Gjest 13077...d13 Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Hei. Som tittelen sier så tenker jeg å heller sette det jeg har over på fond for å få bedre avkasting på det. Er det dumt? Har fond fra før. Har rundt 150k, men føler at det bare er "bortkastet" da jeg kunne ha hatt mye mer. Ulempen er jo selvsagt at jeg ikke kan ta ut med engang hvis det skulle skje noe uventet. dog har det ikke skjedd noe uventet på flere år. Bruker vanlig brukskonto hos DNB som bøffer. Om det er noen andre banker som gir bedre renter så hyl ut. Anonymous poster hash: 13077...d13 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Har du buffer på 150K? Kan vel sette halvparten av det i fond. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Sparing i fond er ikke dumt, men da blir det ikke et buffer, om man skal flisespikke. Buffer er penger du kan bruke umiddelbart til uforutsette utgifter slik at du slipper ta opp gjeld eller utsette viktige handlinger. 2x månedslønn holder til buffer. Resten kan du sette i fond. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Du kan fint ha buffer i fond, med den risiko at om du får bruk for dei så kan du måtte ta dei ut til ein langt lågare verdi enn du kjøpte for. 150k er ganske mykje, så om ikkje alt så kan du sikkert flytte delar av det til fond. Økonomien totalt, inntekt, tryggleik for jobben, bil eller ikkje bil og andre faktorar spelar inn på kva du kan få bruk for. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Zeph skrev (8 minutter siden): Du kan fint ha buffer i fond, med den risiko at om du får bruk for dei så kan du måtte ta dei ut til ein langt lågare verdi enn du kjøpte for. Kan ta opp mot en uke å selge fond, så vil ikke si at fond er egnet som buffer. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Gavekort skrev (15 minutter siden): Kan ta opp mot en uke å selge fond, så vil ikke si at fond er egnet som buffer. Med ett kredittkort som "mellombuffer" er det helt fint, men en må såklart ta høyde for risikoen som er lavere på en sparekonto Lenke til kommentar
Gjest 13077...d13 Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Mannen med ljåen skrev (1 time siden): Har du buffer på 150K? Kan vel sette halvparten av det i fond. Ja.. Da det anbefales å ha 3x mnds lønn i tilfelle det skulle skje noe? . (har lagt på ekstra selvsagt. Så 100k er vel mer presis ut i fra lønnen min) Er det bedre å eller da ta 50k over på fond? Eller hva er ok å ha som bløffer? Anonymous poster hash: 13077...d13 Lenke til kommentar
Gjest 13077...d13 Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Zeph skrev (56 minutter siden): Du kan fint ha buffer i fond, med den risiko at om du får bruk for dei så kan du måtte ta dei ut til ein langt lågare verdi enn du kjøpte for. 150k er ganske mykje, så om ikkje alt så kan du sikkert flytte delar av det til fond. Økonomien totalt, inntekt, tryggleik for jobben, bil eller ikkje bil og andre faktorar spelar inn på kva du kan få bruk for. Hvaa tenker du er det mest gunstige å ha? Anonymous poster hash: 13077...d13 Lenke til kommentar
Gjest 8af53...1d1 Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Gjest 13077...d13 skrev (1 time siden): Hei. Som tittelen sier så tenker jeg å heller sette det jeg har over på fond for å få bedre avkasting på det. Er det dumt? Har fond fra før. Har rundt 150k, men føler at det bare er "bortkastet" da jeg kunne ha hatt mye mer. Ulempen er jo selvsagt at jeg ikke kan ta ut med engang hvis det skulle skje noe uventet. dog har det ikke skjedd noe uventet på flere år. Bruker vanlig brukskonto hos DNB som bøffer. Om det er noen andre banker som gir bedre renter så hyl ut. Anonymous poster hash: 13077...d13 For guds skyld få overført pengene til en sparekonto. På brukskonto får du ikke rente omtrent. https://www.bytt.no/bank/sparekonto/beste-hoyrentekonto#sorter Anonymous poster hash: 8af53...1d1 Lenke til kommentar
Gjest 8af53...1d1 Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars https://www.dnb.no/sparing/sparing-pa-konto/sparekonto Kun 2.75% rente på spar hos dnb. Jeg anbefaler Morrow som gir 4.5% https://morrowbank.no/priser-og-vilkar?category=sparekonto Anonymous poster hash: 8af53...1d1 Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Hvis du ønsker å ha penger i fond sett alt du ikke bruker på en vanlig måned i fond. Har selv aldri opplevd at det har tatt mer enn en arbeidsdag å få solgt fond. Selv så mener jeg at det er riktig å ha så mye umiddelbart tilgjengelig at det ikke gjør noe hvis en lønning/forventet inntekt blir noen dager forsinket. (F.eks hvis lån eller husleie forfaller dagen etter lønning så ville jeg hatt det beløpet + litt i bakhånd) 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars (endret) Gjest 13077...d13 skrev (2 timer siden): Om det er noen andre banker som gir bedre renter så hyl ut. https://kraftbank.no/sparing-kraft-bank Jeg og madammen har de meste her Endret 5. mars av Jarmo 1 Lenke til kommentar
Chr1stian Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Handelsbanken har også bedre rente (4.75 tror jeg) på Sparekonto/Høyrentekonto uten særlige begrensninger Lenke til kommentar
Gjerrigknarken Skrevet 11. mars Del Skrevet 11. mars Danske Bank har 4,85% rente på sparekonto, ingen gebyrer og ingen begrensninger. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. mars Del Skrevet 11. mars Skulle ikkje Danske Bank forsvinne frå Norge? Og kundane gå over til Nordea? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå