Gå til innhold

Norsk elbilpolitikk som DAB 2.0.


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Trestein skrev (2 timer siden):

Du får si det til dem som jobber på Mongstad. Tviler på om de er enig

https://www.norskpetroleum.no/produksjon-og-eksport/eksport-av-olje-og-gass/#eksport-av-olje-kondensat-og-ngl:

Sitat

I 2022 eksporterte Norge om lag 80 millioner Sm3 råolje (1,4 millioner fat per dag) direkte til andre land i Europa. 9,1 millioner Sm3 råolje (0,16 millioner fat per dag) ble levert til anlegg på fastlandet i Norge. 4,8 millioner Sm3 råolje ble levert til Kina. Kjøpere av olje er i hovedsak raffinerier hvor oljen omdannes til drivstoff og andre oljeprodukter.

Omlag 85 mill eksport til Europa og Kina, 9.1 mill til fastland i Norge. Så nokså eksakt 90% (80+4.8 av 80+4.8+9.1) råolje-eksport. "Nesten 100%" var drøyt ja, men omlag 90% raffineres med utenlandsk strøm, enda mer om det finnes annen eksport utover Europa og Kina.

 

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
trikola skrev (43 minutter siden):

https://www.norskpetroleum.no/produksjon-og-eksport/eksport-av-olje-og-gass/#eksport-av-olje-kondensat-og-ngl:

Omlag 85 mill eksport til Europa og Kina, 9.1 mill til fastland i Norge. Så nokså eksakt 90% (80+4.8 av 80+4.8+9.1) råolje-eksport. "Nesten 100%" var drøyt ja, men omlag 90% raffineres med utenlandsk strøm, enda mer om det finnes annen eksport utover Europa og Kina.

 

Uansett ville raffinering av 200TWh olje gitt et forbruk på 90TWh etter 40% prinsippet. Det bruker ikke Mongstad. De bruker ca 1.4twh på å raffinere 10millioner tonn.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (20 timer siden):

Vet ikke hvilken bil du sikter til.

Men hvis du sammenligner Model 3 med BMW 3 serie, synes jeg ikke utsagnet ditt stemmer. 
 

Det var om elbiler generelt. Jaget etter aerodynamikk + batteri under bilen gjør at det blir ekstremt trangt i baksetet. Det er ikke veldig mange elbiler jeg sitter komfortabelt i bak. 

 

En annen trend som jeg heller ikke liker er påtvunget glasstak. Teit og unødvendig. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Sjørøver said:

Det var om elbiler generelt. Jaget etter aerodynamikk + batteri under bilen gjør at det blir ekstremt trangt i baksetet. Det er ikke veldig mange elbiler jeg sitter komfortabelt i bak. 

 

En annen trend som jeg heller ikke liker er påtvunget glasstak. Teit og unødvendig. 

Dessverre mange som tar etter dårlige Tesla-ideer; alt på skjerm, touch-knapper, glasstak. Ser gjerne at de "gamle" bilfabrikantene tar noen grep, men da må det være ting som gir mening. Tror det er en god del ting som kan gjøres bedre, men en del med bil-UX bør være hellig. Hvis man skal gjøre noen større grep og kutte feks. fullt instrumentcluster, så burde man erstatte med en god HUD, ikke touchskjerm i midkonsoll. Alt for mange nyere biler (både fossil og el) som lokker sjåføren til å se ned på skjermer. Sjåføren bør bruke mest mulig tid til å se på trafikken. God UX fører til minst mulige overraskelser (ie. så bør regen føles mest mulig naturlig, ACC må ikke føre til plutselige nedbremsinger eller overraskende manøvre). Ikke masse forstyrrende plinger og feilmeldinger, hold dette til et minimum for veldig kritiske ting. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
1 hour ago, Sjørøver said:

En annen trend som jeg heller ikke liker er påtvunget glasstak. Teit og unødvendig. 

Glasstak hjelper til med å stive av kabinen og gjør bilen sikrere. Og det ser kult ut.
Men er enig i at det er litt unødvendig. Blir ganske kaldt i taket på vinteren så man svetter på føttene og fryser på ørene.

Men det er ganske kult.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det var en sak til som talte for glasstak: det monteres som en av de siste delene og robotene kan benytte åpningen i taket til lettere komme frem med utstyr/deler enn om alt måtte skje gjennom døråpningene.

Om man ser på et nærmest vilkårlig bilde av bilproduksjon på samlebånd så ser man at heller ikke dørene er montert - de kommer når alt innvending er ferdig.

image.jpeg.d966d8df22159d80035bee1e98c5e79e.jpeg

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
34 minutes ago, trikola said:

Det var en sak til som talte for glasstak: det monteres som en av de siste delene og robotene kan benytte åpningen i taket til lettere komme frem med utstyr/deler enn om alt måtte skje gjennom døråpningene.

Om man ser på et nærmest vilkårlig bilde av bilproduksjon på samlebånd så ser man at heller ikke dørene er montert - de kommer når alt innvending er ferdig.

image.jpeg.d966d8df22159d80035bee1e98c5e79e.jpeg

5 år gammel timelapse av hvordan Tesla da monterte en Model 3.

 

Utnytter ikke hullet i taket noe der.. Men kansje de gjør det nå. Og kansje andre produsenter gjør det.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Jalla21 said:

Det vil jeg gjerne se dokumentert.

Mange artikler der ute.

Her f.eks:

https://scentwedge.com/blogs/a-breath-of-fresh-air/the-strength-of-the-tesla-glass-roof

Når model S fikk glasstak for 11 år siden eller nå så ble jo maskinen som testet takstyrke ødelagt. Det er bra reklame.

https://www.usatoday.com/story/money/cars/2013/08/20/tesla-model-s-crash-test/2678557/

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 timer siden):

Nei, det stemmer ikke. Det har gått opp fra 2% for noen få år siden.

Det er produsert biler i 140år nå

 In the United States by the turn of the century, 40 per cent of automobiles were powered by steam, 38 per cent by electricity, and 22 per cent by petrol. A total of 33,842 electric cars were registered in the United States, and the U.S. became the country where electric cars had gained the most acceptance.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (18 timer siden):

Det er ikke lenge siden det var 2%. Det har vært en kraftig økning, og Tesla Model Y er som sagt verdens mest solgte bil.

Hva skjedde med mobilprodusenter som ikke tilpasset seg endringene i markedet etter at iPhone kom?

Ja, bilprodusenter som ikke tilpasser seg, vil gå under. De som nå justerer ned aktiviteten innenfor elbiler vil slite.

Bare med tanke på alle som ikke har muligheten å lade hjemme, er det god grunn til å tro at forbrenningsmotoren vil leve lenge ennå.

Så har vi disse synspunktene fra ingen hvemsomhelst:

Toyota-sjef: Elbiler får maks 30 % av markedet (motor.no)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Yessmann said:

Bare med tanke på alle som ikke har muligheten å lade hjemme, er det god grunn til å tro at forbrenningsmotoren vil leve lenge ennå.

Jeg fikk et fantastisk svar på det argumentet fra en av elbildisiplene. :D

"Ikke alle kan fylle bensin eller diesel hjemme heller, så det argumentet faller bort".

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Jeg fikk et fantastisk svar på det argumentet fra en av elbildisiplene. :D

"Ikke alle kan fylle bensin eller diesel hjemme heller, så det argumentet faller bort".

Kan overholdet ikke sammenlignes. Du kjører innom bensinstasjonen på vei hjem fra jobb og "fullader" fossilbilen på tre minutter. Raskeste måten å fullade en elbil (eller nesten: 80%) på en hurtiglader er 30 minutter. Kostnaden er dessuten skyhøy for hurtiglading og hvis du alltid baserer deg på hurtiglading, ødelegger du batteriet ganske raskt.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Yessmann said:

Kan overholdet ikke sammenlignes. Du kjører innom bensinstasjonen på vei hjem fra jobb og "fullader" fossilbilen på tre minutter. Raskeste måten å fullade en elbil (eller nesten: 80%) på en hurtiglader er 30 minutter. Kostnaden er dessuten skyhøy for hurtiglading og hvis du alltid baserer deg på hurtiglading, ødelegger du batteriet ganske raskt.

For kostnaden å stoppe innom bensinstasjonen å tanke er jo veldig lav..
Forøvrig ganske mange som kan lade på jobb.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Yessmann said:

Kan overholdet ikke sammenlignes. Du kjører innom bensinstasjonen på vei hjem fra jobb og "fullader" fossilbilen på tre minutter. Raskeste måten å fullade en elbil (eller nesten: 80%) på en hurtiglader er 30 minutter. Kostnaden er dessuten skyhøy for hurtiglading og hvis du alltid baserer deg på hurtiglading, ødelegger du batteriet ganske raskt.

Jeg vet det. Men det skjønner ikke elbilfantastene. De mener også at å lade elbil tar kortere tid enn å fylle bensin/diesel siden man kan gjøre andre ting samtidig som man lader.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (36 minutter siden):

Forøvrig ganske mange som kan lade på jobb.

For de som kan lade hjemme, på jobb og på hytta og hos venner osv. er selvfølgelig elbil-subsidiene midt i blinken. Likevel kan det være greit å huske på at det ikke funker like bra for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, sedsberg said:

Jeg vet det. Men det skjønner ikke elbilfantastene. De mener også at å lade elbil tar kortere tid enn å fylle bensin/diesel siden man kan gjøre andre ting samtidig som man lader.

Jeg vedder på at du bruker mer tid på å fylle drivstoff på et år enn meg

Men ja for at elbiler skal funke må man kunne lade der man parkerer

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...