Gå til innhold

Fly Fordelsprogrammer: Oversikt


Anbefalte innlegg


Jeg laget meg en liten oversikt over forskjellige fordelsprogrammer til diverse flyselskap.

Noen av flyselskapene kan bruke samme poengsystem
StarAlliance: EuroBonus
OneWorld: Avios
SkyTeam: Flying Blue

Fordelsprogrammer:

SAS Conscious Traveler
  Opptjening Kredittkort: American Express, SAS Amex
    SAS Amex Classic: 10 Poeng\100kr - Årsgebyr 0kr
    SAS Amex Premium: 15 Poeng\100kr - Årsgebyr 1020kr
    SAS Amex Elite: 20 Poeng\100kr - Årsgebyr 4020kr
    SAS Mastercard: 20 Poeng\100kr - Årsgebyr 345kr
    SAS Mastercard Premium: 25 Poeng\100kr - Årsgebyr 1495kr
  Trumf-Bonus kan overføres til EuroBonus
  Poengsystem: EuroBonus
  Alliance: Star Alliance

Norwegian Reward
  Opptjening Kredittkort: Norwegian Mastercard
    Fra 0.5% til 10% CashPoints på all handel
  Poengsystem: CashPoints

Turkish Airlines Miles&Smiles
  Ser ikke ut som Miles&Smiles er tilgjengelig for Norge
  Kan bruke EuroBonus
  Alliance: Star Alliance

Lufthansa Miles & More
  Opptjening Kredittkort: American Express, reMember
    re:member Black: 2% i reward rabatt ved kjøp
  Kan bruke EuroBonus
  Alliance: Star Alliance

Finnair Plus
  Opptjening Kredittkort: American Express
    American Express Green: 1poeng\1kr - Årsgebyr 650kr
    American Express Gold: 1poeng\1kr - Årsgebyr 2100kr
    American Express Platinum: 1poeng\1kr - Årsgebyr 7800kr
  Poengsystem: Avios
  Alliance: OneWorld
  Priser/Poeng for Kjøp og Oppgradering: https://www.finnair.com/no-en/finnair-plus/collect-and-use-avios/use-avios-on-finnair-award-flights
  Finnair gikk over til Avios 09.03.2024, og den overgangen er ikke helt 100% gjennomført ennå i følge Finnair Kundeservice.

Qatar Privilege Club
  Opptjening Kredittkort: American Express, reMember
    re:member Black: 2% i reward rabatt ved kjøp
  Poengsystem: Avios og Qpoints

KLM Flying Blue
  Opptjening Kredittkort: Flying Blue Mastercard
    Premium: 15 Miles\100kr - Årsgebyr 695kr
    Classic: 7 Miles\100kr - Årsgebyr 365kr
  Alliance: SkyTeam¨

 

American Express Amex Poeng kan overføres til Avios, som kan brukes på Finnair Plus og Qatar Privilege Club.
Jeg tror også Amex poeng kan overføres til EuroBonus, men er det EuroBonus man vil spare opp ser det ut at SAS Amex er bedre å bruke.

 

I tillegg til opptjening med Kredittkort, så tjener man bonuspoeng ved kjøp av flyreiser, og hotell/leiebil via partnere.

KLM Flying Blue
    Explorer: 4 miles for hver euro du bruker
    Silver: 6 miles for hver euro du bruker
    Gold: 7 miles for hver euro du bruker
    Platinum: 8 miles for hver euro du bruker
    Flying Blue Ultimate: 9 miles per brukt euro

Virker også som man kan få ekstra bonus dersom man handler hos diverse partnere til programmene som Restauranter, Hoteller, Butikker, Nettbutikker. Jeg lister ikke opp disse her. SAS sier selv de har over 400 partnere.

Etter man har valgt et fordelsprogram, så bør man nok sette seg inn i disse for å maksimere opptjeningen både ved og utenfor reise.


SAS går inn i SkyTeam - Samme allianse som KLM etter at Air-France/KLM går inn på eiersiden. Så kanskje de vil gå over til Flying Blue i stedet for EuroBonus.
Foreløpig er ikke SAS på listen her:
https://www.skyteam.com/en/frequent-flyers/earn-miles/

> I avtalen kommer det også fram nye detaljer om framtida for SAS lojalitetsprogram EuroBonus. Og i avtalen slås det fast et det er konkrete planer mellom partene for å ta inn SAS sitt Eurobonusprogram i Flying Blue, som er lojalitetsprogrammet til Air France og KLM.
Kilde: https://dinside.dagbladet.no/reise/dette-skjer/80471240
https://simpleflying.com/air-france-klm-flying-blue-sas-eurobonus-merger/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
robertaas skrev (20 minutter siden):

En av utfordringene med å slå sammen programmene er at Eurobonus har Lifetime Gold mens Flying Blue har lifetime Platinum.

Nei. Eurobonus skal fortsette som før.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (42 minutter siden):

En av utfordringene med å slå sammen programmene er at Eurobonus har Lifetime Gold mens Flying Blue har lifetime Platinum.

Ser ikke utfordringen? Flying Blue må bare godkjenne gold på en av sine nivå, litt som EuroBonus har diamant men det er bare gold som blir gjenkjent av Star alliance

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ser ikke utfordringen? Flying Blue må bare godkjenne gold på en av sine nivå, litt som EuroBonus har diamant men det er bare gold som blir gjenkjent av Star alliance

Flying Blue har allerede Gold, men ikke lifetime. Skjønner ikke hva du mener Flying Blue skal gjøre om kunder skal migreres fra Eurobonus:

1) Innføre Lifetime Gold, men bare for de som tidligere hadde Eurobonus? Det ville gi klager fra andre kunder som ikke kan få det.

2) La de med Lifetime Gold eller på vei til det få Lifetime Platinum? Enda mer klager fra andre kunder.

3) Tilgjengeliggjøre Lifetime Gold for alle i Flying Blue. De har allerede vurdert det og fant at kun Lifetime Platinum var det mest lønnsomme.

4) La alle med Lifetime Gold miste statusen. PR-skandale og tap av lojalitet fra SAS-kunder som var det som utgjorde verdien i oppkjøpet.

Tror ikke det er andre alternativer om man skal slå sammen programmene.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (8 timer siden):

Flying Blue har allerede Gold, men ikke lifetime. Skjønner ikke hva du mener Flying Blue skal gjøre om kunder skal migreres fra Eurobonus:

1) Innføre Lifetime Gold, men bare for de som tidligere hadde Eurobonus? Det ville gi klager fra andre kunder som ikke kan få det.

2) La de med Lifetime Gold eller på vei til det få Lifetime Platinum? Enda mer klager fra andre kunder.

3) Tilgjengeliggjøre Lifetime Gold for alle i Flying Blue. De har allerede vurdert det og fant at kun Lifetime Platinum var det mest lønnsomme.

4) La alle med Lifetime Gold miste statusen. PR-skandale og tap av lojalitet fra SAS-kunder som var det som utgjorde verdien i oppkjøpet.

Tror ikke det er andre alternativer om man skal slå sammen programmene.

Da er det jo ikke noe problem om begge har gold

Lenke til kommentar
robertaas skrev (1 time siden):

Ehhhh...  hvilken av de 4 opsjonene sa du at de burde velge?

Jeg tenker at den alliansen de går over til bare må godkjenne eurobonus gold som tilsvarende nivå i deres allianse. Hva det heter i den alliansen er jo ikke så viktig, men om det allerede finnes gold og den har tilsvarende ting så er det jo lett. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (37 minutter siden):

Jeg tenker at den alliansen de går over til bare må godkjenne eurobonus gold som tilsvarende nivå i deres allianse. Hva det heter i den alliansen er jo ikke så viktig, men om det allerede finnes gold og den har tilsvarende ting så er det jo lett. 

Ja, det er helt basis for å bli med i alliansen SkyTeam for Eurobonus og det er ingen utfordringer rundt dette. Det som jeg svarte på og la fram utfordringer for var sammenslåing av programmene Flying Blue og EuroBonus. 

Lenke til kommentar
robertaas skrev (1 time siden):

Ja, det er helt basis for å bli med i alliansen SkyTeam for Eurobonus og det er ingen utfordringer rundt dette. Det som jeg svarte på og la fram utfordringer for var sammenslåing av programmene Flying Blue og EuroBonus. 

Slik jeg har forstått det har sas bekreftet at EB består

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (1 minutt siden):

Jeg har burkt Norwegian Mastercard til allt av kortbruk. men merker godt at det ble endret fra 1% ned til 0.5%

er det bedre alternativer for å samle til daglig forbruk?
   

Jeg bruker SAS mastercard premium, med mitt forbruk håver jeg inn ca 2 t/r til USA/Asia i biz hvert år i tillegg til andre opptjeninger ved reiser osv. Det er dog ikke alltid like lett å finne billetter og en må gjerne være tidlig ute og reise på litt klønete tidspunkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (48 minutter siden):

Jeg bruker SAS mastercard premium, med mitt forbruk håver jeg inn ca 2 t/r til USA/Asia i biz hvert år i tillegg til andre opptjeninger ved reiser osv. Det er dog ikke alltid like lett å finne billetter og en må gjerne være tidlig ute og reise på litt klønete tidspunkt. 

Har SAS flyturer til Asia, eller reiser du med andre flyselskap som også bruker EuroBonus?
Turkish Airlines tar også EuroBonus, siden de er med i Star Allance.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (11 minutter siden):

Jeg har valgt meg ut Finnair Plus fordelsprogram, fordi de har flere ruter mot Asia, og ingen mellomlandinger etter Helsinki.

fordelen med eurobonus er jo at en kan bruke star alliance, men dette er jo på vei ut så får se hvor bra det blir etterhvert. Jeg bruker dog eurobonus pga jeg reiser mye i jobb og start/slutt er enten sas eller Norwegian og Norwegian er ikke aktuelt ift at de ikke tilbyr biz på lengre flyvninger så da ble det sas/eurobonus for 10+ år siden og jeg har holdt ved dem siden :)

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Jeg sjekket ut SAS flyreise til Japan Tokyo.
SAS Plus (For Romsligere sete)
T/R 17000kr
Mellomlanding København

En tilsvarende reise med Finnair ville kostet meg 21000kr
Finnair Premium Economy, som også har romsligere sete.
Mellomlanding Helsinki

Hvordan er SAS Plus setene på lengre flyturer?
Finnair fikk nye seter for Premium Economy og Business for noen få år siden.

Men Finnair har også ruter mot Sør-Korea, som er min neste destinasjon, derfor jeg valgte meg ut Finnair Plus fordelsprogram nå.

Får se hva som skjer med SAS EuroBonus. Kanskje når jeg skal dra til Japan jeg velger SAS neste gang.
Jeg har en tidligere kollega som reiste mye til Japan, og han brukte/anbefalte Finnair.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (41 minutter siden):

Hvordan er SAS Plus setene på lengre flyturer?

Den fremste raden er helt ok, jeg kan til nøds strekke meg til dette på lengre turer en vei men ellers må jeg ha biz. Kroppen tåler ikke økonomi lengre. Jeg er også en relativt stor mann så det blir skikkelig trangt for meg. 

 

Våre reiseklasser – SAS Go, SAS Plus og SAS Business | SAS

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Den fremste raden er helt ok, jeg kan til nøds strekke meg til dette på lengre turer en vei men ellers må jeg ha biz. Kroppen tåler ikke økonomi lengre. Jeg er også en relativt stor mann så det blir skikkelig trangt for meg. 

 

Våre reiseklasser – SAS Go, SAS Plus og SAS Business | SAS

Samme gjelder meg.

For Finnair Premium Economy, så er det fremste rad som gjelder. Selv om det er Premium seter, så er det mindre benplass på de andre radene.

Litt tullete at SAS hadde skjermen på en slik lav arm. Man kan bli litt stiv i nakken ved å se ned på den skjermen over lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...