Trippelure Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars Carex echinata Basilikum 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Ocimum basilicum (er det en sammenheng med basilika?🤔 artig at den var kjent i gamle Egypt 😀) Emmer🌾 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars Det betyr 'kongelig plante' , basilika betyr 'kongelig søylehall', så en viss sammenheng er det vel 😁👍 Triticum dicoccon Flekkmarihånd 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Trippelure skrev (2 minutter siden): Det betyr 'kongelig plante' , basilika betyr 'kongelig søylehall', så en viss sammenheng er det vel 😁👍 Triticum dicoccon Flekkmarihånd Glemte at rot-ordet er basileus, et gammelgresk ord som betyr konge - egentlig småkonge eller landsbyhøvding, mens det opprinnelige ordet for en storkonge var wanax, men wanax gikk ut av bruk når de gamle bronsealderborgene i Mykene osv. falt og bronsealdersivilisasjonen gikk under Dactylhorhiza maculata (enda et kult og Clark Ashton Smith aktig navn 😊) Tamsau 🐑😊 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars Jeg glemmer støtt og stadig endel faktagreier selv, det er så mye rart der inne i hodet og ikle så lett å ha oversikt over arkivet til enhver tid ☺️ Ja også er det en veldig søt orkidè å treffe på i skogen 😍 Ovis aries 🐑 Kveke 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars Olea europaea 🥰😋 Svarthyll 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Sambucus nigra🫐🌳💚 vokste et sånn tre i nærheten av der fattern bodde før, når jeg bar barn spiste vi innimellom bær fra den når vi gikk forbi 😀 hmmmm…er det en sammenheng med spriten Sambuca? 🤔 Krekling 🫐 (likte å spise bærene når jeg var barn, drømte litt om å bo på fjellet i telt og overleve på krekling😅) 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars Nei, sambuca er krydret med anis og ikke svarthyll. Krekling er digg 😋 Empetrum nigrum Blåbær 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars Rubus chamaemorus 😋 Tyttebær Lenke til kommentar
Entern Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Vaccinium vitis-idaea (nydelig navn🥰) Morell 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars Ja jeg elsker tyttebær, men de siste årene har jeg fått plukket lite selv fordi det kryr av hjortelusfluer når de er modne, i skogen her jeg bor 😢🤬 Prunus avium 😋🥰 Hjortelusflue 🤬 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars Marmota monax 😍 Fjellrev 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars Sciurus vulgaris 🥰 Grevling 😃🥰 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars Gonepteryx rhamni 😍 Sankthansorm 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå