Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Turistar som leiger elbil og har null erfaring...


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (3 timer siden):

Hvordan avslutter man ladeøkten ved kortbetaling forresten?

Bipper man kortet igjen? Sånn som på parkeringsautomater?

Jeg har kun prøvd det en gang, men da tappet jeg kortet for å starte og tappet igjen for å avslutte. Enkelt og greit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (3 timer siden):

Hvordan avslutter man ladeøkten ved kortbetaling forresten?

Bipper man kortet igjen? Sånn som på parkeringsautomater?

Trenger det å være så mer komplisert annet enn at automaten selv ser at kontakten er tilbake på plass og avslutter ladeøkten da.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Hansien said:

Trenger det å være så mer komplisert annet enn at automaten selv ser at kontakten er tilbake på plass og avslutter ladeøkten da.

Ladingen må avsluttes for at bilen skal låse opp kabelen. Du har ikke lyst til å trekke ut en kabel som leder 500A uten at strømmen rampes ned først. Det finnes riktignok kontrollpinner som bryter før DC pinnene, men du vil ikke ha det som eneste sikkerhet mot å dra ut en heftig lysbue og potensiellt starte en brann.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (Akkurat nå):

Ladingen må avsluttes for at bilen skal låse opp kabelen. Du har ikke lyst til å trekke ut en kabel som leder 500A uten at strømmen rampes ned først.

Tenkte jeg ikke på. En enkel stoppknapp istedenfor da. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Hansien said:

Tenkte jeg ikke på. En enkel stoppknapp istedenfor da. 

Det er noe som finnes på praktisk talt alle ladere. Men siden eier av bilen gjerne er et annet sted under lading vil man gjerne at det er den som startet ladingen som må autentisere seg for å kunne stoppe ladingen også slik at ikke uvedkomne kan avbryte ladingen din. Så om man trykker på stopp blir man gjerne bedt om å vise NFC/CC kort til laderen igjen. Dette er et veldig løst problem.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, bzzlink said:

Hvordan avslutter man ladeøkten ved kortbetaling forresten?

Bipper man kortet igjen? Sånn som på parkeringsautomater?

Tapper kortet igjen og stoppar ladinga.
På Uno-X så er det slik. Tappar ein kortet på kortterminalen så spør den om ein vil stoppe ladinga.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Tråden har sklidd litt ut. Problemet her var ikkje å starte eller betale for lading, dei hadde appen og den fungerte fint. Du kan scanne QR koden på uttaket og få rett plugg i appen.

Kortbetaling vil nok gjere ting endå enklare. Spesielt for turistar som kan bruke Visa eller Mastercard osv utan å styre med app.
Det finnest vel apps i dag som støttar det meste av ladeoperatørar i Europa, men desse skal jo tene pengar og tek ekstra betalt.

Automatisk lading ala Tesla kjem nok på fleire og fleire bilar.
Er vel noko Plug & Charge greie på Mer sine stasjonar med VW ID bilane trur eg.

Tesla opnar i desse dagar opp sine stasjonar i USA for Ford sine bilar og der går ting automatisk via ein CSS1 til J3400 adapter som Ford kundar kan bestille.
Set adapter i Tesla pluggen (J3400) og set adapter i bilen så startar lading automatisk.
Korleis ein stoppar ladinga veit eg ikkje, har ikkje sett video om prosessen endå.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
4 hours ago, barfoo said:

Dette er pisspreik

Les artikkelen der recharge peker på utfordringene med å sette betalingsterminal på eksisterende stolper

eller Google Dunning Kruger

4 hours ago, barfoo said:

Dagens ladestasjoner har åpenbart eit API som styrer ladinga. Korleis det er implementert veit eg ikkje, men det er totalt uvesentleg.

Ja de har _hver sitt_ API pr hardwareprodusent… 

Nei det er ikke uvesentlig hvordan det er implementert, det er mye lettere å få en betalingsløsning for forhåndsautentiserte kredittkort til å snakke med et backend, enn det er å få en chip/pin betalingsterminal til å gjøre det. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, barfoo said:

Nei, det er jo ikkje slik det fungerer stortsett. Parkeringsoperatøren tar enten sjansen for tap (tapet er trass alt relativt lite, tusenlapp eller mindre), eller reserverer eit beløp som vil dekke dei fleste scenario. Når parkeringa vert avslutta trekker dei rett beløp og avslutter reservasjonen.

Det er samme som skjer når du fyller bensin med kort. Det samme kan skje ved lading: ladeoperatør reserverer t.d. 600,- på kortet. Reservasjonen er gyldig i mange dager om den ikkje vert avslutta. Kva er risikoen for svindel her? Det er slik bensinfylling fungerer.

Poenget med reservasjoner er at seljar skal vere sikker på at det er penger på kortet.

Slik jeg har skjønt det så kan reservasjonen av penger bli stående i mange dager dersom det skjer en feil, men man kan ikke gjøre motregninga og ta betaling uten ny autentisering, med mindre man gjør det innen 20 minutter etter autentiseringen for tap to pay.

Hvis man derimot gjør en forhåndsbetaling er det annerledes da kan man justere ned beløpet ved en motregning uten ny autentisering dagevis etterpå.

Det er jo allerede gode løsninger for dette, men å kreve det på alle eksisterende ladestolper er feil. Som recharge sier, så lenge de bestiller ladestolper med integrerte terminaler er problemet løst
 

….Men det gjør det også dyrere å bygge ut nye lokasjoner

Så fra et forbrukerperspektiv vil jeg gjerne ha apple pay bipp for å starte - bipp for å stoppe på alle ladestolper.

Men om det senker utbyggingstakten av nye lokasjoner, gjør lading dyrere osv. som de som bygger ladenettverk sier at det gjør….

….Så synes jeg tvungen roaming slik at jeg kan bruke foretrukket app over alt + plug to charge er en bedre løsning å tvinge igjennom.

Det er allerede ulønnsomt å bygge ladestasjoner og drives stort sett igjennom statstøtte eller et løfte om fremtidig inntjening slik jeg har skjønt. 
 

Når man ser at bygge/innstallasjonskost pr Tesla lader er 1/5 av hva det koster å sette opp en av konkurrentene sine, så er det ganske lett å se hva som er mest skalerbart.

Som jeg innledet med anser jeg drivstoffylling som en integrert del av opplevelsen av å kjøre elbil, vi må ofre bittelitt brukervennlighet for å gjøre det billigst mulig å bygge ut.

Veldig mange biler støtter plug and charge. Press på dette fra lovgivere ville gjort den enda lenger

Plug&Charge   
Bilmerker Klargjort
Audi e-tron Ja
Audi Q8 e-tron Ja
Audi Q4 e-tron Ja, fra 2023
Audi e-tron GT Nei
BMW i4 Ja, fra 2023
BMW i7 Ja, fra 2023
bMW iX1 Ja, fra 2023
BMW iX3 Ja, fra 2023
BMW iX Ja, fra 2023
BYD Nei
Ford Mustang Mach-E Ja, siden  juni 2021
Ford Transit Ja 
Hongqi  Nei
Hyundai Ionic 5 Nei, men klargjort. Ingen dato satt
Hyundai Ionic 6 Nei, men klargjort. Ingen dato satt
Hyundai Kona Nei, men klargjort. Ingen dato satt
Jaguar Nei
Kia EV9 Ja
Kia EV6 Ja, fra nå
Kia Niro  Ja, fra nå
Mazda MX-30 Nei
MG Nei
Mercedes-EQ EQE  Ja
Mercedes-EQ EQE SUV Ja
Mercedes-EQ EQS Ja
Mercedes-EQ EQE SUV Ja
Nio Nei
Peugeot Nei
Polestar 2 Nei
Polestar 3 Ja
Renault Nei
Skoda Enyaq Ja, etter uke 29 2022
Subaru Solterra Nei
Toyota Nei
Volkswagen ID.3/4/5/Buzz Ja, etter uke 28 2022
Volvo C40/XC40 Nei
Volvo EX 90 Ja
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, barfoo said:

Dette er pisspreik.

Dagens ladestasjoner har åpenbart eit API som styrer ladinga. Korleis det er implementert veit eg ikkje, men det er totalt uvesentleg. Å integrere betalignsterminal mot samme backend som eksisterer i dag for styring av ladestasjoner er ikkje uoverkommeleg oppgave. Skilnaden blir at backend må støtte ein ny betalingstype.

Dvs. at ladestasjon og kortterminal treng ikkje kommunisere. Det er nok at begge kommuniserer mot backend. Ladestasjon treng ikkje bry seg om meir enn at den får signal om å starte lading, og rapportere effekt og eventuelle andre parametere tilbake til ei løysing som så belaster kredittkort.

Og siden det har for lengst blitt varslet at krav om kortbetaling kommer har garantert alle ladeselskaper med et minimum av vett alt installert hardwaren for kortbetaling og har systemene klargjort. De trenger nok bare aktivere systemene med et minimum av integrasjon for at det skal være operasjonellt.

Forskjellen på en dum NFC leser og en kortterminal er i stort sett bare en kryptomodul som koster nada.

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (2 timer siden):

Automatisk lading ala Tesla kjem nok på fleire og fleire bilar.
Er vel noko Plug & Charge greie på Mer sine stasjonar med VW ID bilane trur eg.

Men litt verre med leiebiler. Vil ikke nødvendigvis legge til leiebil på egen bruker, så kortterminal bør komme overalt som et alternativ spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, bzzlink said:

Les artikkelen der recharge peker på utfordringene med å sette betalingsterminal på eksisterende stolper

Ja, herregud. Det sjokkerer virkelig at en bransje motsetter seg regulering!

2 hours ago, bzzlink said:

Ja de har _hver sitt_ API pr hardwareprodusent… 

Ja, men backendsystema har altså moduler for å snakke med laderane. Det som må leggast til er støtte for å snakke med betalingsterminaler. Det er ikkje uoverstigeleg hindring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, barfoo said:

Ja, men backendsystema har altså moduler for å snakke med laderane. Det som må leggast til er støtte for å snakke med betalingsterminaler. Det er ikkje uoverstigeleg hindring.

Som du sier er backenden for å aktivere ladere alt der, og alt integrert nødvendigvis. De er forøvrig neppe unike pr. hardwareprodusent. OCPP er vel etablert. Det er neppe noe vesentlig behov eller apetitt i markedet for proprietære kontrollprotokoller.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Nimrad said:

Men litt verre med leiebiler. Vil ikke nødvendigvis legge til leiebil på egen bruker, så kortterminal bør komme overalt som et alternativ spør du meg.

Med full automatikk så vil rekninga for lading kome frå utleigar.

Kort er heilt klart det enklaste. Dei fleste nye stasjonar som kjem i år vil nok ha dette, og gamle må ha det på plass før utgangen av 2025.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, sverreb said:

16 kr. pr. kWh pluss 200kr servicegebyr pr. ladesesjon....

Og service fee for opplading på 350kr + 25kr pr kWh dersom du leverer den med mindre enn 90% SoC.......

 

Det er et gjennomgående problem med bilutleieselskaper. 

Det er et utrolig prissensitivt marked med tilnærmet perfekt konkurranse de opererer i. Så de gruser prisen på utleie tilnærmet 0 eller minus margin, og tar det igjen i den lille skriften. 

Jeg betalte 100 EUR for en golf stv. en uke i Portugal. Barnesetet jeg trengte å leie kosta 80 EUR (de oppga ikke pris på barneseter på nettsiden, bare en ca. pris på 40 eur som var endret til 80 når jeg sto i skranken...) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...