Entern Skrevet 10. mars Del Skrevet 10. mars Strix Aluco (strix eller strigoi er forresten en slags vampyrheks som tar form av en ugle i gresk folketro🧝🏻♀️🧛🏻♀️🦉😱) Trippelure skrev (9 minutter siden): Ja det syns jeg også, at det høres ut som en svensk dame 🤭 Betulinus spiller på navnet til bjørk (Betula) og knivkjuke vokser på bjørk... 😃 Bubo bubo 😆 Kattugle Bubo Bubo er også kjempemorsomt navn 🤣🤣🤣🤣 Kornkråke 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 10. mars Forfatter Del Skrevet 10. mars Entern skrev (14 minutter siden): Strix Aluco (strix eller strigoi er forresten en slags vampyrheks som tar form av en ugle i gresk folketro🧝🏻♀️🧛🏻♀️🦉😱) Bubo Bubo er også kjempemorsomt navn 🤣🤣🤣🤣 Kornkråke Det visste jeg ikke, skummelt 😱 Corvus frugilegus Isbjørn 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 10. mars Del Skrevet 10. mars Ursus Maritimus (sjøgående Bjørn🐻🌊) Knøttspissmus ☺️ 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 10. mars Forfatter Del Skrevet 10. mars Sorex minutissimus Løvetann 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 10. mars Forfatter Del Skrevet 10. mars Entern skrev (1 minutt siden): Taraxacum officinale Gran Officinale betyr "den som hører til apoteket" og viser til at løvetann har blitt brukt som medisinplante og stått på apoteklisten i tidligere tider. Mange planter har det som siste navn. Løvetann er bra for å rense leveren, bl.a 😃 Picea abies Valurt 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 10. mars Del Skrevet 10. mars Symphytum officiale (da ble den og brukt på apotek antar jeg? 😀 Symphytum er kjempefint navn) Trippelure skrev (2 minutter siden): Officinale betyr "den som hører til apoteket" og viser til at løvetann har blitt brukt som medisinplante og stått på apoteklisten i tidligere tider. Mange planter har det som siste navn. Løvetann er bra for å rense leveren, bl.a 😃 Picea abies Valurt Takk for info 😊👍 Forglemmegei 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 10. mars Forfatter Del Skrevet 10. mars Entern skrev (2 minutter siden): Symphytum officiale (da ble den og brukt på apotek antar jeg? 😀 Symphytum er kjempefint navn) Takk for info 😊👍 Forglemmegei Ja, jeg elsker valurt. Den har blitt brukt som medisinplante siden oldtiden og får sår til å gro på et blunk. Den er det fortsatt omsetningsrestiksjoner på fordi den er så "sterk", du må ha resept for å få kjøpt den. Og omtrent ingen leger gir det fordi de syns urtemedisin bare er tull. Fint at man kan dyrke og plukke den selv da 😁 Myosotis scorpioides (Engforglemmegei) Selsnepe 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 10. mars Del Skrevet 10. mars Trippelure skrev (29 minutter siden): Ja, jeg elsker valurt. Den har blitt brukt som medisinplante siden oldtiden og får sår til å gro på et blunk. Den er det fortsatt omsetningsrestiksjoner på fordi den er så "sterk", du må ha resept for å få kjøpt den. Og omtrent ingen leger gir det fordi de syns urtemedisin bare er tull. Fint at man kan dyrke og plukke den selv da 😁 Myosotis scorpioides (Engforglemmegei) Selsnepe Takk for masse fin og interessant informasjon 😀 Cicota Virosa (hører på navnet at den er giftig 😱) Eføy 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 10. mars Forfatter Del Skrevet 10. mars Entern skrev (9 timer siden): Takk for masse fin og interessant informasjon 😀 Cicota Virosa (hører på navnet at den er giftig 😱) Eføy Ja, selsnepe er veldig giftig og er regnet som den giftigste planten i Norge. Hedera helix (syns det er et fint navn, høres ut som et trylleformular 🤩) Gjøk 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 10. mars Del Skrevet 10. mars Cuculus canorus (cuculus = ko ko lus? 😀🤣) Trippelure skrev (1 minutt siden): Ja, selsnepe er veldig giftig og er regnet som den giftigste planten i Norge. Hedera helix (syns det er et fint navn, høres ut som et trylleformular 🤩) Gjøk 😨😱 Ja Hedera Helix høres ut som et trylleformular eller en kul heks i Harry Potter 😊 Sanglerke 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 10. mars Forfatter Del Skrevet 10. mars Alauda arvensis (Arvensis betyr "fra åkeren", og sanglerke oppholder seg som regel nær åker, beitemark og åpne landskap. Det er også mange planter som har dette navnet 😁) Gulrot 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 10. mars Del Skrevet 10. mars Daucus carota (carrot!🥕😀) Trippelure skrev (2 minutter siden): Alauda arvensis (Arvensis betyr "fra åkeren", og sanglerke oppholder seg som regel nær åker, beitemark og åpne landskap. Det er også mange planter som har dette navnet 😁) Takk for info, spennende og morsomt 😀👍 Lodnebregne 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 10. mars Forfatter Del Skrevet 10. mars Entern skrev (1 minutt siden): Daucus carota (carrot!🥕😀) Takk for info, spennende og morsomt 😀👍 Lodnebregne Bare hyggelig, jeg elsker naturkunnskap, det gjør livet mer gøyalt 😃 Kanskje jeg skal legge det til i førstepost at man kan legge til info om navnet i parentes, om man vil/gidder/kan 🤔 Woodsia ilvensis Søylepoppel (Nå får du deg kanskje en god latter 😆) 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 10. mars Del Skrevet 10. mars Populus nigra Italica (italiensk svart befolkning???🤣🤣🤣) Selje Trippelure skrev (12 minutter siden): Bare hyggelig, jeg elsker naturkunnskap, det gjør livet mer gøyalt 😃 Kanskje jeg skal legge det til i førstepost at man kan legge til info om navnet i parentes, om man vil/gidder/kan 🤔 God idé 😀👍 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 10. mars Forfatter Del Skrevet 10. mars Salix caprea Bøk (jeg er også veldig glad i denne 🥰) 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 10. mars Del Skrevet 10. mars Fagus Sylvatica (kjempefint navn🥰) Vasstelg 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 10. mars Forfatter Del Skrevet 10. mars Dryopteris cristata Ryllik 1 Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 10. mars Forfatter Del Skrevet 10. mars (endret) Acanthis flammea (flammea betyr flammende og det ser jo ut som om de har en liten flamme på hodet 😍) Fuglekonge Endret 10. mars av Trippelure 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå