Gå til innhold

Fly Fordelsprogrammer: Oversikt


Anbefalte innlegg

Husk og følg kampanjer hos fly selvskapene. Qatar har hatt 3X Avios kampanjer i det siste.

Jeg har akuratt landet i Oslo etter en rask tur til Jakarta med Qatar.. Med platinum kort og 3X avios  så tjente jeg nesten 60 000 avios på en tur for en Classic billett 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Noe nytt her om hva som kan være beste fordelsprogram? Jeg flyr ikke så mye i året. det blir kanskje 1 tur til USA/Asia i året, 1 tur til europa og et par innenriksflyvninger. Det jeg ønsker er noe som på god vei kan finansiere tur i biz for meg og madamen for de lange flyvningene til USA/Asia. Enten ved at jeg  med poeng/miles kan finansiere hele turen i biz (om det går) eller at jeg kjøper billett på økonomi og bruker poeng/miles for oppgradering. Siden jeg ikke flyr så mye så må jeg kanskje satse på å tjene en del poeng fra bruk av kredittkort?

Lenke til kommentar
tommy18 skrev (1 time siden):

.... må jeg kanskje satse på å tjene en del poeng fra bruk av kredittkort?

Med ditt trafikkvolum er nok betalt kredittkort som SAS Mastercard Premium og flere hundre tusen i omsetning gjennom kortet eneste måte å få tak i det du ønsker. Det enkelte gjør for å nå målet er å ta utlegg for selskapet de jobber for gjennom kortet.

Husk at fordeler dette genererer også skal rapporteres til skattemyndighetene og skattes for.

Lenke til kommentar

Med bare 1 lang tur i året så får du lagt i fra nok miles/poeng til og booke Busniess. Da er som Nevnt over Sas Mastercard nesten eneste muligheten.

Har selv Platinum status hos et selvskap, og har hatt så langt i år 52 fly turer, hvor har hatt 6 turer til Asia. Plus flere turer til midt østen.

På en tur til Thailand / Malaysia / Singapore så tjener jeg 18 - 22 000 miles tur retur.
 

Og upgrade til Busniess på Oslo - Doha eller Doha -Bangko/ Doha - Singapore. Koster 20 000 / 40 000 miles per fly ( kommer ann på om det er Classic/Convinience/Comfort økonomi billett )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.  Valget står mellom SAS Mastercard Premium og SAS Amex Premium, og jeg tror nok sistnevnte vil passe bedre for meg siden jeg ikke vil ha høyt nok forbruk for å klare 200k eurobonuspoeng ila 1 år, det må man jo ha et helt sinnsykt forbruk for å klare?

Estimert forbruk: 150k hos norgesgruppen hvert år gir 34700 EB. Da er målet allerede nådd med SAS Amex Premium, mens det er fortsatt langt igjen med SAS mastercard premium. Foruten norgesgruppen blir snitt forbruk i måneden ca 15k-20k, og vil fortsatt være langt unne målet med 200k EB om SAS mastercard skal forsvares.

Endret av tommy18
Lenke til kommentar
tommy18 skrev (34 minutter siden):

Takk for svar.  Valget står mellom SAS Mastercard Premium og SAS Amex Premium, og jeg tror nok sistnevnte vil passe bedre for meg siden jeg ikke vil ha høyt nok forbruk for å klare 200k eurobonuspoeng ila 1 år, det må man jo ha et helt sinnsykt forbruk for å klare?

Estimert forbruk: 150k hos norgesgruppen hvert år gir 34700 EB. Da er målet allerede nådd med SAS Amex Premium, mens det er fortsatt langt igjen med SAS mastercard premium. Foruten norgesgruppen blir snitt forbruk i måneden ca 15k-20k, og vil fortsatt være langt unne målet med 200k EB om SAS mastercard skal forsvares.

De som drar dette lengst tar jo alt forbruk omtrent igjennom EB, med å bruke tjenester som killbill etc. For min del så reiser jeg så mye og får poeng den veien at jeg har ikke satt meg inn i det. 

Premium er nice om målet er å fly biz på sas sine produkter, og en tar høyde for at det er vanskelig å finne billetter. 

Ellers er nok CT veien å gå. 

Selv bruker jeg premium enn så lenge

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hamglock skrev (6 minutter siden):

Si meg er alt dette styret verdt det?

Jeg mener sammenlignet med å bare bestille fly hos billigste flyselskap og å ha et vanlig kredittkort som for eksempel Morrow som gir 1% bonus på varekjøp og 2% på nettkjøp.

Om en ønsker å fly biz eller bedre til billig penge, absolutt. 

Jeg opptjener stort sett nok til å fly 3-4 ganger t/r I biz med sas til Asia/USA, pr år. Skal godt gjøres med cashback på 1-2%.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Skulle sjekke mulighetene for en tur til Sør-Amerika (Colombia) til sommeren.

Da SAS var på Star Alliance var det alt så enkelt via en god del topp flyselskaper som Lufthansa, Copa, Avianca, Turkish, United, Swiss.

Nå ser jeg mulighetene via SkyTeam og valgene er elendige sammenlignet. Kun Air France og KLM kan brukes i praksis.

SkyTeam alliansen virker forferdelig 😞

Lenke til kommentar
Thorz skrev (3 timer siden):

Skulle sjekke mulighetene for en tur til Sør-Amerika (Colombia) til sommeren.

Da SAS var på Star Alliance var det alt så enkelt via en god del topp flyselskaper som Lufthansa, Copa, Avianca, Turkish, United, Swiss.

Nå ser jeg mulighetene via SkyTeam og valgene er elendige sammenlignet. Kun Air France og KLM kan brukes i praksis.

SkyTeam alliansen virker forferdelig 😞

Om du ikke skal fly via USA, som advares mot på det sterkeste, så er Lufthansa og Turkish alternativene i Star Alliance om du skal til Colombia. Så det er begrenset med valg der også. Når man bytter allianse blir det alltid endringer og husk at alternativet var at SAS kunne gått konkurs. Da er jo SkyTeam et mye bedre alternativ.

Om du flyr endel er det lurt å skaffe seg status i flere allianser, slik som jeg har gjort.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (15 minutter siden):

Om du ikke skal fly via USA, som advares mot på det sterkeste, så er Lufthansa og Turkish alternativene i Star Alliance om du skal til Colombia. Så det er begrenset med valg der også. Når man bytter allianse blir det alltid endringer og husk at alternativet var at SAS kunne gått konkurs. Da er jo SkyTeam et mye bedre alternativ.

Om du flyr endel er det lurt å skaffe seg status i flere allianser, slik som jeg har gjort.

Hadde det kanskje ikke vært bedre om Lufthansa kjøpte seg opp i SAS i stedet for AF/KLM.

Tror jeg leste noe om at de forsøkte nå også, men at Air France/KLM ga bedre pris.

Lufthansa forsøkte først i 2008
https://e24.no/naeringsliv/i/8mXGRE/lufthansa-skulle-kjoepe-sas-i-2008
Deretter forsøkte de på nytt i 2013
https://www.nettavisen.no/okonomi/lufthansa-apner-for-a-kjope-sas/s/12-95-3685118


 

Lenke til kommentar
30 minutes ago, robertaas said:

Om du ikke skal fly via USA, som advares mot på det sterkeste, så er Lufthansa og Turkish alternativene i Star Alliance om du skal til Colombia. Så det er begrenset med valg der også.

Lurer på hvorfor advarselen mot å reise gjennom USA? Det finnes en god del økonomiske muligheter slik. Jeg har reist 5-6 ganger via MIA JFK og EWR og bortsett fra en del lange køer et par ganger via MIA har opplevelsen vært helt ok.

Jeg har brukt og tjent Eurobonus poeng via Avianca og Copa mange ganger før så valgene var mye bedre i mitt tilfelle.

Quote

alternativet var at SAS kunne gått konkurs. Da er jo SkyTeam et mye bedre alternativ

Der har du rett. Jeg bare syns det var så trist å se at mulighetene i mitt spesielt tilfelle har blitt begrenset.

Quote

Om du flyr endel er det lurt å skaffe seg status i flere allianser, slik som jeg har gjort.

Bruker du kredittkort for å tjene poeng hos andre allianser enn Eurobonus? Kanskje jeg burde undersøke hvordan kunne man tjene poeng på en enkelt måte på Star Alliance nå som SAS er ikke lenger i. Jeg har bare blitt så vant i å tjene påeng hos SAS via kredittkortet innlands at jeg har aldri tenkt å sjekke andre muligheter.

Takk!

Endret av Thorz
Lenke til kommentar
DJViking skrev (13 minutter siden):

Hadde det kanskje ikke vært bedre om Lufthansa kjøpte seg opp i SAS i stedet for AF/KLM.

Tror jeg leste noe om at de forsøkte nå også, men at Air France/KLM ga bedre pris.

Tror nok mange hadde ønsket å forbli i Star Alliance, men det er vanskelig å velge et mye lavere bud som kanskje ville ført til at SAS ville ha ny økonomisk krise innen kort tid.

Lenke til kommentar
Thorz skrev (29 minutter siden):

Lurer på hvorfor advarselen mot å reise gjennom USA? Det finnes en god del økonomiske muligheter slik. Jeg har reist 5-6 ganger via MIA JFK og EWR og bortsett fra en del lange køer et par ganger via MIA har opplevelsen vært helt ok.

Jeg har brukt og tjent Eurobonus poeng via Avianca og Copa mange ganger før så valgene var mye bedre i mitt tilfelle.

Problemet er at flyplasser i USA ikke har internasjonale soner. Du må gjennom immigrasjon med ESTA eller til og med visum til USA om du har besøkt for mange land. Du kan være heldig og komme gjennom immigrasjon på 20 minutter, men det kan plutselig ta over 3 timer. En norsk journalist som leste en bok om midtøsten hadde boken i hånden gjennom immigration og klarte ikke gi gode svar på hvorfor han leste om dette. Etter nøye hulromsundersøkelse havnet han på glattcelle istedefor på neste fly.

Slipper immigration deg gjennom må innsjekket bagasje hentes ut, taes gjennom tollen og sjekkes inn igjen.

Og siden du er landside nå må du gjennom sikkerhetssjekk igjen. Er du uheldig kan det være flere timers kø.

De som ikke reiser via USA kan bare gå fra en gate til en annen fx i en europeiske flyplass og ikke bry seg om dette styret.

 

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...