Lionpride Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars Hei To brødre har arvet en leilighet 50/50 i 2022. Denne ble overdratt som gave og giver lever fremdeles. Én av brødrene har bodd på adressen helt siden leiligheten ble overdratt. Det jeg lurer på er, Dersom denne leiligheten selges nå eller i fremtiden - må det skattes av eventuelt salg? Har hørt noe om at man må bo på adressen i minst ett år, men med kun ett soverom har altså kun en av brødrene gjort dette. Noen som vet? Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars Lionpride skrev (1 time siden): Hei To brødre har arvet en leilighet 50/50 i 2022. Denne ble overdratt som gave og giver lever fremdeles. Én av brødrene har bodd på adressen helt siden leiligheten ble overdratt. Det jeg lurer på er, Dersom denne leiligheten selges nå eller i fremtiden - må det skattes av eventuelt salg? Har hørt noe om at man må bo på adressen i minst ett år, men med kun ett soverom har altså kun en av brødrene gjort dette. Noen som vet? Den som bor der får eiertid, og kan selge skattefritt, han som ikke bor der kan ikke. Man kan sannsynligvis innordne seg ved at ene bor der først, for så å selge sin andel til broren som ikke bor der for at den personen da skal få lov til å opptjene eiertid. (kan utløse dokumentavgift hvis det er en selveier leilighet) Merk at ved gave så pleier man å ta over givers inngående verdi, ved faktisk arv (ved død) av bolig som noen har bodd i og kan selge skattefritt så vil man få virkelig verdi på arvetidspunktet som inngangsverdi. Det å gi forskudd på arv vil så vidt jeg vet telle som å gi gave, ikke som arv. så i mitt hode så er det uviktig om giver bodde der eller ikke da dere uansett overtar hans inngangsverdi. Jeg vet det finnes noen spesielle regler for skatt av utleie til barn/foreldre, men jeg tror ikke det finnes noen spesialregler for at brødre eier sammen. Eksempel Hvis personen som ga bort leiligheten kjøpte denne for 2 millioner inkludert kjøpsomkostninger (f.eks dokumentavgift) (og det ikke har vært gjort påkostninger etterpå. (ikke vanlig vedlikehold, men f.eks bygget ny balkong til leilighet som ikke hadde balkong fra før av)), så vil ingangsverdien til hver av brødrene etter gaven være 1 million, hvis de selger leiligheten sammen for 3 millioner (etter fratrekk for salgskostnader (meglerkostnader o.l)). så vil den broren som har bodd der selge skattefritt, mens den broren som ikke har bodd der må betale skatt av sin gevinst. Hans gevinst vil da være 50% av boligsalget - inngående verdi, altså 1,5 millioner minus 1 million = 500 000 i gevinst, av dette så vil han måtte skatte 22%, altså 110 000. 1 Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars (endret) Det er 12 av siste 24 måneder, så et smutthull er muligens at du også bor 12 mnd. På generelt grunnlag er det mye man kan gjøre, bare spør forsvarssjef Eirik Kristoffersen Endret 4. mars av Komplett ubrukelig 1 Lenke til kommentar
Lionpride Skrevet 7. mars Forfatter Del Skrevet 7. mars HW1 skrev (På 4.3.2024 den 10:56 PM): Den som bor der får eiertid, og kan selge skattefritt, han som ikke bor der kan ikke. Man kan sannsynligvis innordne seg ved at ene bor der først, for så å selge sin andel til broren som ikke bor der for at den personen da skal få lov til å opptjene eiertid. (kan utløse dokumentavgift hvis det er en selveier leilighet) Merk at ved gave så pleier man å ta over givers inngående verdi, ved faktisk arv (ved død) av bolig som noen har bodd i og kan selge skattefritt så vil man få virkelig verdi på arvetidspunktet som inngangsverdi. Det å gi forskudd på arv vil så vidt jeg vet telle som å gi gave, ikke som arv. så i mitt hode så er det uviktig om giver bodde der eller ikke da dere uansett overtar hans inngangsverdi. Jeg vet det finnes noen spesielle regler for skatt av utleie til barn/foreldre, men jeg tror ikke det finnes noen spesialregler for at brødre eier sammen. Eksempel Hvis personen som ga bort leiligheten kjøpte denne for 2 millioner inkludert kjøpsomkostninger (f.eks dokumentavgift) (og det ikke har vært gjort påkostninger etterpå. (ikke vanlig vedlikehold, men f.eks bygget ny balkong til leilighet som ikke hadde balkong fra før av)), så vil ingangsverdien til hver av brødrene etter gaven være 1 million, hvis de selger leiligheten sammen for 3 millioner (etter fratrekk for salgskostnader (meglerkostnader o.l)). så vil den broren som har bodd der selge skattefritt, mens den broren som ikke har bodd der må betale skatt av sin gevinst. Hans gevinst vil da være 50% av boligsalget - inngående verdi, altså 1,5 millioner minus 1 million = 500 000 i gevinst, av dette så vil han måtte skatte 22%, altså 110 000. Tusen takk for grundig svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå