Gå til innhold

Går det å kreve erstatning for skadet bil pga feil fra St.vegvesen?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sent på kveld kjørte jeg i fred og fordragelighet opp vækerøveien/Oslo. Der er det asfaltarbeid. Uten noe som helst belysning i kombinasjon med køl svart asfalt på svarte natta så var det ikke mulig å se en umerket fartshump. Ingen maling, skilt på hverken dump eller asfalt. Det er et vegarbeidsfarget(gult) 30 skilt i området. Men som sikkert mange har prøvd, inkl. Otto Jespersen med en representant fra St.veg ved siden av seg, så er det ikke mulig å holde den respektive hastigheten over en fartsdump. Kanskje bortsett fra de som lages i femti soner. I tilfelle med Jespersen så gikk jo kaffekoppen til kjerringa fra St.veg rett i taket.

I mitt tilfelle gikk halve understellet på bilen. Eksosrør deformert, beskyttelsesplaten til motor ble slått av bilen. Og nei, jeg kjørte ikke i en brutal hastighet over denne usynlige fartsdumpen. Mistenker også at dumpen i seg selv er feilkonstruert. Var reneste Keops pyramide i Egypt...

Jeg tenker at St.veg plikter på en eller annen måte å markere eller skilte en fartsdump. I mitt tilfelle med den fuckings dumpen som var like synlig som en søplesekk på svart underlag, så skulle jeg ønsket å saksøke denne udugelige, ansvarsfraskrivende og arrogante etaten en gang for alle.

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Du kjørte ikke i 30 om du fikk slike skader på bilen. 

Lenke til kommentar
Sovna skrev (3 timer siden):

Der er det asfaltarbeid. Uten noe som helst belysning i kombinasjon med køl svart asfalt på svarte natta så var det ikke mulig å se en umerket fartshump.

Det skal vel være noen regler for fartsdumper, max høyde 10 cm ? Og den skal vel være en viss lengde også, prøv å finn ut om den faktisk er lovlig eller ikke.

Jeg minns å ha lest at en fartsdump skal være 11 meter lang, men det høres jo litt voldsomt ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vækerøveien er i følgje vegkartet ein kommunal veg, så rette mottakar for ei klage er då Oslo kommune.

Terskelen for å få erstatning er ofte høg. Det du må få fram er at Oslo kommune har vært uaktsomme eller har oppført seg klandreverdig, av klandreverdig oppførsel så vil dette typisk være at ein har brukt for lang tid på å utbetre feilen til tross for at den har blitt innmeldt seinare.

Det du må få fram i ditt krav er nettopp at fartshumpen er for høg sett opp mot fartsgrensa i gata, og at det er uaktsomt at ein heilt ny og kolsvart fartsdump ikkje har blitt merka. Her kan det være lurt at du så raskt som mogleg drar til bake og fotograferer forholda.

Det du nok vil møte som motargument er at det er ditt ansvar som bilførar å tilpasse farta etter forholda, og at nødvendig skilting og merking er ivaretatt ved at det er skilta midlertidig nedsatt fartsgrense til 30 km/t som er den lågaste fartsgrensa ein kan skilte med på offentleg veg. 
Det er ikkje utan vidare eit krav om at ein skal kunne køyre i skilta fartsgrense over alle fartdsumpar, ofte blir fartsdumpar brukt særskilt fordi ein ynskjer at trafikken bremser ned til under fartsgrensa. Om det behovet var at alle skal køyre i jamn fart i 30 km/t gjennom gata så kunne ein brukt fotoboks i staden for fartsdump.
Sjølv om du ikkje skriv noko om det så er det nok truleg også skilta med asfaltarbeid i tillegg til fartsgrensa, dette vil nok også bli brukt mot deg som argument for at du måtte forstå at du skulle køyre ekstra forsiktig.

 

Den mest nærliggande måten ta saka vidare på er at du melder inn saka som ei forsikringssak, betalar eigenandelen og ber forsikringsselskapet kreve regress frå Oslo kommune for både utgiftene til forsikringsselskapet og din eigenandel og bonustap.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I disse tider med HMS i huet og ræva, er det rimelig strengt dette her med arbeidsvarsling. Dersom man kjører inn i et område hvor det asfalteres (og trafikken må være oppe og gå hele tiden), skal det være skiltet/varslet så og så langt FØR arbeidsområde. I/ved arbeidsområde skal det også være montert opp "sebraer" for å lede andre bilister "rundt" arbeidsområde, eller det kan faktisk være seg slik at område blir lysregulert. I noen tilfeller kreves det kanskje at området skal være lysregulert og med følge-/ledebil, samt mannskap i hver ende med Walkie-Talkie. Alt er avhengig av trafikksituasjonen på stedet. Strengt tatt kan du vel gå til kommunen i dette tilfellet (som er vegeier) og be om få kopi av arbeidsvarslingsplan for disse arbeider på dette stedet og få prøvet om varsling/gjennomføring er tilstrekkelig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sidan dette var seint på kveld så er det nok sannsynleg at arbeidet var avslutta for dagen og at arbeidsvarslinga vart plukka ned når arbeidarane forlot området for dagen.

Det å sjekke opp i om arbeidsvarslinga er i orden er uansett eit godt tips.

Men må likevel rekne med at det blir ein tung kamp å få erstatning frå Oslo kommune, kronargumentet frå dei er stort sett at det er sjåføren som er ansvarleg for å køyre etter forholda, og at dersom det er for mørkt til å sjå ein fartsdump så betyr det at TS har køyrd for fort.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Om man snur på saken, du har brutt fartsgrensen og kjørt for fort over en fartshump.

Om du ikke brøt fartsgrensen osv. Da kan det jo være noe, men alt skal bevises. Det blir en voldsom jobb som neppe vil føre noe sted dessverre.

Ellers er jeg enig i at enkelte fartshumper er helt forferdelig utformet.

Har vegvesenet ansvar for hull i veien?

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Det skal vel være noen regler for fartsdumper, max høyde 10 cm ? Og den skal vel være en viss lengde også, prøv å finn ut om den faktisk er lovlig eller ikke.

Jeg minns å ha lest at en fartsdump skal være 11 meter lang, men det høres jo litt voldsomt ut. 

De varierer i konstruksjon fra 30 som er virkelig ille, i 40 som kan være litt av hvert og 50 som du ofte faktisk kan holde femti over.

Denne dumpen må du under 20 km/t for ikke å gå nedi med normals bil bakkeklarering. Jeg kjørte kanskje i tredve, siden det ikke var mulighet til å se dumpa, med en 4x4 med medium høy bakkeklarering og likevel skjer dette. Jeg dro tilbake i dag og sjekket utseendet på den. Helt hinsides fartsdump, slår alt av det jeg har sett. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
14 minutes ago, Sovna said:

Nei, mest sannsynlig under. Du har neppe sett den dumpens konstruksjon.

Her blir du pent nødt å dra tilbake og ta bilder som viser at nevnte fartsdump er unormalt konstruert, om du skal klare å få noe sympati.

Den må være veldig feilkonstruert om det du skriver stemmer.

Endret av John-B
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Det skal vel være noen regler for fartsdumper, max høyde 10 cm ? Og den skal vel være en viss lengde også, prøv å finn ut om den faktisk er lovlig eller ikke.

Jeg minns å ha lest at en fartsdump skal være 11 meter lang, men det høres jo litt voldsomt ut. 

Ja det stemmer nok dette. Statens vegvesen sin håndbok V128 https://www.vegvesen.no/globalassets/fag/handboker/hb-v128-fartsdempende-tiltak.pdf seier at ein fartshump ikkje skal være høgare enn 10 cm uansett fartsgrense, og at ein fartshump der det er fartsgrense 50 km/t skal lengden være 11 meter (radius på 113m). I 30 sone skal lengda være 5 meter og radius på 20m. Det er også noko forskjell alt etter eksakt type fartshump.

Merk likevel at dette er ei rettleiing, så det er ikkje ulovleg med anna utforming sjølv om det bryt med det som er vanleg praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil anbefale å fotografere og hvis mulig måle fartshumpen i tilfelle de innser at den bryter med reglene og retter den opp, for deretter å avvise ditt krav når humpen er blitt lovlig.

Husker en her fikk skader på sin Audi S3 som kommunen først avviste å dekke da de uten å undersøke gikk ut fra at bilen var modifisert (som jo ikke er en fullstendig urimelig antakelse på en S3) og at fartshumpen var korrekt utformet. Pipen fikk raskt en annen lyd da bileier overfor lokalavisen dokumenterte at bilen var original og fartshumpen langt mer brutal enn standarden tillater.

Lenke til kommentar

Vet hvilken fartsdump du henviser til, og den er brutal! Kan umulig være i henhold til regelverket. Uansett hvor forsvarlig jeg kjører, HOPPER jeg over den dumpen hvis jeg er uoppmerksom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt OT her, men heiter det ikkje fartshump? I mitt hovud er dump noko som går nedover, eit søkk som er lågare enn veien, mens ein hump er noko som går oppover og er heva over veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (34 minutter siden):

Litt OT her, men heiter det ikkje fartshump? I mitt hovud er dump noko som går nedover, eit søkk som er lågare enn veien, mens ein hump er noko som går oppover og er heva over veien.

Språkleg sett har du i alle fall heilt rett. Utan at eg har noko haldepunkt for det så trur eg at fartsdump blir brukt om humpar (som går oppover) fordi effekten humpen har ved for høg fart er at det oppleves som ein dump når bilen har "hoppa" over humpen og landar hardt. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
UzielGal skrev (På 9.3.2024 den 8:15 PM):

Vet hvilken fartsdump du henviser til, og den er brutal! Kan umulig være i henhold til regelverket. Uansett hvor forsvarlig jeg kjører, HOPPER jeg over den dumpen hvis jeg er uoppmerksom.

Hvis det er denne, på Bestum det er snakk om, kan jeg bekrefte at den er så uregelmentær som det går an å få en fartshump til å bli.

Første gang jeg kjørte over den etter at vegarbeidet starta kom jeg i ca. 25-30 km/t med lastebil. ALT løst i både hytte og på planet flytta på seg, og jeg bånna alle støtdempere og er sikker på at forskjermen min og underkjøringshinderet skrapa i bakken. Hadde jeg ikke hatt på meg belte, hadde jeg blitt kasta ut av setet.

Dette er den eneste fartshumpen jeg noen sinne har måttet ned i under gangfart for å kjøre over uten å risikere å skade kjøretøyet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...