Gå til innhold

Vi er trolig alene i universet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MrL skrev (På 18.11.2024 den 11:02 AM):

Hva regnes som finne "bevis"? Kun de vitenskaplige?

Hva er ikke-vitenskapelige bevis? Anekdoter og dårlige historier? 

Sitat

Til eksempel, CIA rapport på 90 tallet om en hendelse i Sibiria registrert av KGB:

Man har ikke bevist romvesner, men det er utallige mengder vitnemål, rapporterte hendelser kan ikke bare avfeies som bevis. I en rettsak er også vitnemål regnet som bevis. Vitenskaplige håndfaste bevis, nei ikke enda. Det vil si, det er veldig mye som tilsier at det finnes - men bare ikke er offentlig publisert. Bare i denne saken alene er det en 250 siders CIA rapport med bilder fra hendelsen som fortsatt er klassifisert. 

Absolutt. Disse er også bevis, som må veies opp mot kjente fakta som at folk innbiller seg ting, har flyktig hukommelse osv - og mot det faktum at ingen kjente astronomer har vært i stand til å detektere noen spor av utenomjordisk liv, verken i verdensrommet eller på besøk her. 

Når disse bevisene veies opp mot hverandre, er det mer enn god grunn til å betvile at vi har hatt utenomjordisk besøk. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Absolutt. Disse er også bevis, som må veies opp mot kjente fakta som at folk innbiller seg ting, har flyktig hukommelse osv - og mot det faktum at ingen kjente astronomer har vært i stand til å detektere noen spor av utenomjordisk liv, verken i verdensrommet eller på besøk her. 

Når disse bevisene veies opp mot hverandre, er det mer enn god grunn til å betvile at vi har hatt utenomjordisk besøk. 

Du har rett, det er saa sinnsvake avstander, det er snakk om, at det blir veldig vanskelig. Selv om webb teleskopet, skulle oppdage noe, saa er det, mangen millioner lysaar borte og der med,like mangen aar gammelt. 

Men kanskje vi kan finne bevis, eller tydelige tegn paa, at det har oppstaatt og vaert liv paa andre planeter tidligere, ihvertfall.

Ikke lite bare det.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (47 minutter siden):

Jeg lurer på, hvem har egentlig lagt disse bevisene opp mot hverandre.

Hvor mange astonomer så den flere timer lange møtet i kongressen forrige uke som også diskuterte organiserte myndighetsprogram for å plukke opp alien romskip? Det gjorde jeg.

Problemet er at de fleste gjør ikke noen god oppveiing i det hele tatt. Jeg tror de fleste først og fremst ikke har ikke peiling hvor mye informasjon det er der ute, og de fleste - med brøkdelen av informasjonen de har - gjør en komplett avvisning mot alt fordi man holder fast de fleste av bevisene er tøv og overbevisningen om at vår hittil forståelse av universet er fasit, og derfor blind avviser noe som kolliderer med dette. 

Men dette er bemerkninger fra meg, ikke noe vi trenger å diskutere. Siden dette blir mitt innlegg nr 10.000 på diskusjon.no, vil jeg bruke den anledningen til å oppfordre alle til å se ut av teleskopet og utvide horisonten for den informasjonen som er der ute.

Jeg tror nemlig vi ikke er mange år unna et sjokk for de fleste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...