Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav til avstemming ifbm. årsmøte i sameie?

Gjest 0005c...aa4

Anbefalte innlegg

Gjest 0005c...aa4

Hei!

I sameiet jeg bor i nå så har vi 3 stk personer som bor i toppetasjen og har vært i styret i snart 10 år sammenhengende. Vi er flere beboere som mener at de ikke gjør en god jobb og kun bryr seg om sine egne interessert, ikke sameiets beste. Dette går på oppussing av fellesarealer, bruk av sameiets midler etc.

Dessverre er det sånn at 2 av disse personene eier flere seksjoner og de har derfor til sammen mange stemmer (1 seksjon = 1 stemme ifølge vedtektene). Dette gjør at når det stemmes over styret hvert år så får de stemt inn hele styret da det stemmes over hvert enkelt medlem. Det vil si at det første stemmes over medlem nr 1, deretter medlem nr 2, deretter 3 før det stemmes over varamedlem. Jeg lurer på om dette er normal måte å stemme i et sameie? Og finnes det noen lover/regler på dette eller er det helt opp til styret selv?

Jeg ville jo trodd at det var mer naturlig at de som er interessert i å være styremedlem først melder seg, deretter stemmer man over hvem som skal bli styremedlem, hvor de 3 med flest stemmer blir styremedlem og den med 4 flest stemmer blir vara, men dette er tydeligvis da feil? 

Anonymous poster hash: 0005c...aa4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I eierseksjonsloven § 55 heter det at årsmøtet velger "styret" med vanlig flertall av stemmene. Hvordan man legger opp til dette er opp til årsmøtet - men det sentrale er at styret skal ha et flertall bak seg. 

Lenke til kommentar
Gjest 0005c...aa4

Tusen takk for svar. Så med andre ord kan man gjøre begge og det vil være godkjent? Vanlig flertall av stemmen og at styreleder velges separat tolker jeg som at det er 2 avstemminger, 1 for styremedlemmer og 1 for styreleder, ikke 4 for styremedlemmer og deretter 1 for styreleder, men det er kanskje en feiltolkning fra min side?

Lenke til kommentar
Gjest 0005c...aa4 skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar. Så med andre ord kan man gjøre begge og det vil være godkjent? Vanlig flertall av stemmen og at styreleder velges separat tolker jeg som at det er 2 avstemminger, 1 for styremedlemmer og 1 for styreleder, ikke 4 for styremedlemmer og deretter 1 for styreleder, men det er kanskje en feiltolkning fra min side?

flertallet på årsmøtet velger hvordan de vil velge styret. 

51% av stemmene velger 100% av styret. 

Lenke til kommentar
Gjest 0005c...aa4

Tusen hjertelig takk for svar. 

Lenke til kommentar

For både borettslag og sameier så skal styreleder velges særskilt:

Eierseksjonsloven: https://lovdata.no/lov/2017-06-16-65/§55

Borettslagsloven: https://lovdata.no/lov/2003-06-06-39/§8-2

De øvrige vervene i styret kan man ha et samlet valg for eller individuelt. Mener at i OBOS sin digitale løsning for årsmøter så stemmer man individuelt. Med fysiske årsmåter kan det være vanlig at man stemmer over forslag fra f.eks. en valgkomiten og hvis det ikke er noen benkeforslag så bare stemmer man for å godkjenne valgkomitene sin innstilling (en avstemming for styreleder, og en avstemming for resten av innstillingen).

Lenke til kommentar
Gjest 0005c...aa4
HW1 skrev (På 6.3.2024 den 9:11 PM):

flertallet på årsmøtet velger hvordan de vil velge styret. 

51% av stemmene velger 100% av styret. 

Men, har nåværende styre eller den som holder årsmøtet noen rett til å bare overstyre dette, eller kan vi som er på årsmøtet kreve at det "stemmes" over hvordan avstemningen skal foregå?

Lenke til kommentar
On 8.3.2024 at 11:10 AM, krikkert said:

Utgangspunktet er at den som leder årsmøtet bestemmer hvordan avstemningen skal foregå. Er det uenighet om lederens avgjørelse kan et flertall på årsmøtet omgjøre lederens beslutning. 

Ser ikke noe regel i hverken borettslagsloven eller eierseksjonsloven om at årsmøtet kan omgjøre møteleders avgjørelse. Årsmøte kan velge møteleder, men når lederen er valgt ser jeg ikke noe mulighet til å omgjøre møteleders avgjørelser.

Lenke til kommentar

Regelen er eierseksjonsloven § 40 ("Årsmøtet har den øverste myndigheten i sameiet") og burettslagslova § 7-1 ("Generalforsamlinga har øvste myndet i laget"). Det er ikke hverken eksplisitt eller implisitt noe unntak fra denne regelen som sier at årsmøtets/generalforsamlingens møteleder har en posisjon over dette. 

I tillegg følger det av alminnelige prinsipper om møteledelse. Møteleder er ikke årsmøtets sjef, han/hun er en administrator.  Møteleders avgjørelser treffes i kraft av delegert autoritet fra årsmøtet(s flertall), og enhver møtedeltaker har rett til å sjekke om flertallet faktisk støtter møteleders avgjørelse. 

Fra et praktisk perspektiv er det også slik at årsmøtet når det måtte ønske kan velge ny møteleder, og kan da naturligvis velge en ny møteleder som vil følge det standpunktet flertallet ønsker. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...