Sinvano Skrevet 9. mars Del Skrevet 9. mars (endret) Jeg installerte nettopp OS på en m.2 disk. Har en SSD disk fra før som OS osv har vært installert på men ønsker nå å slette denne og bruke den som lagrinsdisk til bilder o.l Er det bare å koble den til å formatere hele disken i OS og så er alt greit? Det er jo samme OS på begge diskene men den booter vel fra den nye m.2 disken. Endret 10. mars av Sinvano Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. mars Del Skrevet 9. mars Det skal kunne gjøres slik ja. En bør ha backup av alt i tilfelle noe går galt. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 9. mars Del Skrevet 9. mars Du kan vel få problemer hvis begge diskene sitter i maskinen. Da må boote direkte til BIOS når du slår på maskinen og velge boot rekkefølge der. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 9. mars Del Skrevet 9. mars Du kan teste ved å fysisk koble fra den disken du har tenkt å formatere, og slå på maskinen. Starter maskinen som normalt kan du slå av og koble til disken igjen, starte op for så å formatere disken. Grunnen til at du vil teste dette først er fordi Windows noen ganger (faktisk litt for ofte) lager en oppstarts-partisjon på en annen disk enn selve windows-disken din. Uten denne starter ikke maskinen. 2 Lenke til kommentar
Sinvano Skrevet 9. mars Forfatter Del Skrevet 9. mars Foreløpig har jeg kun m.2 disken i maskinen. Jeg kan jo koble til den andre ssd'en og se hva som skjer når jeg da starter opp maskin. Men ellers skal det kun være å bruke den vanlige formateringsfunksjonen i Windows? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. mars Del Skrevet 9. mars Det greieste er å bruke disk management programmet i Windows, det viser alle partisjonene på hver disk. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 9. mars Del Skrevet 9. mars (endret) Da foreslår jeg at du installerer windows med bare NVME disken i maskinen, også plugger du inn SSD disken etterpå og gjør hva du vil med denne disken. Edit: Leste feil Endret 9. mars av Thor. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. mars Del Skrevet 9. mars Om maskinen booter med bare Windows disken tilkoblet så er vel alt med installasjonen i orden. Lenke til kommentar
Sinvano Skrevet 9. mars Forfatter Del Skrevet 9. mars Jeg skal prøve. Var bare litt bekymret for om noe kunne tulle seg helt når jeg starter opp maskinen med to disker med samme Windows lisens på. Men så lenge maskinen booter fra m.2 bør det vel ikke by på problemer. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 9. mars Del Skrevet 9. mars Sinvano skrev (4 minutter siden): Jeg skal prøve. Var bare litt bekymret for om noe kunne tulle seg helt når jeg starter opp maskinen med to disker med samme Windows lisens på. Men så lenge maskinen booter fra m.2 bør det vel ikke by på problemer. Da booter den antagelig til den "gamle" disken, hvis du ikke tar den ut eller booter direkte til BIOS og bestemmer noe annet.. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. mars Del Skrevet 9. mars Det er i BIOS on velger hvilken disk som det skal bootes fra. Det viktige er at du ser forskjell på de og ikke formaterer feil disk. 1 Lenke til kommentar
Sinvano Skrevet 9. mars Forfatter Del Skrevet 9. mars Ja, men hvis jeg velger å booter fra m.2 og så starter maskin på nytt vil den ikke boote fra m.2 disken da? Lenke til kommentar
Sinvano Skrevet 9. mars Forfatter Del Skrevet 9. mars Velger å boote fra m.2 i BIOS Lenke til kommentar
Iki Skrevet 9. mars Del Skrevet 9. mars Sinvano skrev (6 minutter siden): Velger å boote fra m.2 i BIOS Du velger rekkefølge på hvilke ssd/harddisk den skal prøve hver gang maskinen starter. Dette vil ikke endre seg. Når maskinen så starter, og du da er på inne Windows på m.2 disken så kan du bruke disk manager (høyreklikk på start menyen i Windows) til å formatere ssd'n. 1 Lenke til kommentar
Sinvano Skrevet 9. mars Forfatter Del Skrevet 9. mars Iki skrev (48 minutter siden): Du velger rekkefølge på hvilke ssd/harddisk den skal prøve hver gang maskinen starter. Dette vil ikke endre seg. Når maskinen så starter, og du da er på inne Windows på m.2 disken så kan du bruke disk manager (høyreklikk på start menyen i Windows) til å formatere ssd'n. Ja, men jeg kan velge boot priority i BIOS? Lenke til kommentar
Iki Skrevet 9. mars Del Skrevet 9. mars Sinvano skrev (30 minutter siden): Ja, men jeg kan velge boot priority i BIOS? Ja. Det skal fungere helt fint. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 10. mars Del Skrevet 10. mars Starte maskinen og se at den har bootet fra rett disk. Altså at "C" disken er den du ønsker å boote fra. Gå så inn i settings, Disk Management (Create and format hard disk partitions). Begge diskene vil vises. Der kan en endre eller formatere partisioner på den disken som du ikke har bootet fra. 1 Lenke til kommentar
Sinvano Skrevet 10. mars Forfatter Del Skrevet 10. mars Da gikk dette i orden. Maskinen bootet OS på m.2 disken, og jeg fikk formatert SSD'en jeg skulle så nå er det litt lagringsplass ekstra. Takker for alle råd. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå