiv mengder informasjon der ute som besvarer alle de spørsmålene, men de er ikke regnet som direkte bevis - og det er det forsåvidt grunner til. Men du kunne tatt et bilde av en UFO i dag, eller sett et romvesen - og ingen ville trodd deg. Setter man seg godt inn i all informasjonen der ute, vil du dog finne til slutt en rød trød som ikke bare indikerer annet liv, men medfører et nytt bilde av virkeligheten. Uannsett hvor mye man forholder seg til fakta(det man 100% vet), jo mer man graver i den informasjon jo vanskeligere blir det nok å tro det ikke finnes romvesner. Det finnes også mengder av informasjon om at jorden er flat eller at månen er en gul ost, hvis man leter lenge nok etter de svarene man ønsker seg. Vitenskapelig hold i denne «informasjonen» er dog en mangelvare. Jeg tviler ikke på at det fortsatt er forhold som er uoppdaget eller uutforsket, men å lete etter sivilisasjoner som vår og som vi kan besøke/kommunisere med i det ytre rom, er religiøs ønsketenkning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå